Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 60 Bilag 5
Offentligt
2122473_0001.png
Til lovforslag nr.
L 60
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den [12. december 2019]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2020 og
justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag for 2020 m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Børne- og
undervisningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Bemærkninger
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
Til titlen
1)
I undertitlen indsættes efter »justering af« ordene:
»AUB-bidraget og«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til nr. 1 og 3
Som følge af en akkumuleret opsparing ved udgangen af
2019 på samlet 4 mia. kr. i AUB, hvilket står i modstrid med
princippet om at ind- og udbetalingerne skal balancere, fore‐
slås hermed en nedsættelse af arbejdsgivernes bidrag med
640 kr. pr. fuldtidsansat om året, svarende til godt 26 pct. af
»03.
I
§ 18, stk. 1, 6. pkt.,
ændres »2.312 kr. årligt pr. fuld‐
tidsbeskæftiget i 2017-pris- og -lønniveau« til: »1.828 kr. år‐
ligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2020-pris- og lønniveau«.«
[Nedsættelse af AUB-bidraget]
Til § 1
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
[udvalget]:
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 17 b, 1. pkt.,
ændres »kapitel 3, mobilitetsfremmen‐
de ydelser efter kapitel 4 og præmie og bonus efter kapitel 5
b« til: »kapitel 3 og mobilitetsfremmende ydelser efter kapi‐
tel 4«.
02.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »4, 4 a og 5 b« til: »4 og 4
a«.«
[Konsekvensændringer]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
DokumentId
Journalnummer
L 60 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2122473_0002.png
2
det beløb, som arbejdsgiverne årligt betaler pr. fuldtidsansat
til AUB-ordningen. Det skal skabe mere rimelighed i ar‐
bejdsgivernes indbetaling til ordningen. Siden 2016 er ar‐
bejdsgiverne årligt blevet opkrævet 1-1,5 mia. kr. for meget
til ordningen, hvilket har skabt den store opsparing.
Det løbende overskud i AUB skyldes, at arbejdsgivernes
AUB-bidrag i 2011 blev hævet substantielt af Folketinget –
alene for at få AUB’s økonomi i balance efter en periode
med underskud som følge af den tidligere præmieringsord‐
ning. Denne midlertidige forhøjelse blev de følgende år vi‐
dereført.
Da gælden i AUB blev afviklet i løbet af 2016, blev bi‐
dragsforhøjelsen ikke afskaffet. Dermed indbetaler arbejds‐
giverne i dag fortsat 1-1,5 mia. kr. mere i bidrag årligt, end
der er udgifter i ordningen. Konkret betalte virksomhederne
i 2018 ca. 1,4 mia. kr. mere til ordningen, end der var udgif‐
ter i ordningen. Og det er til trods for, at virksomhederne i
2018 etablerede ca. 40 pct. flere praktikpladser end trepart‐
saftalens målsætning om flere praktikpladser for 2018. Der
forventes et tilsvarende overskud i 2019 og i 2020. I 2020 er
der budgetteret med et overskud på ca. 1,4 mia. kr.
Statsrevisorerne har tidligere kritiseret den store opspa‐
ring i VEU-systemet, jf. henholdsvis Statsrevisorernes beret‐
ning om revision af statsregnskabet for 2013 (28/2013) og
Statsrevisorernes beretning om revision af statsregnskabet
for 2015 (25/2015). Situationen med opsparingen i AUB-sy‐
stemet har nu antaget et lignende niveau og problem, hvor‐
for der med disse ændringsforslag sikres, at der med sænkel‐
sen af det fremadrettede bidrag i 2020 ikke sker en yderlige‐
re akkumulering af opsparede penge i AUB-systemet.
Der ændres med de stillede ændringsforslag ikke ved det
allerede opsparede overskud, da en ændring af dette vil på‐
virke den generelle offentlige økonomi og derfor på lignen‐
de vis, som det var tilfældet med VEU-opsparingen, må
håndteres i et særskilt partsforhandlingsforløb.
AUB-bidraget og dets niveau er ikke fastsat eller omfat‐
tet i tidligere trepartsdrøftelser. I forbindelse med trepartsaf‐
talen om flere praktikpladser m.v. fra 2016 blev der etable‐
ret et praktikpladsafhængigt AUB-bidrag. Det praktikplads‐
afhængige AUB-bidrag er dog et særskilt lukket system, der
ikke er direkte er knyttet op på AUB. Dette ændres ikke med
dette ændringsforslag, der dermed ikke griber ind i eksister‐
ende trepartsaftaler, eller foregriber kommende.
Arbejdsmarkedets parter gennem FH og DA har også i
fællesskab tidligere henvendt sig til undervisningsministeren
for at gøre opmærksom på problemstillingen med den vok‐
sende opsparing. Den daværende undervisningsminister gav
i 2018 tilsagn om at se på problemstillingen efter endt juste‐
ringen af EUD-reformen. Den brede politiske aftale herom
er nu gennemført, hvorfor ændringsforslagene er en naturlig
opfølgning herpå.
Til nr. 2
Det følger af § 17 b, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at det med hensyn til udenlandske ele‐
ver er en betingelse for at opnå lønrefusion efter kapitel 2,
refusion af udgifter til elevers ophold på kostafdelinger efter
kapitel 2 a, tilskud til befordringsudgifter efter kapitel 3,
mobilitetsfremmende ydelser efter kapitel 4 og præmie og
bonus efter kapitel 5 b, at eleven opfylder de betingelser, der
er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og
§ 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet ud‐
dannelse.
Det følger af § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om Arbejdsgiver‐
nes Uddannelsesbidrag, at alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler
bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning af
udgifter i medfør af kapitel 2 bortset fra § 5, stk. 2, og udgif‐
ter i medfør af kapitel 2 a, 3, 4, 4 a og 5 b, herunder admini‐
strationsudgifter.
Det foreslås, at der indsættes to nye numre efter det frem‐
satte lovforslags § 1, nr. 1.
Det foreslås herved, at henvisningerne til lovens kapitel 5
b om præmie og bonus i § 17 b, 1. pkt., og § 18, stk. 1, 1.
pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udgår.
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af § 1, nr.
1, i det fremsatte lovforslag, hvori det foreslås, at lovens ka‐
pitel 5 b ophæves.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november 2019 og var
til 1. behandling den 19. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Under‐
visningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Den 13. november 2019 sendte børne- og undervisnings‐
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 15 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Nils Sjøberg (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen (EL) Torsten Gejl (ALT) Anni Matthiesen (V)
L 60 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2122473_0003.png
3
Peter Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Stén Knuth (V)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1