Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 67 Bilag 11
Offentligt
Tillægsaftale
December 2019
Tillægsaftale: Aftale om ret til seniorpension for nedslidte
Forligspartierne bag
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte
indgået i maj 2019
af den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folke-
parti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, og af regeringen (Socialdemokratiet),
som har tiltrådt forliget, er enige om, at der skal være en ensartet tilkendelse af se-
niorpension på tværs af landet, og at afgørelser om seniorpension skal træffes uaf-
hængig af økonomiske hensyn. Tilkendelse af seniorpension må ikke afhænge af
geografi og bopæl.
Forligspartierne er derfor enige om, at der skal etableres en ny selvstændig og
landsdækkende myndighed, som skal tilkende seniorpension fra 1. januar 2021.
Den nye offentlige myndighed forankres i regi af ATP. Der er tale om en ny selv-
ejende institution med selvstændig bestyrelse, som oprettes ved lov og tillægges
myndighedsansvaret for administration og tilkendelse af seniorpension. Behandling
af ansøgninger om seniorpension sker i samarbejde med kommunerne, og Udbeta-
ling Danmark har ansvaret for udbetalinger og løbende regulering af seniorpensio-
nen, jf. bilag 1
Central myndighedsmodel – sagsforløb for seniorpension.
ATP leverer administrativ og teknisk bistand på omkostningsdækket basis til myn-
digheden og får således ansvaret for den daglige drift og ledelse. Det er bestyrel-
sens ansvar at sikre, at sagsbehandlingen udøves i overensstemmelse med lovgiv-
ningen og relevante hensyn i øvrigt.
Myndighedens konkrete geografiske placering, sammensætning af bestyrelse mv.
fastlægges af forligspartierne i forbindelse med udmøntningen af lovforslaget om
myndigheden.
Merudgifter og finansiering af en central myndighed
At myndighedsansvaret for administration og tilkendelse af seniorpension placeres
i en ny selvstændig, selvejende institution i regi af ATP vil indebære merudgifter i
størrelsesordenen 80-100 mio. kr. årligt fuldt indfaset.
I 2020 skønnes der med usikkerhed at være merudgifter på 35 mio. kr. til udvikling
og etablering af den nye myndighed.
Forligspartierne er enige om, at merudgifterne i 2020 til udvikling og etablering af
den nye myndighed samt de løbende merudgifter fra 2021 finansieres af provenuet
fra ophævelsen af fradragsretten for inddrivelsesrenter.
Der er fortsat usikkerhed om de endelige økonomiske konsekvenser af aftalen. For-
ligspartierne er enige om at finansiere aftalens samlede økonomiske konsekvenser
som følge af den centrale myndighedsmodel. Såfremt den endelige afklaring af
økonomien, herunder DUT-forhandlinger med KL, giver anledning til justering af
de skønnede merudgifter, vil forligspartierne tilvejebringe finansiering hertil.