Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Jette Gottlieb (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. december 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 (L 67), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gott-
lieb (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan dokumentationen for
”Lægeerklæringer om
personens
ressourcer og udfordringer i seneste job (§26 c)” skal foregå? I svaret
bedes ministeren også redegøre for, om lægeerklæringer skal have et præcist tids-
mæssigt sammenfald med det seneste job og/eller om jævnlige samtaler med egen
læge under ansættelsen kan være dokumentation nok?
”
Svar:
Det er kommunen, der er ansvarlig for, at der altid foreligger aktuelle og fyldestgø-
rende helbredsoplysninger i sagen, når der træffes afgørelse om seniorpension. Der
er således ikke et krav om tidsmæssigt sammenfald med det seneste job. Det beror
på den konkrete sag, og de oplysninger der evt. allerede foreligger, om der skal
indhentes nye helbredsoplysninger. Det beror ligeledes på en konkret vurdering,
om der skal indhentes en lægeattest fra den praktiserende læge eller en speciallæge-
attest fra regionens kliniske funktion.
10. december 2019
J.nr.
2019 - 7025
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard