Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 56 Bilag 1
Offentligt
2104778_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service og lov om socialtilsyn (Sikring af borgernes retsstilling
ved indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder
om overdragelse af arbejdsgiveropgaven i ordninger efter §§ 95
og 96 i lov om social service m.v.)
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til høringen.
23. september 2019
J.nr. 19-41835
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0002.png
Social- og indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K.
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
25. september 2019
Udkast til ændret lov om social service og lov om socialtilsyn
Dansk Erhverv har modtaget udkast til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(Sikring af borgernes retsstilling ved indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder om
overdragelse af arbejdsgiveropgaven i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service m.v.).
Dansk Erhverv kan bakke op om lovforslaget, der med fokus på borgerens retsstilling og godkendte
virksomheder ligger i naturlig forlængelse af, at BPA området nu er underlagt socialtilsynet.
For bemærkninger henviser Dansk Erhverv til høringssvar fra Handicapbranchen Danmark.
Med venlig hilsen
Rasmus Larsen Lindblom
Velfærdspolitisk chef
Dansk Erhverv
[email protected]
SAG-2013-04356/RLL
Side 1/1
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0003.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
Sendt til:
[email protected]
cc:
[email protected]
23. september 2019
J.nr. 2019-11-0257
Dok.nr. 127952
Sagsbehandler
Astrid Malte Ivens De
Carvalho
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service og lov om socialtilsyn (Sikring af borgernes retsstilling ved
indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder om
overdragelse af arbejdsgiveropgaven i ordninger efter §§ 95 og 96 i
lov om social service m.v.)
Ved brev af 27. august 2019 har Social- og Indenrigsministeriet anmodet om Datatilsynets
eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet skal i den anledning bemærke følgende:
Af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1 fremgår: ”
En aftale om overførsel af til-
skuddet vil ofte indeholde en beskrivelse af, hvilke opgaver den nærtstående, foreningen eller
virksomheden påtager sig at udføre for borgeren eller den nærtstående (…).”
Datatilsynet henleder opmærksomheden på, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og da-
tabeskyttelsesloven generelt skal overholdes i forbindelse med behandling af personoplysnin-
ger, der helt eller delvis foretages ved hjælp af automatisk databehandling.
I forhold til aftalen om overførsel af tilskuddet – indeholdende en beskrivelse af, hvilke opgaver
den nærtstående, foreningen eller virksomheden påtager sig at udføre – henleder tilsynet sær-
ligt opmærksomheden på databeskyttelsesforordningens artikel 9, i det omfang der af aftalen
om overførsel af tilskud kan udelades oplysninger om helbredsforhold.
Datatilsynet skal endvidere henlede opmærksomheden på, at såfremt udkastet til lovforslag
medfører ændringer i forhold til de enkelte aktørers forpligtelser efter databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven – herunder i forhold til dataansvar – bør ministeriet skabe
klarhed herom. Dette gør sig efter tilsynets opmærksomhed særligt gældende med hensyn til
aftalen om overførsel af tilskuddet.
Endelig kan Datatilsynet generelt henvise til afsnit 2.7.5. i Justitsministeriets vejledning nr.
9539 af 26. juni 2018 om lovkvalitet.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering
Med venlig hilsen
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
Astrid Ivens De Carvalho
Side 2 af 2
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0005.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Sofie Bøge ([email protected])
Handicap ([email protected])
Hanne Petersen ([email protected])
Høring sagsnummer 2019-3231
23-09-2019 13:14
Tak for høringsmaterialet.
DUKH har ingen bemærkninger i forhold til det retssikkerhedsmæssige i de påtænkte ændringer i lov om social
service § 95 og § 96
Med venlig hilsen
Hanne Petersen
Faglig leder
DUKH - Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet
Jupitervej 1 - 6000 Kolding | Tlf. 2268 2303
Læs mere om os på: www.dukh.dk <http://www.dukh.dk/> eller på facebook www.facebook.com/uvildig
<http://www.facebook.com/uvildig>
Abonner på "Praksisnyt fra DUKH" - tilmeld dig her: <http://eepurl.com/AQBE9>
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0006.png
Til Social- og indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til pr. e-mail til [email protected] med kopi til p-
[email protected]
Høringssvar til udkast til lov om ændring af lov om social ser-
vice og lov om socialtilsyn
(Sikring af borgernes retsstilling ved indgåelse
af aftaler med foreninger og private virksomheder om overdragelse af arbejdsgi-
veropgaven i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service m.v.)
Handicapbranchen Danmark sender hermed høringssvar til ovennævnte høring.
Handicapbranchen Danmark blev stiftet i marts 2019 og består af de største virksomheder
og foreninger, der efter servicelovens regler hjælper borgeren i forbindelse med varetagelse
af arbejdsgiver på området for borgerstyret Personlig Assistance, BPA. Brancheforenin-
gens medlemmer har tiltrådt overenskomst mellem Dansk Erhverv og FOA. Det er en for-
udsætning for medlemskab af Handicapbranchen Danmark, at virksomheden er godkendt
af Socialtilsynet.
Handicapbranchen Danmark vil fremadrettet anmode Social- og indenrigsministeriet om at
blive høringspart på kommende høringer og øvrigt materiale, der vedrører ledsagerordnin-
ger på handicapområdet.
På den baggrund har Handicapbranchen Danmark følgende bemærkninger til lovudkastet.
Bemærkninger
Handicapbranchen Danmark kan bakke op om lovforslaget og støtter varmt intentionen
bag; nemlig en styrkelse af borgerens retsstilling.
Lovforslaget udmønter dele af aftale om satspulje for 2019 - 2022. Handicapbranchen Dan-
mark har dog en række forbehold i forhold til den øvrige del af udmøntningen af aftalen,
som bl.a. handler om en skabelon til kontrakt mellem borger visiteret til en BPA-ordning og
virksomheden. Handicapbranchen Danmark kommenterer også denne del underspecifikke
bemærkninger.
Specifikke bemærkninger til lovudkastet
Handicapbranchen har fra tidlig start bakket op om, at BPA-området er omfattet af Socialtil-
synet. Borgeren skal trygt kunne overdrage arbejdsgiveroptager til en godkendt virksom-
hed. Derfor ser brancheforeningen Danmark også lovudkastet som en naturlig konsekvens
af, at BPA-området er omfattet af lov om socialtilsyn, herunder at en aftale om overførsel af
tilskud
ikke er bindende for tilskudsmodtageren, hvis ”
foreningen eller den private virksom-
hed ikke var godkendt af socialtilsynet på tidspunktet for aftalens indgåelse, og hvis
25. SEPTEMBER 2019
Slotsholmsgade 1
1216 København K
+45 41 87 08 34
www.handicapbranchen.dk
1/2
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0007.png
foreningen eller den private virksomhed ikke på dette tidspunkt har gjort tilskudsmodtage-
ren bekendt med dette”.
Handicapbranchen Danmark hilser det også velkomment, at der er udarbejdet en oversigt
over godkendte virksomheder, som løbende opdateres.
Handicapbranchen Danmark peger på, at forslaget ikke retter op den skævhed, der består
i, at virksomheder og foreningers ekstra omkostninger i forbindelse med tilsynet, jf. § 8, stk.
3. i udmålingsbekendtgørelsen ikke kan indgå i den kommunale udmåling af administrati-
onshonorar. Der er derfor reelt tale om en form for afgift eller skat, hvor princippet bag ud-
måling efter kommunens egne faktiske udgifter undermineres.
Øvrige bemærkninger
Lovforslaget udmønter dele af aftale om satspulje for 2019-2022. En del af udmøntningen,
udover lovudkastet, handler om en skabelon til kontrakt mellem borger visiteret til en BPA-
ordning og virksomheden.
Handicapbranchen har kun i begrænset form fået mulighed for at kommentere et udkast
sendt fra Socialstyrelsen og skal derfor bemærke, at der er tale om et udkast, der berører
selve kernen i en BPA-ordning, herunder rejser en række tvivlsspørgsmål på et endog me-
get følsomt område, der også handler om forudsætningerne for borgerens frie valg.
Tilsvarende berører en skabelon til en kontrakt samspillet med de virksomheder, der vare-
tager arbejdsgiveropgaver, herunder tolkningen af instruktionsforpligtelsen i borgerens pri-
vate hjem samt hvad det betyder for vores medlemmer. Det kan også vedrøre uklarhed om,
hvem der eksempelvis kan afskedige medarbejdere. Vi vurderer også, at materialet hænger
sammen med socialtilsynet og dets forpligtelse til at føre tilsyn med vores medlemmer.
Handicapbranchen Danmark skal derfor opfordre Social- og indenrigsministeriet til en drøf-
telse om udkastet til en skabelon for en juridisk bindende aftale.
Handicapbranchen Danmark stiller sig til rådighed for en uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Steen Pihl Sørensen
Formand
2/2
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0008.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
Sendt pr. mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL 9132 5651
ME FR@HU MA NR IGHT S.DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 19/02211 -2
28. AUGUST 2019
HØRING OVER UDKAST T IL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM SO CIAL SERVICE OG LOV OM
SOCIALTILSYN
Social- og Indenrigsministeriet har ved e-mail af 27. august 2019
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service og lov om socialtilsyn (Sikring af borgernes retsstilling ved
indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder om
overdragelse af arbejdsgiveropgaven i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov
om social service m.v.).
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til sagsnr. 2019-3231.
Med venlig hilsen
Mette Gaardsted Frandsen
JURIDISK R ÅDGIV ER
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0009.png
1(1
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til [email protected] med kopi til [email protected]
KL's høringssvar til ændringer af lov om social service og soci-
altilsyn
Social- og Indenrigsministeriet har sendt et udkast til ændring af lov om
social service og lov om socialtilsyn i høring den 27. august 2019.
Lovforslaget udmønter den del af aftalen om satspuljen for 2019-2022,
som vedrører styrkelse af borgernes og den nærtståendes retsstilling i
hjælperordninger efter servicelovens §§ 95 og 96 (kontant tilskud til an-
sættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance (BPA)), når der
indgås aftale om overdragelse af arbejdsgiveropgaven til foreninger og
private virksomheder i hjælperordninger.
Det har ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk behandlet inden
høringsfristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og vil frem-
sende eventuelle endelige bemærkninger, når sagen har været politisk
behandlet. KL tager endvidere forbehold for de økonomiske konsekven-
ser af udkastet til ændringer af lovene.
KL støtter lovforslaget. Lovforslaget vil tydeliggøre borgerens, kommu-
nens og socialtilsynets forpligtelser i forhold til administration af ordninger
om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og BPA, hvor en borger har
indgået aftale med en nærtstående, en forening eller privat virksomhed,
der er godkendt af socialtilsynet, om, at tilskuddet overføres til den nært-
stående, foreningen eller den private virksomhed.
Foreninger og virksomheders pligter ved indgåelse af aftale med en
tilskudsmodtager
Af lovforslagets § 1, punkt 1 og 2 fremgår det, at en aftale om overførsel
af tilskuddet til en forening eller privat virksomhed ikke er bindende for til-
skudsmodtageren, hvis foreningen eller den private virksomhed ikke var
godkendt af socialtilsynet på tidspunktet for aftalens indgåelse, og hvis
foreningen eller den private virksomhed ikke på dette tidspunkt har gjort
tilskudsmodtageren bekendt med dette.
Med det nuværende lovforslag bliver borgeren (den svage part) pålagt et
ansvar i forhold til, at en forening/privat virksomhed kan dække sig ind
under, at de havde gjort borgeren bekendt med, at de ikke var god-
kendt/blevet re-godkendt.
Dato: 24. september 2019
Sags ID: SAG-2019-04590
Dok. ID: 2806612
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3238
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 4
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0010.png
KL
KL foreslår, at lovforslaget ændres, så sætningen "og hvis foreningen el-
ler den private virksomhed ikke på dette tidspunkt har gjort borgeren be-
kendt med dette" i § 1, punkt 1 og 2 udelades.
Det vil betyde, at der ikke kan lægges et ansvar på borgeren, såfremt for-
eningen/den private virksomhed har gjort borgeren bekendt med, at de
ikke var godkendt, og borgeren har overset dette.
Supplerende eller alternativt foreslår KL, at lovforslaget præciseres, så
det tydeligt fremgår af loven, at en forening eller virksomhed, der vareta-
ger arbejdsgiveropgaver for en tilskudsmodtager, først kan indgå en af-
tale med en borger, når foreningen eller den private virksomhed skriftligt
har informere tilskudsmodtageren om, hvorvidt foreningen eller virksom-
heden er godkendt af socialtilsynet.
Dette vil yderligere bidrage til sikre tilskudsmodtagerens retsstilling i den
konkrete situation, hvor tilskudsmodtageren står overfor at indgå en af-
tale med en forening eller virksomhed.
Det fremgår ikke af lovforslaget, hvordan retssikkerheden er for de bor-
gere, som indgår aftale med en forening eller en privat virksomhed, som
har
gjort borgeren opmærksom på, at foreningen eller virksomheden ikke
er godkendt.
Der kan være borgere, som modtager
BPA,
som ikke vil tænke over at
spørge til konsekvenserne af deres valg, uagtet at det fremgår af punkt 3
under § 1 i fremsendte forslag.
Borgere er i deres gode ret til at henvende sig til — og underskrive kon-
trakter med — foreninger/private virksomheder uden kommunens vidende,
hvorved den kommunale vejledning om konsekvensen af at vælge en
ikke-godkendt forening/virksomhed kan komme for sent.
KL foreslår derfor, at det beskrives tydeligere i lovforslaget, hvilke konse-
kvenser det har for borgeren og for kommunen, hvis en borger indgår af-
tale med en forening eller en privat virksomhed, som
har
gjort borgeren
opmærksom på, at foreningen eller virksomheden ikke er godkendt.
Offentligt tilgængelig oversigt over foreninger og private virksomhe-
der
Af lovforslagets § 2 fremgår det, at socialtilsynene vil skulle offentliggøre
en fælles oversigt over foreninger og private virksomheder, der er god-
kendt til at varetage arbejdsgiverfunktioner i ordninger med kontant til-
skud til ansættelse af hjælpere og
BPA,
samt at oversigten skal opdate-
res løbende.
Det er ikke nærmere præciseret i lovbemærkningerne, hvad der menes
med
løbende,
samt hvordan den fælles oversigt skal offentliggøres samt
opdateres af socialtilsynet. KL foreslår, at lovforslaget ændres, så det
indgår i lovforslagets § 2, præcis hvor ofte og/eller i hvilke tilfælde over-
sigten skal offentliggøres. Det kan fx være en gang om året og i tilfælde
Dato: 24. september 2019
Sags ID: SAG-2019-04590
Dok. ID: 2806612
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3238
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 4
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0011.png
KL
af, at en forening/virksomhed mister eller opnår/genopnår en godken-
delse. Baggrunden for dette forslag er at begrænse lovforslagets admini-
strative byrder for socialtilsynet samt tydeliggøre regelsættet.
Supplerende hertil foreslår KL, at det tilføjes lovforslagets § 2, at socialtil-
synene skal give besked direkte til kommunerne ved frakendelser af god-
kendelser af foreninger/private virksomheder. Bevillinger af kontant til-
skud eller BPA indebærer forholdsvis høje månedlige acontobetalinger.
En direkte advisering af kommunerne ved frakendelse af en godkendelse
vil således mindske risikoen for tab af offentlige midler.
Procedurer ved frakendelser og re-godkendelser
Det fremgår ikke af lovforslaget, hvordan borgeren og kommunen skal
forholde sig, hvis en tidligere godkendt forening eller privat virksomhed
fratages deres godkendelse af socialtilsynet. KL foreslår derfor, at proce-
durer i disse tilfælde beskrives nærmere i lovforslaget.
Det fremgår heller ikke, hvordan borgere og kommuner skal forholde sig i
situationer, hvor der sker en re-godkendelse af en forening/privat virk-
somhed. Derfor foreslår KL, at lovforslaget også præciserer, hvilke proce-
durer borgere, kommuner, foreninger og private virksomheder skal følge,
når/hvis foreninger/private virksomheder opnår en re-godkendelse.
Hjælpernes ansættelsesvilkår ved frakendelse
Det fremgår ikke af lovforslaget, hvilke ansættelsesretlige forhold der vil
gælde for borgerens hjælpere, såfremt en forening/privat virksomhed bli-
ver frataget sin godkendelse.
KL foreslår derfor, at det præciseres, hvorvidt ordningen i så fald bliver
betragtet som en virksomhedsoverdragelse, hvor hjælperne automatisk
fortsætter deres ansættelse hos borgeren, og hvilke rettigheder dette
medfører for borgeren, fx om borgeren dermed kan vælge at lønadmini-
strationen varetages af kommunen.
Det bør også fremgå af lovforslaget, hvordan borgeren og kommunen
skal forholde sig i de sager, hvor en borger modtager kontant tilskud eller
BPA på betingelse af, at vedkommende overdrager sit arbejdsgiveran-
svar, jf. punkt 6 i Social- og Indenrigsministeriets vejledning om kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance, nr.
10325 af 12. december 2017, og hvor den forening/private virksomhed,
som tilskuddet er overført til, mister sin godkendelse.
Herunder bør det præciseres, hvordan kommunen skal forholde sig i den
mellemliggende periode, indtil borgeren finder en anden forening/privat
virksomhed, som de vælger at indgå aftale med, og herunder hvor lang
tid der maksimalt bør gå, før borgeren har indgået en ny aftale. Herunder
bør det præciseres, om kommunen skal tilbyde at varetage lønadmini-
strationen i den mellemliggende periode.
Lovforslagets gyldighed
Af lovforslagets § 3, stk. 2 fremgår det, at lovforslagets § 1 ikke finder an-
vendelse for aftaler med en forening eller privat virksomhed om overfør-
Dato: 24. september 2019
Sags ID: SAG-2019-04590
Dok. ID: 2806612
E-mail: RIL@kkdk
Direkte: 3370 3238
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 4
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0012.png
1(1
sel af tilskud efter §§ 95 og 96 i lov om social service, som er indgået in-
den lovens ikrafttræden. For sådanne aftaler finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
KL mener, at det er bekymrende, at gyldigheden af en aftale om overfør-
sel af tilskud, som er indgået inden lovens ikrafttræden mellem en borger
og forening/privat virksomhed, som er godkendt af socialtilsynet, men
som senere får frataget sin godkendelse, skal behandles efter de hidti-
dige regler. Det betyder, at en aftale mellem en borger og forening/privat
virksomhed kan være bindende for borgeren, og at borgeren risikerer at
hæfte for de udgifter, som tilskuddet skulle have dækket.
KL foreslår derfor, at dette ændres, og at der eventuelt indføres en over-
gangsordning. Denne ordning kan fx indeholde en pligt for kommunen om
at oplyse borgeren om regelændringen, samt en pligt for alle forenin-
ger/private virksomheder til at oplyse borgeren om, hvorvidt de er god-
kendt af socialtilsynet inden en given dato, så borgeren kan tage sine for-
holdsregler.
Hvis dette ikke indføres, bør det fremgå af lovbemærkningerne om kom-
munen kan opfordre borgere ved lovens ikrafttræden, til at opsige deres
kontrakt med en forening/privat virksomhed og tegne en ny.
En ung borger, som i dag har en aftale med en forening/private virksom-
hed kan komme ud for at foreningen/den private virksomhed efter en lang
årrække, ikke bliver re-godkendt. Det vil til den tid betyde, at borgere risi-
kerer at komme til at hæfte i forhold til en aftale, der er indgået for mange
år siden. Dette er ikke hensigtsmæssigt, særligt set i lyset af, at formålet
med lovændringen er at sikre borgerens retsstilling.
Dato: 24. september 2019
Sags ID: SAG-2019-04590
Dok. ID: 2806612
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3238
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Janet Samuel
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0013.png
Til Social- og indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til e-mail
[email protected]
(Cc
[email protected])
[email protected]
70 12 30 12
www.lobpa.dk
17.09.2019
Høringsvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(Sikring af borgernes retsstilling ved indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder
om overdragelse af arbejdsgiveropgaven i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service m.v.)
LOBPA bakker op om udkastet til lovændringen. Borgeren skal være sikker på, at overdragelse af arbejds-
giveransvaret sker til en godkendt virksomhed. Skulle det alligevel kikse, så er aftalen ikke bindende for
borgeren, selvom foreningen/virksomheden ikke er godkendt af socialtilsynet, hvis ikke foreningen/virk-
somheden senest da aftalen blev indgået, har oplyst borgeren om det. Kort sagt, hvis borgeren var i god tro.
Det er fint, at der udarbejdet en oversigt over godkendte virksomheder, som løbende opdateres.
Der er fortsat ikke kompenseret for, at ekstra omkostninger i forbindelse med at foreninger/virksomheder
er underlagt tilsynet, jf. § 8, stk. 3. i udmålingsbekendtgørelsen ikke kan indgå i den kommunale udmåling
af administrationshonorar. Samtidig er kommunerne fortsat meget kreative på en lettere uheldig måde i
deres administrative og ikke særlige konkrete hhv. individuelle nedmålinger af administrationshonoraret.
LOBPA opfordre hermed til, at der meget snart fokuseres på administrationshonoraret.
Med venlig hilsen
Finn J. Løvenholdt Kemp
Juridisk chef
København:
Handicaporganisationernes Hus
Blekinge Boulevard 2. 2630 Taastrup
Aarhus:
MarselisborgCentret
P. P. Ørumsgade 11, bygning 3, 1. sal. 8000 Aarhus C
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0014.png
Sendt til [email protected]
Med kopi til
[email protected]
Til Social og indenrigsministeriet
Att. Sofie Bøge
Dato:
17-09-2019
Sagsnr:
00.15.00-A00-99-19
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(sikring af borgernes retstilling ved indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder
om overdragelse af arbejdsgiveransvaret i ordninger efter §§ 95 og 96 efter lov om social service
m.v.)
Socialtilsyn Hovedstaden har følgende bemærkninger til lovforslaget.
Til § 1
3.
I § 96 a indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk. 3. Er der indgået en aftale om, at tilskuddet
til ansættelse af hjælpere efter § 95 eller borgerstyret personlig assistance efter § 96 skal overfø-
res til en forening eller privat virksomhed, kan kommunalbestyrelsen kun udbetale tilskuddet til
foreningen eller den private virksomhed, hvis foreningen eller den private virksomhed er god-
kendt af socialtilsynet.”
Det er Socialtilsyn Hovedstadens opfattelse, at der generelt set mangler præcisering af, hvilke
private virksomheder som skal godkendes af socialtilsynet. Dette angår en afgrænsning i forhold
til 1) nærtstående og 2) udenlandske virksomheder.
Ad 1)
Det fremgår af de gældende regler i serviceloven, at borgeren kan vælge at indgå aftale med en
nærtstående om overførsel af tilskud til ansættelse af hjælpere eller BPA. Det er en forudsæt-
ning, at både borgeren og den nærtstående ønsker denne løsning. Det er desuden en forudsæt-
ning, at den nærtstående kan varetage denne opgave. Som nærtstående anses normalt ægte-
fælle, samlever, forældre, søskende samt andre, som har et nært forhold til den pågældende
borger.
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
Det hensyn, der kan tale for, at kommunalbestyrelsen vælger at udbetale tilskuddet til en nært-
stående i stedet for at yde hjælpen som naturalhjælp, er f.eks. hensynet til, at familien kan funge-
re så normalt som muligt på trods af et stort behov for hjælp og pleje. Det fremgår også, at den
nærtstående person ikke aflønnes for de opgaver, der er forbundet med at være arbejdsgiver for
hjælperne, men at tilskuddet i øvrigt skal udmøntes ens med tilskuddet til foreninger og
profes-
sionelle
private virksomheder.
I praksis vil den nærtstående stifte en privat virksomhed til administration af løn og øvrige sociale
omkostninger, forsikringer, mv. Det forhold, at den nærtstående administrerer arbejdsgiverrollen i
en privat virksomhedsform, har givet anledning til uklarhed hos kommuner, borgere og nærtstå-
ende i forhold til, om den nærtstående skal godkendes af socialtilsynet, samt om den nærtståen-
de skal modtage et administrationshonorar. Der er endvidere nærtstående, der administrerer fra
en virksomhedsform såsom en IVS, som vil kunne virksomhedsoverdrages til 3. mand.
Det vil derfor være hensigtsmæssigt, hvis det blev yderligere præciseret, hvilke virksomheder der
skal godkendes af socialtilsynet, og hvilke virksomheder, der kan varetage arbejdsgiverrollen
som værende en nærtstående til borgeren, uden at være omfattet af kravet om godkendelse og
socialtilsynets driftstilsyn. Det bemærkes hertil, at kommunen fører et tilsyn med den enkelte bor-
geres BPA-ordning og om tilskuds anvendes efter formålet, herunder skal den nærtstående ud-
færdige et tilskudsregnskab og tilbagebetale eventuelt for meget udbetalt tilskud. Der vil derfor
være tale om et dobbelttilsyn, dersom socialtilsynet også skal godkende og fører tilsyn med pri-
vate virksomheder, som er nærtståendes. Endvidere vil nærtstående ikke have krav på et admi-
nistrationshonorar, og det vil dermed være en omkostning for den nærtstående, som ikke vil blive
dækket via det kontante tilskud til ordningen, at få en godkendt revisor til at udfærdige revideret
regnskab og protokollat samt betale godkendelses- og driftstilsynstakst til socialtilsynet.
Ad 2)
Ifølge bekendtgørelse om ydelser efter serviceloven under midlertidige ophold i udlandet bevares
retten til hjælp efter servicelovens § 96 under midlertidigt ophold i udlandet. Dette gælder for op-
hold i en måned eller, forudsat at kommunen imødekomme borgerens ansøgning, i en periode
der overstiger en måned. Det fremgår, at borgeren i visse tilfælde kan anvende tilskud til dæk-
ning af udgifter ved ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 96 til ansættelse af hjælpere i
udlandet. Hjælpen ydes under hensyn til lønniveauet i det pågældende land, dog maksimalt med
det beløb, der ville blive ydet her i landet til dækning af det tilsvarende behov. Hvis modtageren
vælger at medbringe hjælpere, kan tilskud hertil ikke overstige det tilskud, der ville blive ydet her i
landet til dækning af det tilsvarende behov.
I praksis kan borgerens behov sammenholdt med regler for arbejdstid og hviletid udgøre en for-
hindring for borgeren i forhold til at medtage hjælpere ansat hos en dansk arbejdsgivervirksom-
hed. Det er derfor udenlandske virksomheder, som ikke har en godkendelse fra de danske soci-
altilsyn, som borgeren indgår aftale med om overdragelse af arbejdsgiveransvaret.
2
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
Til lovforslagets indhold pkt. 2.1. gældende ret
(vedr. sikring af borgernes retstilling ved ind-
gåelse af aftaler)
”…
Som udgangspunkt indebærer arbejdsgiveropgaven ansvaret for at administrerer ydelsen og de
praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere eller borgerstyret personlig assistance...
En aftale om overførsel af tilskuddet vil ofte indeholde en beskrivelse af, hvilke opgaver den
nærtstående, foreningen eller virksomheden påtager sig at udføre for borgeren eller den nærtstå-
ende, levering af ydelserne … forhold vedrørende arbejdsgiverens forpligtelser… ”
Det er Socialtilsyn Hovedstadens opfattelse, at kontraktfrihedens grundsætning har for vide ram-
mer i gældende ret, og at der mangler en præcisering af arbejdsgiverrollen, som kan sikre borge-
rens retsstilling og beskytte borgeren imod urimelige aftaler. I den forbindelse fremhæves, at det
er almindeligt at begrænse aftalefriheden, når aftaler indgås mellem en erhvervsrelateret (stærk)
aftalepart og en privat (svag) aftalepart fx i lejeloven og regler om forbrugerkøb.
Det er socialtilsynets erfaring, at det forhold, at gældende ret ikke definerer arbejdsgiverrollen
tydeligt, giver anledning til tvivl hos såvel kommuner som foreninger og private om udstræknin-
gen af arbejdsgiverens ansvar, herunder om foreninger og private virksomheder kan aftale sig ud
af det retlige ansvar i forhold til de ansatte, så det i stedet er arbejdslederens ansvar. Eksempel-
vis er dette ikke klart i forhold til arbejdsmiljøforhold.
Socialtilsynet bemærker i den forbindelse, at dersom arbejdsgiveransvaret ikke er endelig place-
ret, vil tilsynsmyndigheder såsom socialtilsynet og arbejdstilsynet også have svært ved at af-
grænse sit tilsyn. Ligeledes vil borgere og ansatte i tvistforhold skulle anlægge et privat søgsmål
for at få tvistforhold afgjort med baggrund af de almindelige aftaleretlige og erstatningsretlige
regler.
Venlig hilsen
Elsebeth Brogaard Kristensen
Juridisk og økonomisk chefkonsulent
Socialtilsyn Hovedstaden
www.socialtilsyn.frederiksberg.dk/
3
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0017.png
Sofie Bøge ([email protected])
Handicap ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Ditte Louise Christiansen (26103
([email protected])
Ardiana Kota (16553) ([email protected])
Fra:
Titel:
Vedr. Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn(Sikring af
borgernes retsstilling ved indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder om overdragelse af
arbejdsgiveropgaven i ordninger...
Sendt:
25-09-2019 08:50
Til:
Cc:
Socialtilsyn Midt takker for muligheden for at afgive høringssvar over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Sikring af borgernes
retsstilling ved indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder om overdragelse af
arbejdsgiveropgaven i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service m.v.)
Socialtilsyn Midt har ingen bemærkninger til udkastet.
Venlig hilsen
Ardiana Kota
Jurist
Socialtilsyn Midt
Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark!
Vi arbejder for, at der er trygge, sociale tilbud
Vi sikrer faglighed og kvalitet på sociale tilbud
Mobil: 92438136
Mail:
[email protected]
Sikker post:
[email protected]
Papirfabrikken 38, 8600 Silkeborg
www.socialtilsynmidt.dk
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0018.png
Hjørring Kommune
Socialtilsyn Nord
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til:
[email protected]
og
[email protected].
Den 11-09-2019
Sagsnr.: 00.01.00-A50-4-14
Postadresse:
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Telefon 7233 6930
[email protected]
www.socialtilsynnord.hjoerring.dk
Til Sofie Bøge
Sagsnummer 2019-3231 – Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
lov om social service og lov om socialtilsyn (Sikring af borgernes retsstilling
ved indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder om
overdragelse af arbejdsgiveropgaven i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om
social service m.v.)
Social- og Indenrigsministeriet sendte den 27. august 2019 udkast til forslag til lov
om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Sikring af borgernes
retsstilling ved indgåelse af aftaler med foreninger og private virksomheder om
overdragelse af arbejdsgiveropgaven i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social
service m.v.) i høring hos blandt andet Socialtilsyn Nord, Hjørring Kommune.
Socialtilsyn Nord takker for denne lejlighed til at afgive høringssvar.
Socialtilsyn Nord tager, på baggrund af det fremsendte, udkastet til efterretning og
har ingen kommentarer til udkastet i øvrigt.
Ved spørgsmål til ovenstående kan der rettes henvendelse til jurist Katrine Normann
Sørensen på mail
[email protected]
eller på telefon 72 33 69 92.
Med venlig hilsen
Sigrid Fleckner
Tilsynschef
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0019.png
Side 2
Med venlig hilsen
Katrine Normann Sørensen
Jurist
Tlf. +4572336992
L 56 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104778_0020.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til [email protected] (kopi til [email protected])
Dato:
Sagsnummer:
Sagsansvarlig:
Telefon:
E-mail:
24-09-2019
19/2956
tachr
72362416
[email protected]
Høringssvar over udkast til lov om ændring af lov om social
service og lov om socialtilsyn
Socialtilsyn Øst skal hermed kvittere for modtagelsen af høring over udkast til lov om ændring af lov om
social service og lov om socialtilsyn.
Socialtilsyn Øst har følgende bemærkninger til de foreslåede ændringer i lovteksten:
Vedrørende den foreslåede § 18 b, stk. 4:
Socialtilsyn Øst vil foreslå, at den fælles liste, socialtilsynene skal offentliggøre over foreninger og private
virksomheder, der er godkendt til at baretage arbejdsgiverfunktioner i ordninger med kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance (BPA) efter §§ 95 og 96 i lov om social
service bliver en digital liste, kommer til at ligge tilgængeligt på Tilbudsportalen.
Tilbudsportalen er en kommunal forsyning over tilbud og plejefamilier godkendt af socialtilsynene,
hvorfor socialtilsynet ser, at dette giver god mening, således at alle tilbud socialtilsynet har godkendt,
fremgår af Tilbudsportalen.
På nuværende tidspunkt har hvert socialtilsyn en liste over de godkendte foreninger og private
virksomheder, socialtilsynet har godkendt på sin hjemmeside, hvor der ligeledes henvises til de øvrige
socialtilsyns lister over godkendte virksomheder og foreninger.
Med venlig hilsen
Henriette Lindberg
Tilsynschef
Side 1/1
Socialtilsyn Øst
Jernbanevej 6, 3. sal
4300 Holbæk
tlf. 72 36 14 52
e-mail
[email protected]
sikker e-mail:
[email protected]