Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 64 , L 64 A , L 64 B
Offentligt
2114026_0001.png
28. november 2019
J.nr. 2019 - 303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offent-
lige, skatteindberetningsloven og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. (Kommunalt
ejede forsyningsvirksomheders valg af privat inddrivelse, restanceinddrivelsesmyndighe-
dens overvæltning af omkostninger på skyldner ved brug af privat inkassator til inddri-
velse i udlandet, ophævelse af fradragsret for renter af fordringer under inddrivelse samt
forældelse m.v. i genoptagelsessager på inddrivelsesområdet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 22. november 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Morten Dahlin (V).
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 64b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om problem med it-understøttelse af fradragsretten for renter af fordringer under inddrivelse hos restancemyndigheden, til skatteministeren
2114026_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stort problemet med it-understøttelse af
fradragsretten for renter af fordringer under inddrivelse hos restancemyndigheden
er, herunder om det er reelle problemer, eller om det er et mere teoretisk problem?
Svar
Som det fremgår af lovforslaget, skal Gældsstyrelsen hvert år indberette fradragsberetti-
gede inddrivelsesrenter og samtidig oplyse (restancemarkere), om der vedrørende den for-
dring
dvs. det gældsforhold
som inddrivelsesrenterne er beregnet af, er ubetalte renter
for tidligere indkomstår. Restancemarkeringen, der er nødvendig, fordi fradragsretten i
sådanne tilfælde udskydes, vil ikke i alle tilfælde kunne foretages korrekt. Det skyldes, at
visse opkrævningsrenter er overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden fra fordrings-
haver, uden at det med sikkerhed kan afgøres, hvilken fordring og dermed også hvilket
indkomstår de vedrører. Det gælder bl.a. renter af personskatter fra Skatteforvaltningens
KOBRA-system og renter af virksomhedsskatter m.v. fra Skattekontoen.
Eksempelvis er udfordringen med Skatteforvaltningens KOBRA-system, at opkrævnings-
renterne af for sent betalte personskatter fra ét indkomstår i visse tilfælde opkræves sam-
men med opkrævningsrenter og restskatter for senere indkomstår. Afregningsmetoden
for personskatter er valgt, fordi den giver en nem afregning med færrest mulige opkræv-
ninger til skatteyderne. Når restskatterne og opkrævningsrenterne oversendes til inddri-
velse, er det dog i nogle tilfælde ikke muligt for Gældsstyrelsen at tage stilling til, hvilken
restskat og hvilket indkomstår opkrævningsrenterne hører til. Dette medfører således, at
det ikke altid vil være muligt for Gældsstyrelsen at vurdere, hvorvidt en skyldner skal have
fradragsret for inddrivelsesrenter i et indkomstår, eller om der skal ske en restancemarke-
ring som følge af ubetalte opkrævningsrenter fra et tidligere indkomstår.
Herudover kan der også være tilfælde, hvor fordringshaveren ikke har oversendt alle op-
krævningsrenter til Gældsstyrelsen, hvorfor der er ubetalte opkrævningsrenter, som
Gældsstyrelsen ikke har kendskab til, og en restancemarkering vil derfor heller ikke i
denne situation være korrekt.
Der er således ikke tale om et teoretisk problem, men et reelt problem.
Side 2 af 2