Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 65 Bilag 7
Offentligt
2123571_0001.png
Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring
(Gennemførelse af aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 5, 6 og
10. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1, 3, 4 og 7-9.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af Enheds-
listen) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af mini-
steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte lovfor-
slaget og ministerens ændringsforslag, da de vil gavne ind-
satsen for et mere sikkert og sundt arbejdsmiljø på danske
arbejdspladser.
Lovforslaget er en udmøntning af Ekspertudvalgets for-
slag til løsninger på problemerne med det stigende antal
mennesker, der arbejder under muskel- og skeletbelastnin-
ger og psykosociale belastninger og er udsat for alvorlige ar-
bejdsulykker, som man erkendte i 2017.
De alvorlige belastninger og det mangelfulde forebyg-
gende arbejdsmiljøarbejde gør, at 60.000 mennesker hvert år
udsættes for en arbejdsskade – skader, der ifølge Beskæfti-
gelsesministeriet koster samfundet ca. 80 mia. kr. til be-
handling, sygedagpenge, revalidering, fleksjob, pensioner
og produktionstab. Lovforslaget vil ikke fuldt ud løse de er-
kendte problemer i arbejdsmiljøet.
En grundlæggende forbedring af arbejdsmiljøet forudsæt-
ter en styrkelse af arbejdsmiljøindsatsen på de enkelte ar-
bejdspladser. Arbejdsmiljørepræsentantens indflydelse og
uddannelse styrkes ikke med dette lovforslag. En grundlæg-
gende forbedring af arbejdsmiljøet på det psykosociale om-
råde forudsætter en skærpelse af lovgivningen, en styrkelse
den forebyggende indsats og uddannelse af arbejdsmiljøre-
præsentanter og ledere. Det er desværre ikke en del af dette
lovforslag, og derfor vil de alvorlige problemer med det psy-
kiske arbejdsmiljø fortsat eksistere.
Desuden svækkes lovforslaget af manglende økonomiske
midler til professionel arbejdsmiljørådgivning til små og
mellemstore virksomheder og til styrkelse af parternes ar-
bejdsmiljøindsats, som det ellers bl.a. er foreslået af DA og
FH i Ekspertudvalgets arbejde.
Enhedslisten ser lovforslaget som et første skridt på vej
til sikre, trygge og sunde arbejdspladser. Enhedslisten delta-
ger gerne i udformningen af nye nødvendige ekstra skridt,
som opfylder dette formål. Enhedslisten har stillet en række
ændringsforslag til lovforslaget, der yderligere kan styrke
det forebyggende arbejdsmiljøarbejde inden for rammerne
af Ekspertudvalgets anbefalinger.
AX023975
L 65 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2123571_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL):
1)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 21, stk. 2,
ændres »skal foretages af en autoriseret
arbejdsmiljørådgiver.« til: »skal ske ved anvendelse af den
nødvendige sagkundskab, herunder at undersøgelser af mu-
ligheden for substitution af stoffer og materialer skal foreta-
ges af en ekstern autoriseret arbejdsmiljørådgiver.«.«
[Tilføjelse til bestemmelsens indhold]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
2)
Nr. 15
affattes således:
»15.
I
§ 65 c, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »enten akkrediteret in-
spektion eller«, og i
2. pkt.
udgår »inspektion foretages af et
inspektionsorgan, mens akkrediteret«.«
[Korrektion af henvisning]
Af et
mindretal
(EL):
3)
Nr. 26
affattes således:
»26.
§ 72 a, stk. 1,
affattes således:
»Stk. 1.
Arbejdstilsynet gennemfører som led i tilsynsop-
gaven efter § 72, stk. 1, nr. 7, tilsyn, hvor virksomhederne
kontaktes, 1-4 måneder før tilsynet gennemføres, og hvor al-
le væsentlige arbejdsmiljøproblemer gennemgås. Beskæfti-
gelsesministeren fastsætter nærmere regler herom.««
[Ændring af bestemmelse i stedet for ophævelse af bestem-
melse]
4)
Nr. 27-29
udgår.
[Ophævelse af numre i lovforslaget]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
5)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 77 b
ændres i
stk. 2, nr.
2,
»og arbejdsgiveren ønsker at løse det eller de forhold, der
er mistanke om.« til: »og arbejdsgiveren ønsker at løse det
eller de arbejdsmiljøproblemer, der er mistanke om.«
[Præcisering af bestemmelsens indhold]
6)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 77 b
ændres i
stk. 3
»løsningen af forholdene.« til: »løsningen af arbejdsmiljø-
problemet.«
[Præcisering af bestemmelsens indhold]
Af et
mindretal
(EL):
7)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 77 b
indsættes som
stk.
6:
»Stk. 6.
En aftale kan ikke kombineres med tilbud om dia-
log og vejledning fra Arbejdstilsynet.«.«
[Indsættelse af nyt stykke]
8)
I den under
nr. 35
foreslåede
§ 78 c
ændres i
stk. 2, 2.
pkt.,
»Arbejdsgiveren skal afgive erklæring herom« til: »Ar-
bejdsgiveren skal afgive erklæring herom under strafan-
svar.«.
[Tilføjelse til bestemmelsens indhold]
9)
Efter nr. 35 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 81 c
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,
at arbejdsmiljøorganisationen eller i virksomheder, der ikke
har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, en repræ-
sentant for de ansatte skal have digital adgang til relevante
oplysninger om virksomhedens arbejdsmiljøinformation,
herunder oplysninger om og indholdet i den digitale kontakt
mellem Arbejdstilsynet og den enkelte virksomhed, f.eks.
om tilbagemeldinger på afgørelser.««
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at ar-
bejdsmiljørepræsentanter skal have digital adgang til rele-
vante oplysninger]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 4
10)
I
stk. 3
ændres »10« til: »9, 11«.
[Korrektion af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes en tilføjelse til den foreslåe-
de ændring af bestemmelsen, således at der skal anvendes en
ekstern autoriseret arbejdsmiljørådgiver til at efterkomme
kompetencepåbuddet, når Arbejdstilsynet har påbudt virk-
somheden at undersøge muligheden for substitution af stof-
fer og materialer.
Til nr. 2
Der er tale om korrektion af en henvisning.
Til nr. 3
Det foreslås, at bestemmelsen om, at Arbejdstilsynet som
led i tilsynsopgaven efter § 72, stk. 1, nr. 7, gennemfører ri-
sikobaserede tilsyn på virksomheder med ansatte udvalgt på
baggrund af en indeksmodel og stikprøver, ændres til, at Ar-
bejdstilsynet som led i tilsynsopgaven gennemfører tilsyn,
hvor virksomheden varsles 1-4 måneder før tilsynet, og hvor
alle de væsentlige arbejdsmiljøproblemer gennemgås ved
tilsynet.
Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte næ-
remere regler om tilsynet, herunder hvornår et sådant tilsyn
skal gennemføres.
L 65 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2123571_0003.png
3
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af nr. 3.
Til nr. 5
Der er tale om en præcisering af bestemmelsens indhold.
Til nr. 6
Der er tale om en præcisering af bestemmelsens indhold.
Til nr. 7
Det foreslås, at der indsættes et nyt stykke, hvorefter en
virksomhed ikke kan få tilbud om dialog og vejledning fra
Arbejdstilsynet, hvis virksomheden har indgået en aftale
med Arbejdstilsynet om løsning af et eller flere konkrete ar-
bejdsmiljøproblemer inden for en aftalt frist. Det skyldes, at
sådanne virksomheder forudsættes selv at være i stand til at
løse deres problemer eller indhente ekstern bistand.
Til nr. 8
Det foreslås, at der indsættes en tilføjelse til den foreslåe-
de ændring af § 78 c, således at arbejdsgiverens erklæring
om, at arbejdsmiljøorganisationen eller i virksomheder, der
ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, de an-
satte, er blevet gjort bekendt med indholdet af tilbagemel-
dingen på afgørelsen, afgives under strafansvar.
Til nr. 9
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren kan fastætte
regler om, at arbejdsmiljørepræsentanter eller i virksomhe-
der uden pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation en re-
præsentant for de ansatte får enklere adgang til relevante op-
lysninger om arbejdsmiljø, herunder information, som er til-
gængelig i den digitale kontakt mellem virksomheder og Ar-
bejdstilsynet, og som er relevante for arbejdsmiljørepræsen-
tantens opgaver. Der kan således fastsættes regler om, at ar-
bejdsmiljørepræsentanter eller en repræsentant for de ansatte
skal have digital adgang til at gøre sig bekendt med tilbage-
meldingen på afgørelser. Dermed vil virksomheden blive
pålagt at lave en digital løsning, der giver adgang denne in-
formation.
Til nr. 10
Der er tale om korrektion af en henvisning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2019 og var
til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 11.
september 2019 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
45, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 20. november
2019 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
48
42
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
4
3
L 65 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2123571_0004.png
4
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
16
16
14
13
13
5
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1