Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 64 Bilag 8, L 64 A Bilag 8, L 64 B Bilag 8
Offentligt
2119007_0001.png
Privat inddrivelse
kommunale forsyninger, L 64
Foretræde for Folketingets Skatteudvalg 05.12.2019
1
L 64 - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
2119007_0002.png
Afsættet
Glad for politisk vilje til at give kommunale forsyninger et nyt
inddrivelsesredskab
Positivt for de betalende forbrugere
Ikke samme vækst i den akkumulerede restance hos SKM; reel en aflastning!
Afsæt for drøftelserne: Ligestilling mellem offentlige og private
forsyninger ift restance-arbejdet
Komplekst juridisk område for alle; pioner-opgave
2
L 64 - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
2119007_0003.png
L 64
manglende fleksibilitet
Undrer: Reelt et éngangstilbud ift at vælge privat inddrivelse
Principielt har samfundet interesse i, at forsyningerne kan vælge den til hver
en tid mest effektive inddrivelsesaktør
Vurderer at det burde være praktisk og økonomisk håndterbart at
oprette et it-system, der kan tackle skiftet af aktør, når et sådant
skifte evt. sker hvert tredje år
Evt. tilrettelægge en proces hvor det primære tastearbejde bliver varetaget af
forsyningerne eller deres leverandører
3
L 64 - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
2119007_0004.png
L 64
juridisk usikkerhed omkring
omkostninger, § 11
Forsyningerne
Omkostningskrævende at søge klarhed
Fravær at klare udmeldinger til forbrugerne
Animere til gå til fogedretten
Belastende ikke at kende rammerne
Erfaringerne fra inkassobranchen: Debitor foretrækker en udenretlig løsning,
så han ikke skal i fogedretten
En løsning i fogedretten vil typisk være dyrere for forbrugeren
end en
løsning fundet forud for fogedretten
4
Forbruger/Debitor
L 64 - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
2119007_0005.png
L 64
juridisk usikkerhed omkring
omkostninger, § 11
Samfundsøkonomien
Juridisk usikkerhed
bl.a. øget pres på fogedretterne
80% af restancesagerne i det private løses inden fogedretten involveres
Fravær af ligestillingen af privat og offentlige forsyninger
Forbrugerne oplever, at håndtering af restancer afhænger af
forsyningsområde
Frygt ikke inkasso-området; gennemreguleret af Justitsministeriet
Samme økonomiske ramme
5
L 64 - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
2119007_0006.png
L 64
løsning på den juridiske usikkerhed
omkring omkostninger, § 11
Udtrykkelig hjemmel i § 1 b til at kræve, at debitor betaler
omkostningerne i medfør af rentelovens §§ 9 a og 9 b uanset
udpantningsretten
Dette kan f.eks. ske ved opdeling af § 1 b, stk. 3, således at denne
opdeles i stk. 3 og stk. 4 (se forslag på efterfølgende slides).
Suppleret af lovbemærkninger om, at der hermed ønskes
omkostningsmæssig ligestilling med private forsyningsselskaber,
uanset retspraksis vedrørende privatretlige fordringer med
udpantningsret
6
L 64 - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
2119007_0007.png
L 64
løsning på den juridiske usikkerhed
omkring omkostninger, § 11
Forslag til ny § 1 b, stk. 3:
§ 2, stk. 3, 2. pkt. og § 11 finder anvendelse for fordringer, for hvilke en
kommunalt ejet forsyningsvirksomhed i medfør af stk. 1 har valgt, at
loven ikke skal gælde for opkrævning og inddrivelse.
7
L 64 - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
2119007_0008.png
L 64
løsning på den juridiske usikkerhed
omkring omkostninger, § 11
Forslag til ny § 1 b, stk. 4
Rentelovens
§§ 9 a og 9 b finder anvendelse for fordringer, for hvilke
en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed i medfør af stk. 1 har valgt,
at loven ikke skal gælde for opkrævning og inddrivelse. En kommunalt
ejet forsyningsvirksomheds adgang til at kræve, at skyldneren betaler
forsyningsvirksomhedens omkostninger ved inddrivelse i henhold til
rentelovens §§ 9 a og 9 b gælder også fordringer, der kan inddrives
ved udpantning i medfør af denne lovs §
11.
8
L 64 - 2019-20 - Bilag 8: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening
2119007_0009.png
Mulige spørgsmål
1.
Hvori består den aktuelle, juridiske usikkerhed ved at anvende privat inddrivelse?
2.
Hvilke omkostninger er der for forbrugen/debitor i en given case, når…
a. Opkrævning sker som privat forsyning
b. Opkrævning sker efter L 64
3.
Hvordan kan en løsning, der findes inden involvering af fogedretten være billigere
end en løsning i fogedretten
for hhv forbrugeren/debitor og forsyningen?
9