Til lovforslag nr.
L 60
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 12. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2020 og
justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag for 2020 m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Børne- og
undervisningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af børne- og undervis-
ningsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stem-
me imod de af Venstre stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Radikale Venstre
Socialdemokratiets og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget bemærker, at der efter fremsættelsen af L 60 har
været rejst spørgsmål om behovet for at adressere den struk-
turelle ubalance i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(AUB).
AUB spiller en central rolle i forhold til at sikre et til-
strækkeligt antal praktikpladser og dermed bidrage til, at der
også fremadrettet uddannes dygtige faglærte.
Det er uholdbart, at der fortsat er et årligt overskud i
AUB på ca. 1 mia. kr., som siden 2016 har betydet, at
AUB�½s opsparing er vokset markant og forventes at udgøre
ca. 4 mia. kr. ultimo 2019. Det strider mod hensigten med
AUB, at der løbende opkræves større bidrag, end det kræves
for at dække ordningens udgifter.
Socialdemokratiet og Radikale Venstre har noteret sig til-
kendegivelserne fra bl.a. arbejdsmarkedets parter om beho-
vet for at drøfte AUB, og at regeringen i oktober 2019 har
tilkendegivet over for arbejdsmarkedets parter, at man efter
afslutningen af overenskomstforhandlingerne i 2020 vil tage
initiativ til en drøftelse af, hvordan udfordringerne i AUB
kan håndteres.
Socialdemokratiet og Radikale Venstre er på den bag-
grund enige om, at indtægter og udgifter i ordningen hurtigst
muligt skal bringes i balance.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, for
vi skal i den grad have skabt flere praktikpladser, og støtter
fuldt ud den trepartsaftale, som Venstreregeringen i 2016
indgik med arbejdsmarkedets parter, og som dette lovforslag
er en årlig udløber af. Vi glæder os over, at de første måltal
er nået på rejsen mod op til 10.000 ekstra praktikpladser, der
blev aftalt med trepartsaftalen i 2016. Det er væsentligt med
en reel praktikpladssikkerhed, hvis vi skal sikre, at flere un-
ge går den erhvervsfaglige vej.
Venstre finder det dog meget problematisk, at regeringen
har afvist at støtte, at der med lovforslaget tages hånd om
problemerne med manglende balance i AUB-systemet. Det
er, som det fremgår af bemærkningerne til de af Venstre stil-
lede ændringsforslag, en meget problematisk situation, som
ikke bliver mindre grel af, at regeringen både indregner de
overopkrævede penge, som det fremgår af svarene fra fi-
nansministeren, og også fastholder en ganske uholdbar situ-
ation, på trods af at Rigsrevisionen har åbent en undersøgel-
se af området.
AX024003