Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 66 Bilag 4
Offentligt
2121030_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Oversendelse af ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
til lovforslag nr. L 66
CVR 10172748
Hermed oversender jeg ændringsforslag vedrørende forslag nr. L 66 om forslag til
ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love
(Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalin-
ger m.v.). Ændringsforslaget er udarbejdet på baggrund af lovtekniske bemærknin-
ger fra Folketingets Lovsekretariat, en tilbagemelding om vejledning fra Ankesty-
relsen og en nærmere intern gennemgang af lovforslaget. Der er tale om præcise-
ringer, konsekvensrettelser og en række rent lovtekniske ændringer. Derudover in-
deholder ændringsforlaget nogle øvrige tekniske præciseringer vedrørende kommu-
nernes finansiering af visse ydelser.
Præcisering og konsekvensrettelser angående de foreslåede sanktionsregler
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes en bestemmelse om skriftlig
vejledning ved indkaldelse til første jobsamtale. Denne mulighed fremgår allerede
af lovforslagets bemærkninger og foreslås efter opfordring fra Ankestyrelsen, at
blive præciseret i selve lovteksten.
Som reglerne er i dag, har ydelsesmodtagere pligt til at meddele sygdom, hvis syg-
dom forhindrer dem i at møde frem til jobsamtale m.v. Med det nuværende lov-
forslag foreslås det, at jobcenteret kan angive, hvordan modtagere af kontanthjælp,
uddannelseshjælp og integrationsydelse (selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og
overgangsydelse) skal meddele sygdom. Dette er en præcisering af den gældende
praksis. Med ændringsforslaget foreslås det, at jobcenteret ligeledes kan angive,
hvordan personer i ressource- eller jobafklaringsforløb og ledighedsydelsesmodta-
gere skal meddele sygdom, idet disse bestemmelser ikke var blevet konsekvensret-
tet i det fremsatte lovforslag.
Med lovforslaget bliver personer, der ophører i ansættelse i løntilskud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, sanktioneret med tre sanktionssatser. Med æn-
dringsforslaget foreslås det, at dette også gælder for personer, der ophører i ansæt-
telse i løntilskud efter integrationsloven. Det var ved en fejl ikke var medtaget i det
fremsatte lovforslag.
9. december 2019
J.nr.
19/11625
L 66 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Præciseringer af kommunernes finansiering af visse ydelser
Med ændringsforslaget foreslås endvidere præciseringer i lov om kommunernes fi-
nansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Dan-
mark og arbejdsløshedskasserne (refusionsloven) og refusionsbekendtgørelsen.
Præciseringerne betyder, at fleksbidraget kan opgøres mere korrekt i de tilfælde,
hvor der ikke forefindes oplysninger om løn, samt at der skabes et klart hjemmels-
grundlag for afregning af refusion af efterlevelseshjælp.
Baggrunden for ændringerne angående fleksbidraget er, at der ikke i refusionsloven
er taget stilling til, hvordan beregningen af det særlige fleksbidrag skal ske, hvis
der ikke findes lønoplysninger i SKAT’s
indkomstregister,
fx hvis en person er syg
eller på barsel og arbejdsgiveren ikke udbetaler løn under sygdom og barsel.
De foreslåede ændringer vedrørende efterlevelsespension har baggrund i, at det
ikke fremgår specifikt af refusionsloven, at § 48 i lov om social pension om efterle-
velsespension, indgår i kommunernes finansieringsbeløb, herunder hvordan dette
beløb indgår i beregningen af finansieringsbeløbet. Dette foreslås præciseret med
ændringsforslaget.
Ændringsforslaget vedrørende refusionsloven vil alene gælde fremadrettet fra den
1. januar 2020 og vil ikke medføre ændringer i de afregnede finansieringsbeløb
bagud. Ændringerne vil således have virkning, når det nye Ydelsesrefusion træder i
kraft fra årsskiftet.
Endelig foreslås det med ændringsforslaget, at § 1, nr. 54 og 55 nyaffattes på bag-
grund af Folketingets Lovsekretariats lovtekniske gennemgang. Nyaffattelsen med-
fører ikke indholdsmæssige ændringer. Der stilles endvidere ændringsforslag af
teknisk karakter som foreslået af Folketingets Lovsekretariat.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2