Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 27, L 68 A Bilag 27, L 68 B Bilag 27
Offentligt
Social- og Indenrigsudvalget
Vedrørende L68 og udligningsreformen
Randers 13/2 2020
Ingen ændring for anbragte børn ved regerings udspil på refusion og udligningsreformen
Da vi i Foreningen Klip – Forældre til anbragte børn læste om Socialdemokratiets udspil om
udligningsreformen og refusionssystemet, så genkendte vi dette fra Rigsrevisorernes kritik af
kommunernes overforbrug af refusionssystemet:
https://www.rigsrevisionen.dk/publikationer/2018/92017/statsrevisorernes-bemaerkning-til-
beretningen/
Hvorfor overforbruger kommunerne refusionssystemet? For at tjene penge via
bloktilskud fra de øvrige kommuner naturligvis. Er det et tilfælde, at børn adskilt fra deres forældre
placeres i Udkantsdanmark, hvor der mangler jobs? I Jammerbugt Kommune er der et fodboldhold
med børn, hvor størstedelen af fodboldholdet er plejebørn. Kan vi stadig ikke tale om økonomiske
strukturer bag frihedsberøvelser af børn og børn som handelsvare i sager om adskillelse fra deres
forældre? Refusionen fra frihedsberøvelser af børn bør klart ikke indgå i udligning mellem
kommunerne, da dette gør børn til en handelsvare og kunstigt skaber flere udsatte. EU har også fået
øje på staternes misbrug af børn som en handelsvare og deraf dette beslutningsforslag:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2019-0035_DA.html?
fbclid=IwAR0qZ9gXkSIZtXv7pNZ2QshZ4aQiVipvMEWTV-H1LCu_xxDRtApk2v9ebxQ
Særlig beskyttelse af børn med handicaps
Da Danske Handicaporganisationer har en pointe i, at de familier med behov for refusion på
anbringelse af deres barn med massive behov skal have tryghed herfor, så anbringelsen ikke bliver
for økonomisk byrdefuld for kommunen at bære, så er vi i Foreningen Klip – Forældre til anbragte
børn ikke blinde for at denne model er nødvendig for familier med dette behov. Desværre er
modellen til skade for mange andre familier med børn med handicaps, der så risikerer ulovlige
tvangsfjernelser af deres barn med handicaps, herunder især med kommunernes overforbrug af
refusionsssystemet samt udligningsreformen til at tjene penge på mange tvangsfjernelser. At forstå
refusionssyemet er gjort vanskeligt tilgængeligt, hvorfor vi har udfærdiget et bilag med
gennemgang til at forstå refusionssystemet: ’Gennemgang af refusionssystemet’. Ifølge
Rigsrevisorerne er refusion på 75 procent såmænd ikke nyt, men allerede forekommende, grundet
kommunernes overforbrug af refusionssystemet. Kommunerne kan jo gratis gøre dette, da det ingen
konsekvens har for kommunen. Tværtimod har kommunen tjent penge i den større udligning via
bloktilskud, på ryggen af uskyldige sårbare børn med handicaps.
Siden indførelse af statslig refusion på anbringelser er antallet af tvangsfjernelser fordoblet. Vi
finder at denne eksplosive stigning alene viser hvor effektfuld økonomiske incitamenter virker i
kommunerne. Overforbruget af den statslige refusion vil Socialdemokratiet nu gøre lovlig og
derved understøtte handlen med børn og få de kommuner med, der ikke allerede har gjort brug
heraf. På det punkt holder Socialdemokratiet ord om flere tvangsanbringelser, på bekostning af de
omkostningstunge børn og familier i kommunerne. Derfor foreslår vi yderligere refusion til børn
med handicaps og forebyggende foranstaltning mv.
Særlig beskyttelse af børn med handicaps og familier bør ske i de bestemmelser, der understøtter
forebyggende foranstaltninger og et familieliv sammen, jf. de fremsendte forslag Foreningen Klip –
Forældre til anbragte børn har sendt ind vedrørende Servicelovens § 52a:
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L68/bilag/18/2134849.pdf