Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 64 Bilag 8, L 64 A Bilag 8, L 64 B Bilag 8
Offentligt
Privat inddrivelse
–
kommunale forsyninger, L 64
Foretræde for Folketingets Skatteudvalg 05.12.2019
1
L 64b - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
Afsættet
•
Glad for politisk vilje til at give kommunale forsyninger et nyt
inddrivelsesredskab
•
Positivt for de betalende forbrugere
•
Ikke samme vækst i den akkumulerede restance hos SKM; reel en aflastning!
•
Afsæt for drøftelserne: Ligestilling mellem offentlige og private
forsyninger ift restance-arbejdet
•
Komplekst juridisk område for alle; pioner-opgave
2
L 64b - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
L 64
–
manglende fleksibilitet
•
Undrer: Reelt et éngangstilbud ift at vælge privat inddrivelse
•
Principielt har samfundet interesse i, at forsyningerne kan vælge den til hver
en tid mest effektive inddrivelsesaktør
•
Vurderer at det burde være praktisk og økonomisk håndterbart at
oprette et it-system, der kan tackle skiftet af aktør, når et sådant
skifte evt. sker hvert tredje år
•
Evt. tilrettelægge en proces hvor det primære tastearbejde bliver varetaget af
forsyningerne eller deres leverandører
3
L 64b - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
L 64
–
juridisk usikkerhed omkring
omkostninger, § 11
•
Forsyningerne
•
Omkostningskrævende at søge klarhed
•
Fravær at klare udmeldinger til forbrugerne
•
Animere til gå til fogedretten
•
Belastende ikke at kende rammerne
•
Erfaringerne fra inkassobranchen: Debitor foretrækker en udenretlig løsning,
så han ikke skal i fogedretten
•
En løsning i fogedretten vil typisk være dyrere for forbrugeren
–
end en
løsning fundet forud for fogedretten
4
•
Forbruger/Debitor
L 64b - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
L 64
–
juridisk usikkerhed omkring
omkostninger, § 11
•
Samfundsøkonomien
•
Juridisk usikkerhed
bl.a. øget pres på fogedretterne
•
80% af restancesagerne i det private løses inden fogedretten involveres
•
Fravær af ligestillingen af privat og offentlige forsyninger
•
Forbrugerne oplever, at håndtering af restancer afhænger af
forsyningsområde
•
Frygt ikke inkasso-området; gennemreguleret af Justitsministeriet
•
Samme økonomiske ramme
5
L 64b - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
L 64
–
løsning på den juridiske usikkerhed
omkring omkostninger, § 11
•
Udtrykkelig hjemmel i § 1 b til at kræve, at debitor betaler
omkostningerne i medfør af rentelovens §§ 9 a og 9 b uanset
udpantningsretten
•
Dette kan f.eks. ske ved opdeling af § 1 b, stk. 3, således at denne
opdeles i stk. 3 og stk. 4 (se forslag på efterfølgende slides).
•
Suppleret af lovbemærkninger om, at der hermed ønskes
omkostningsmæssig ligestilling med private forsyningsselskaber,
uanset retspraksis vedrørende privatretlige fordringer med
udpantningsret
6
L 64b - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
L 64
–
løsning på den juridiske usikkerhed
omkring omkostninger, § 11
•
Forslag til ny § 1 b, stk. 3:
§ 2, stk. 3, 2. pkt. og § 11 finder anvendelse for fordringer, for hvilke en
kommunalt ejet forsyningsvirksomhed i medfør af stk. 1 har valgt, at
loven ikke skal gælde for opkrævning og inddrivelse.
7
L 64b - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
L 64
–
løsning på den juridiske usikkerhed
omkring omkostninger, § 11
•
Forslag til ny § 1 b, stk. 4
•
Rentelovens
§§ 9 a og 9 b finder anvendelse for fordringer, for hvilke
en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed i medfør af stk. 1 har valgt,
at loven ikke skal gælde for opkrævning og inddrivelse. En kommunalt
ejet forsyningsvirksomheds adgang til at kræve, at skyldneren betaler
forsyningsvirksomhedens omkostninger ved inddrivelse i henhold til
rentelovens §§ 9 a og 9 b gælder også fordringer, der kan inddrives
ved udpantning i medfør af denne lovs §
11.
8
L 64b - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
Mulige spørgsmål
1.
Hvori består den aktuelle, juridiske usikkerhed ved at anvende privat inddrivelse?
2.
Hvilke omkostninger er der for forbrugen/debitor i en given case, når…
a. Opkrævning sker som privat forsyning
b. Opkrævning sker efter L 64
3.
Hvordan kan en løsning, der findes inden involvering af fogedretten være billigere
end en løsning i fogedretten
–
for hhv forbrugeren/debitor og forsyningen?
9