Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 65 Bilag 6
Offentligt
2122188_0001.png
Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [11. december 2019]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring
(Gennemførelse af aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf‐
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 5, 6 og
10. og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 1, 3, 4 og 7-9.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
1)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 21, stk. 2,
ændres »skal foretages af en autoriseret
arbejdsmiljørådgiver.« til: »skal ske ved anvendelse af den
nødvendige sagkundskab, herunder at undersøgelser af mu‐
ligheden for substitution af stoffer og materialer skal foreta‐
ges af en ekstern autoriseret arbejdsmiljørådgiver.«.«
[Tilføjelse til bestemmelsens indhold]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Nr. 15
affattes således:
»15.
I
§ 65 c, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »enten akkrediteret in‐
spektion eller«, og i
2. pkt.
udgår »inspektion foretages af et
inspektionsorgan, mens akkrediteret«.«
[Korrektion af henvisning]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
3)
Nr. 26
affattes således:
»26.
§ 72 a, stk. 1,
affattes således:
»Stk. 1.
Arbejdstilsynet gennemfører som led i tilsynsop‐
gaven efter § 72, stk. 1, nr. 7, tilsyn, hvor virksomhederne
kontaktes 1-4 måneder før tilsynet gennemføres, og hvor al‐
le væsentlige arbejdsmiljøproblemer gennemgås. Beskæfti‐
gelsesministeren fastsætter nærmere regler herom.««
[Ændring af nummer i lovforslaget]
4)
Nr. 27-29
ophæves.
DokumentId
Journalnummer
L 65 - 2019-20 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2122188_0002.png
2
[Ophævelse af numre i lovforslaget]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
5)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 77 b
ændres i
stk. 2, nr.
2
»og arbejdsgiveren ønsker at løse det eller de forhold, der
er mistanke om.« til: »og arbejdsgiveren ønsker at løse det
eller de arbejdsmiljøproblemer, der er mistanke om.«.
[Præcisering af bestemmelsens indhold]
6)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 77 b
ændres i
stk. 3
»løsningen af forholdene.« til: »løsningen af arbejdsmiljø‐
problemet.«.
[Præcisering af bestemmelsens indhold]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
7)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 77 b,
indsættes efter stk.
5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
En aftale kan ikke kombineres med tilbud om dia‐
log og vejledning fra Arbejdstilsynet.«.«
[Indsættelse af ny bestemmelse]
8)
I den under
nr. 35
foreslåede
§ 78 c
ændres i
stk. 2, 2.
pkt.,
»Arbejdsgiveren skal afgive erklæring herom.« til:
»Arbejdsgiveren skal afgive erklæring herom under strafan‐
svar.«.
[Tilføjelse til bestemmelsens indhold]
9)
Efter nr. 35 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 81 c
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,
at arbejdsmiljøorganisationen eller i virksomheder, der ikke
har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, en repræ‐
sentant for de ansatte skal have digital adgang til relevante
oplysninger om virksomhedens arbejdsmiljøinformation,
herunder oplysninger om og indholdet i den digitale kontakt
mellem Arbejdstilsynet og den enkelte virksomhed, fx om
tilbagemeldinger på afgørelser.««
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Beskæftigelsesministeren kan fastsættes regler om, at ar‐
bejdsmiljørepræsentanters gøres bekendt med tilbagemel‐
dingen på afgørelser]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 4
10)
I
stk. 3
ændres »10« til: »9, 11«.
[Korrektion af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
[Beskæftigelsesministeren kan fastsættes regler om, at ar‐
bejdsmiljørepræsentanters gøres bekendt med tilbagemel‐
dingen på afgørelser]
Til nr. 2
Der er tale om korrektion af en henvisning.
Til nr. 3
Det foreslås, at ændre bestemmelsen om, at Arbejdstilsy‐
net som led i tilsynsopgaven efter § 72, stk. 1, nr. 7, gen‐
nemfører risikobaserede tilsyn på virksomheder med ansatte
udvalgt på baggrund af en indeksmodel og stikprøver, æn‐
dres til, at Arbejdstilsynet som led i tilsynsopgaven gennem‐
fører tilsyn, hvor virksomheden varsles 1-4 måneder før til‐
synet og hvor alle de væsentlige arbejdsmiljøproblemer gen‐
nemgås ved tilsynet.
Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte næ‐
remere regler om tilsynet, herunder hvornår et sådan tilsyn
skal gennemføres.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af nr. 2.
Til nr. 5
Der er tale om en præcisering af bestemmelsens indhold.
Til nr. 6
Der er tale om en præcisering af bestemmelsens indhold.
Til nr. 7
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse, hvoref‐
ter en virksomhed ikke kan få tilbud om dialog og vejled‐
ning fra Arbejdstilsynet, hvis virksomheden har indgået en
aftale med Arbejdstilsynet om løsning af et eller flere kon‐
krete arbejdsmiljøproblemer inden for en aftalt frist. Det
skyldes, at sådanne virksomheder forudsættes selv at være i
stand til at løse deres problemer eller indhente ekstern bi‐
stand.
Til nr. 8
Det foreslås, at der indsættes en tilføjelse til den foreslåe‐
de ændring af § 78 c således, at arbejdsgiverens erklæring
om, at arbejdsmiljøorganisationen eller i virksomheder, der
ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, de an‐
satte, er blevet gjort bekendt med indholdet af tilbagemel‐
dingen på afgørelsen, afgives under strafansvar.
Det fremgår allerede i dag af tilbagemeldingsblanketten
til Arbejdstilsynet, at arbejdsgiverens erklæring gives under
strafansvar efter straffeloven. Bestemmelsen medfører såle‐
des ikke ændringer i praksis.
Til nr. 9
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren kan fastætte
regler om, at arbejdsmiljørepræsentanter eller, i virksomhe‐
der uden pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, en re‐
præsentant for de ansatte får enklere adgang til relevante op‐
lysninger om arbejdsmiljø, herunder information, som er til‐
gængelig i den digitale kontakt mellem virksomheder og Ar‐
bejdstilsynet, og som er relevante for arbejdsmiljørepræsen‐
tantens opgaver. Der kan således fastsættes regler om, at ar‐
bejdsmiljørepræsentanter eller en repræsentant for de ansatte
skal have digital adgang til at gøres bekendt med tilbage‐
meldingen på afgørelser. Dermed vil virksomheden blive
L 65 - 2019-20 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2122188_0003.png
3
pålagt at lave en digital løsning, der giver adgang denne in‐
formation. Der er endnu ikke udviklet en offentlig løsning
med adgang for arbejdsmiljørepræsentanter til ADVI (Ar‐
bejdsmiljø i Din Virksomhed), hvor det samtidig sikres, at
arbejdsmiljørepræsentanten eller repræsentanten for de an‐
satte ikke også får adgang til andre oplysninger om virksom‐
heden, som virksomheden vurderer ikke er relevante for ar‐
bejdsmiljørepræsentantens opgaver.
Til nr. 10
Der er tale om korrektion af en henvisning.
11. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2019 og var
til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses‐
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 20.
november 2019 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
45, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 20. november
2019 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Jette Gottlieb (EL) Halime Oguz (SF) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1