Til medlemmerne af Skatteudvalget
L 64 – ændring af inddrivelsesloven; privat inddrivelse for kommunale
forsyninger
Foreningerne beder om svar på følgende spørgsmål:
Manglende fleksibilitet
Hvilke konkrete arbejdsprocesser i Gældstyrelsens inddrivelsessystem betyder,
at ministeren vurderer, det vil være omkostningstungt for styrelsen, såfremt
en kommunalforsyning efter ca. 3 år anmoder om at sikre inddrivelsesaktør?
Er det -muligt at indrette Gældsstyrelsens inddrivelsessystemet således, at ar-
bejdsprocessen ved skiftet mellem inddrivelsesaktør primært bliver løftet ved
tastearbejde, udført af de kommunale forsyninger?
Baggrund:
Foreningerne har bemærket, at ministeren fremlægger et ”engangstilbud” i
forhold til hvilken inddrivelsesaktør, de kommunale forsyninger vælger at gøre
brug af. Principielt har samfundet en interesse i, at disse forsyninger vælger
den til hver en tid mest effektive inddrivelsesaktør. Det synes umiddelbart
praktisk og økonomisk håndterbart at oprette et system til at håndtere skiftet,
når et sådan skifte evt. måtte opstå en gang hver tredje år.
Omkostninger der ikke kan overvæltes
Forsyningernes sædvanlige tilgang til forskellige arbejdsprocesser er, at disse
skal optimeres, ikke mindst ud fra et økonomisk perspektiv. Kan ministeren
bekræfte, at den nuværende formulering af lovforslaget herunder henvisnin-
gen til §11 i inddrivelsesloven betyder, at den oplagte proces for at få restan-
cerne hjem er at gå direkte til fogedretten fremfor at søge en løsning i det for-
udgående inkassoarbejde (udenretlig løsning)?
Når det kan oplyses, at 80% af alle restance-sager i den private sektor resul-
terer i en (forholdsvis billig) udenretlig løsning, mener ministeren så, at det er
ønskværdigt, at der i forbindelse med privat inddrivelse for kommunale forsy-
ninger, skal søges en indenretlig løsning hos fogedretten?
Ved at henvise til § 11 i inddrivelsesloven er der opstået usikkerhed i forhold
til hvilke konkrete inkassoomkostninger, der kan overføres på debitor. Kan det
bekræftes, at dette vil betyde ekstra ressourceforbrug og uklarhed hos forbru-
gere, forsyninger og fogedretter?