Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 67 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(L 67)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til § 1
1)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 26 c, stk. 2,
ændres »den kliniske funktion« til: »regionens kliniske
funktion«.
[Sproglig korrektion]
2)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 62, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§§ 18, 21, 26 d og 26 e« til: »§§ 18,
21 og 26 d«.
[Hvilende seniorpension til personer i udlandet]
Til § 2
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 116, stk. 1, 1. pkt. 1,
affattes således:
»Fleksjob
er en ordning for personer, som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, og som ikke modtager førtidspension eller seniorpension efter lov om social pension eller
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som er under
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.««
[Lovteknisk præcisering]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 126, stk. 1, nr. 4,
ændres »førtidspension efter« til: »førtidspension eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 4
5)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 56 a, stk. 4, 2. pkt.,
og
§ 77 a, stk. 2, nr. 1,
udgår » og § 77 a, stk.
2, nr. 1,«.
[Lovteknisk korrektion]
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 77 a, stk. 2, nr. 1,
ændres »tilkendt førtidspension« til: »tilkendt førtidspension eller seniorpension
efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 5
7)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 31, stk. 2, nr. 1,
ændres »førtidspension efter« til: »førtidspension eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 6
8)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 11
ændres »førtidspension efter« til: »førtidspension eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 8
9)
I den i
nr. 1
foreslåede
§ 3, stk. 1, nr. 16,
indsættes efter »social pension«: », og efterlevelsespension til
den længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social pension«.
[Konsekvensændring]
Til § 16
10)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 49 A, stk. 3, nr. 2, litra d,
ændres »førtidspension i« til: »førtidspension eller seniorpension i«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 17
11)
Nr. 1
affattes således:
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
»1.
I
§ 1, stk. 1, 7. pkt.,
og
stk. 2, 6. pkt.,
og
§ 2, stk. 2, 7. pkt.,
ændres »førtidspension efter« til:
»førtidspension eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 18
12)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7, nr. 23,
ændres »modtager førtidspension« til: »modtager førtidspension eller seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion].
13)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 7, nr. 23,
og
§ 9 L, stk. 2, nr. 3,
udgår »§ 7, nr. 23, og«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 19
14)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 11 A, stk. 1, nr. 4, 3. pkt., § 12, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., § 25, stk. 1,
nr. 2,
og
§ 49 B, stk. 2,
ændres »§ 25, stk. 1, nr. 2,« til: »§ 25 A, stk. 7, nr. 3,«.
[Udbetalinger af kapitalopsparing i anledning af berettigelse til seniorpension anses ikke at være en
diskvalificerende pensionsudbetaling samt lovteknisk korrektion]
15)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 25, stk. 1, nr. 2,
ændres »oppebære førtidspension« til: »oppebære førtidspension eller
seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion]
Ny paragraf
16)
Efter § 21 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01
I lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, jf. lov nr. 58 af 30. januar 2018, som
ændret ved § 3 i lov nr. 496 af 1. maj 2019, fortages følgende ændring:
1.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
»2) har fået tilkendt seniorpension i henhold til kapitel 3 a i lov om social pension.«
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 3-6.«
§§ 22-24 bliver herefter §§ 23-25.
[Udbetaling af feriemidler efter ansøgning når lønmodtageren får tildelt seniorpension]
Til § 22, som bliver § 23
17)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
23
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.«
[Samlet ikrafttrædelse for hele lovforslaget inkl. reglerne om den obligatoriske pensionsordning]
Til § 23, som bliver § 24
18)
I det foreslåede
stk. 2
indsættes efter »§ 26 a i lov om social pension«: »som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 13«.
[Lovteknisk præcisering]
19)
I det foreslåede
stk. 6, 4. pkt.,
ændres »hvor der er ret til pension« til: »hvor den pågældende har ret til
pension«.
[Sproglig præcisering]
20)
I det foreslåede
stk. 9, 2. pkt.,
ændres »situationerne« til: »afgørelserne«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Der er tale om en sproglig korrektion, så regionens kliniske funktion benævnes korrekt.
Til nr. 2.
Det følger af lovforslaget, at Udbetaling Danmark skal administrere seniorpension på samme måde som
førtidspension. Ved en fejl er der i lovforslagets § 1, nr. 25, indsat en henvisning til § 26 e i lov om social
pension, således at reglerne om hvilende pension ikke finder anvendelse for seniorpensionister i udlandet.
Dette har ikke været en tilsigtet ændring.
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at ændre lovforslagets § 1, nr. 25, således, at § 26 e tages ud af opremsningen i § 62, stk. 2, 1.
pkt., i lov om social pension. Derved vil reglerne om hvilende pension finde anvendelse for
seniorpensionister i udlandet på lige fod med hvilende pension for førtidspensionister i udlandet.
Til nr. 3
Det fremgår af § 116, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som
træder i kraft den 1. januar 2020, at fleksjob er en ordning for personer, som ikke kan opnå eller fastholde
beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke modtager førtidspension efter lov om
social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som er
under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Det foreslås, at § 116, stk. 1, 1. pkt., i loven nyaffattes, så det kommer til at fremgå af bestemmelsen, at
fleksjob er en ordning for personer, som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, og som ikke modtager førtidspension eller seniorpension efter lov om social pension eller
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som er under
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Det betyder, at det vil være en betingelse for at blive visiteret til fleksjob, at seniorpensionister
i lighed med
gældende regler for førtidspension - ikke modtager seniorpension, idet det ikke er muligt at være i
fleksjobordningen og samtidig modtage seniorpension, jf. princippet om dobbeltforsørgelse. Ved ansættelse i
fleksjob skal seniorpensionen derfor gøres hvilende eller frakendes. Dette vil svare til gældende regler om
overgang fra førtidspension til fleksjob.
Til nr. 4
Det er i lovforslagets § 2, nr. 1, foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensionister i § 126, stk.
1, nr. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ved at »førtidspension« ændres til: »førtidspension eller
seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med førtidspensionister i § 126, stk. 1, nr. 4, er imidlertid
ikke entydig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at indsætte et nyt nummer i lovforslagets § 2, hvor ændringen i § 126, stk. 1, nr. 4,
præciseres, således at ændringen af bestemmelsen gøres entydig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 5 og 6
Det er i lovforslagets § 4, nr. 1, foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensionister i § 56 a, stk.
4, 2. pkt., og § 77 a, stk. 2, nr. 1, lov om arbejdsløshedsforsikring, ved at »førtidspension« ændres til
»førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med førtidspensionister i § 77 a, stk. 2, nr. 1, er imidlertid
ikke entydig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 5, at det upræcise forslag om ændring af ordet »førtidspension«
til »førtidspension eller seniorpension« i § 77 a, stk. 2, nr. 1, udgår af lovforslagets § 4, nr. 1.
Det foreslås samtidig at indsætte et nyt nummer i lovforslagets § 4, jf. ændringsforslag nr. 6, således at
ændringen af § 77 a, stk. 2, nr. 1, i lov om sygedagpenge gøres entydigt.
Ændringsforslag nr. 5 og 6 har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 7
Det er i lovforslagets § 5, nr. 1, foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensionister i § 31, stk. 2,
nr. 1, i lov om fleksydelse, ved at »førtidspension« ændres til »førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med førtidspensionister i § 31, stk. 2, nr. 1, er imidlertid ikke
entydig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets § 5, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen
gøres entydig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 8
Det er i lovforslagets § 6, nr. 1, foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensionister i § 11 i lov
om delpension, ved at »førtidspension« ændres til »førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med førtidspensionister i § 11, er imidlertid ikke entydig,
idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets § 6, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen
gøres entydig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 9
Den gældende § 3 i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne (refusionsloven) regulerer hvilke offentlige ydelser, der er
omfattet af refusionsloven. Det fremgår af forslaget til bestemmelsens § 3, stk. 1, nr. 16, jf. lovforslagets § 8,
nr. 1, at seniorpension til personer, der har fast bopæl i Danmark, jf. § 26 a i lov om social pension, er
omfattet af loven.
Det følger af den foreslåede ændring til § 8, nr. 1, at der i § 3, stk. 1,
nr. 16,
efter »lov om social pension«
indsættes »samt efterlevelsespension til den længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social pension.
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Forslaget indebærer, at efterlevelsespension i form af seniorpension til den længstlevende pensionist, jf. § 48
i lov om social pension, medfinansieres på samme måde som seniorpension.
Det betyder, at personer, der modtager efterlevelseshjælp i form af folkepension, ikke vil være omfattet.
Til nr. 10
Det er i lovforslagets § 16, nr. 1, foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensionister i
kildeskattelovens § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra d, ved at »førtidspension« ændres til »førtidspension eller
seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med førtidspensionister i § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra d, er
imidlertid ikke entydig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og kun skal ændres ét
sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets § 16, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen
gøres entydig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 11
Det er i lovforslagets § 17, nr. 1, foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensionister i § 1, stk. 1,
7. pkt., og stk. 2, 6. pkt., og § 2, stk. 2, 7. pkt., i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi og
miljøafgifter, ved at »førtidspension« ændres til »førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med førtidspensionister i § 1, stk. 1, 7. pkt., og stk. 2, 6. pkt.,
og § 2, stk. 2, 7. pkt., er imidlertid ikke entydig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i hver
bestemmelse og kun skal ændres det ene sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets § 17, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen
gøres entydig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 12 og 13
Det er i lovforslagets § 18, nr. 1, foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensionister i
ligningslovens § 7, nr. 23, og § 9 L, stk. 2, nr. 3, ved at »førtidspension« ændres til »førtidspension eller
seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med førtidspensionister i § 7, nr. 23, er imidlertid ikke
entydig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås derfor at indsætte et nyt nummer i lovforslagets § 18, jf. ændringsforslag nr. 12, således at
ændringen af ligningslovens § 7, nr. 23, gøres entydig.
Det foreslås samtidig med ændringsforslag nr. 13, at det upræcise forslag om ændring af ordet
»førtidspension« til »førtidspension eller seniorpension« i ligningslovens § 7, nr. 23, udgår af lovforslagets §
4, nr. 1.
Ændringsforslag nr. 12 og 13 har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 14 og 15
Hvis en person påbegynder udbetalinger fra ratepensioner, pensionsordninger med løbende udbetalinger eller
indeksordninger
såkaldt diskvalificerende pensionsudbetalinger
betales der af indbetalinger til
aldersopsparing omfattet af det aldersbetingede, forhøjede indbetalingsloft på 50.200 kr. (2020-niveau), som
sker i efterfølgende indkomstår, en afgift på 40 pct. af den del af det indbetalte beløb, der overstiger den lave
indbetalingsgrænse på 5.300 kr. (2020-niveau). Det er alene pensionsudbetalinger m.v., der sker fra og med
det tiende indkomstår før det indkomstår, hvor pensionsopspareren når folkepensionsalderen, der fører til, at
efterfølgende indbetalinger til aldersopsparing pålægges afgift på 40 pct. Det følger af
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6.
Pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 7, angiver dog en række undtagelser hertil. Forskellige typer af
pensionsudbetalinger anses således ikke som diskvalificerende pensionsudbetalinger, herunder udbetaling af
en rateopsparing i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om
social pension berettiger kontohaveren til at oppebære førtidspension, jf. pensionsbeskatningslovens § 25 A,
stk. 7, nr. 3. Det betyder, at pensionsopsparerens mulighed for at foretage indbetalinger til aldersopsparing
omfattet af det aldersbetingede, forhøjede indbetalingsloft på 50.200 kr. (2020-niveau) ikke påvirkes af
udbetalingen af rateopsparingen.
Det er i lovforslagets § 19, nr. 1, foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensionister i
pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 4, 3. pkt., § 12, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., § 25, stk. 1, nr. 2, og § 49
B, stk. 2.
Ved en fejl er det dog i lovforslagets § 19, nr. 1, ikke foreslået at ligestille seniorpensionister med
førtidspensionister i pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 7, nr. 3.
Samtidig er den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med førtidspensionister i
pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2, ikke entydig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i
pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås derfor at ændre »§ 25, stk. 1, nr. 2,« til »§ 25 A, stk. 7, nr. 3,« i lovforslagets § 19, nr. 1, jf.
ændringsforslag nr. 15.
Det betyder for det første, at udbetaling af en rateopsparing i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte
arbejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension berettiger kontohaveren til at oppebære
seniorpension, foreslås ikke at skulle anses som en diskvalificerende pensionsudbetaling. Dermed ligestilles
udbetalinger af rateopsparing i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter
reglerne i lov om social pension berettiger kontohaveren til at oppebære seniorpension, med udbetalinger af
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
rateopsparing i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om
social pension berettiger kontohaveren til at oppebære førtidspension, således at udbetalinger af
rateopsparing i tilfælde af berettigelse til seniorpension ikke anses som en diskvalificerende
pensionsudbetaling. Det vil betyde, at pensionsopsparerens mulighed for at foretage indbetalinger til
aldersopsparing omfattet af det aldersbetingede, forhøjede indbetalingsloft på 50.200 kr. (2020-niveau), ikke
påvirkes af udbetalingen af rateopsparingen.
Ændringsforslag nr. 14 betyder for det andet, at det upræcise forslag om ændring af ordet »førtidspension« til
»førtidspension eller seniorpension« udgår af lovforslagets § 19, nr. 1.
Samtidig hermed foreslås det at indsætte et nyt nummer i lovforslagets § 19, jf. ændringsforslag nr. 15,
hvorefter »oppebære førtidspension« foreslås ændret til »oppebære førtidspension eller seniorpension«.
Dermed vil den foreslåede ændring af pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2, blive entydig.
Ændringsforslag nr. 15 har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 16
Efter gældende § 15, stk. 2, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler kan
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler (fonden) efter ansøgning udbetale tilgodehavende
feriemidler i tilfælde, hvor lønmodtageren har forladt arbejdsmarkedet og har fået tildelt førtidspension i
henhold til kapitel 3 i lov om social pension, efterløn i medfør af reglerne i kapitel 11a i lov om
arbejdsløshedsforsikring, fleksydelse efter kapitel 2 i lov om fleksydelse, får udbetalt alderspension oprettet
som led i et ansættelsesforhold, eller har taget varig bopæl i udlandet.
For at fonden kan udbetale tilgodehavende feriemidler i de nævnte tilfælde, vil en lønmodtager skulle ansøge
om at få de tilgodehavende feriemidler udbetalt og skulle dokumentere, at arbejdsmarkedet er forladt, før
lønmodtageren har ret til at få de tilgodehavende feriemidler udbetalt. For lønmodtagere, der har fået tildelt
førtidspension, vil dokumentation kunne være en afgørelse om tilkendelse af førtidspension.
Det foreslås, at tildeling af seniorpension i henhold til kapitel 3 a i lov om social pension bliver tilføjet til
listen i
§ 15, stk. 2,
i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler over tilfælde, hvor
fonden efter ansøgning kan udbetale tilgodehavende feriemidler.
Det bemærkes, at for at fonden kan udbetale tilgodehavende feriemidler ved tilkendelse af seniorpension, vil
en lønmodtager skulle ansøge om at få de tilgodehavende feriemidler udbetalt og skulle dokumentere, at
arbejdsmarkedet er forladt, før lønmodtageren har ret til at få de tilgodehavende feriemidler udbetalt. For
lønmodtagere, der har fået tildelt seniorpension, vil dokumentation kunne være en afgørelse om tilkendelse
af seniorpension.
Med forslaget vil personer, der får tildelt seniorpension få samme ret til at få udbetalt tilgodehavende
feriemidler, som personer, der får tildelt førtidspension.
Til nr. 17
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Efter § 15 i den vedtagne lov nr. 339 af 2. april 2019 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og forskellige andre love (Indførelse af obligatorisk pensionsordning for
overførselsindkomstmodtagere og tillæg til refusion til arbejdsgivere samt ændring af satsregulering af
forskellige overførselsindkomster), træder reglerne om bidrag til den obligatoriske pensionsordning af
førtidspension efter lov om social pension i kraft den 1. januar 2020.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til lov nr. 339 af 2. april 2019 (L 143 2018-19), at
bemyndigelsesbestemmelsen i § 33 h i lov om social pension vil blive anvendt til at fastsætte, at Udbetaling
Danmark månedligt skal indberette til Indkomstregisteret, hvor stort et bidrag til obligatorisk
pensionsordning, der er beregnet for personen. Den vil også blive anvendt til at fastsætte regler om, at
Udbetaling Danmark hvert kvartal indbetaler bidragene til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Der vil blive
fastsat regler om indbetalingen af bidrag samt forfaldsdatoer for indbetalingen. Der vil endvidere blive
fastsat regler om tilbageførsel af bidrag i de tilfælde, hvor en person skal betale ydelsen tilbage til Udbetaling
Danmark.
Det fremgår herudover, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte en overgangsordning vedrørende
implementering og administration af obligatorisk pension af førtidspension. Der er behov for at fastsætte en
overgangsordning for førtidspension fordi det forventes, at Udbetaling Danmark den 1. marts 2020 skal
idriftsætte et nyt it-system på pensionsområdet, sammenholdt med at førtidspension udbetales som en
foreløbig ydelse i løbet af året, hvorefter der sker efterregulering af ydelsen, når årsopgørelsen foreligger.
Bemyndigelsen vil derfor blive anvendt til at fastsætte en ordning, hvor obligatorisk pension integreres
delvist i Udbetaling Danmarks nye it-system på pensionsområde for 2020, og hvor der i slutningen af 2020
indberettes og indbetales for hele 2020, og hvor obligatorisk pension fra og med 2021 implementeres fuldt
ud. Denne løsning er valgt for at undgå, at der skal ske implementering i to it-systemer, og for at imødegå en
forsinkelse af det nye it-system.
I lovforslagets § 1, nr. 21, er nyaffattet §§ 33 f-33 h i lov om social pension, således at seniorpension bliver
omfattet af obligatorisk pensionsordning. I lovforslagets § 22, som bliver nr. 23, er det foreslået, at reglerne
om obligatorisk pensionsordning i lovforslagets § 1, nr. 21, at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 21, og at reglerne således ikke træder i kraft den 1. januar 2020. Baggrunden
var, at it-systemerne til at administrere indbetalingerne ikke kan nå at blive klar til 1. januar 2020.
Det foreslås med ændringsforslaget at fastholde ikrafttrædelsestidspunktet for reglerne om bidrag og
administration af obligatorisk pensionsordning til 1. januar 2020, og at ministeren i overensstemmelse med
forarbejderne til § 33 h, vedtaget ved lov nr. 339 af 2. april 2019, bemyndiges til at fastsætte en
overgangsordning vedrørende implementering og administration af den obligatoriske pensionsordning af
førtidspension og seniorpension..
Det foreslås således, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Til nr. 18
Det foreslås, at præcisere at § 26 a i lov om social pension bliver affattet ved lovforslagets § 1, nr. 13.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
L 67 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 19
Det foreslås, i § 23, stk. 6, 4. pkt., at præcisere, at det er pågældende, der skal have ret til pension.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 20
Det foreslås, at ændre formuleringen fra »situationerne« til »afgørelserne«. Det er alene tale om en sproglig
præcisering.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.