Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 60 Bilag 1
Offentligt
2104771_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
November 2019
Sagsnr.: 19/15923
Høringsnotat
om
Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt ar-
bejdsgiverbidrag for 2020 og justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag for 2020 m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden den 6. september 2019 til den 27. september 2019 været
sendt i høring hos 65 myndigheder og organisationer. Udkastet blev også offentliggjort på Hø-
ringsportalen.
Der er modtaget 20 høringssvar fra de hørte myndigheder og organisationer. 7 høringssvar inde-
holder bemærkninger til udkastet. En oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringsvar,
er vedlagt.
Det er alene de væsentligste punkter fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i det fremsatte lovforslag i for-
hold til det udkast, der har været i høring.
Der er i det fremsatte lovforslag dog foretaget ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Lederne støtter de foreslåede ændringer.
Der er i enkelte høringssvar bemærkninger, der vedrører emner, der ikke indgår i lovforslaget.
Disse bemærkninger er behandlet i høringsnotatets punkt 6.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Høringen viser, at der er generel opbakning til lovforslaget, med hvilket regeringen bl.a. lægger op
til en fastsættelse af modelparametre for 2020 for de enkelte erhvervsuddannelser til brug for
beregning af det praktikpladsafhængige AUB-bidrag for 2020.
4. Bemærkninger til enkeltelementer i udkastet til lovforslag
4.1. Justeringen af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag (§ 1, nr. 2)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) bemærker, at det ikke er tydeligt, hvad der ligger til grund for
de forslåede justeringer af satsen for VEU-bidraget og beder om en uddybning heraf. DA undrer
sig desuden over, at bemærkningerne til den foreslåede ændring ikke indeholder en prognose for
trækket på godtgørelse og befordringsudgifter i 2020, som det er forudsat i AUB-lovens § 15 b,
stk. 2.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
1
L 60 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2104771_0002.png
Børne- og Undervisningsministeriet
November 2019
Sagsnr.: 19/15923
Årsagen til, at VEU-bidraget foreslås sænket til 323 kr. i 2020 er primært en kombination af høje-
re bidragsindbetalinger i 2018 end forbrugt samt en lavere forventet aktivitetsudvikling på AMU i
2020 end den, der blev lagt til grund for beregningen af bidragssatsen for 2019.
Der er i overensstemmelse med reglerne om det aktivitetsafhængige bidrag indregnet en effekt på
183 mio. kr. i overskydende VEU-bidragsindbetalinger fra 2018 til Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag. De overskydende bidragsindbetalinger i 2018 finansierer lavere bidragsindbetalinger i
2020 for på den måde at sikre, at arbejdsgivernes indbetalinger over tid svarer til de faktiske ud-
betalinger. Effekten af de 183 mio. kr. udgør knap 75 pct. af nedjusteringen af VEU-bidraget i
2020.
Skønnet for aktivitet i 2020 følger den på finanslovforslaget for 2020 angivne aktivitetsprognose
for arbejdsmarkedsuddannelserne. Der vil ikke i lovforslaget blive redegjort for den bagvedlig-
gende prognose for aktivitetsudviklingen på arbejdsmarkedsuddannelserne. Generelt er det en
myndighedsopgave at udarbejde aktivitetsprognose til brug for finansloven.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
4.2. Nyt bilag 1 til AUB-loven (§ 1, nr. 4)
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler
bestyrelserne finder, at fastsættelsen af modelpa-
rametrene på det offentlige arbejdsmarked er af begrænset værdi. Efterspørgslen efter arbejds-
kraft på det offentlige arbejdsmarked er underlagt en række styringsmekanismer, der gør det van-
skeligt med sikkerhed at forudsige arbejdskraftbehovet - herunder behovet for nytilgang i de en-
kelte sektorer.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) bemærker, at modelparameteren for finansuddannel-
sen ifølge forslaget vil blive fastlagt til 1,30 for 2020, hvilket er en stigning ift. tidligere år. FA
anfægter, at der skulle være en stadigt stigende mangel på finanselever særligt grundet en struktu-
rel udvikling i sektoren, som entydigt indebærer stigende kompleksitet og stigende kompetence-
krav. FA finder på den baggrund, at ansættelsesmulighederne for finanselever i sektoren generelt
bliver stadig færre.
FA mener, at det er vigtigt, at der skabes transparens i beregningerne af modelparametrene, så
modelparametrene i højere grad kan komme til at afspejle virkeligheden og efterleve formålet
med trepartsaftalerne. Dvs. at få uddannet det antal erhvervsuddannede, som arbejdsmarkedet
har brug for fremover. Det er et formål, som FA fuldt ud bakker op om.
FA ser derfor meget frem til at blive involveret i beregningerne af modelparametrene for finans-
uddannelsen, jf. også at uddannelsen ifølge trepartsaftalerne skal håndholdes. Involveringen bør
ske, inden forslaget fra DA og FH fremsendes til REU.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Baggrunden for beregningerne af modelparametrene blev behandlet af den tekniske arbejdsgrup-
pe, der blev nedsat i regi af trepartsaftalen. Det fremgår af den samlede afrapportering fra den
tekniske arbejdsgruppe, bilag
1e, at modelparametrene i ”det praktikpladsafhængige AUB-bidrag
2
L 60 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2104771_0003.png
Børne- og Undervisningsministeriet
November 2019
Sagsnr.: 19/15923
baseres på en beregning fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Landsorganisationen i Dan-
mark (LO)”. Det fremgår endvidere af
bilag 1e, at LO (nu FH) og DA inviterer de øvrige aftale-
parter til en årlig gennemgang af modellens resultater.
Børne- og Undervisningsministeriet finder på det foreliggende grundlag ikke anledning til, at
denne procedure ændres.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
5. Øvrige ændringer
Der er foretaget en række ændringer af sproglig og lovteknisk karakter i lovforslaget, der er fun-
det hensigtsmæssige på baggrund af høringen og den endelige lovtekniske gennemgang.
6. Øvrige høringssvar uden for lovforslagets rammer
Rådet for Etniske Minoriteter foreslår, at erhvervsskoler, der indgår en uddannelsesaftale på veg-
ne af en elev med etnisk minoritetsbaggrund, skal kunne modtage et forhøjet praktikpladstaxame-
tertilskud, evt. i en treårig forsøgsperiode. Dette forslag blev oprindelig stillet af Institut for Men-
neskerettigheder i instituttets høringssvar til lov nr. 706 af 8. juni 2017 (Praktikpladsafhængigt
bidrag til AUB m.v.), jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 202 som fremsat, side 1.
SMVdanmark foreslår en ændring af § 21 b i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vedrø-
rende fritagelse for merbidrag. Efter gældende ret opkræves merbidrag hos virksomheder, der har
faglærte ansat, men hvor virksomheden ikke kan godkendes til at uddanne elever, fordi virksom-
hedens faglærte medarbejdere har meget forældede uddannelser. Disse virksomheder opkræves
merbidrag med udgangspunkt i faglærte ansattes meget gamle svendebreve, hvilket fx er tilfældet
for en række undervognscentre med ansatte automekanikere. SMVdanmark foreslår, at § 21 b i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udvides til at omfatte virksomheder, der ikke kan
blive godkendt til at uddanne elever inden for det fagområde, der udløser merbidraget. SMV-
danmark foreslår, at denne type virksomheder efter ansøgning skal kunne fritages for merbidra-
get, hvis der foreligger et afslag på godkendelse til at uddanne elever fra det/de relevante faglige
udvalg.
Børne– og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at forslaget fra Rådet for Etniske Minoriteter er noteret, men ikke er aktuelt. For-
slaget fra SMVdanmark falder tilsvarende uden for formålet med det nærværende lovforslag.
3