Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 67 Bilag 9
Offentligt
2122173_0001.png
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 29. november 2019
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af seniorpension)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf‐
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-11 og
13-22. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 1 og 12.
2. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har sendt et bidrag til betænk‐
ningen, hvor de økonomiske konsekvenser for lovforslaget
korrigeres, idet der er ændringer til de statslige udgifter i
forbindelse med Udbetaling Danmarks behandling af ansøg‐
ninger til seniorpension i udlandet. Brevet med de økonomi‐
ske rettelser er omdelt på bilag 7.
3. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 116, stk. 1, 1. pkt.
affattes således:
»Fleksjob er en ordning for personer, som ikke kan opnå
eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejds‐
markedet, og som ikke modtager førtidspension eller senior‐
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
1)
I det under
nr. 13
foreslåede kapitel 3 a ændres i
§ 26
a, stk. 1, nr. 1
»20-25« til: »20«.
[Den langvarige tilknytning til arbejdsmarkedet fastsættes til
mindst 20 år. ]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
2)
I det under
nr. 13
foreslåede kapitel 3 a ændres i
§ 26 c,
stk. 2,
»den kliniske funktion« til: »regionens kliniske funk‐
tion«.
[Sproglig korrektion]
3)
I den under
nr. 25
foreslåede ændring af
§ 62, stk. 2, 1.
pkt.,
ændres »§§ 18, 21, 26 d og 26 e« til: »§§ 18, 21 og 26
d«.
[Hvilende seniorpension til personer i udlandet]
Til § 2
DokumentId
Journalnummer
L 67 - 2019-20 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2122173_0002.png
2
pension efter lov om social pension eller lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som er under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension.««
[Lovteknisk præcisering]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 126, stk. 1, nr. 4,
ændres »førtidspension efter« til:
»førtidspension eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
6)
I indledningen indsættes efter »§ 5 i lov nr. 1110 af 13.
november 2019,« til: »og som ændret ved det af Folketinget
den 21. november 2019 vedtagne forslag til lov om ændring
af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, for‐
højet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om
aktiv socialpolitik, lov
om individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.),«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
7)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 27 a, stk. 1,
ændres »førtidspension« til: »førtidspen‐
sion eller seniorpension« og »førtidspensionen« ændres til:
»førtidspensionen eller seniorpensionen«, i
stk. 2, 2. pkt.
æn‐
dres »førtidspension« til: »førtidspension eller seniorpensi‐
on« og »førtidspensionen« til: »førtidspensionen eller se‐
niorpensionen, og i
stk. 2, 3. pkt.
ændres »førtidspensionen«
til: »førtidspensionen eller seniorpensionen«.«
[Konsekvens af det af Folketinget den 21. november 2019
vedtagne forslag til lov om ændring af lov om social pen‐
sion, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og al‐
mindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov
om individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.)]
Til § 4
8)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 56 a, stk. 4, 2.
pkt.,
og
§ 77 a, stk. 2, nr. 1,
udgår » og § 77 a, stk. 2, nr. 1,«.
[Lovteknisk korrektion]
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
Til § 6
11
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 11
ændres »førtidspension efter« til: »førtidspension
eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 7
12)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I kapitel 9 indsættes som ny § 30:
Ȥ 30.
Ved ansøgning om seniorpension bevares retten til
sygedagpenge indtil ansøgningen om seniorpension er be‐
handlet og endelig afgjort.««
[Opretholdelse af ret til sygedagpenge under behandling af
ansøgning om seniorpension]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 8
13)
I den under
nr. 16 i § 3, stk. 1, nr. 1
foreslåede indsæt‐
tes efter »social pension«: », og efterlevelsespension til den
længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social pension«.
[Konsekvensændring]
Til § 16
14)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 49 A, stk. 3, nr. 2, litra d,
ændres »førtidspension i«
til: »førtidspension eller seniorpension i«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 17
15)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 1, stk. 1, 7. pkt.,
og
stk. 2, 6. pkt.,
og
§ 2, stk. 2, 7.
pkt.,
ændres »førtidspension efter« til: »førtidspension eller
seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 18
»01.
I
§ 77 a, stk. 2, nr. 1,
ændres »tilkendt førtidspension«
til: »tilkendt førtidspension eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 5
10)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 31, stk. 2, nr. 1,
ændres »førtidspension efter« til:
»førtidspension eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
16)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7, nr. 23,
ændres »modtager førtidspension« til:
»modtager førtidspension eller seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion].
17)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 7, nr. 23,
og
§ 9 L, stk. 2, nr. 3,
udgår »§ 7, nr. 23, og«.
[Lovteknisk korrektion]
L 67 - 2019-20 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2122173_0003.png
3
Til § 19
18)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 11 A, stk. 1,
nr. 4, 3. pkt., § 12, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., § 25, stk. 1, nr. 2,
og
§ 49 B, stk. 2,
ændres »§ 25, stk. 1, nr. 2,« til: »§ 25 A, stk.
7, nr. 3,«.
[Udbetalinger af kapitalopsparing i anledning af berettigelse
til seniorpension anses ikke at være en diskvalificerende
pensionsudbetaling samt lovteknisk korrektion]
19)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 25, stk. 1, nr. 2,
ændres »oppebære førtidspension«
til: »oppebære førtidspension eller seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion]
Ny paragraf
20)
Efter § 21 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler, jf. lov nr. 58 af 30. januar 2018, som ændret ved
§ 3 i lov nr. 496 af 1. maj 2019, foretages følgende ændring:
01.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) har fået tilkendt seniorpension i henhold til kapitel 3 a i
lov om social pension.«
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 3-6.«
[Udbetaling af feriemidler efter ansøgning når lønmodtage‐
ren får tildelt seniorpension]
Til § 22
21)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 22
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.«
[Samlet ikrafttrædelse for hele lovforslaget inkl. reglerne om
den obligatoriske pensionsordning]
Til § 23
22)
I det foreslåede
stk. 2
indsættes efter »§ 26 a i lov om
social pension«: »som affattet ved denne lovs § 1, nr. 13«.
[Lovteknisk præcisering]
23)
I det foreslåede
stk. 6, 4. pkt.,
ændres »hvor der er ret
til pension« til: »hvor den pågældende har ret til pension«.
[Sproglig præcisering]
24)
I det foreslåede
stk. 9, 2. pkt.,
ændres »situationerne«
til: »afgørelserne«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringen foreslås det, at den langvarige tilknyt‐
ning til arbejdsmarkedet nedsættes fra mindst 20-25 år til
mindst 20 år.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig korrektion, så regionens klini‐
ske funktion benævnes korrekt.
Til nr. 3
Det følger af lovforslaget, at Udbetaling Danmark skal
administrere seniorpension på samme måde som førtidspen‐
sion. Ved en fejl er der i lovforslagets § 1, nr. 25, indsat en
henvisning til § 26 e i lov om social pension, således at reg‐
lerne om hvilende pension ikke finder anvendelse for senior‐
pensionister i udlandet. Dette har ikke været en tilsigtet æn‐
dring.
Det foreslås, at ændre lovforslagets § 1, nr. 25, således, at
§ 26 e tages ud af opremsningen i § 62, stk. 2, 1. pkt., i lov
om social pension. Derved vil reglerne om hvilende pension
finde anvendelse for seniorpensionister i udlandet på lige
fod med hvilende pension for førtidspensionister i udlandet.
Til nr. 4
Det fremgår af § 116, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 548 af 7.
maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som træder i
kraft den 1. januar 2020, at fleksjob er en ordning for perso‐
ner, som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på nor‐
male vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke modtager før‐
tidspension efter lov om social pension eller lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som er under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension.
Det foreslås, at § 116, stk. 1, 1. pkt., i loven nyaffattes, så
det kommer til at fremgå af bestemmelsen, at fleksjob er en
ordning for personer, som ikke kan opnå eller fastholde be‐
skæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, og som
ikke modtager førtidspension eller seniorpension efter lov
om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., som er under
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Det betyder, at det vil være en betingelse for at blive visi‐
teret til fleksjob, at seniorpensionister – i lighed med gæl‐
dende regler for førtidspension – ikke modtager seniorpensi‐
on, idet det ikke er muligt at være i fleksjobordningen og
samtidig modtage seniorpension, jf. princippet om dobbelt‐
forsørgelse. Ved ansættelse i fleksjob skal seniorpensionen
derfor gøres hvilende eller frakendes. Dette vil svare til gæl‐
dende regler om overgang fra førtidspension til fleksjob.
Til nr. 5
Det fremgår af § 116, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 548 af 7.
maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som træder i
kraft den 1. januar 2020, at fleksjob er en ordning for perso‐
ner, som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på nor‐
male vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke modtager før‐
tidspension efter lov om social pension eller lov om højeste,
L 67 - 2019-20 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2122173_0004.png
4
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som er under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension.
Det foreslås, at § 116, stk. 1, 1. pkt., i loven nyaffattes, så
det kommer til at fremgå af bestemmelsen, at fleksjob er en
ordning for personer, som ikke kan opnå eller fastholde be‐
skæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, og som
ikke modtager førtidspension eller seniorpension efter lov
om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., som er under
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Det betyder, at det vil være en betingelse for at blive visi‐
teret til fleksjob, at seniorpensionister – i lighed med gæl‐
dende regler for førtidspension - ikke modtager seniorpensi‐
on, idet det ikke er muligt at være i fleksjobordningen og
samtidig modtage seniorpension, jf. princippet om dobbelt‐
forsørgelse. Ved ansættelse i fleksjob skal seniorpensionen
derfor gøres hvilende eller frakendes. Dette vil svare til gæl‐
dende regler om overgang fra førtidspension til fleksjob.
Til nr. 6
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 foreslås det at
ændre indledningen således, at der henvises til det af Folke‐
tinget den 21. november 2019 vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellem‐
ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.,
lov om aktiv socialpolitik, lov
om individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.), der
endnu ikke er stadfæstet og bekendtgjort i Lovtidende, som
den seneste lovændring af lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 7
I det vedtagne forslag til lov om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik,
lov om individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.), der
endnu ikke er stadfæstet og bekendtgjort i Lovtidende, blev
§ 27 a, i lov om aktiv socialpolitik nyaffattet alene med det
formål at præcisere reglen; således at praksis efter forslagets
indhold er indarbejdet i reglens ordlyd og dermed kan læses
direkte af reglen. Med nyaffattelsen af reglen sker der derfor
ikke nogen ændringer af retstilstanden.
Som konsekvens heraf foreslås det at tilføje seniorpensi‐
on i den nyaffattede § 27 a, stk. 1 og 2, i lov om aktiv social‐
politik, så reglerne om supplerende økonomisk hjælp efter §
27 a i lov om aktiv socialpolitik også vil komme til at gælde
for modtagere af brøk eller procentandele af seniorpension.
Til nr. 8 og 9
Det er i lovforslagets § 4, nr. 1, foreslået at ligestille se‐
niorpensionister med førtidspensionister i § 56 a, stk. 4, 2.
pkt., og § 77 a, stk. 2, nr. 1, lov om arbejdsløshedsforsik‐
ring, ved at »førtidspension« ændres til »førtidspension eller
seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før‐
tidspensionister i § 77 a, stk. 2, nr. 1, er imidlertid ikke enty‐
dig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestem‐
melsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 5, at det
upræcise forslag om ændring af ordet »førtidspension« til
»førtidspension eller seniorpension« i § 77 a, stk. 2, nr. 1,
udgår af lovforslagets § 4, nr. 1.
Det foreslås samtidig at indsætte et nyt nummer i lovfor‐
slagets § 4, jf. ændringsforslag nr. 6, således at ændringen af
§ 77 a, stk. 2, nr. 1, i lov om sygedagpenge gøres entydigt.
Ændringsforslag nr.8 og 9 har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 10
Det er i lovforslagets § 5, nr. 1, foreslået at ligestille se‐
niorpensionister med førtidspensionister i § 31, stk. 2, nr. 1,
i lov om fleksydelse, ved at »førtidspension« ændres til
»førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før‐
tidspensionister i § 31, stk. 2, nr. 1, er imidlertid ikke enty‐
dig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestem‐
melsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets §
5, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen gøres enty‐
dig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 11
Det er i lovforslagets § 6, nr. 1, foreslået at ligestille se‐
niorpensionister med førtidspensionister i § 11 i lov om del‐
pension, ved at »førtidspension« ændres til »førtidspension
eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før‐
tidspensionister i § 11, er imidlertid ikke entydig, idet ordet
»førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og kun
skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets §
6, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen gøres enty‐
dig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget er det hensigten, at retten til syge‐
dagpenge opretholdes i perioden fra ansøgning om senior‐
pension og indtil der er truffet endelig afgørelse om senior‐
pension.
Til nr. 13
Den gældende § 3 i lov om kommunernes finansiering af
visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne (refusionsloven) regu‐
lerer hvilke offentlige ydelser, der er omfattet af refusionslo‐
ven. Det fremgår af forslaget til bestemmelsens § 3, stk. 1,
nr. 16, jf. lovforslagets § 8, nr. 1, at seniorpension til perso‐
ner, der har fast bopæl i Danmark, jf. § 26 a i lov om social
pension, er omfattet af loven.
Det følger af den foreslåede ændring til § 8, nr. 1, at der i
§ 3, stk. 1,
nr. 16,
efter »lov om social pension« indsættes
L 67 - 2019-20 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2122173_0005.png
5
»samt efterlevelsespension til den længstlevende pensionist,
jf. § 48 i lov om social pension.
Forslaget indebærer, at efterlevelsespension i form af se‐
niorpension til den længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov
om social pension, medfinansieres på samme måde som se‐
niorpension.
Det betyder, at personer, der modtager efterlevelseshjælp
i form af folkepension, ikke vil være omfattet.
Til nr. 14
Det er i lovforslagets § 16, nr. 1, foreslået at ligestille se‐
niorpensionister med førtidspensionister i kildeskattelovens
§ 49 A, stk. 3, nr. 2, litra d, ved at »førtidspension« ændres
til »førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før‐
tidspensionister i § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra d, er imidlertid
ikke entydig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i
bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets §
16, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen gøres enty‐
dig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 15
Det er i lovforslagets § 17, nr. 1, foreslået at ligestille se‐
niorpensionister med førtidspensionister i § 1, stk. 1, 7. pkt.,
og stk. 2, 6. pkt., og § 2, stk. 2, 7. pkt., i lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi og miljøafgifter, ved at
»førtidspension« ændres til »førtidspension eller seniorpen‐
sion«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før‐
tidspensionister i § 1, stk. 1, 7. pkt., og stk. 2, 6. pkt., og § 2,
stk. 2, 7. pkt., er imidlertid ikke entydig, idet ordet »førtids‐
pension« fremgår to steder i hver bestemmelse og kun skal
ændres det ene sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets §
17, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen gøres enty‐
dig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 16 og 17
Det er i lovforslagets § 18, nr. 1, foreslået at ligestille se‐
niorpensionister med førtidspensionister i ligningslovens §
7, nr. 23, og § 9 L, stk. 2, nr. 3, ved at »førtidspension« æn‐
dres til »førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før‐
tidspensionister i § 7, nr. 23, er imidlertid ikke entydig, idet
ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og
kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at indsætte et nyt nummer i lovforsla‐
gets § 18, jf. ændringsforslag nr. 16, således at ændringen af
ligningslovens § 7, nr. 23, gøres entydig.
Det foreslås samtidig med ændringsforslag nr. 17, at det
upræcise forslag om ændring af ordet »førtidspension« til
»førtidspension eller seniorpension« i ligningslovens § 7, nr.
23, udgår af lovforslagets § 4, nr. 1.
Ændringsforslag nr. 16 og 17 har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 18 og 19
Hvis en person påbegynder udbetalinger fra ratepensio‐
ner, pensionsordninger med løbende udbetalinger eller in‐
deksordninger – såkaldt diskvalificerende pensionsudbeta‐
linger – betales der af indbetalinger til aldersopsparing om‐
fattet af det aldersbetingede, forhøjede indbetalingsloft på
50.200 kr. (2020-niveau), som sker i efterfølgende ind‐
komstår, en afgift på 40 pct. af den del af det indbetalte be‐
løb, der overstiger den lave indbetalingsgrænse på 5.300 kr.
(2020-niveau). Det er alene pensionsudbetalinger m.v., der
sker fra og med det tiende indkomstår før det indkomstår,
hvor pensionsopspareren når folkepensionsalderen, der fører
til, at efterfølgende indbetalinger til aldersopsparing pålæg‐
ges afgift på 40 pct. Det følger af pensionsbeskatningslo‐
vens § 25 A, stk. 6.
Pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 7, angiver dog en
række undtagelser hertil. Forskellige typer af pensionsudbe‐
talinger anses således ikke som diskvalificerende pensions‐
udbetalinger, herunder udbetaling af en rateopsparing i til‐
fælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne,
som efter reglerne i lov om social pension berettiger konto‐
haveren til at oppebære førtidspension, jf. pensionsbeskat‐
ningslovens § 25 A, stk. 7, nr. 3. Det betyder, at pensionsop‐
sparerens mulighed for at foretage indbetalinger til aldersop‐
sparing omfattet af det aldersbetingede, forhøjede indbeta‐
lingsloft på 50.200 kr. (2020-niveau) ikke påvirkes af udbe‐
talingen af rateopsparingen.
Det er i lovforslagets § 19, nr. 1, foreslået at ligestille se‐
niorpensionister med førtidspensionister i pensionsbeskat‐
ningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 4, 3. pkt., § 12, stk. 1, nr. 3, 2.
pkt., § 25, stk. 1, nr. 2, og § 49 B, stk. 2.
Ved en fejl er det dog i lovforslagets § 19, nr. 1, ikke
foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensioni‐
ster i pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 7, nr. 3.
Samtidig er den foreslåede ligestilling af seniorpensioni‐
ster med førtidspensionister i pensionsbeskatningslovens §
25, stk. 1, nr. 2, ikke entydig, idet ordet »førtidspension«
fremgår to steder i pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1,
nr. 2.
Det foreslås derfor at ændre »§ 25, stk. 1, nr. 2,« til »§ 25
A, stk. 7, nr. 3,« i lovforslagets § 19, nr. 1, jf. ændringsfor‐
slag nr. 18.
Det betyder for det første, at udbetaling af en rateopspa‐
ring i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte ar‐
bejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension beret‐
tiger kontohaveren til at oppebære seniorpension, foreslås
ikke at skulle anses som en diskvalificerende pensionsudbe‐
taling. Dermed ligestilles udbetalinger af rateopsparing i til‐
fælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne,
som efter reglerne i lov om social pension berettiger konto‐
haveren til at oppebære seniorpension, med udbetalinger af
rateopsparing i tilfælde af pensionsopsparerens varigt ned‐
satte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension
berettiger kontohaveren til at oppebære førtidspension, såle‐
des at udbetalinger af rateopsparing i tilfælde af berettigelse
L 67 - 2019-20 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2122173_0006.png
6
til seniorpension ikke anses som en diskvalificerende pensi‐
onsudbetaling. Det vil betyde, at pensionsopsparerens mu‐
lighed for at foretage indbetalinger til aldersopsparing om‐
fattet af det aldersbetingede, forhøjede indbetalingsloft på
50.200 kr. (2020-niveau), ikke påvirkes af udbetalingen af
rateopsparingen.
Ændringsforslag nr. 19 betyder for det andet, at det upræ‐
cise forslag om ændring af ordet »førtidspension« til »før‐
tidspension eller seniorpension« udgår af lovforslagets § 19,
nr. 1.
Samtidig hermed foreslås det at indsætte et nyt nummer i
lovforslagets § 19, jf. ændringsforslag nr. 19, hvorefter »op‐
pebære førtidspension« foreslås ændret til »oppebære før‐
tidspension eller seniorpension«. Dermed vil den foreslåede
ændring af pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2, bli‐
ve entydig.
Ændringsforslag nr. 19 har ingen indholdsmæssige kon‐
sekvenser.
Til nr. 20
Efter gældende § 15, stk. 2, i lov om forvaltning og admi‐
nistration af tilgodehavende feriemidler kan Lønmodtager‐
nes Fond for Tilgodehavende Feriemidler (fonden) efter an‐
søgning udbetale tilgodehavende feriemidler i tilfælde, hvor
lønmodtageren har forladt arbejdsmarkedet og har fået til‐
delt førtidspension i henhold til kapitel 3 i lov om social
pension, efterløn i medfør af reglerne i kapitel 11a i lov om
arbejdsløshedsforsikring, fleksydelse efter kapitel 2 i lov om
fleksydelse, får udbetalt alderspension oprettet som led i et
ansættelsesforhold, eller har taget varig bopæl i udlandet.
For at fonden kan udbetale tilgodehavende feriemidler i
de nævnte tilfælde, vil en lønmodtager skulle ansøge om at
få de tilgodehavende feriemidler udbetalt og skulle doku‐
mentere, at arbejdsmarkedet er forladt, før lønmodtageren
har ret til at få de tilgodehavende feriemidler udbetalt. For
lønmodtagere, der har fået tildelt førtidspension, vil doku‐
mentation kunne være en afgørelse om tilkendelse af førtids‐
pension.
Det foreslås, at tildeling af seniorpension i henhold til ka‐
pitel 3 a i lov om social pension bliver tilføjet til listen i
§
15, stk. 2,
i lov om forvaltning og administration af tilgode‐
havende feriemidler over tilfælde, hvor fonden efter ansøg‐
ning kan udbetale tilgodehavende feriemidler.
Det bemærkes, at for at fonden kan udbetale tilgodeha‐
vende feriemidler ved tilkendelse af seniorpension, vil en
lønmodtager skulle ansøge om at få de tilgodehavende ferie‐
midler udbetalt og skulle dokumentere, at arbejdsmarkedet
er forladt, før lønmodtageren har ret til at få de tilgodeha‐
vende feriemidler udbetalt. For lønmodtagere, der har fået
tildelt seniorpension, vil dokumentation kunne være en af‐
gørelse om tilkendelse af seniorpension.
Med forslaget vil personer, der får tildelt seniorpension få
samme ret til at få udbetalt tilgodehavende feriemidler, som
personer, der får tildelt førtidspension.
Til nr. 21
Efter § 15 i den vedtagne lov nr. 339 af 2. april 2019 om
ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og for‐
skellige andre love (Indførelse af obligatorisk pensionsord‐
ning for overførselsindkomstmodtagere og tillæg til refusion
til arbejdsgivere samt ændring af satsregulering af forskelli‐
ge overførselsindkomster), træder reglerne om bidrag til den
obligatoriske pensionsordning af førtidspension efter lov om
social pension i kraft den 1. januar 2020.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til lov nr. 339
af 2. april 2019 (L 143 2018-19), at bemyndigelsesbestem‐
melsen i § 33 h i lov om social pension vil blive anvendt til
at fastsætte, at Udbetaling Danmark månedligt skal indberet‐
te til Indkomstregisteret, hvor stort et bidrag til obligatorisk
pensionsordning, der er beregnet for personen. Den vil også
blive anvendt til at fastsætte regler om, at Udbetaling Dan‐
mark hvert kvartal indbetaler bidragene til Arbejdsmarke‐
dets Tillægspension. Der vil blive fastsat regler om indbeta‐
lingen af bidrag samt forfaldsdatoer for indbetalingen. Der
vil endvidere blive fastsat regler om tilbageførsel af bidrag i
de tilfælde, hvor en person skal betale ydelsen tilbage til
Udbetaling Danmark.
Det fremgår herudover, at bemyndigelsen vil blive an‐
vendt til at fastsætte en overgangsordning vedrørende imple‐
mentering og administration af obligatorisk pension af før‐
tidspension. Der er behov for at fastsætte en overgangsord‐
ning for førtidspension fordi det forventes, at Udbetaling
Danmark den 1. marts 2020 skal idriftsætte et nyt it-system
på pensionsområdet, sammenholdt med at førtidspension
udbetales som en foreløbig ydelse i løbet af året, hvorefter
der sker efterregulering af ydelsen, når årsopgørelsen fore‐
ligger. Bemyndigelsen vil derfor blive anvendt til at fastsæt‐
te en ordning, hvor obligatorisk pension integreres delvist i
Udbetaling Danmarks nye it-system på pensionsområde for
2020, og hvor der i slutningen af 2020 indberettes og indbe‐
tales for hele 2020, og hvor obligatorisk pension fra og med
2021 implementeres fuldt ud. Denne løsning er valgt for at
undgå, at der skal ske implementering i to it-systemer, og
for at imødegå en forsinkelse af det nye it-system.
I lovforslagets § 1, nr. 21, er nyaffattet §§ 33 f-33 h i lov
om social pension, således at seniorpension bliver omfattet
af obligatorisk pensionsordning. I lovforslagets § 22, som
bliver nr. 23, er det foreslået, at reglerne om obligatorisk
pensionsordning i lovforslagets § 1, nr. 21, at beskæftigel‐
sesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af §
1, nr. 21, og at reglerne således ikke træder i kraft den 1. ja‐
nuar 2020. Baggrunden var, at it-systemerne til at admini‐
strere indbetalingerne ikke kan nå at blive klar til 1. januar
2020.
Det foreslås med ændringsforslaget at fastholde ikrafttræ‐
delsestidspunktet for reglerne om bidrag og administration
af obligatorisk pensionsordning til 1. januar 2020, og at mi‐
nisteren i overensstemmelse med forarbejderne til § 33 h,
vedtaget ved lov nr. 339 af 2. april 2019, bemyndiges til at
fastsætte en overgangsordning vedrørende implementering
og administration af den obligatoriske pensionsordning af
førtidspension og seniorpension.
Det foreslås således, at loven træder i kraft den 1. januar
2020.
L 67 - 2019-20 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2122173_0007.png
7
Til nr. 22
Det foreslås, at præcisere at § 26 a i lov om social pen‐
sion bliver affattet ved lovforslagets § 1, nr. 13.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 23
Det foreslås, i § 23, stk. 6, 4. pkt., at præcisere, at det er
pågældende, der skal have ret til pension.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 24
Det foreslås, at ændre formuleringen fra »situationerne«
til »afgørelserne«. Det er alene tale om en sproglig præcise‐
ring.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2019 og var
til 1. behandling den 5. december 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses‐
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 29. november 2019 sendte beskæftigel‐
sesministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, [som mini‐
steren har besvaret. ]
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Halime Oguz (SF) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1