Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 66 Bilag 1
Offentligt
2107904_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv so-
cialpolitik, integrationsloven og forskellige
andre love (Enklere og skærpede sanktioner,
styrket kontrol med snyd og færre fejludbe-
talinger)
24. oktober 2019
J.nr.
VOA
CHF
Baggrund
Lovforslaget udmønter
Aftalen om enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol
med snyd og færre fejludbetalinger,
som den daværende regering (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet
indgik den 16. november 2018.
Formål
Formålet med lovforslaget er understøtte det danske velfærdssystems princip om
ret og pligt, der betyder, at når man er ledig og modtager en overførselsindkomst
fra det offentlige, hvor der stilles krav om, at man skal opfylde en rådighedsforplig-
telse, så skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet og gøre, hvad man kan for at
finde et job. Det er helt centralt, at borgere i det danske samfund får udbetalt den
ydelse, som de har ret til
hverken mere eller mindre. Lovforslaget indeholder en
række initiativer, som skal medvirke til at forenkle og skærpe reglerne om sanktio-
ner i kontanthjælpssystemet, så kommunerne får lettere ved at administrere reg-
lerne og begår færre fejl. Forenklingen af reglerne vil endvidere gøre det lettere for
borgerne at forstå reglerne og sanktionssystemet. Reglerne skal endvidere under-
støtte, at borgerne reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet eller en indsats, der
kan bringe dem tættere herpå.
Den primære målgruppe
Lovforslaget berører alle ydelsesmodtagere i kontanthjælpssystemet, som potentielt
kan modtage en sanktion.
Kønsfordelingen generelt i kontanthjælpssystemet er således, at 52 pct. er mænd,
mens 48 pct. er kvinder.
L 66 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107904_0002.png
Tabel 1.
Kønsfordeling blandt kontant-, uddannelseshjælp- og integrationsydelses-
modtagere, der er blevet sanktioneret i 2018.
Mænd
Antal personer, andel i
pct.
Kilde: Jobindsats.dk.
63
Kvinder
37
Blandt ydelsesmodtagere, som har fået en sanktion i 2018, er 63 pct. mænd, mens
37 pct. er kvinder.
Forslaget forventes på denne baggrund at berøre flere mænd end kvinder.
De sekundære målgrupper
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget.
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til kvin-
der og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medføre tilsigtede eller utilsigtede
forskelle for mænd eller kvinder.
Det ses af tabel 1, at skønsmæssigt 63 pct. af de sanktionerede er mænd, mens 37
pct. er kvinder. På den baggrund forventes forslaget at berøre væsentligt flere
mænd end kvinder, men dette vurderes ikke at være en følge af de gældende regler
eller forslaget.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2