Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 64 , L 64 A , L 64 B
Offentligt
2116817_0001.png
3. december 2019
J.nr. 2019 - 303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offent-
lige, skatteindberetningsloven og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. (Kommunalt
ejede forsyningsvirksomheders valg af privat inddrivelse, restanceinddrivelsesmyndighe-
dens overvæltning af omkostninger på skyldner ved brug af privat inkassator til inddri-
velse i udlandet, ophævelse af fradragsret for renter af fordringer under inddrivelse samt
forældelse m.v. i genoptagelsessager på inddrivelsesområdet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 22. november 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 64b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at samle fradraget over en længere årrække, til skatteministeren
2116817_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om det vil løse Skatteforvaltningens administrative udfordringer
vedrørende fradragsretten for renter af fordringer under inddrivelse hos restanceinddri-
velsesmyndigheden, hvis fradraget ikke gives for det enkelte indkomstår, men at det i ste-
det gøres muligt, at fradraget samles over en potentielt længere årrække og gives i et en-
kelt år?
Svar
Efter de gældende regler kan en skyldner, der har gæld under inddrivelse, få fradrag for
inddrivelsesrenter. Skyldneren kan dog ikke få fradrag, hvis vedkommende har ubetalte
renter fra tidligere indkomstår. Hvis dette er tilfældet, udskydes fradragsretten, indtil alle
renter er betalt.
Som det fremgår af lovforslaget, er udfordringen, at visse opkrævningsrenter er overdra-
get til restanceinddrivelsesmyndigheden fra fordringshaveren, uden at det med sikkerhed
kan afgøres, hvilken fordring og dermed også hvilket indkomstår de vedrører. Det gælder
bl.a. renter af personskatter fra Skatteforvaltningens KOBRA-system og renter af virk-
somhedsskatter m.v. fra Skattekontoen. Dette medfører således, at det ikke altid vil være
muligt for Gældsstyrelsen at vurdere, hvilket indkomstår en skyldner skal have fradragsret
for inddrivelsesrenter.
Herudover kan der også være tilfælde, hvor fordringshaveren ikke har oversendt alle op-
krævningsrenter til Gældsstyrelsen, hvorfor der er ubetalte opkrævningsrenter, som
Gældsstyrelsen ikke har kendskab til, og en restancemarkering vil derfor heller ikke i
denne situation være korrekt. Det kan derfor se ud som om, at alle opkrævningsrenter fra
tidligere indkomstår er betalt, og skyldneren får fradragsret i det aktuelle indkomstår, selv
om det ikke er korrekt.
Det vil således ikke løse Skatteforvaltningens udfordringer med at administrere fradrags-
retten for inddrivelsesrenter korrekt at samle fradraget over en længere årrække og tildele
fradragsretten i et enkelt indkomstår. Det skyldes, at det fortsat ikke er muligt for Gælds-
styrelsen at vurdere, om de gældende regler for fradragsretten er opfyldt
dvs. om alle
renter fra tidligere indkomstår er betalt af skyldneren. Udover, at der ikke vil kunne admi-
nistreres efter reglerne, vil forslaget modgå forenklingshensynene bag ophævelsen af fra-
dragsretten for inddrivelsesrenter. En ordning som foreslået vil derudover indebære be-
hov for en særdeles kompliceret systemunderstøttelse.
På baggrund heraf er det fundet nødvendigt generelt at ophæve fradragsretten for inddri-
velsesrenter.
Side 2 af 2