Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 66 Bilag 6
Offentligt
2124024_0001.png
Til lovforslag nr.
L 66
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og
forskellige andre love
(Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 27 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, KF og LA) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, SF, og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandlingen. Mindretallet
vil stemme for de af beskæftigelsesministeren stillede æn-
dringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandlingen. Mindretallet vil
stemme for de af beskæftigelsesministeren stillede æn-
dringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at dette
lovforslag om skærpede sanktioner er overflødigt, og at der
mangler en reel begrundelse for lovforslaget. Der bliver i
forvejen sanktioneret alt for meget og alt for hårdt, så lov-
forslaget vil blot skade de berørte borgere endnu mere, og
det vil være ødelæggende for et konstruktivt tillidsforhold
mellem borger og sagsbehandler.
Det er en forringelse af borgernes retssikkerhed, at listen
over rimelige grunde til at afslå eller ophøre med arbejde,
uddannelse eller tilbud fjernes fra lovteksten. Den nuværen-
de liste over rimelige grunde er en vigtig rettighed for bor-
gerne og et godt redskab for sagsbehandleren, der skal afgi-
ve tilbud. Når listen er væk, har borgerne ingen rettigheder
at støtte sig til. Det bliver fuldstændig overladt til kommu-
nen og sagsbehandleren at vurdere, hvilke rimelige grunde
for afslag eller ophør der gælder for den enkelte borger.
Det er endnu et alvorligt angreb på borgernes retssikker-
hed og den beskyttelse, som forvaltningsloven giver, at
kommunen nu kan sende partshøring og afgørelse i samme
agterskrivelse. Hvis borgeren ikke kommer med bemærk-
ninger, er agterskrivelsens afgørelse den endelige afgørelse.
I praksis kan det betyde, at partshøringen sættes ud af kraft.
Hertil kommer, at sanktionsafgørelser for jobparate og ud-
dannelsesparate borgere bliver truffet, uden at man først har
talt med borgeren.
Den nugældende skærpede rådighedssanktion er en uri-
melig hård sanktion, der burde afskaffes, og der er ingen
grund til at skærpe den yderligere. Når man efter lovforsla-
get kan blive pålagt en skærpet rådighedssanktion, allerede
anden gang man får en sanktion, bliver det helt overladt til
kommunens og sagsbehandlerens forgodtbefindende, om an-
den eller flere ganges sanktioner skal udløse en skærpet rå-
dighedssanktion. Når man udvider den skærpede rådigheds-
sanktion til også at omfatte aktivitetsparate modtagere af
hjælp, modvirker man den særlige håndholdte indsats, som
det er meningen at de aktivitetsparate skal have.
EL er enige i, at socialt bedrageri er uacceptabelt, og at
der skal gribes ind over for det, men EL mener, at de nugæl-
dende sanktioner er fuldt tilstrækkelige, og at der ikke er no-
gen grund til at skærpe dem yderligere.
AX023984
L 66 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124024_0002.png
2
Efter EL�½s opfattelse er der ingen grund til at lovgive om
politianmeldelse, fordi kommunen altid skal foretage en
konkret vurdering i hver enkelt sag om, hvorvidt der skal
indgives politianmeldelse, og borgerne bliver allerede straf-
fet administrativt, når de har begået socialt bedrageri, da de
både skal betale den hjælp tilbage, som de uberettiget har
modtaget, og derudover får en hård sanktion. Problemets
omfang bør belyses, inden man tager det skridt at lovgive
om kommunernes pligt til at politianmelde socialt bedrageri.
Forslaget om sanktion til udlændinge, der ikke underskri-
ver en opholds- og selvforsørgelseserklæring, virker helt
overflødigt, fordi der allerede er den alvorlige sanktion, at
en udlænding ikke kan få en tidsubegrænset opholdstilladel-
se, før han eller hun har underskrevet erklæringen.
Bestemmelsen om, at borgere, der har fået sanktion,
f.eks. fordi de ikke er mødt op til en samtale, skal straffes
endnu mere, ved at der bliver skåret i boligstøtten, er helt
urimelig. Forslaget medfører, at disse borgere mister endnu
flere penge, og det øger risikoen for, at flere lejere bliver sat
ud af deres bolig.
Det er fint med en undersøgelse af bl.a. kommunernes
brug af sanktioner, men EL er ikke enig i, at det er et util-
fredsstillende resultat, hvis en kommune har en markant la-
vere andel af sanktioner end gennemsnittet. Det kunne jo ty-
de på, at kommunens borgere får en god behandling, og at
kommunens sagsbehandlere koncentrerer deres kræfter om
at hjælpe borgerne videre i arbejde og uddannelse i stedet
for at anvende arbejdstiden på kontrol og sanktioner.
Vurderingen af en kommunes brug af sanktioner bør der-
for sammenholdes med, hvordan det lykkes for kommunen
at få borgerne væk fra kontanthjælpssystemet og videre til
arbejde, uddannelse, fleksjob eller førtidspension.
EL tager afstand fra forslaget om, at det skal være tilflyt-
terkommunen, der skal give flyttehjælp, da det kan stavns-
binde borgerne og forhindre dem i at flytte til en anden
kommune. EL anerkender, at tilflytning af mange borgere på
overførselsindkomster kan være et problem for fattige kom-
muner, men det problem skal løses ved en reform af det
kommunale udligningssystem.
Efter EL�½s opfattelse er forslaget kontraproduktivt. Det
medvirker til at stigmatisere borgere, der har brug for hjælp,
da det får de berørte og udsatte borgere til at opgive syste-
met og får dem længere væk fra arbejde og uddannelse.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 13 f, stk. 12, nr. 2,
ændres »§ 13, stk. 7, nr. 4,« til:
»§ 13, stk. 7,«.«
[Konsekvensændring]
2)
I den under
nr. 15
foreslåede affattelse af
§ 35
indsæt-
tes i
stk. 1
før 1. pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt.,
inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning
om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til
den første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at per-
sonen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen udebli-
ver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en sanktionssats for hver dag, personen
udebliver.«
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
3)
I den under
nr. 15
foreslåede affattelse af
§ 35
indsæt-
tes i
stk. 1, 1. pkt.,
der bliver 2. pkt., efter »§§ 36-40 a er«:
» i øvrigt«.
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
4)
I den under
nr. 15
foreslåede affattelse af
§ 35
udgår i
stk. 6, nr. 3,
»at skrivelsen klart angiver,«.
[Sproglig korrektion]
5)
I den under
nr. 17
foreslåede ændring af
§ 39, nr. 1,
indsættes efter »lov om en aktiv beskæftigelsesindsats«:
» eller integrationslovens § 23 c«.
[Konsekvensændring]
6)
I
nr. 38
ændres
»§ 76, stk. 1, 3. pkt.«
til:
Ȥ 76, stk. 1,
4. pkt.,«.
[Konsekvensændring]
7)
I den under
nr. 39
foreslåede affattelse af
§ 69 a, stk.
1,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt.,
inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter personen
er påbegyndt et ressourceforløb, kan kommunen, når den
indkalder personen til den første jobsamtale, vejlede perso-
nen skriftligt om, at personen skal møde til jobsamtalen, og
at hvis personen udebliver uden rimelig grund fra jobsamta-
len, vil personen blive sanktioneret med en dagssats for hver
dag, personen udebliver.«
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
8)
I den under
nr. 39
foreslåede affattelse af
§ 69 a, stk.
1,
indsættes i
1. pkt.,
der bliver 2. pkt., efter »§§ 69 b-69 e
er«: »i øvrigt«.
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
9)
Efter det under
nr. 40
foreslåede
§ 69 a, stk. 4,
indsæt-
tes som nyt stykke:
»Stk. 5.
§ 35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for
modtagere af ressourceforløbsydelse.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
[Konsekvensændring vedrørende sygemelding]
10)
I den under
nr. 43
foreslåede affattelse af
§ 69 l, stk.
1,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt.,
inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter personen
er påbegyndt et jobafklaringsforløb, kan kommunen, når den
L 66 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124024_0003.png
3
indkalder personen til den første jobsamtale, vejlede perso-
nen skriftligt om, at personen skal møde til jobsamtalen, og
at hvis personen udebliver uden rimelig grund fra jobsamta-
len, vil personen blive sanktioneret med en dagssats for hver
dag, personen udebliver.«
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
11)
I den under
nr. 43
foreslåede affattelse af
§ 69 l, stk.
1,
indsættes i
1. pkt.,
der bliver til 2. pkt., efter »§§ 69 m-69
p er«: »i øvrigt«.
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
12)
Efter det under
nr. 44
foreslåede
§ 69 l, stk. 4,
indsæt-
tes som nyt stykke:
»Stk. 5.
§ 35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for
modtagere af ressourceforløbsydelse.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6, og i rykningsklausulen bliver
stk. 6 til stk. 7.
[Konsekvensændring vedrørende sygemelding]
13)
I den under
nr. 52
foreslåede
§ 75 a
indsættes før 1.
pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt.,
inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter personen
er begyndt at modtage ledighedsydelse, kan kommunen, når
den indkalder personen til den første jobsamtale, vejlede
personen skriftligt om, at personen skal møde til jobsamta-
len, og at hvis personen udebliver uden rimelig grund fra
jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en dags-
sats for hver dag, personen udebliver.«
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
14)
I den under
nr. 52
foreslåede
§ 75 a
indsættes i
1. pkt.,
der bliver 2. pkt., efter »§§ 76-77 b er«: »i øvrigt«.
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
15)
I den under
nr. 52
foreslåede
§ 75 a
indsættes som
stk.
2:
»Stk. 2.
§ 35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for
modtagere af ledighedsydelse.«
[Konsekvensændring vedrørende sygemelding]
16)
Nr. 53
udgår.
[Konsekvensændring som følge af nyaffattelsen af nr. 54 og
55]
17)
Nr. 54
affattes således:
»54.
§ 77
affattes således:
Ȥ 77.
Hvis en person, der modtager ledighedsydelse,
uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i
medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde
i rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering
eller en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2, foretager
kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går,
fra personen skulle være mødt til samtalen, og indtil kontak-
ten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i le-
dighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have fun-
det sted, uanset om personen kontakter kommunen samme
dag.
Stk. 2.
Har en person, der modtager ledighedsydelse, und-
ladt at registrere cv-oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75,
stk. 1, nr. 6, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen
for de dage, hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret
på Jobnet, medmindre den manglende registrering af cv-op-
lysninger ikke skyldes personens forhold.
Stk. 3.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1 og 2 fastsættes
på baggrund af den årlige ledighedsydelse og fastsættes pr.
dag beregnet på baggrund af en 5-dagesuge. Hvis den må-
nedlige hjælp til en person er nedsat, nedsættes fradraget pr.
dag tilsvarende.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren offentliggør størrelsen af
fradraget i hjælpen pr. dag.««
[Lovteknisk ændring]
18)
Nr. 55
affattes således:
»55.
§ 77
affattes således:
Ȥ 77.
Hvis en person, der modtager ledighedsydelse,
uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i
medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde
i rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering
eller en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2, foretager
kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går,
fra personen skulle være mødt til samtalen, og indtil kontak-
ten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i le-
dighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have fun-
det sted, uanset om personen kontakter kommunen samme
dag.
Stk. 2.
Har en person, der modtager ledighedsydelse, und-
ladt at registrere cv-oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75,
stk. 1, nr. 7, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen
for de dage, hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret
på Jobnet, medmindre den manglende registrering af cv-op-
lysninger ikke skyldes personens forhold.
Stk. 3.
Hvis en person uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7
eller 8, og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver
fra en samtale som nævnt i stk. 1, som personen selv har
booket digitalt, skal kommunen foretage fradrag i ledig-
hedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være
mødt til samtalen, og indtil kontakten til kommunen er gen-
oprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den
dag, hvor samtalen skulle have fundet sted, uanset om per-
sonen kontakter kommunen samme dag.
Stk. 4.
Hvis en person, der er omfattet af § 75, stk. 1, nr.
3, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fast-
sat i medfør af § 13, stk. 15, har undladt selv at booke en
jobsamtale digitalt inden for den frist, som jobcenteret har
fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage,
der går, fra personen skulle have booket jobsamtalen digi-
talt, og indtil personen har booket en jobsamtale digitalt, el-
ler til personen har genoprettet kontakten med jobcenteret.
Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor
jobsamtalen skulle have været booket, uanset om personen
booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.
L 66 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124024_0004.png
4
Stk. 5.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1-4 fastsættes på
baggrund af den årlige ledighedsydelse og fastsættes pr. dag
beregnet på baggrund af en 5-dagesuge. Hvis den månedlige
hjælp til en person er nedsat, nedsættes fradraget pr. dag til-
svarende.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren offentliggør størrelsen af
fradraget i hjælpen pr. dag.««
[Lovteknisk ændring]
19)
Nr. 56
og
57
udgår.
[Konsekvensændring som følge af nyaffattelsen af nr. 54 og
55]
Til § 4
20)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 9, stk. 1,
æn-
dres »9, § 9 a, stk. 4 og 7 og § 12« til: »9 og 12«.
[Konsekvensændring]
Til § 7
21)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 29, stk. 5, § 32 a, stk. 3, nr. 4,
og
§ 32 d, stk. 1,
ind-
sættes efter »integrationsydelse,«: »selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse,«.«
[Sproglig korrektion]
22)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 46 d, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »Integrationsydel-
se,«: » selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydel-
se,«.«
[Sproglig korrektion]
Til § 13
23)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 3, stk. 1, nr. 11,
indsættes efter »lov om social pen-
sion«: », og efterlevelsespension til den længstlevende pen-
sionist, jf. § 48 i lov om social pension«.«
[Præcisering af, at efterlevelsespension indgår i kommuner-
nes finansieringsbeløb]
24)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 7
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere reg-
ler for, hvordan fleksbidraget skal beregnes, når der ikke er
indberettet lønoplysninger til indkomstregisteret i en given
periode.««
[Indførelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om bereg-
ning af de særlige fleksbidrag]
Til § 17
25)
I
nr. 1
ændres »§ 6, nr. 2 og 22,« til:
Ȥ 6, nr. 2, 22
og
24,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 18
26)
I
nr. 1
ændres
Ȥ 2, nr. 8, 15, 80, 85,
og
90-93,«
til:
Ȥ 2, nr. 8, 15, 42, 64, 80, 85
og
89-93,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 19
27)
§ 19
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 19, 20, 55, 58 og 59.
Stk. 3.
De hidtil gældende regler i lov om aktiv socialpoli-
tik i §§ 8 a, 13-13 d, 25 a og 35-43, § 80, stk. 1, og §§ 91 og
109 finder fortsat anvendelse for hændelser, der er sket før
lovens ikrafttræden.
Stk. 4.
For personer, der på tidspunktet for denne lovs
ikrafttræden modtager hjælp efter §§ 22-25, 68, 69 j og 74 a
i lov om aktiv socialpolitik, finder de hidtil gældende regler
i lov om aktiv socialpolitik i §§ 8 a, 13-13 d, 25 a, 35-43,
69-69 e, 69 k-69 p og 75-77 b, § 80, stk. 1, og §§ 91 og 109
anvendelse, indtil kommunen har givet vejledning i overens-
stemmelse med § 35, stk. 1, § 69 a, stk. 1, § 69 l, stk. 1, eller
§ 75 a, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1,
nr. 15, 39, 43 og 52.«
[Lovteknisk ændring, således at stk. 4 bliver stk. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den gældende § 13 f, stk. 12, nr. 2, i lov om aktiv so-
cialpolitik fremgår det, at opgørelsen af arbejde inden for de
seneste 12 kalendermåneder efter stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr.
2, sker for hver ægtefælle for sig. Perioden på 12 kalender-
måneder for både en ægtefælle, jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr.
2, og en ugift person, jf. stk. 6, nr. 2, forlænges med perio-
der, hvor den pågældende har haft ret til fravær ved gravidi-
tet, barsel eller adoption, jf. § 13, stk. 7, nr. 4, i lov om aktiv
socialpolitik.
Som følge af den foreslåede ændring i § 13, stk. 7, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5, hvor den udtømmende liste af 10 ri-
melige grunde udgår af bestemmelsen, er der behov for en
konsekvensændring af § 13 f, stk. 12, nr. 2, således at der
alene henvises til § 13, stk. 7.
Forslaget til ændring medfører ikke indholdsmæssige æn-
dringer af bestemmelsen.
Til nr. 2 og 3
Af den foreslåede § 35, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 15,
fremgår det ikke, hvordan en kommune skal vejlede borge-
ren ved indkaldelsen til første jobsamtale med den virkning,
at kommunen kan sanktionere borgeren ved udeblivelse fra
samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede § 35, stk. 1,
før 1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvor det fremgår, at
hvis kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt.,
inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning
om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til
L 66 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124024_0005.png
5
den første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at per-
sonen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen udebli-
ver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en sanktionssats for hver dag, personen
udebliver. Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets
bemærkninger.
Forslaget betyder, at kommunen vil kunne sanktionere
personen, hvis den pågældende udebliver fra første jobsam-
tale, idet personen dermed er vejledt om konsekvensen af
udeblivelsen.
Samtidig foreslås det, at der i § 35, stk. 1, 2. pkt., indsæt-
tes »i øvrigt« efter §§ 36-40a, således at det fremgår, at
kommunen efter første jobsamtale skal vejlede personen ef-
ter den foreslåede § 35, stk. 1, 2. og 3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
15, til den foreslåede § 35, stk. 1.
Til nr. 4
Der foretages en sproglig korrektion af den foreslåede §
35, stk. 6, nr. 3, jf. lovforslaget § 1, nr. 15, således at »at
skrivelsen klart angiver« udgår, idet sætningen er overflø-
dig.
Forslaget til ændring medfører ikke indholdsmæssige æn-
dringer af bestemmelsen.
Til nr. 5
Det fremgår af den gældende regel i § 39, nr. 1, i lov om
aktiv socialpolitik, at hjælpen nedsættes efter § 40, hvis en
person uden rimelig grund ophører med sit arbejde.
Der er ikke i lovgivningen taget stilling til, om en person,
der uden rimelig grund ophører i en ansættelse med løntil-
skud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
kan sanktioneres efter den gældende § 39, nr. 1. Det er der-
for i lovforslagets § 1, nr. 17, foreslået, at det kommer til at
fremgår af § 39, nr. 1, at ophør uden rimelig grund i en an-
sættelse med løntilskud også skal kunne sanktioneres efter §
40, dvs. at hjælpen nedsættes med tre gange sanktionssatsen.
Da personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrej-
seydelse eller overgangsydelse også kan få tilbud om ansæt-
telse med løntilskud efter integrationslovens § 23 c, foreslås
det, at der i § 39, nr. 1, indsættes, at bestemmelsen også skal
gælde for personer, der er ansat i en stilling med løntilskud
efter integrationslovens § 23 c.
Forslaget medfører, at personer, der modtager selvforsør-
gelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse ved ophør
i ansættelsen med løntilskud også vil kunne få en sanktion
på tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 5, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. lovforslagets § 1, nr. 23, til nyaffattelse af §
40.
Til nr. 6
Der foretages en henvisningsændring i den i lovforslagets
§ 1, nr. 38, foreslåede ændring til § 76, stk. 1, 3. pkt., i lov
om aktiv socialpolitik, således at 3. pkt. ændres til 4. pkt.
Forslaget til ændring medfører ikke indholdsmæssige æn-
dringer af bestemmelsen.
Til nr. 7 og 8
Af den foreslåede § 69 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
39, fremgår det ikke, hvordan en kommune skal vejlede en
person, der modtager ressourceforløbsydelse i ressourcefor-
løb ved indkaldelsen til første jobsamtale med den virkning,
at kommunen kan sanktionere borgeren ved udeblivelse fra
samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede § 69 a, stk. 1,
før 1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvoraf det fremgår, at
hvis kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt.,
inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning
om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til
den første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at per-
sonen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen uden
rimelig grund udebliver fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssanktion for hver dag, personen
udebliver. Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets
bemærkninger.
Med forslaget vil kommunen kunne sanktionere perso-
nen, hvis den pågældende udebliver fra første jobsamtale,
idet personen dermed er vejledt om konsekvensen af udebli-
velsen.
Samtidig foreslås det, at der i § 69 a, stk. 1, 2. pkt., ind-
sættes »i øvrigt« efter §§ 36-40 a, således at det vil fremgå,
at kommunen efter første jobsamtale skal vejlede personen
efter den foreslåede § 69 a, stk. 1, 2. og 3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr.
39 til den foreslåede § 69 a, stk. 1.
Til nr. 9
Der er efter de gældende regler i § 69 a, i lov om aktiv
socialpolitik ikke fastsat regler om, at jobcenteret kan anvi-
se, hvor en person skal meddele sygdom.
Det foreslås, at der i § 69 a indsættes et nyt stk. 4, hvor
der henvises til, at § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15,
finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager
ressourceforløbsydelse i ressourceforløb, således at jobcen-
teret i lighed med, hvad der gælder for kontanthjælpsmodta-
gere m.v., kan anvise, hvor en person skal meddele sygdom.
Der henvises til bemærkninger til den foreslåede § 35,
stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15.
Til nr. 10 og 11
Af den foreslåede § 69 l, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
43, fremgår det ikke, hvordan en kommune skal vejlede en
person, der modtager ressourceforløbsydelse i jobafklarings-
forløb, ved indkaldelsen til første jobsamtale med den virk-
ning, at kommunen kan sanktionere borgeren ved udeblivel-
se fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede § 69 l, stk. 1,
før 1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvoraf det fremgår, at
hvis kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt.,
inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning
om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til
den første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at per-
sonen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen uden
rimelig grund udebliver fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssanktion for hver dag, personen
L 66 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124024_0006.png
6
udebliver. Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets
bemærkninger.
Med forslaget vil kommunen kunne sanktionere perso-
nen, hvis den pågældende udebliver fra første jobsamtale,
idet personen dermed er vejledt om konsekvensen af udebli-
velsen.
Samtidig foreslås det, at der i § 69 l, stk. 1, 2. pkt., ind-
sættes »i øvrigt« efter §§ 36-40 a, således at det vil fremgå,
at kommunen efter første jobsamtale skal vejlede personen
efter den foreslåede § 69 l, stk. 1, 2 og 3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
43, til den foreslåede § 69 l, stk. 1.
Til nr. 12
Der er efter de gældende regler i § 69 l i lov om aktiv so-
cialpolitik ikke fastsat regler om, at jobcenteret kan anvise,
hvor en person skal meddele sygdom.
Det foreslås, at der i § 69 l indsættes et nyt stk. 5, hvor
der henvises til, at § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15,
finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb, således at job-
centeret i lighed med, hvad der gælder for kontanthjælps-
modtagere, m.v. kan anvise, hvor en person skal meddele
sygdom.
Der henvises til bemærkninger til den foreslåede § 35,
stk. 8, jf. lovforslaget § 1, nr. 15.
Til nr. 13 og 14
Af den foreslåede § 75 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
52, fremgår det ikke, hvordan en kommune skal vejlede en
person, som modtager ledighedsydelse, ved indkaldelsen til
første jobsamtale med den virkning, at kommunen kan sank-
tionere borgeren ved udeblivelse fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede § 75 a, stk. 1,
før 1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvoraf det fremgår, at
hvis kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt.,
inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning
om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til
den første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at per-
sonen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen uden
rimelig grund udebliver fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssanktion for hver dag, personen
udebliver. Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets
bemærkninger.
Med forslaget vil kommunen kunne sanktionere perso-
nen, hvis den pågældende udebliver fra første jobsamtale,
idet personen dermed er vejledt om konsekvensen af udebli-
velsen.
Samtidig foreslås det, at der i § 75 a, stk. 1, 2. pkt., ind-
sættes »i øvrigt« efter »§§ 36-40 a, således at det fremgår, at
kommunen efter første jobsamtale skal vejlede personen ef-
ter den foreslåede § 75 a, stk. 1, 2. og 3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
52, til den foreslåede § 75 a, stk. 1.
Til nr. 15
Der er efter de gældende regler i § 75 a ikke fastsat regler
om, at jobcenteret kan anvise, hvor en person skal meddele
sygdom.
Det foreslås, at der i § 75 a indsættes et nyt stk. 2, hvor
der henvises til, at § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15,
finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager le-
dighedsydelse, således at jobcenteret i lighed med, hvad der
gælder for kontanthjælpsmodtagere m.v., kan anvise, hvor
en person skal meddele sygdom.
Der henvises til bemærkninger til den foreslåede § 35,
stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15.
Til nr. 16
Det foreslås af lovtekniske grunde, at § 1, nr. 53, udgår.
Bestemmelserne indgår i nyaffattelsen af § 1, nr. 54 og 55.
Til nr. 17
Det foreslås i nr. 13, at § 77 i lov om aktiv socialpolitik
af lovtekniske grunde nyaffattes.
Det foreslås i § 77, stk. 1, at hvis en person, der modtager
ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8,
og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en
jobsamtale, et møde i rehabiliteringsteamet, en samtale om
rådighedsvurdering eller en opfølgningssamtale, jf. § 75,
stk. 1, nr. 2, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen
for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til sam-
talen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der
foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor sam-
talen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter
kommunen samme dag.
Det foreslås i § 77, stk. 2, at har en person, der modtager
ledighedsydelse, undladt at registrere cv-oplysninger retti-
digt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1, nr. 6, foretager kommunen
fradrag i ledighedsydelsen for de dage, hvor cv-oplysninger-
ne ikke har været registreret på Jobnet, medmindre den man-
glende registrering af cv-oplysninger ikke skyldes personens
forhold.
Det foreslås i § 77, stk. 3, at nedsættelsen af hjælpen efter
stk. 1 og 2 fastsættes på baggrund af den årlige ledigheds-
ydelse og fastsættes pr. dag beregnet på baggrund af en 5-
dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til en person er nedsat,
nedsættes fradraget pr. dag tilsvarende.
Endelig foreslås det i § 77, stk. 4, at beskæftigelsesmini-
steren offentliggør størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag.
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der henvises til
bemærkningerne til ændringerne i § 77, jf. lovforslagets § 1,
nr. 53 og 54.
Ændringen skal træde i kraft den 1. januar 2020.
Til nr. 18
Det foreslås i nr. 14, at § 77 i lov om aktiv socialpolitik
af lovtekniske grunde nyaffattes.
Det foreslås i § 77, stk. 1, at hvis en person, der modtager
ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8,
og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en
jobsamtale, et møde i rehabiliteringsteamet, en samtale om
rådighedsvurdering eller en opfølgningssamtale, jf. § 75,
L 66 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124024_0007.png
7
stk. 1, nr. 2, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen
for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til sam-
talen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der
foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor sam-
talen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter
kommunen samme dag.
Det foreslås i § 77, stk. 2, at har en person, der modtager
ledighedsydelse, undladt at registrere cv-oplysninger retti-
digt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1, nr. 7, foretager kommunen
fradrag i ledighedsydelsen for de dage, hvor cv-oplysninger-
ne ikke har været registreret på Jobnet, medmindre den
manglende registrering af cv-oplysninger ikke skyldes per-
sonens forhold.
Det foreslås i § 77, stk. 3, at hvis en person uden rimelig
grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medfør af §
13, stk. 15, udebliver fra en samtale som nævnt i stk. 1, som
personen selv har booket digitalt, skal kommunen foretage
fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen
skulle være mødt til samtalen, og indtil kontakten til kom-
munen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydel-
sen for den dag, hvor samtalen skulle have fundet sted, uan-
set om personen kontakter kommunen samme dag.
Det foreslås i § 77, stk. 4, at hvis en person, der er omfat-
tet af § 75, stk. 1, nr. 3, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7
eller 8, og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15, har undladt
selv at booke en jobsamtale digitalt inden for den frist, som
jobcenteret har fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i ledighedsy-
delsen for de dage, der går, fra personen skulle have booket
jobsamtalen digitalt, og indtil personen har booket en job-
samtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten
med jobcenteret. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen
for den dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket,
uanset om personen booker jobsamtalen dagen efter fristens
udløb.
Det foreslås i § 77, stk. 5, at nedsættelsen af hjælpen efter
stk. 1-4 fastsættes på baggrund af den årlige ledighedsydelse
og fastsættes pr. dag beregnet på baggrund af en 5-dages-
uge. Hvis den månedlige hjælp til en person er nedsat, ned-
sættes fradraget pr. dag tilsvarende.
Det foreslås i § 77, stk. 6, at beskæftigelsesministeren of-
fentliggør størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag.
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der henvises til
bemærkningerne til ændringerne i § 77, jf. lovforslagets § 1,
nr. 55-57.
Ændringen skal træde i kraft den 1. januar 2020.
Til nr. 19
Det foreslås af lovtekniske grunde, at § 1, nr. 56 og 57,
udgår. Bestemmelserne indgår i nyaffattelsen af § 1, nr. 54
og 55.
Til nr. 20
Som følge af en fejl er der indsat en henvisning til § 9 a,
stk. 4 og 7, i den foreslåede § 9, stk. 1, i lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område, jf. lovforsla-
gets § 4, nr. 1.
Det foreslås, at ændre henvisningen i den foreslåede § 9,
stk. 1, til »9 og 12«.
Der er tale om en konsekvensændring.
Til nr. 21 og 22
Integrationsydelse staves med stort begyndelsesbogstav i
§ 46 d, stk. 1, nr. 7, og bestemmelsen kan derfor ikke æn-
dres sammen med ændringerne i § 29, stk. 5, § 32 a, stk. 3,
nr. 4, og § 32 d, stk. 1, hvor integrationsydelse starter med
lille bogstav.
Det foreslås derfor, at § 46 d, stk. 1, nr. 7, udgår i § 7, nr.
1, og at ændringen indsættes i et nyt nummer 01.
Forslagene til ændringer medfører ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 23
Den gældende § 3 i lov om kommunernes finansiering af
visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne (refusionsloven) regu-
lerer, hvilke offentlige ydelser der er omfattet af loven.
Det fremgår af bestemmelsens § 3, stk. 1, nr. 11, at før-
tidspension til personer, der har fast bopæl i Danmark, jf. §
16 i lov om social pension, er omfattet af loven.
Det følger af den foreslåede ændring til § 3, stk. 1, nr. 11,
at efter »lov om social pension«: indsættes »og efterlevel-
sespension til den længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om
social pension«.
Forslaget indebærer, at efterlevelsespension i form af før-
tidspension til den længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov
om social pension medfinansieres på samme måde som før-
tidspension. Det betyder, at personer, der modtager efterle-
velseshjælp i form af folkepension, ikke vil indgå i kommu-
nernes finansieringsbeløb.
Til nr. 24
Lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne (refusionsloven) § 7 indeholder ikke
i dag gældende regler om, at beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler for, hvordan fleksbidraget skal be-
regnes, når der ikke er indberettet lønoplysninger til ind-
komstregisteret i en given periode.
Det følger af den foreslåede § 7, stk. 3, at beskæftigelses-
ministeren fastsætter nærmere regler for, hvordan fleksbi-
draget skal beregnes, når der ikke er indberettet lønoplysnin-
ger til indkomstregisteret i en given periode. Er der ikke løn-
oplysninger for en periode, udbetales det beregnede fleksbi-
drag, jf. § 7 i lov om kommunernes finansiering af offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne (refusionsloven).
Den foreslåede § 7, stk. 3, vil give beskæftigelsesministe-
ren mulighed for at fastsætte nærmere regler for, hvordan
fleksbidraget skal beregnes, når der ikke er indberettet løn-
oplysninger til indkomstregisteret i en given periode.
Til nr. 25
Det fremgår af § 17, nr. 1, at § 6, nr. 2 og 22, ophæves i
lov nr. 174 af 27. februar 2019 om ændring af udlændin-
L 66 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124024_0008.png
8
geloven, integrationsloven, repatrieringsloven og forskellige
andre love.
På baggrund af ændringen i § 1, nr. 27, af den foreslåede
ændring af § 42, stk. 1-4, foreslås det, at § 6, nr. 24, i lov nr.
174 af 27. februar 2019 ligeledes ophæves.
Baggrunden er, at integrationsydelse ikke længere frem-
går af den foreslåede § 42, stk. 1, i lov om aktiv socialpoli-
tik.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 26
Det fremgår af § 18, nr. 1, at § 2, nr. 8, 15, 80, 85 og
90-93, i lov nr. 551 af 7. maj 2019 om lov om ændring af
lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesind-
satsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpen-
ge, integrationsloven og forskellige andre love, ophæves.
På baggrund af ændringen i § 1, nr. 15 og 27, samt æn-
dringer i forhold til opsat pension foreslås det, at der i § 18,
nr. 1, ændres henvisningerne i § 2 til nr. 8, 15, 42, 64, 80,
85, 89-93 og 97, som ophæves.
Der er tale om lovtekniske ændringer som følge af æn-
dringer i nærværende lovforslag.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
15 og 27, og til bemærkningerne til lovforslagets § 18, nr. 1.
Til nr. 27
§ 19 foreslås nyaffattet, således at stk. 4. bliver stk. 2.
Det foreslås i stk. 1, at loven skal træde i kraft den 1. ja-
nuar 2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at beskæftigelsesministeren fastsæt-
ter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 19, 20, 55, 58 og
59. Baggrunden er, at disse bestemmelser først skal træde i
kraft, når personer, der er uddannelsesparate eller aktivitets-
parate, samt personer, der modtager ressourceforløbsydelse
under ressourceforløb eller ledighedsydelse, får pligt til selv
at booke jobsamtaler digitalt.
Det foreslås i stk. 3, at de hidtil gældende regler i lov om
aktiv socialpolitik i § 8 a, §§ 13-13 d, § 25 a, §§ 35-43, § 80,
stk. 1, § 91 og § 109 finder fortsat anvendelse for hændelser,
der er sket før lovens ikrafttræden.
Det foreslås i stk. 4, at personer, der på tidspunktet for
denne lovs ikrafttræden modtager hjælp efter §§ 22-25, 68,
69 j og 74 a, i lov om aktiv socialpolitik, finder de hidtil
gældende regler i lov om aktiv socialpolitik i § 8 a, §§ 13-13
d, § 25 a, §§ 35-43, §§ 69 -69 e, §§ 69 k-69 p, §§ 75-77 b, §
80, stk. 1, § 91 og § 109 anvendelse, indtil kommunen har
givet vejledning i overensstemmelse med §§ 35, stk. 1, § 69
a, stk. 1, § 69 l, stk. 1 eller § 75 a, i lov om aktiv socialpoli-
tik, jf. denne lovs § 1, nr. 15, 39, 43 og 52.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 19.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2019 og var
til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 4.
oktober 2019 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
10. Den 19. november 2019 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
48
42
16
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
4
3
1
L 66 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124024_0009.png
9
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
16
14
13
13
5
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1