Transportudvalget 2019-20
L 57 Bilag 4
Offentligt
2120520_0001.png
Til lovforslag nr.
L 57
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. december 2019
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om anlæg af en Nordhavnstunnel
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at
Nordhavn er en bydel, som anslås at vokse med op til
40.000 beboere og et tilsvarende antal arbejdspladser og at
en byudvikling af denne størrelse skaber et pres på den eksi‐
sterende infrastruktur, som den nuværende vejforbindelse
ved Sundkrogen ikke kan bære. Udover den nye trafik skal
dertil lægges den tunge trafik fra den allerede eksisterende
containerhavn og trafikken fra krydstogthavnen. Ud fra den
betragtning mener Enhedslisten, at forslaget om anlæg af en
Nordhavnstunnel giver mening – en tunnel, der skal sikre en
god vejforbindelse mellem bydelen Nordhavn og det øvrige
København og videre ud af byen.
Enhedslisten konstaterer dog også, at det i forslaget esti‐
meres, at 65.000 bilister skal til og fra området. Dette tal kan
og bør, efter Enhedslistens opfattelse, bringes markant ned.
Det kræver en anden tilgang til at håndtere trængsel, end
hvad tidligere regeringer har haft som svar, altså udelukken‐
de at fokusere på flere veje. Enhedslisten opfordrer til, at der
parallelt med forslaget sikres en højklasset trafikbetjening af
området med kollektiv trafik samt en cykelinfrastruktur og
en parkeringsregulering, der kan holde bilejerskabet nede i
bydelen.
Enhedslisten konstaterer, at forslaget omhandler et an‐
lægsprojekt, som staten - på vegne af Københavns Kommu‐
ne - har sat Vejdirektoratet til at anlægge. På den måde er
det regeringens ansvar, at der er styr på arbejdsforholdene,
når arbejdet udføres. Det er Enhedslistens opfattelse, at spo‐
rene fra Storstrømsbroen skræmmer for så vidt angår ar‐
bejdsmiljøet. Derfor opfordrer Enhedslisten til, at der i for‐
bindelse med udbuddet af anlæg af Nordhavnstunnellen sik‐
res ordentlige løn- og arbejdsforhold i forbindelse med, her‐
under at det sikres, at arbejdsklausuler overholdes.
Enhedslisten er særdeles kritisk over for den del af forsla‐
get, som omhandler forberedelse af en havnetunnel, også
kaldet Østlig Ringvej. Enhedslisten mener ikke, at en havne‐
tunnel fjerner de trafikale problemer i København. Det ene‐
ste, der sker er, at trafikken flyttes rundt til andre steder i by‐
en. Det kommer bl.a. til at belaste brokvartererne med mere
trafik. I værste fald kan en havnetunnel betyde, at der bliver
genereret endnu mere trafik. Enhedslisten opfordrer i stedet
til, at der igangsættes et arbejde med at forberede etablering
af et gps-baseret roadpricingsystem, hvormed trængslen i
højere grad kan styres.
På baggrund af, at der med lovforslaget gives mulighed
for en forberedelse til en havnetunnel, kan Enhedslisten ikke
støtte forslaget. Enhedslisten er dog enig i, at infrastrukturen
til bydelen i Nordhavn skal opgraderes og derfor stemmer
Enhedslisten ikke imod forslaget.
<Parti/partier>
<>
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november 2019 og var
til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget blev
DokumentId
Journalnummer
L 57 - 2019-20 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2120520_0002.png
2
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudval‐
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og den daværende transport-, bygnings- og
boligminister sendte den 15. april 2019 dette udkast til ud‐
valget, jf. folketingsåret 2018-19, 1. samling, TRU alm. del
– bilag 331. Den 13. november 2019 sendte transportmini‐
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Jeppe Bruus (S)
fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (ALT)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Heidi Bank (V)
Martin Geertsen (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1