Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 63 Bilag 1
Offentligt
2105449_0001.png
NOTAT
Ressourcer og Forsyning
J.nr. 2019-5277
Ref. MIJFA
Den 27. september 2019
Høringsnotat
Lovforslag om forbud mod gratis udlevering af bæreposer og
forbud mod tynde plastikbæreposer
Udkast til lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 28. august 2019 med frist for afgivelse af
høringssvar den 26. september 2019. Miljø- og Fødevareministeriet har modtaget høringssvar fra 18
organisationer, virksomheder og myndigheder.
Følgende 15 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
De Samvirkende Købmænd (DSK)
Danmarks Naturfredningsforening
Plastindustrien
Forbrugerrådet Tænk
Dansk Erhverv
Røde Kors i Danmark
Dansk Detail
ISOBRO
Landbrug & Fødevarer
Dansk Industri
Det Økologiske Råd
Plastic Change
Verdensnaturfonden (WWF)
Følgende 3 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til lovforslaget:
-
-
-
Advokatrådet
Rigsrevisionen
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Høringssvarene har berørt følgende punkter:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Generelle bemærkninger og formuleringer
Forbud mod alle bæreposer uanset materialetype
Udeladelsen af tynde plastikposer uden hank
Emballageafgiften og minimumsprisen
Undtagelser fra lovforslaget
Øvrige
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovennævnte punkter. Miljø- og
Fødevareministeriets kommentarer hertil er anført i kursiv. Det skal bemærkes, at høringssvarene kun
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105449_0002.png
er gengivet i hovedtræk. Ønskes der detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises til
høringsportalen (www.borger.dk).
1.
Generelle bemærkninger og formuleringer
De Samvirkende Købmænd (DSK), Dansk Naturfredningsforening, Plastindustrien, Forbrugerrådet
Tænk, Dansk Erhverv, Røde Kors, Dansk Detail, ISOBRO, Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri, Det
Økologiske Råd, Plastic Change og WWF udtrykker generel tilfredshed med lovforslagets formål, idet
de bl.a. støtter et større fokus på at undgå plastikforurening, minimere affaldsmængder og nedbringe
ressourceforbruget.
DSK
foreslår en formuleringsmæssig forkortelse af § 51 a til ”Bæreposer med hank må ikke udleveres
gratis.” Dette
forslås med henblik på at undgå risiko for omgåelse, hvis nogle vil uddele gratis
bæreposer med hank i f.eks. indkøbscentre, i gågade-miljøer, på messer eller lignende.
Dansk Erhverv bemærker, at det ikke fremgår af udkastet til lovforslaget, hvornår en bærepose er
omfattet af reglerne.
Dansk Industri
opfordrer til, at begrebet ”salgssted” defineres yderligere, da der blandt deres
medlemmer er eksempler på, at der er butikker, hvor varerne afhentes, men hvor betalingen foregår ad
andre kanaler.
Miljø- og Fødevareministeriets svar
Miljø- og Fødevareministeriet bemærker, at emballagedirektivets bestemmelser om regulering af
plastikbæreposer kun omfatter plastikbæreposer udleveret på salgssteder, hvorfor det vurderes, at
det vil være i strid med EU-regler at anvende en mere vidtgående definition, som foreslået af DSK.
På den baggrund imødekommes forslaget ikke.
Bæreposer er defineret i lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 2. Bæreposer med hank,
uanset materiale, er omfattet af forbuddet mod gratis udlevering.
”Salgssted” er defineret i
overensstemmelse med forbrugeraftaleloven § 3, nr. 3. Dette fremgår
ligeledes af de specielle bemærkninger til forslagets § 1, nr. 2. Det fremgår, at magasiner,
messestande m.v. er omfattet af definitionen.
2.
Forbud mod alle bæreposer uanset materialetype
Generelt understreger Dansk Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd, Plastindustrien, Dansk
Erhverv, Røde Kors, Dansk Detail, ISOBRO, Dansk Industri, Plastik Change og WWF vigtigheden i, at
forbuddet gælder alle bæreposer uanset materiale og størrelse, da de ikke ønsker, at det nuværende
plastikposeforbrug blot bliver erstattet af et forbrug af bæreposer i andre miljøbelastende materialer,
samt at det uønskede overforbrug af bæreposer generelt skal nedbringes.
Dansk Erhverv støtter muligheden for, at erhvervslivet får fleksibilitet til at vælge de materialer, der
passer bedst til forskellige varesalg, forskellige salgssituationer og forretningsmodeller. Dansk Erhverv
henviser desuden til, at lovforslaget har tæt sammenhæng med et partnerskab mellem Miljø- og
Fødevareministeriet og detailhandlen om at sænke forbruget af bæreposer med 50 % inden 2023.
Dansk Detail bemærker, at lovforslaget ikke tager hensyn til, at fysiske butikker og netbutikker
anvender forskellig plastikemballage til den samme vare, alt efter om den handles i en fysisk butik eller
2
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105449_0003.png
i en netbutik. De mener, at lovforslaget derved lægger op til en forskelsbehandling af fysiske butikker
og netbutikker. Dansk Detail opfordrer derfor til, at der sker en ligestilling af de to butikstyper i
relation til det fremsatte lovforslag, således at forslaget om forbud mod udlevering af gratis bæreposer
udvides til også at gælde poser af f.eks. kraftig plastik, der anvendes af netbutikker til fremsendelse og
returnering af varer, uanset om den kraftige pose har hank eller ej.
Landbrug & Fødevarer (L&F) mener, at der er mere miljøgevinst ved brug af biobaserede råstoffer til
produktion af plastikbæreposer, da der vil være et lavere klimaaftryk. L&F mener derfor, at det
yderligere kunne overvejes at fjerne emballageafgiften på bæreposer lavet af mere miljørigtige
alternativer, såsom bioplast.
Dansk Industri anser det for positivt, at lovforslaget gælder bæreposer generelt. Dog mener DI, at man
kan få det indtryk,
at lovforslaget samlet set primært er en indsats ”imod” plastik.
DI opfordrer derfor
til at have en nuanceret tilgang til valg af bæreposer i forbindelse med evt. kommende oplysnings- og
opmærksomhedskampagne herom.
Miljø- og Fødevareministeriets svar
Til Dansk Details kommentar om forskelsbehandling mellem fysiske butikker og nethandelsbutikker
bemærker Miljø- og Fødevareministeriet, at afgrænsningen mellem almindelige bæreposer med
hank (som anvendes i fysiske butikker) og forseglingsposer med hank, der anvendes til
forsendelsesemballage ved nethandel, er i overensstemmelse med anvendelsesområdet for
emballageafgiften. Lovforslaget følger generelt definitionen på bæreposer, som er anvendt i
emballageafgiftsloven, da både emballageafgiftsloven og dette lovforslag sigter mod at regulere
forbruget af bæreposer, hvorfor det er vigtigt, at der er ensartethed i reguleringen. Det bemærkes
desuden, at forbrugeren i forbindelse med handel i netbutikker ikke har samme mulighed for at
fravælge forsendelsesemballage og gøre brug af egen bærepose. Ministeriet bemærker dog også, at
det er et område, der skal følges i fremtiden for at sikre, at der ikke sker en omgåelse af intentionen
bag lovforslaget, som er at reducere materialeforbrug.
Med hensyn til Landbrug & Fødevarers forslag om at skelne mellem bæreposer af plastik baseret på
hhv. biobaserede og oliebaserede råstoffer bemærkes, at der i dag ikke er tilstrækkelig viden til, at
det med sikkerhed kan fastslås, at biobaserede plastikbæreposer miljømæssigt er bedre i et
livscyklusperspektiv. Der henvises desuden til, at evt. differentiering af emballageafgiftsloven hører
under Skatteministeries ressort.
Høringssvarene giver på den baggrund ikke anledning til ændring af lovforslaget.
3.
Tynde plastikposer uden hank
Dansk Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd, Plastic Change og WWF undrer sig over
tilladelsen af tynde plastikbæreposer uden hank, herunder hvorvidt disse poser har en egentlig
betydning i forhold til at reducere madspild, samt om der er undersøgt alternativer.
Plastindustrien, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri mener, at det er positivt, at
plastikposer med en vægtykkelse under 15 mikrometer ikke omfattes af lovforslaget, da de mener, at
det forebygger madspild og tager hensyn til fødevaresikkerhed.
Miljø- og Fødevareministeriets svar
3
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105449_0004.png
Tynde plastikbæreposer under 15 mikrometer uden hank foreslås ikke forbudt, da det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at denne type af plastikposer spiller en rolle i forbindelse med bl.a.
at forebygge madspild og sikre den nødvendige hygiejne i indkøbssituationer. Hvorvidt der findes
erstatninger, der i et livscyklusperspektiv vil være miljømæssigt bedre, og stadig kan anvendes som
fødevarekontaktmateriale, er ikke blevet kortlagt. Det vurderes desuden, at forbruget af denne type
plastikpose samlet set er begrænset. Et forbud vil kunne betyde et skift til andre materialer og/eller
et skift til tykkere plastikposer, hvorved det samlede materiale- og plastikforbrug øges.
Høringssvarene giver på den baggrund ikke anledning til ændring af lovforslaget.
4.
Emballageafgiften og minimumsprisen
Dansk Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd, Plastic Change og WWF bemærker, at
minimumsprisen for bæreposer bør være i en størrelse, der får reel betydning for, at forbruget
reduceres. De bemærker desuden, at provenuet fra salg af poser bør blive brugt til investeringer i
håndtering af plastikaffald samt omstilling til cirkulær økonomi. Dertil foreslår Plastic Change, at
provenuet eventuelt kan anvendes til en udvidet producentansvarsordning.
Plastindustrien efterspørger mere cirkulær økonomi i lovforslaget, da de mener, at der ikke fokuseres
nok på grundlæggende elementer som design til genanvendelse og forbedret affaldshåndtering ved en
ensretning af kommunernes indsamlingssystemer. Desuden fremhæves det, at den fordobling af
emballageafgiften, som regeringen har meldt ud vil indgå som en del af finanslovsforhandlingerne,
virker drastisk set i lyset af de virkemidler og frivillige aftaler med erhvervet, som blev igangsat med
plastikhandlingsplanen.
For at anvende afgiftsindtægterne fornuftigt foreslår Plastindustrien, at der etableres en uafhængig
plastfond, der har til formål at understøtte den grønne omstilling. Fonden skal uddele midler til både
forskning, pilotprojekter og mere langvarige indsatser, der eksempelvis er drevet af virksomheder,
NGO’er, borgergrupper og myndigheder.
Dansk Erhverv bemærker, at en fordobling af plastikafgiften mindsker miljøgevinsten, fordi
incitamenter til at bruge genanvendt plastik mindskes, og der sker et større skifte til fx papirsposer.
Ift. minimumsprisen på bæreposer mener Dansk Erhverv, at en regelfastsat minimumspris bør ligge i
omegnen af dagligvarehandlens nuværende prisniveau på 2,50-4,00 kr. for at sikre, at alle
uddelingssteder bidrager til et mere bæredygtigt forbrug og for at sikre lige konkurrenceforhold. Dog
anbefaler Dansk Erhverv, at Miljø- og Fødevareministeriet gennemfører en markedsanalyse for at
afdække prisstrukturen for bæreposer inden en fastlæggelse af en minimumspris.
Miljø- og Fødevareministeriets svar
Fastsættelse af minimumspris vil ske i en separat proces ifm. udarbejdelse af en bekendtgørelse.
Nærværende høringssvar om dette vil blive inddraget i den videre proces vedrørende dette.
Nærværende lovforslag vedrører ikke ændringer i emballageafgiften på bæreposer, som omfatter
poser fremstillet af papir eller plastik. Dette vil fremgå af lovforslag om ændring af
emballageafgiftsloven, som forventes fremsat i det kommende folketingsår i regi af
Skatteministeriet. Høringssvar vedrørende dette er derfor sendt til orientering til Skatteministeriet.
Med hensyn til forslaget om, at provenuet fra salg af bæreposer anvendes til investeringer i
håndtering af plastikaffald samt omstilling til cirkulær økonomi bemærkes det, at staten ikke har
4
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105449_0005.png
råderet over private virksomheders indtægter fra bæreposesalg, hvorfor det ikke umiddelbart vil
være muligt at etablere en fond eller lignende på baggrund heraf.
Der henvises dog til, at der er flere initiativer på vej. I regi af engangsplastikdirektivet vil der blive
indført udvidet producentansvar og oprydningsansvar for letvægtsplastikbæreposer. Det vil
medføre, at producenter og importører af letvægtsplastikbæreposer bliver ansvarlige for disse
produkter, når de bliver til affald. Der kommer desuden et udvidet producentansvar på emballage,
hvilket også vil berøre bæreposer. Det forventes, at dette vil føre til yderligere investeringer i
affaldshåndteringen af plastikaffald.
Høringssvarene giver på den baggrund ikke anledning til ændring af lovforslaget.
5.
Undtagelser fra lovforslaget
Røde Kors anbefaler en undtagelsesbestemmelse, der siger, at butikker kan undtages fra forbuddet
mod gratis udlevering af bæreposer, hvis anden lovgivning umuliggør et salg af indkøbte poser. Det
konkrete eksempel er Røde Kors, som er fritaget for moms og derfor er forpligtet til ikke at sælge
effekter, som ikke er doneret. Jf. momslovens § 13 må en sådan type butikker derfor ikke sælge poser,
de har indkøbt.
ISOBRO bemærker ligeledes, at lovforslaget overser, at anden lovgivning forhindrer, at de
momsfritagede frivillige genbrugsbutikker kan leve op til lovforslagets krav om, at kunderne skal
betale for bæreposerne. ISOBRO foreslår en undtagelsesbestemmelse om, at butikker kan undtages fra
forbuddet mod gratis udlevering af bæreposer, hvis anden lovgivning umuliggør et salg af de indkøbte
bæreposer. ISOBRO nævner som et alternativ, at der kunne indføres en undtagelsesbestemmelse, der
gør det muligt for alle butikker at udlevere en bærepose gratis, hvis der er tale om en bæredygtig
bærepose. Det vil i givet fald være Miljø- og Fødevareministeriet, som skal udvælge en eller flere
bæreposer, som kan udleveres gratis, på grundlag af en analyse af posernes miljøpåvirkning set i et
livscyklusperspektiv.
Miljø- og Fødevareministeriets svar
Miljø- og Fødevareministeriet har ikke været opmærksom på de særlige forhold omkring frivillige
genbrugsbutikker, som er momsfritaget. På baggrund af de indkomne bemærkninger tilføjes det
derfor til lovforslaget, at salg, der er undtaget for moms jf. momslovens § 13, nr. 3, undtages for
reglerne om forbud mod udlevering af gratis bæreposer. Reglerne vedr. forbud mod tynde
bæreposer under 30 mikrometer fastholdes.
6.
Øvrige bemærkninger
Dansk Industri vurderer, at der er andre indsatser, som regeringen med fordel kan prioritere på
plastik-agendaen. Dette særligt set i lyset af, at Danmark allerede på nuværende tidspunkt
som det
fremgår af forslaget
lever op til vores EU-forpligtelser på området. Særligt mener DI, at regeringen
bør prioritere ensretning af indsamlingskriterier for husholdningsaffald samt generelt en ny
organisering af affaldssektoren.
Plastic Change anbefaler, at man ser nærmere på såkaldte tynde og meget tynde poser af andre
materialer og blandingsmaterialer, da det vurderes, at denne anvendelse er meget stor.
WWF bemærker, at plastikposer kan produceres meget billigt under de nuværende forhold og gør
opmærksom på, at uden en oplysningsindsats og incitamenter for adfærdsændring, kan en høj pris for
engangsposer skubbe forbruget over på de tykkere og mere ressourcekrævende poser, der er designet
5
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105449_0006.png
til genbrug, for at udfylde forbrugernes vane med at købe poser til spontane indkøb. Med andre ord
mener WFF, at såfremt poser til både engangs- og flergangsbrug koster 5 kr., så opfylder lovforslaget
ikke sit formål om overordnet reduktion af plastikmateriale.
Miljø- og Fødevareministeriets svar
Miljø og fødevareministeriet kan oplyse, at der i det nationale plastikcenter under Miljøstyrelsen vil
være fokus på tynde og meget tynde bæreposer af andre materialer og miljøpåvirkningen heraf.
Plastikcenteret vil således følge den generelle udvikling på området.
I forbindelse med indførsel af forbud mod gratis udlevering af bæreposer forventes der, at blive
gennemført en oplysningsindsats rettet mod at fremme genbrug af bæreposer. Det er dog også
hensigten med lovforslaget, at der fra både erhvervets side og fra forbrugernes side vil ske en
overgang fra ikke-genbrugelige poser mod bæreposer, der bliver brugt mange gange, så
ressourceforbruget til bæreposer mindskes.
Miljø- og Fødevareministeriet har taget de yderligere ønsker til initiativer på plastikområdet til
efterretning.
Høringssvarene giver på den baggrund ikke anledning til ændring af lovforslaget.
6