Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 67
Offentligt
2122249_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. december 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 5 (L 67), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gott-
lieb (EL).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke faglige specialkvalifikationer, der skal være til
stede, når kommunen træffer en afgørelse om tilkendelse af seniorpension, herun-
der om social eller arbejdsmedicinere vil være med til at træffe afgørelsen?”
Svar:
Ved tilkendelse af seniorpension skal der foretages en individuel, konkret vurde-
ring, primært på grundlag af helbredsmæssige oplysninger. Andre oplysninger af
betydning for borgerens aktuelle arbejdsevne skal også indgå i en helhedsvurdering
af borgerens arbejdsevne i seneste job. Andre oplysninger, der kan have betydning
for borgerens aktuelle arbejdsevne, er fx funktionsevnebeskrivelse, beskrivelse af
eventuelle sociale barrierer og skånehensyn i tidligere job, udfordringer i forbin-
delse med varetagelse af seneste job, eventuelle resultater af tidligere virksomheds-
praktik samt andre forhold, der er relevante for borgerens arbejdsevne.
Ved tilkendelse af seniorpension, skal arbejdsevnen alene vurderes i forhold til se-
neste job, det vil sige på baggrund af en beskrivelse af, hvilke arbejdsfunktioner
den pågældende varetog i seneste job, og en beskrivelse af hvilke kompetencer så-
vel fysiske som mentale, der er en forudsætning for at varetage jobbet. Beskrivel-
sen af arbejdsfunktioner i seneste job skal sammenholdes med personens nuvæ-
rende arbejdsevne, som den er beskrevet i den helhedsvurdering, der foretages af
borgerens aktuelle arbejdsevne.
Det er kommunerne, der foretager den konkrete vurdering af arbejdsevnen, og det
er kommunens ansvar at sikre, at der er indhentet nødvendig og tilstrækkelig doku-
mentation. Reglerne om seniorpension indeholder ikke særlige krav til medarbej-
dernes uddannelsesmæssige forudsætninger eller baggrund. Det er kommunens an-
svar at sikre, at medarbejderne har de kompetencer, der skal til for at kunne vare-
tage sagsbehandling og træffe afgørelse om seniorpension.
Hvis kommunen er i tvivl om de helbredsmæssige oplysningers betydning for ar-
bejdsevnen, kan kommunen modtage sundhedsfaglig rådgivning hos sundhedsko-
10. december 2019
J.nr.
2019 - 7025
L 67 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilke faglige specialkvalifikationer, der skal være til stede, når kommunen træffer en afgørelse om tilkendelse af seniorpension, til beskæftigelsesministeren
ordinator fra regionens klinisk funktion, ligesom kommunen kan anmode om læge-
attester fra borgerens praktiserende læge eller regionens kliniske funktion, hvis hel-
bredsforholdene ikke er tilstrækkeligt oplyst. En stor del af sundhedskoordinato-
rerne i klinisk funktion er samfundsmedicinere, herunder social- og arbejdsmedici-
nere.
Hvis det samlet set er dokumenteret, at borgerens arbejdsevnen er væsentligt og va-
rigt nedsat til højest 15 timer om ugen i seneste job, tilkendes der seniorpension, el-
lers skal der gives afslag.
Sager om tilkendelse af seniorpension skal ikke forelægges rehabiliteringsteamet.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2