Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 65 Bilag 1
Offentligt
2108623_0001.png
Arbejdstilsynet
Metoder og virkemidler
Landskronagade 33
2100 København Ø
Sendt pr mail til
[email protected]
og [email protected]
02-10-2019
EMN-2018-01694
1310977
Danske Regioners svar på høring vedr. udkast til lovforslag om
ændring af arbejdsmiljøloven og lov om ændring af lov om
arbejdsskadesikring
Arbejdstilsynet har i brev af 10. september 2019 sendt et udkast til lovforslag
om ændring af arbejdsmiljøloven og ændring af lov om arbejdsskadesikring i
høring. Ændringerne i arbejdsmiljøloven skal udmønte de dele af den politiske
aftale af 25. april o ”E y og forbedret arbejds iljøi dsats og ord ede
forhold på arbejds arkedet”, so forudsætter
ændringer af arbejdsmiljø-
loven.
Generelle bemærkninger
Danske Regioner ser positivt på, at der er
i dgået e bred politisk aftale o ”E
y og forbedret arbejds iljøi dsat og ord ede forhold på arbejds arkedet”,
der har til formål at styrke den danske arbejdsmiljøindsats.
De regionale arbejdspladser er meget store arbejdspladser set i forhold til det
øvrige arbejdsmarked. Danske Regioner har derfor et ønske om, at der i
forbindelse med implementeringen af ændringerne af arbejdsmiljøloven tages
højde herfor, f.eks. i form af overgangsordninger, der gør det muligt at de
regionale arbejdspladser kan indarbejde ændringerne i arbejdsgange og
procedure mv.
Det er væsentligt for Danske Regioner, at ændringerne af arbejdsmiljøloven
samlet set fører til et bedre og mere effektivt arbejdsmiljø, blandt andet ved en
mere fokuseret tilsynsvirksomhed, dog uden at det medfører øgede
administrative eller økonomiske byrder for regionerne.
Nationale mål
Danske Regioner ser, som en af de centrale parter på det offentlige
arbejdsmarked, frem til opgaven med at omsætte kommende fælles nationale
mål for arbejdsmiljøindsatsen til brancheniveau.
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 65 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Danske Regioner har et ønske om, at de brancherettede mål for ar-
bejdsmiljøindsatsen er bredt funderet, således at de variationer, der kan være
i brancherne, kan favnes.
Det er dog væsentligt, at de brancherettede mål giver mulighed for, at der på
de regionale arbejdspladser fortsat er mulighed for at arbejde med mål, som er
tilpasset en regional kontekst.
Danske Regioner ser derfor gerne, at både de nationale mål såvel som de
brancherettede mål for arbejdsmiljøet bygger på evidens, og gerne måler på de
faktorer vi ved fremmer arbejdsmiljøet.
Målrettet udvælgelse af virksomheder til tilsyn
Der er i lovforslaget lagt op til, at det risikobaseret tilsyn på virksomheder med
ansatte på baggrund af en indeksmodel og stikprøver ophæves.
Danske Regioner anerkender, at Arbejdstilsynet vil udvikle en ny og forbedret
risikomodel med nye parametre og nye data.
Danske Regioner er ligeledes positive overfor, at Arbejdstilsynets nye
risikomodel har til hensigt at målrette tilsynsindsatsen således, at
tilsynsvirksomheden fremadrettet i højere grad rammer de virksomheder, som
har reelle udfordringer med arbejdsmiljøet.
Den nye risikomodel bør derfor tage højde for, f.eks. størrelsen på
virksomheden, arbejdets karakter samt virksomhedens kapacitet til at løse
arbejdsmiljøudfordringer. De regionale virksomheder, herunder hospitalerne
er store enheder, der har professionelle arbejdsmiljøafdelinger, som løbende
arbejder med at forbedre arbejdsmiljøet på det regionale arbejdsmarked.
Det er væsentligt for Danske Regioner, at en ny risikomodel ikke medfører
øgede økonomiske eller administrative byrder, men sikre at der skabes et
grundlag for et bedre arbejdsmiljø.
Danske Regioner ser dog positivt på, at der i lovforslaget er lagt op til at
bibeholde reglerne om, at virksomheder med et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, som udgangspunkt fritages for tilsyn.
Mulighed for aftaler om forbedring af arbejdsmiljøet
Danske Regioner er positive overfor, at der med lovforslaget bliver mulighed
for at indgå aftaler om forbedring af arbejdsmiljøet.
Danske Regioner og regionerne prioriterer generelt et sundt og sikkert
arbejdsmiljø højt, hvorfor der konsekvent arbejdes på at forbedre arbejds-
miljøet på det regionale arbejdsmarked.
Danske Regioner bemærker, at det fremstår uklart, i hvilket omfang eller
indenfor hvilken ramme, der bliver mulighed for at indgå aftaler om forbedring
af arbejdsmiljøet, herunder hvor kompleks en arbejdsmiljøudfordring skal væ-
re, før end Arbejdstilsynet anser det for at være aftalestof.
2
L 65 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Rådgivningspåbud justeres, så det tager højde for virksomhedens forskellige
behov
Danske Regioner bemærker, at det er positivt, at rådgivningspåbuddet bliver
justeret, så det tager højde for virksomhedernes forskellige behov.
Regionerne er store virksomheder, hvor der er tilknyttet professionelle
arbejdsmiljøenheder. Disse kan opbygge eller har allerede en stor faglig
kompetence, så de internt kan forebygge eller afhjælpe væsentlige
arbejdsmiljøudfordringer inden for både det psykiske og det fysiske
arbejdsmiljø. Den interne opgaveløsning indebærer allerede i dag, at erfaringer
og kompetencer på arbejdsmiljøområdet fastholdes i regionerne.
Danske Regioner ser derfor gerne, at det bliver muligt at efterkomme et
kompetencepåbud ved at anvende egne interne kompetencer i virksomheden
ved arbejdsmiljøproblemer i både det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø, og
dermed ikke kun i forhold til det fysiske arbejdsmiljø, som foreslået i
lovforslaget.
Danske Regioner bemærker, at det er uklart, hvad Arbejdstilsynet vil lægge
vægt på i forhold til:
Hvilke interne kompetencer der vil blive accepteret/anerkendt som
værende egnede.
Hvad der nærmere menes med nødvendig sagkundskab
Hvilke krav der stilles til en intern autoriseret arbejdsmiljørådgiver
Danske Regioner ser derfor gerne, at dette beskrives nærmere
eventuelt i
vejledningen.
Danske Regioner ser ligeledes gerne, at den automatik, som foreligger i dag,
hvor fem påbud automatisk medfører et rådgivningspåbud, ophæves. Der er
med lovændringen ikke lagt op til at ændre på denne automatik. Efter Danske
Regioners opfattelse bør Arbejdstilsyn i de konkrete sager vurdere, hvorvidt der
er behov for at give et kompetencepåbud frem for, at 5 påbud automatisk
medfører et kompetencepåbud.
Gebyr ved tilsyn ved gentagende overtrædelser med betydelige fare for de
ansatte
Det fremgår af lovforslaget, at der indføres en bemyndigelse til, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om opkrævning og
betaling af gebyrer til dækning af Arbejdstilsynets omkostninger ved et
skærpede tilsyn.
Det er dog noget uklart i lovforslaget, hvorvidt Arbejdstilsynet fremadrettet vil
udføre skærpet tilsyn i de tilfælde, hvor en virksomhed får et forbud i
forbindelse med et risikobaseret tilsyn. Da regionernes virksomheder ofte er
3
L 65 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2108623_0004.png
udtaget til risikobaseret tilsyn, er det relevant for regionerne at få præciseret
dette.
Danske Regioner ser gerne, at den eksisterende praksis, hvor der ikke udføres
skærpet tilsyn i de tilfælde, hvor et forbud gives i forbindelse med et
risikobaseret tilsyn, videreføres.
Adgang til data og videregivelse heraf
Det fremgår af lovforslaget, at der med ændringerne i arbejdsmiljøloven skabes
hjemmel til, at der i højere grad kan ske en samkørsel og udveksling af
informationer mellem offentlige myndigheder og registre.
Det fremgår ligeledes, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at beskrive
præcist, hvilke oplysninger fra andre myndigheder, der vil kunne bidrage til den
nye risikomodel.
Danske Regioner bemærker, at det bør sikres, at Arbejdstilsynet alene
indhenter og samkører den nødvendige data fra andre offentlige registre til
brug for målretning af, hvilke virksomheder, der skal udtages til tilsyn.
Forsøgsbestemmelse i arbejdsskadesikringsloven
Det fremgår af lovforslaget til arbejdsskadesikringsloven, at der indføres en
bestemmelse i lov om arbejdsskadesikring, der giver mulighed for at fastsætte
regler om, at der gennemføres forsøg på frivillig basis for tilskadekomne.
Forsøgene skal bidrage til at skabe mere viden i indsatsen for at besvare
arbejdsmarkedstilknytningen for personer, der er kommet til skade i forbin-
delse med arbejdet.
Danske Regioner bemærker, at der på det regionale arbejdsmarked løbende
iværksættes indsatser med henblik på at fastholde medarbejdere, herunder
sygemeldte medarbejdere. Danske Regioner er positive overfor, at der skabes
ny viden på området, men foreslår at den nye viden skabes i regi af forskning
frem for via ny lovgivning.
Danske Regioner bemærker ligeledes, at eventuelle forsøg ikke bør kollidere
med allerede iværksatte indsatser på det regionale arbejdsmarked, og heller
ikke bør påføre regionerne yderligere udgifter eller administrative byrder.
Høringssvaret er afgivet med forbehold for politisk godkendelse i Danske
Regioners bestyrelse.
Venlig hilsen
Stephanie Lose
Ulla Astman
4