Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 66 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og
forskellige andre love
(Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre
fejludbetalinger m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard]:
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af...:
1)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 13 f, stk. 12, nr. 2,
ændres »§ 13, stk. 7, nr. 4,« til: »§ 13, stk. 7,«.«
[Konsekvensændring]
2)
I den i
nr. 15
foreslåede
§ 35, stk. 1,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter
anmodning om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til den første jobsamtale, vejlede personen
skriftligt om, at personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen udebliver uden rimelig grund fra
jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en sanktionssats for hver dag, personen udebliver«, og i 2.
pkt. indsættes efter »§§ 36-40a er«: »i øvrigt«.
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
3)
I den i
nr. 15
foreslåede
§ 35, stk. 6, nr. 3,
udgår: »at skrivelsen klart angiver,«.
[Sproglig korrektion]
4)
I den i
nr. 17
foreslåede
§ 39, nr. 1,
indsættes efter »lov om en aktiv beskæftigelsesindsats«: »eller
integrationslovens § 23 c«.
[Konsekvensændring]
5)
I
nr. 38
ændres
»§ 76, stk. 1, 3. pkt.,«
til:
»§ 76, stk. 1, 4. pkt.,«
.
[Konsekvensændring]
6)
I den i
nr. 39
foreslåede
§ 69 a, stk. 1,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter
personen er påbegyndt et ressourceforløb, kan kommunen, når den indkalder personen til den første
jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen
udebliver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en dagssats for hver dag,
personen udebliver«, og i 2. pkt. indsættes efter »§§ 69 b-69 e er«: »i øvrigt«.
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
7)
I den i
nr. 40
foreslåede
§ 69 a,
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
§ 35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ressourceforløbsydelse.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
[Konsekvensændring vedrørende sygemelding]
8)
I den i
nr. 43
foreslåede
§ 69 l, stk. 1,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter
personen er påbegyndt et jobafklaringsforløb, kan kommunen, når den indkalder personen til den første
jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen
udebliver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en dagssats for hver dag,
personen udebliver«, og i 2. pkt. indsættes efter »§§ 69 b-69 e er«: »i øvrigt«.«
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
9)
I den i
nr. 44
foreslåede
§ 69 l
indsættes efter stk. 4, som nyt stykke:
»Stk. 5.
§ 35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ressourceforløbsydelse.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
[Konsekvensændring vedrørende sygemelding]
10)
I den i
nr. 52
foreslåede
§ 75 a
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter
personen er begyndt at modtage ledighedsydelse, kan kommunen, når den indkalder personen til den første
jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen
udebliver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en dagssats for hver dag,
personen udebliver«, og i 2. pkt. indsættes efter »§§ 69 b-69 e er«: »i øvrigt«.«
[Præcisering af vejledningsforpligtelsen]
11)
I den i
nr. 52
foreslåede
§ 75 a
indsættes som nyt
stk. 2.:
»Stk.2.
§ 35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ledighedsydelse.«
[Konsekvensændring vedrørende sygemelding]
12)
Nr. 53, 56 og 57
udgår.
[Konsekvensændring som følge af nyaffattelsen af nr. 54 og 55]
13)
Nr. 54
affattes således.
Ȥ 77.
Hvis en person, der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8 og regler
fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i rehabiliteringsteamet, en samtale om
rådighedsvurdering eller en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2, foretager kommunen fradrag i
ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til samtalen, og indtil kontakten til
kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have
fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Stk. 2.
Har en person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere cv-oplysninger rettidigt på
Jobnet, jf. § 75, stk. 1, nr. 6, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, hvor cv-
oplysningerne ikke har været registreret på Jobnet, medmindre den manglende registrering af cv-oplysninger
ikke skyldes personens forhold.
Stk. 3.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1 og 2 fastsættes på baggrund af den årlige ledighedsydelse og
fastsættes pr. dag beregnet på baggrund af en 5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til en person er nedsat,
nedsættes fradraget pr. dag tilsvarende.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren offentliggør størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag.«
[Lovteknisk ændring]
14)
Nr. 55 affattes således:
Ȥ 77.
Hvis en person, der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8 og regler
fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i rehabiliteringsteamet, en samtale om
rådighedsvurdering eller en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2, foretager kommunen fradrag i
ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til samtalen, og indtil kontakten til
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have
fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Stk. 2.
Har en person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere cv-oplysninger rettidigt på
Jobnet, jf. § 75, stk. 1, nr. 7, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, hvor cv-
oplysningerne ikke har været registreret på Jobnet, medmindre den manglende registrering af cv-oplysninger
ikke skyldes personens forhold.
Stk. 3.
Hvis en person uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8 og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15,
udebliver fra en samtale som nævnt i stk. 1, som personen selv har booket digitalt, skal kommunen foretage
fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til samtalen, og indtil
kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen
skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Stk. 4.
Hvis en person, der er omfattet af § 75, stk. 1, nr. 3, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8 og
regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15, har undladt selv at booke en jobsamtale digitalt inden for den frist,
som jobcenteret har fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag
i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle have booket jobsamtalen digitalt, og indtil
personen har booket en jobsamtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten med jobcenteret. Der
foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket, uanset om
personen booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.
Stk. 5.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1-4 fastsættes på baggrund af den årlige ledighedsydelse og
fastsættes pr. dag beregnet på baggrund af en 5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til en person er nedsat,
nedsættes fradraget pr. dag tilsvarende.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren offentliggør størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af...:
15)
I den i
nr. 1
foreslåede
§ 9, stk. 1,
ændres, »9, § 9 a, stk. 4 og 7 og § 12« til: »9 og 12«.
[Konsekvensændring]
Til § 7
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af...:
16)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 29, stk. 5, § 32 a, stk. 3, nr. 4,
og
§ 32 d, stk. 1,
indsættes efter »integrationsydelse,«:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,«.
[Sproglig korrektion]
17)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 46 d, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »Integrationsydelse,«: »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse,«.
[Sproglig korrektion]
Til § 13
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af...:
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
18)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 3, stk. 1, nr. 11,
indsættes efter »lov om social pension«; »og efterlevelsespension til den
længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social pension.«
[Præcisering af, at efterlevelsespension indgår i kommunernes finansieringsbeløb]
19)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 7
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for, hvordan fleksbidraget skal beregnes, når der
ikke er indberettet lønoplysninger til indkomstregisteret i en given periode.«
[Indførelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om beregning af de særlige fleksbidrag]
Til § 17
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af...:
20)
I nr. 1, foretages følgende ændring:
»§ 6, nr. 2 og 22,«
ændres til:
»§ 6, nr. 2, 22 og 24,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 18
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af...:
21)
I nr. 1 foretages følgende ændring:
»§ 2, nr. 8, 15, 80, 85 og 90-93,«
ændres til:
»§ 2, nr. 8, 15, 42, 64,80, 85, og 89-93,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 19
22)
§ 19
affattes således:
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 19, 20, 55, 58 og 59.
Stk. 3.
De hidtil gældende regler i lov om aktiv socialpolitik i § 8 a, §§ 13-13 d, § 25 a, §§ 35-43, § 80, stk. 1,
§ 91 og § 109 finder fortsat anvendelse for hændelser, der er sket før lovens ikrafttræden.
Stk. 4.
For personer, der på tidspunktet for denne lovs ikrafttræden modtager hjælp efter §§ 22-25, 68, 69 j og
74 a i lov om aktiv socialpolitik, finder de hidtil gældende regler i lov om aktiv socialpolitik i § 8 a, §§ 13-13
d, § 25 a, §§ 35-43, §§ 69 -69 e, §§ 69 k-69 p, §§ 75-77 b, § 80, stk. 1, § 91 og § 109 anvendelse, indtil
kommunen har givet vejledning i overensstemmelse med § 35, stk. 1, § 69 a, stk. 1, § 69 l, stk. 1, eller § 75 a
i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 15, 39, 43 og 52.
[Lovteknisk ændring, således at stk. 4 bliver stk. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
I den gældende § 13 f, stk. 12, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik fremgår det, at opgørelsen af arbejde inden
for de seneste 12 kalendermåneder efter stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, sker for hver ægtefælle for sig. Perioden
på 12 kalendermåneder for både en ægtefælle, jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, og en ugift person, jf. stk. 6, nr.
2, forlænges med perioder, hvor den pågældende har haft ret til fravær ved graviditet, barsel eller adoption,
jf. § 13, stk. 7, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik.
Som følge af den foreslåede ændring i§ 13, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 5, hvor den udtømmende liste af
10 rimelige grunde udgår af bestemmelsen, er der behov for en konsekvensændring af
§ 13 f, stk. 12, nr. 2,
således at der alene henvises til § 13, stk. 7.
Forslaget til ændring medfører ikke indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 2
Af den foreslåede § 35, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 15, fremgår det ikke, hvordan en kommune skal
vejlede borgeren ved indkaldelsen til første jobsamtale med den virkning, at kommunen kan sanktionere
borgeren ved udeblivelse fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede
§ 35, stk. 1,
før 1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvor det fremgår,
at hvis kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale
efter anmodning om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til den første jobsamtale, vejlede
personen skriftligt, om, at personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen udebliver uden rimelig
grund fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en sanktionssats for hver dag, personen udebliver.
Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets bemærkninger.
Forslaget betyder, at kommunen vil kunne sanktionere personen, hvis pågældende udebliver fra første
jobsamtale, idet personen dermed er vejledt om konsekvens af udeblivelsen.
Samtidig foreslå det, at der i § 35, stk. 1, 2. pkt. indsætte i øvrigt efter §§ 36-40a, således at det fremgår, at
kommunen efter første jobsamtale skal vejlede personen efter den foreslåede § 35, stk. 1, 2 og 3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 15 til den foreslåede § 35, stk. 1.
Til nr. 3
Der foretages en sproglig korrektion af den foreslåede
§ 35, stk. 6, nr. 3,
jf. lovforslaget § 1, nr. 15, således at
”at det klart fremgår af skrivelsen” udgår,
idet sætningen er overflødig.
Forslaget til ændring medfører ikke indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende regel i § 39, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik, at hjælpen nedsættes efter § 40,
hvis en person uden rimelig grund ophører med sit arbejde.
Der er ikke i lovgivningen taget stilling til, om en person, der uden rimelig grund ophører i en ansættelse
med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsat kan sanktioneres efter den gældende §
389, nr. 1. Det er derfor i lovforslagets § 1, nr. 17, foreslået, at det kommer til at fremgår af § 39, nr. 1, at
ophør uden rimelig grund i en ansættelse med løntilskud også skal kunne sanktioneres efter § 40, dvs. at
hjælpen nedsættes med tre gange sanktionssatsen.
Da personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse også kan få tilbud om
ansættelse med løntilskud efter integrationslovens § 23 c, foreslås det, at der i
§ 39, nr. 1,
indsættes, at
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
bestemmelsen også skal gælde for personer, der er ansat i en stilling med løntilskud efter integrationslovens
§ 23 c.
Forslaget medfører, at personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
ved ophør i ansættelsen med løntilskud også vil kunne få en sanktion på tre gange sanktionssatsen efter § 35,
stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovforslagets til § 1, nr. 23, til nyaffattelse af § 40.
Til nr. 5
Der foretages en henvisningsændring i den i lovforslagets § 1, nr. 38 foreslåede ændring til
§ 76, stk. 1, 3.
pkt.,
i lov om aktiv socialpolitik, således at 3. pkt. ændres til 4. pkt.
Forslaget til ændring medfører ikke indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 6
Af den foreslåede § 69 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 39, fremgår det ikke, hvordan en kommune skal
vejlede en person, der modtager ressourceforløbsydelse i ressourceforløb ved indkaldelsen til første
jobsamtale med den virkning, at kommunen kan sanktionere borgeren ved udeblivelse fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede
§ 69 a, stk. 1,
før 1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvoraf det
fremgår, at hvis kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første
jobsamtale efter anmodning om hjælp, kan kommune, når den indkalder personen til den første jobsamtale,
vejlede personen skriftligt, om, at personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen uden rimelig
grund udebliver fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en dagssanktion for hver dag, personen
udebliver. Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets bemærkninger.
Med forslaget vil kommunen kunne sanktionere personen, hvis den pågældende udebliver fra første
jobsamtale, idet personen dermed er vejledt om konsekvens af udeblivelsen.
Samtidig foreslås det, at der i § 69 a, stk. 1,
2. pkt.
indsættes
”i
øvrigt” efter §§ 36-40 a, således at det vil
fremgå, at kommunen efter første jobsamtale skal vejlede personen efter den foreslåede § 69 a, stk. 1, 2. og
3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 39 til den foreslåede § 69 a, stk. 1.
Til nr. 7
Der er efter de gældende regler i § 69 a i lov om aktiv socialpolitik ikke fastsat regler om, at jobcenteret kan
anvise, hvor en person skal meddele sygdom.
Det foreslås, at der i § 69 a, indsættes et nyt
stk. 4,
hvor der henvises til, at § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1,
nr. 15, finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager ressourceforløbsydelse i ressourceforløb,
således at jobcenteret i lighed med, hvad der gælder for kontanthjælpsmodtagere m.v., kan anvise, hvor en
person skal meddele sygdom.
Der henvises til bemærkninger til den foreslåede § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15.
Til nr. 8
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Af den foreslåede § 69 l, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 43, fremgår det ikke, hvordan en kommune skal
vejlede en person, der modtager ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb, ved indkaldelsen til første
jobsamtale med den virkning, at kommunen kan sanktionere borgeren ved udeblivelse fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede
§ 69 l, stk. 1,
før 1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvoraf det
fremgår, at hvis kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første
jobsamtale efter anmodning om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til den første jobsamtale,
vejlede personen skriftligt om, at personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen uden rimelig grund
udebliver fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en dagssanktion for hver dag, personen
udebliver. Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets bemærkninger.
Med forslaget vil kommunen kunne sanktionere personen, hvis den pågældende udebliver fra første
jobsamtale, idet personen dermed er vejledt om konsekvensen af udeblivelsen.
Samtidig foreslås det, at der i § 69 l, stk. 1,
2. pkt.
indsættes
”i
øvrigt” efter §§ 36-40 a, således at det vil
fremgå, at kommunen efter første jobsamtale skal vejlede personen efter den foreslåede § 69 l, stk. 1, 2 og 3.
pkt.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 43 til den foreslåede § 69 l, stk. 1.
Til nr. 9
Der er efter de gældende regler i § 69 l i lov om aktiv socialpolitik ikke fastsat regler om, at jobcenteret kan
anvise, hvor en person skal meddele sygdom.
Det foreslås, at der i § 69 l indsættes et nyt
stk. 4,
hvor der henvises til, at § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1,
nr. 15, finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb,
således at jobcenteret i lighed med, hvad der gælder for kontanthjælpsmodtagere, m.v., kan anvise, hvor en
person skal meddele sygdom.
Der henvises til bemærkninger til den foreslåede § 35, stk. 8, jf. lovforslaget § 1, nr. 15.
Til nr. 10
Af den foreslåede § 75 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 52, fremgår det ikke, hvordan en kommune skal
vejlede en person, som modtager ledighedsydelse, ved indkaldelsen til første jobsamtale med den virkning, at
kommunen kan sanktionere borgeren ved udeblivelse fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede
§ 75 a, stk. 1,
før 1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvor det
fremgår, at hvis kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første
jobsamtale efter anmodning om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til den første jobsamtale,
vejlede personen skriftligt, om, at personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen uden rimelig
grund udebliver fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en dagssanktion for hver dag, personen
udebliver. Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets bemærkninger.
Med forslaget vil kommune kunne sanktionere personen, hvis den pågældende udebliver fra første
jobsamtale, idet personen dermed er vejledt om konsekvensen af udeblivelsen.
Samtidig foreslås det, at der i § 75 a, stk. 1,
2. pkt.
indsættes
”i
øvrigt” efter »§§ 36-40a, således at det
fremgår, at kommunen efter første jobsamtale, skal vejlede personen efter den foreslåede § 75 a, stk. 1, 2 og
3. pkt.
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Der henvises til bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 52 til den foreslåede § 75 a, stk. 1.
Til nr. 11
Der er efter de gældende regler i § 75 a ikke fastsat regler om, at jobcenteret kan anvise, hvor en person skal
meddele sygdom.
Det foreslås, at der i § 75 a indsættes et nyt
stk. 2,
hvor der henvises til, at § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1,
nr. 15, finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager ledighedsydelse, således at jobcenteret i
lighed med, hvad der gælder for kontanthjælpsmodtagere m.v., kan anvise, hvor en person skal meddele
sygdom.
Der henvises til bemærkninger til den foreslåede § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15.
Til nr. 12
Det foreslås af lovtekniske grunde, at § 1, nr. 53, 56 og 57 udgår.
Bestemmelserne indgår i nyaffattelsen af § 1, nr. 54 og 55.
Til nr. 13
Det foreslås i nr. 13, at § 77 i lov om aktiv socialpolitik af lovtekniske grunde nyaffattes.
Det foreslås i
§ 77, stk. 1,
at hvis en person, der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13, stk.
7 eller 8 og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i
rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering eller en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2,
foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til
samtalen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den
dag, hvor samtalen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Det foreslås i § 77,
stk. 2,
at har en person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere cv-
oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1, nr. 6, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de
dage, hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret på Jobnet, medmindre den manglende registrering af
cv-oplysninger ikke skyldes personens forhold.
Det foreslås i § 77,
stk. 3,
at nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1 og 2 fastsættes på baggrund af den årlige
ledighedsydelse og fastsættes pr. dag beregnet på baggrund af en 5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til
en person er nedsat, nedsættes fradraget pr. dag tilsvarende.
Endelig foreslås det i § 77,
stk. 4,
at beskæftigelsesministeren offentliggør størrelsen af fradraget i hjælpen
pr. dag.
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der henvises til bemærkningerne til ændringerne i § 77, jf.
lovforslagets § 1, nr. 53 og 54.
Ændringen skal træde i kraft den 1. januar 2020.
Til nr. 14
Det foreslås i nr. 14, at § 77 i lov om aktiv socialpolitik af lovtekniske grunde nyaffattes.
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås i
§ 77, stk. 1,
at hvis en person, der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13, stk.
7 eller 8 og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i
rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering eller en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2,
foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til
samtalen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den
dag, hvor samtalen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Det foreslås i § 77,
stk. 2,
at har en person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere cv-
oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1, nr. 7, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de
dage, hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret på Jobnet, medmindre den manglende registrering af
cv-oplysninger ikke skyldes personens forhold.
Det foreslås i § 77,
stk. 3,
at hvis en person uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8 og regler fastsat i
medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en samtale som nævnt i stk. 1, som personen selv har booket digitalt,
skal kommunen foretage fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til
samtalen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den
dag, hvor samtalen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Det foreslås i§ 77,
stk. 4,
at en person, der er omfattet af § 75, stk. 1, nr. 3, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7
eller 8 og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15, har undladt selv at booke en jobsamtale digitalt inden for
den frist, som jobcenteret har fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretager
kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle have booket jobsamtalen
digitalt, og indtil personen har booket en jobsamtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten med
jobcenteret. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor jobsamtalen skulle have været
booket, uanset om personen booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.
Det foreslås i § 77,
stk. 5,
at nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1-4 fastsættes på baggrund af den årlige
ledighedsydelse og fastsættes pr. dag beregnet på baggrund af en 5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til
en person er nedsat, nedsættes fradraget pr. dag tilsvarende.
Det foreslås i § 77,
stk. 6,
at beskæftigelsesministeren offentliggør størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag.
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der henvises til bemærkningerne til ændringerne i § 77, jf.
lovforslagets § 1, nr. 55-57.
Ændringen skal træde i kraft den 1. januar 2020.
Til nr. 15
Som følge af en fejl, er der indsat en henvisning til § 9 a, stk. 4 og 7, i den foreslåede § 9, stk. 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovforslagets § 4, nr. 1.
Det foreslås, at ændre henvisningen i den foreslåede § 9, stk. 1, til
”9 og 12”.
Der er tale om en konsekvensændring.
Til nr. 16 og 17
Integrationsydelse staves med stort begyndelsesbogstav i § 46 d, stk. 1, nr. 1, og bestemmelsen kan derfor
ikke ændres sammen med ændringerne i § 29, stk. 5, § 32 a, stk. 3, nr. 4, og § 32 d, stk. 1, hvor
integrationsydelse starter med lille bogstav.
Det foreslås derfor, at § 46 d, stk. 1, nr. 1, udgår i § 7, nr. 1, og at ændringen indsættes i et nyt nummer 01.
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Forslagene til ændringer medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 18
Den gældende § 3 i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne (refusionsloven) regulerer, hvilke offentlige ydelser, der er
omfattet af loven.
Det fremgår af bestemmelsens § 3, stk. 1, nr. 11, at førtidspension til personer, der har fast bopæl i Danmark,
jf. § 16 i lov om social pension er omfattet af loven.
Det følger af den foreslåede ændring til
§ 3, stk. 1, nr. 11,
at efter »lov om social pension«: indsættes »og
efterlevelsespension til den længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social pension«.
Forslaget indebærer, at efterlevelsespension i form af førtidspension til den længstlevende pensionist, jf. § 48
i lov om social pension medfinansieres på samme måde som førtidspension. Det betyder, at personer, der
modtager efterlevelseshjælp i form af folkepension ikke vil indgå i kommunernes finansieringsbeløb.
Til nr. 19
Lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark
og arbejdsløshedskasserne (refusionsloven) § 7 indeholder ikke i dag gældende regler om, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler for, hvordan fleksbidraget skal beregnes, når der ikke
er indberettet lønoplysninger til indkomstregistret i en given periode.
Det følger af den foreslåede
§ 7, stk. 3,
at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for, hvordan
fleksbidraget skal beregnes, når der ikke er indberettet lønoplysninger til indkomstregisteret i en given
periode. Er der ikke lønoplysninger for en periode, udbetales det beregnede fleksbidrag, jf. § 7 i lov om
kommunernes finansiering af offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne.
Den foreslåede § 7, stk. 3 vil give beskæftigelsesministeren mulighed for at fastsætte nærmere regler for,
hvordan fleksbidraget skal beregnes, når der ikke er indberettet lønoplysninger til indkomstregisteret i en
given periode.
Til nr. 20
Det fremgår af § 17, nr. 1, at § 6, nr. 2 og 22 ophæves i lov nr. 174 af 27. februar 2019 om ændring af
udlændingeloven, integrationsloven, repatrieringsloven og forskellige andre love.
På baggrund af ændringen i § 1, nr. 27 af den foreslåede ændring af § 42, stk. 1-4, foreslås det, at § 6, nr. 24,
i lov nr. 174 af 27. februar 2019 ligeledes ophæves.
Baggrunden er, at integrationsydelse ikke længere fremgår af den foreslåede § 42, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 21
Det fremgår af § 18, nr. 1, at § 2, nr. 8, 15, 80, 85 og 90-93, i lov nr. 551 af 7. maj 2019 om lov om ændring
af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om
sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love, ophæves.
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
På baggrund af ændringen i § 1, nr. 15 og 27 samt ændringer i forhold til opsat pension, foreslås det, at der i
§ 18, nr. 1, ændres henvisningerne i
§ 2,
til nr. 8, 15, 42, 64, 80, 85, 89-93 og 97, som ophæves.
Der er tale om lovtekniske ændringer, som følge af ændringer i nærværende lovforslag.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 15 og 27 og til bemærkningerne til lovforslagets §
18, nr. 1.
Til nr. 22
§ 19 foreslås nyaffattet, således at stk. 4. bliver stk. 2.
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 19, 20, 55,
58 og 59. Baggrunden er, at disse bestemmelser først skal træde i kraft, når personer, der er
uddannelsesparate eller aktivitetsparate, samt personer, der modtager ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb eller ledighedsydelse, får pligt til selv at booke jobsamtaler digitalt.
Det foreslås i
stk. 3,
at.de hidtil gældende regler i lov om aktiv socialpolitik i § 8 a, §§ 13-13 d, § 25 a, §§ 35-
43, § 80, stk. 1, § 91 og § 109 finder fortsat anvendelse for hændelser, der er sket før lovens ikrafttræden.
Det foreslås i
stk. 4,
at personer, der på tidspunktet for denne lovs ikrafttræden modtager hjælp efter §§ 22-
25, 68, 69 j og 74 a, i lov om aktiv socialpolitik, finder de hidtil gældende regler i lov om aktiv socialpolitik i
§ 8 a, §§ 13-13 d, § 25 a, §§ 35-43, §§ 69 -69 e, §§ 69 k-69 p, §§ 75-77 b, § 80, stk. 1, § 91 og § 109
anvendelse, indtil kommunen har givet vejledning i overensstemmelse med §§ 35, stk. 1, § 69 a, stk. 1, § 69
l, stk. 1 eller § 75 a, i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 15, 39, 43 og 52.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 19.
Der er tale om en lovteknisk ændring.