Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 67 Bilag 5
Offentligt
2118508_0001.png
Den 3. december 2019.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: [email protected], [email protected], [email protected] og [email protected].
Høring over lovforslag om ændring af lov om social pension og forskellige
andre love (Indførelse af social pension)
Faglige Seniorer har konstateret, at organisationen ikke er omfattet af høringsliste vedr.
lovforslag om ændring af lov om social pension (indførelse af seniorpension).
Organisationen er normalt høringsberettiget ved høringer om lovændringer på dette
område ligesom organisationen er interesseorganisation for personer i målgruppen for
lovforslaget. Organisationen tillader sig derfor at fremsende høringssvar – også selvom
den ultrakorte tidsfrist er overskredet.
Faglige Seniorer finder det berettiget, at reglerne om seniorførtidspension ophæves og
erstattes af en ny ordning. Dels er det ikke lykkedes at nå de oprindelige mål for antallet
af seniorførtidspensionsmodtagere med baggrund i den reform af tilbagetræknings-
ordninger – herunder ikke mindst ændringer i efterlønsordningen – som blev gennem-
ført i 2011, dels er der behov for at gennemføre en samlet reform af hele
tilbagetrækningsområdet i takt med, at folkepensionsalderen i de kommende år stiger til
68 år og at levetidsindekseringen vil medføre yderligere stigning i den officielle
pensionsalder. Det lægges yderligere til grund, at antallet af personer på efterløns-
ordningen falder drastisk i disse år og det er ikke urealistisk at forestille sig, at antallet af
efterlønsmodtagere vil blive reduceret til 10 procent indenfor en overskuelig periode.
Derfor mener Faglige Seniorer, at der vil være en gruppe af lønmodtagere, som er for
nedslidt til at blive på arbejdsmarkedet og som ikke har et sikkert forsørgelsesgrundlag
efter de nuværende regler for tilbagetrækning før den officielle pensionsalder. Dette
problem vil givet blive skærpet i takt med den stigende pensionsalder. Ud fra den viden,
der er tilvejebragt via seniortænketanken for et godt og længere arbejdsliv, vil denne
gruppe repræsentere en andel på 10 til 20 procent af de årgange, som ligger indenfor de
sidste 6 år før pensionsalderen.
Usikkerheden om det fremtidige forsørgelsesgrundlag vil også føre til, at der er personer,
der vælger at trække sig tilbage før det er nødvendigt. Usikkerheden om retten til
tidligere pension er medvirkende til, at den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder stiger
mindre end i en situation, hvor der er skabt sikkerhed omkring den økonomiske
forsørgelse.
Forslaget om at etablere en seniorpension, hvor der er mere lempelige krav til at få
tilkendt førtidig pension og hvor der er en mere enkel sagsbehandlingsprocedure, kan
sikre at flere vil få pension før den officielle pensionsalder. Ifølge lovforslaget forventes i
alt 6.200 at få tilkendt seniorpension. Heraf vil 4.600 komme fra andre ydelser bl.a.
sygedagpenge og ledighedsydelse. Kun 1.600 vil komme fra beskæftigelse. Selvom der i
2025 forventes at være 3.000 personer, som vil være på den nye seniorpensionsordning
Faglige Seniorer
Molestien 7
2450 Kbh. SV
Tlf. 33 63 24 50
[email protected]
www.fagligsenior.dk
L 67 - 2019-20 - Bilag 5: Orientering om høringssvar fra Faglige Seniorer, fra beskæftigelsesministeren
2118508_0002.png
og være kommet fra beskæftigelse. Tallene er baseret på generelle skøn og derfor
behæftet med stor usikkerhed.
Alligevel må det konstateres, at den nye seniorpension ikke er et tilstrækkeligt grundlag
til at sikre det antal personer, som har eller vil få vanskeligheder ved at blive på
arbejdsmarkedet frem til den officielle pensionsalder.
Faglige Seniorer støtter en pensionsreform, som skaber et stærkere rettighedsbaseret
udgangspunkt for de mange nedslidte med en lang tilknytning til arbejdsmarkedet. Den
usikkerhed, der er skabt for mange seniorer på arbejdsmarkedet, bliver ikke løst med det
foreslåede lovforslag. Den nye ordning er især belastet af, at nedslidning er vanskeligt at
dokumentere for både den enkelte og for den sundhedsfaglige ekspertise.
Faglige Seniorer mener, at kombinationen af dokumentation af manglende arbejdsevne i
seneste længerevarende ansættelse kan virke vanskeligt for den enkelte ansøger, men
også for den sundhedsfaglige vurdering. Det øger risikoen for, at seniorpensions-
ordningen bliver præget af samme udfordringer som seniorførtidspensionsordningen -
uanset at der med ordningen er tiltænkt en lempeligere ordning og dermed bedre
muligheder for, at nedslidte skal kunne trække sig tilbage før folkepensionsalderen.
Faglige Seniorer konstaterer, at ordningen startes med kommunerne som administrator
og myndighed i tilkendelsen af seniorpension. Det er vigtigt, snarest at få sikkerhed for,
at afgørelserne ikke domineres af et hensyn til den kommunale økonomi. Derfor bør der
hurtigst muligt skabes sikkerhed for, at det kan ske på national basis af ATP eller
lignende steder.
Med venlig hilsen
Ole Ibsen
Formand
Palle Smed
Direktør
Faglige Seniorer
Molestien 7
2450 Kbh. SV
Tlf. 33 63 24 50
[email protected]
www.fagligsenior.dk