Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 62 Bilag 1
Offentligt
2105635_0001.png
Notat
J.nr. 19-18281-000002
Den 16. oktober 2019
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om næringsstofreducerende tiltag
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
næringsstofreducerende tiltag (frivillig ordning om kvælstofreducerende virkemidler og kriterier
for anvendelse af brødhvedenormen) har været i ekstern høring fra den 26. september 2019 til
den 11. oktober 2019. Lovforslaget har i samme periode været offentliggjort på Høringsportalen.
Miljø- og Fødevareministeriet har modtaget et enkelt høringssvar med substantielle
bemærkninger til lovforslaget. Høringssvaret er modtaget fra Finans Danmark.
I høringsnotatet gengives de væsentligste forhold, der er rejst i høringssvaret samt Miljø- og
Fødevareministeriets bemærkninger hertil. Der er derudover foretaget mindre ændringer i
lovforslaget efter udsendelse i ekstern høring, som der i hovedtræk ligeledes redegøres for i
notatet.
Bemærkninger fra høringsparter
Finans Danmark oplyser, at organisationen bakker op om videreførelsen af ordninger, der gør
det muligt for jordbrugere frivilligt at deltage i den målrettede regulering.
Derudover bemærker Finans Danmark, at frivillige ordninger, som indskrænker jordbrugerens
rådighed over eget jordareal, skal sikre en tilstrækkelig kompensationsordning for den
værdiforringelse, der påføres jordbrugeren. Finans Danmark bemærker endvidere, at for en
panthaver, der har ydet lån mod sikkerhed i arealet, betyder værdiforringelsen af arealet, at der
eventuelt ikke længere er behørig sikkerhed bag udlånet til jordbrugeren, og at der i disse
situationer er behov for, at jordbrugeren kan nedbringe sine lån svarende til værdiforringelsen.
Dette forudsætter iflg. Finans Danmark, at jordbrugeren ved indtrædelse i ordningen modtager
en éngangserstatning, som fuldt og helt dækker værdiforringelsen, og panthaver skal høres, før
frigivelse af en sådan erstatning sker.
For at sikre tilstrækkelig sikkerhed for panthaver i situationer, hvor en ordning medfører en
varig værdiforringelse på jordbrugerens jordareal, bør det iflg. Finans Danmark sikres, at der
udbetales en éngangskompensation, der svarer til den reelle værdiforringelse. Det anføres
endvidere, at der altid bør udbetales en éngangskompensation ved værdiforringelser af
jordarealer, uanset om det sker som følge af den frivillige eller obligatoriske indsats.
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR
20814616
• EAN
5798000877955
[email protected]
www.lbst.dk
L 62 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger:
Miljø- og Fødevareministeriet kan til høringssvaret bemærke, at der med støtteordningen i den
frivillige del af den målrettede regulering kan ydes støtte til kvælstofreducerende virkemidler.
Sådanne virkemidler udgør etablering af efterafgrøder og visse alternativer hertil, og de vil alene
begrænse landmandens rådighed over sine arealer i en kortere periode. Etablering af
virkemidlerne medfører omkostninger for landbrugeren, men det vil efter Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering ikke medføre en varig værdiforringelse af landbrugerens
landbrugsarealer, at der f. eks. etableres efterafgrøder på arealerne som følge af den frivillige
støtteordning.
Miljø- og Fødevareministeriet finder det derfor fortsat mest hensigtsmæssigt, at den
tilskudsordning, der kan knyttes til den frivillige ordning i den målrettede regulering, jf. den
foreslåede § 39 a, udgør en 1-årig tilsagnsordning, der udbetales til tilsagnshaver.
Tilskudsordningen er en ordning under art. 30 i forordning 1305/2013. Iflg. art. 30, stk. 1, ydes
støtten på årsbasis pr. ha landbrugsareal eller pr. ha skov.
Støttesatsen fastsættes på baggrund af en faglig udredning af faktiske omkostninger fra
Københavns Universitet, Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (Udredning nr. 19/2018).
Miljø- og Fødevareministeriet bemærker derudover, at landbrugere, der deltager i den frivillige
ordning og en dertil knyttet tilskudsordning, vil kunne modregne den frivillige indsats i et evt.
obligatorisk krav, der måtte blive fastsat for planperioden, og derved undgå en ikke-
kompenseret obligatorisk indsats.
Bemærkninger om øvrige ændringer af lovforslaget siden ekstern høring
Regler i forbindelse med administration af brødhvedeordningen
I det udkast til lovforslag, der blev sendt i ekstern høring, indgik der regler om delegation til
private af kompetencen til at foretage afprøvning af sorter af hvede med henblik på vurdering af,
om sorterne opfylder kriterierne for at kunne anvendes med den højere norm for brødhvede. I
lovforslaget indgik endvidere som følge heraf regler om prisfastsættelse mv. for afprøvningen.
Med lovforslaget foreslås brødhvedereglerne ændret således, at ministeren for fødevarer, fiskeri
og ligestilling kan fastsætte generelle kriterier, som en sort skal opfylde, for at den er egnet til
brødproduktion og derfor kan anvendes med den højere norm for brødhvede. Det vil samtidig
være landbrugeren, der skal kunne dokumentere, at en sort, der er anvendt med den højere
norm for brødhvede, opfylder de pågældende kriterier. Dette vil kunne ske ved fremvisning af f.
eks. prøveresultater fra en generel afprøvning af sorten i forehold til kriterierne, som det også
kendes i dag.
Den foreslåede ændring indebærer, at afprøvningen af en sort i forhold til de kriterier, der efter
den foreslåede ændring af lovens § 13, stk. 4, kan fastsættes, ikke vil være en offentlig opgave,
der hører under Miljø- og Fødevareministeriet, hvorfor der ikke vurderes behov for delegation af
opgaven som faktisk forvaltningsvirksomhed. Det vurderes i den sammenhæng derfor heller
ikke nødvendigt, at der fastsættes regler om prisfastsættelse for afprøvningen mv.
Disse regler er derfor udgået af lovforslaget.
Der er derudover foretaget justeringer af lovteknisk karakter af lovforslaget.
2