Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 64 Bilag 7, L 64 A Bilag 7, L 64 B Bilag 7
Offentligt
2118895_0001.png
Teknisk gennemgang
for Skatteudvalget
Folketinget, 5. december 2019
L 64 - 2019-20 - Bilag 7: Skatteministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2019
2118895_0002.png
3
L 64 om ophævelse af fradrags-
ret for inddrivelsesrenter mv.
L 64 - 2019-20 - Bilag 7: Skatteministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2019
2118895_0003.png
Baggrund for L 64 – ophævelse af fradragsret for inddrivelsesrenter
Gældende regler om fradragsret for renter
Efter de gældende regler er der fradrag for renter. En
skyldner, der har gæld under inddrivelse, kan også få
fradrag for inddrivelsesrenter.
Der gælder dog visse betingelser for fradragsretten:
En skyldner kan ikke få fradrag for inddrivelsesrenter, hvis
vedkommende har ubetalte renter fra tidligere indkomstår.
Hvis dette er tilfældet, bliver fradragsretten udskudt, indtil
alle renter er betalt.
Gældsstyrelsen skal hver år til brug for en skyldners
årsopgørelse indberette, om skyldneren har ubetalte
renter fra tidligere indkomstår. Hvis dette er tilfældet, kan
skyldner ikke få fradrag for de inddrivelsesrenter, der er
påløbet i det aktuelle indkomstår.
.
Teknisk gennemgang af L 64
Eksempler på konstaterede tilfælde
De gældende regler kan ikke systemunderstøttes.
Visse opkrævningssystemer overdrager renter til
inddrivelse, uden at det kan afgøres, hvilken fordring og
dermed indkomstår renterne vedrører.
Det indebærer, at fradraget i nogle situationer gives i
det forkerte indkomstår, og at der dermed ikke
administreres efter gældende regler.
Eks.: Opkrævningssystemet KOBRA opkræver i visse
tilfælde opkrævningsrenter af for sent betalte
personskatter fra ét indkomstår sammen med
opkrævningsrenter og restskatter for senere
indkomstår. Når renterne oversendes til inddrivelse, er
de sammenblandede, og Gældstyrelsen kan ikke
afgøre, hvilket indkomstår de vedrører.
Eks.: Fordringshaveren har ikke oversendt alle
opkrævningsrenter til Gældsstyrelsen. Der er derfor
ubetalte opkrævningsrenter, som Gældsstyrelsen ikke
har kendskab til, og der gives måske fradrag i et
indkomstår, selvom det ikke er korrekt.
Problem
L 64 - 2019-20 - Bilag 7: Skatteministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2019
2118895_0004.png
Problem
Eksempler på, at der gives fradragsret for inddrivelsesrenter et forkert indkomstår
KOBRA
Gældsstyrelsen
Teknisk gennemgang af L 64
Restskat for 2020.
Opkrævningsrenter fra 2018 og 2019.
Gældsstyrelsen kan ikke afgøre, hvilken
del af opkrævningsrenterne, der kan
henføres til 2018 og 2019.
Fordringshaver
Gældsstyrelsen
Gældspost vedr. 2020.
Opkrævningsrenter fra 2020
– men ikke alle er med.
Gældsstyrelsen kan ikke se, at der
mangler nogle opkrævningsrenter fra
2020.
4
L 64 - 2019-20 - Bilag 7: Skatteministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2019
2118895_0005.png
Teknisk gennemgang af L 64
L 64 – ophævelse af fradragsret for inddrivelsesrenter
Løsning:
Det foreslås at ophæve fradragsretten for inddrivelsesrenter fra og med indkomståret 2020.
Det svarer til, hvad der gælder for opkrævningsrenter på skatteområdet – her er der heller ikke fradragsret.
Det er nødvendigt at ophæve fradragsretten, da fradraget i nogle situationer gives i det forkerte indkomstår, og
der dermed ikke administreres efter gældende regler. De gældende regler kan ikke systemunderstøttes. Den
foreslåede ændring vil forenkle og lette administration af inddrivelsesreglerne.
For at øge skyldnernes incitament til at afvikle deres gæld til det offentlige og for at undgå, at fordringshaverne
lider et rentetab, foreslås det at fastholde rentesatsen for inddrivelsesrenter.
Ophævelsen af fradragsretten skønnes med stor usikkerhed at indebære et årligt merprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 135 mio. kr.
5
L 64 - 2019-20 - Bilag 7: Skatteministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2019
2118895_0006.png
Teknisk gennemgang af L 64
L 64 – kommunalt ejede forsyningsselskabers valg af privat inddrivelse
.
Den foreslåede model:
Kommunalt ejede forsyningsselskaber kan fra den 1. januar 2020 til og med 1. juli 2020
vælge at overgå til privat inddrivelse.
Det er kun nye gældsposter, der kan overgå til den private inddrivelse. Gældsposter,
som er eller har været under offentlig inddrivelse, kan ikke overgå til privat inddrivelse.
Har et forsyningsselskab valgt privat inddrivelse, kan det efter 3 år vende tilbage til
offentlig inddrivelse.
Forsyningsselskaber, som har valgt privat inddrivelse, kan anvende private aktører til at
bistå med inddrivelsen – dvs. rykke skyldneren for betaling, formidle en afdragsordning
med skyldneren eller gå i fogedretten for at få kravet dækket.
Forsyningsselskabernes krav er offentligretlige. Det betyder, at disse krav efter
gældende regler kan sendes direkte i fogedretten. Der er således ikke brug for at
tilvejebringe et særligt grundlag via et forlig eller domstolene. Udgifter til at tilvejebringe
et sådant særligt grundlag kan derfor ikke overvæltes på skyldneren.