Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 55
Offentligt
2132870_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8996
Doknr.
182982
Dato
08-01-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 13. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 vedrørende lovforslag nr. L 55 til social- og indenrigsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 12:
”Vil ministeren redegøre for, om lovforslaget på nogen områder afviger eller går videre
end den politiske aftale,
der ligger til grund for lovforslaget?”
Svar:
Lovforslaget udmønter den politiske aftale af 22. marts 2019 som den tidligere rege-
ring (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) indgik med Socialde-
mokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti
og Alternativet.
Den politiske aftale definerer de overordnede rammer, som den fremtidige indsamling
af vælgererklæringer skal foregå efter. Social- og Indenrigsministeriet har arbejdet for
loyalt at udarbejde lovforslaget i overensstemmelse med aftalens indhold og forudsæt-
ninger. Imidlertid har det været nødvendigt at udfylde og præcisere en række elemen-
ter i proceduren for indsamling af vælgererklæringer, da aftalen ikke tager stilling til
alle detaljer for proceduren for indsamling af vælgererklæringer eller for funktionalite-
ten for det kommende portalsystem.
Social- og Indenrigsministeriet skal særligt fremhæve, at ministeriet har defineret det
punkt i den politiske aftale, der fastsætter, at vælgerne fortsat skal kunne afgive en
vælgererklæring efter en papirbaseret metode, hvis de har behov herfor.
Det er indgået i disse overvejelser, at proceduren for afgivelse af vælgererklæring bør
tilrettelægges med en så høj grad af sikkerhed som muligt for, at proceduren ikke kan
omgås, og at en papirbaseret procedure, hvor sikkerheden ikke bygger på NemID, vil
være mere sårbar. Desuden viser de hidtidige erfaringer med afgivelse af digitale væl-
gererklæringer
hvor der med den nuværende procedure er fri adgang til at afgive en
papirbaseret vælgererklæring
at under 1 pct. af de afgivne vælgererklæringer er afgi-
vet efter den papirbaserede procedure de seneste to år. På den baggrund er det Social-
og Indenrigsministeriets opfattelse, at adgangen til at benytte den papirbaserede pro-
cedure for afgivelse af vælgererklæring for vælgere, der er bopælsregistreret i Det Cen-
trale Personregister (CPR), bør afgrænses til vælgere, som er fritaget for obligatorisk
tilslutning til Digital Post. Det tilføjes, at ca. 400.000 borgere i dag er fritaget for obli-
gatorisk tilslutning til Digital Post. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærk-
ninger afsnit 3.1.2.3 og til lovforslagets § 1, nr. 6 (det foreslåede § 12, stk. 7, 1. pkt., i
L 55 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om lovforslaget afviger fra eller går videre end den politiske aftale, der ligger til grund for lovforslaget, til social- og indenrigsministeren
2132870_0002.png
folketingsvalgloven), og § 2, nr. 6 (det foreslåede § 11, stk. 7, 1. pkt., i Europa-
Parlamentsvalgloven).
Derudover vil en række vælgere have behov for at afgive en vælgererklæring efter en
papirbaseret metode, fordi de ikke er tilsluttet Digital Post eller har et NemID, eller
fordi deres valgret ikke er registreret i CPR, og de derfor vil være afskåret fra at afgive
en vælgererklæring gennem det digitale system. Dette gælder for udlandsdanskere og
herboende EU-diplomater m.v., som er registreret i Udenrigsministeriets protokol.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.2.4 og 3.1.2.5, og til
lovforslagets § 1, nr. 6 (det foreslåede § 12, stk. 7, 2. pkt., i folketingsvalgloven), og § 2,
nr. 6 (det foreslåede § 11, stk. 7, 2. og 3. pkt., i Europa-Parlamentsvalgloven).
Af tungtvejende administrative og kontrolmæssige hensyn har Social- og Indenrigsmi-
nisteriet ikke fundet det hensigtsmæssigt at etablere en papirbaseret særordning for
herboende EU-borgere, der endnu ikke er bopælsregistreret i CPR. Da en person, der
lovligt har ophold i Danmark uden at være bopælsregistreret i CPR, ikke nødvendigvis
har fået tildelt et personnummer, vil det være særdeles vanskeligt at skabe et tilstræk-
keligt sikkert værn mod, at den samme person får adgang til at afgive vælgererklæring
mere end én gang til støtte for et eller flere partier, der ønsker at stille op til Europa-
Parlamentsvalg. Den pågældende persongruppe vil endvidere alene være afskåret fra
at afgive vælgererklæring, indtil der sker bopælsregistrering i CPR. Der henvises nær-
mere til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.2.6, herunder til vurderin-
gen af denne ordnings forenelighed med EU-retten.
Social- og Indenrigsministeriet har endvidere fundet det nødvendigt at indsætte en
bemyndigelse til at fastsætte regler om midlertidig suspension af den nye digitale løs-
ning og midlertidig iværksættelse af en anden fremgangsmåde, såfremt afgørende
hensyn f.eks. i form af funktionssvigt eller angreb på systemet taler for en sådan su-
spension. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.2.11, og
til lovforslagets § 1, nr. 15 (det foreslåede § 12 b, nr. 6 og 7, i folketingsvalgloven), og §
2, nr. 15, (det foreslåede § 11 b, nr. 6 og 7, i Europa-Parlamentsvalgloven).
Herudover indeholder lovforslaget en række teknisk prægede justeringer af reglerne
for godkendelse af partinavne med henblik på opstilling til folketingsvalg eller Europa-
Parlamentsvalg. Disse ændringer er ikke omfattet af den politiske aftale, men er taget
med i lovforslaget, da de enten har en nær sammenhæng med de regler, som den poli-
tiske aftale vedrører, er en kodificering af gældende praksis eller i øvrigt en justering af
en retstilstand, der ikke var tilsigtet. Der henvises til lovforslagets almindelige be-
mærkninger afsnit 3.2.1 om obligatorisk anvendelse af ansøgningsskema til brug for
ansøgning om godkendelse af navn for et parti, der ønsker at deltage i folketingsvalg
eller Europa-Parlamentsvalg, afsnit 3.2.2 om at en partiindehaver kun kan få godkendt
et partinavn af gangen, afsnit 3.2.4 om ny godkendelse af partinavn ved ny indsamling
af vælgererklæringer og afsnit 3.2.5 om rettidig indgivelse af ansøgning om godkendel-
se og forlængelse af godkendelse af partinavn.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2