Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 55 Bilag 4
Offentligt
2126922_0001.png
Click pictureplaceholder, insert picture via ImageShopper
Teknisk gennemgang af L 55
17. december 2019
v. afdelingschef Hans B. Thomsen
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0002.png
Program for i dag
Lovforslag nr. L 55 om en ny procedure for indsamling af vælgererklæringer
Forligsaftale af 22. marts 2019
Udviklingen af den nye portal til indsamling af vælgererklæringer
Indsamling af vælgererklæringer ved brug af et portalsystem (alm. bem. 3.1.2.1)
Afgivelse af vælgererklæring efter en digital procedure (alm. bem. 3.1.2.2 og 3.1.2.7)
Afgivelse af vælgererklæring efter en papirbaseret procedure (alm. bem. 3.1.2.3-3.1.2.7)
Anmeldelse af et nyt parti (alm. bem. 3.1.2.10)
Bemyndigelse til at sætte procedurerne ud af kraft (alm. bem. 3.1.2.11)
Overgangsordninger (alm. bem. 3.1.2.12)
Fokus på udvalgte bestemmelser i folketingsvalgloven
2
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0003.png
L 55 er en udmøntning af Forligsaftale af 22.
marts 2019
Alle FT’s daværende partier (dvs. alle nuværende med undtagelse af NB) er en del af aftalen.
Partierne var enige om:
• At indsamling af vælgererklæringer som noget nyt skal foregå ved brug af en portal
(en fælles og samlet oversigt på en hjemmeside).
Se § 1, nr. 6 (FTV § 12, stk. 6).
• Eftertænksomhedsperioden på 7 dage fastholdes.
Se § 1, nr. 8 (FTV § 12, stk. 9).
• Der skal som noget nyt ske dobbelt NemID-identifikation, dvs. før og efter de 7 dage,
så eftertænksomhedsperioden kan sikres.
Se § 1, nr. 8 (FTV § 12, stk. 9).
• Vælgerne skal kunne afgive en papirbaseret vælgererklæring, hvis de har behov
herfor.
Se § 1, nr. 6 (FTV § 12, stk. 7).
• Løbende tal for partiernes indsamling skal som noget nyt offentliggøres på portalen.
Se § 1, nr. 13 (FTV § 12, stk. 14).
• Navnet på den ansvarlige bag et parti og kontaktoplysninger skal som noget nyt
offentliggøres på portalen.
Se § 1, nr. 4 (FTV § 12, stk. 3, sidste pkt.).
• Partiindehavere skal som noget nyt have valgret.
Se § 1, nr. 4 (FTV § 12, stk. 3, 1.
pkt.).
3
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0004.png
Forligsaftale af 22. marts 2019 (fortsat)
Partierne var enige om, at proceduren fortsat foregår på følgende vilkår:
• Vælgerne skal kun kunne afgive vælgererklæring til ét parti ad gangen.
Se § 1, nr. 9 (FTV § 12,
stk. 10, 6. pkt.).
• Vælgererklæringen skal være gyldig i 18 måneder.
Se § 1, nr. 9. (FTV § 12, stk. 10, 1. pkt.).
• Vælgererklæringen skal kunne kaldes tilbage indtil anmeldelsen.
Se § 1, nr. 9. (FTV § 12, stk.
10, 3. pkt.)
• Der ændres ikke på antallet af vælgererklæringer, der skal indsamles for at blive
opstillingsberettiget.
Se FTV § 12, stk. 1, som ikke ændres.
• Partianmeldelsen skal fortsat være gyldig til næste valg, dog – for folketingsvalg – i mindst 18
måneder.
Se § FTV § 12, stk. 7, 1. pkt., der ikke ændres, men flyttes til § 12, stk. 11, 1. pkt., jf. §
1, nr. 10.
• Partierne er enige om, at partierne via hjemmeside, sociale medier, e-mailinvitationer m.v. kan
linke til den nye portal.
Dette vil blive gennemført i den tekniske løsning.
• Partierne er enige om en overgangsordning.
Se nærmere lovforslagets § 4.
• Partierne er enige om en evaluering 3 år efter idriftsættelsen.
Dette vil blive udført.
4
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0005.png
Udviklingen af den nye portal til indsamling af
vælgererklæringer
Vigtigt, at teknik og jura passer sammen. Derfor har ministeriet parallelt med det
lovforberedende arbejde undersøgt, hvordan systemet teknisk skal fungere.
Portalløsningen bliver udviklet af den nuværende leverandør på den nuværende kontrakt, der
løber til juli 2021. Det nye system skal derfor ikke i udbud.
I den kontrakt (ændringsanmodning), som ministeriet har indgået med leverandøren, er det
aftalt, at portalen skal kunne idriftsættes den 1. juni 2020.
For ministeriet er kvaliteten af og sikkerheden i systemet afgørende. Det kan derfor ikke
udelukkes, at idriftsættelsen udskydes til efter sommerferien, hvis der er noget, der taler for
dette.
5
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0006.png
Nuværende procedure for indsamling af
vælgererklæringer
6
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0007.png
Indsamling af vælgererklæringer ved brug af
et portalsystem (alm. bem. 3.1.2.1)
Med den nuværende procedure er det kun partierne, der har systemadgang og kan igangsætte
en indsamling af vælgererklæringer.
I modsætning hertil vil portalen blive offentligt tilgængelig på internettet, og partierne får ikke
adgang til portalsystemet, men kan linke til den nye portal.
Dette vil fremgå af den tekniske
løsning.
Kun vælgerne vil kunne igangsætte afgivelsen af en vælgererklæring.
Se § 1, nr. 6 (§ 12, stk.
6, 1. pkt.)
Vælgerne vil kunne se en fuld oversigt over alle partier, der indsamler vælgererklæringer, og vil
frit kunne vælge det parti, de vil støtte.
Dette vil fremgå af den tekniske løsning.
Alle vælgererklæringer vil blive registreret i portalen, uanset om de er afgivet digitalt eller på
papir. Kun registrerede vælgererklæringer er gyldige.
Se § 1, nr. 6 (12, stk. 6 og 7, sidste pkt.).
Gyldighedsperioden for vælgererklæringer vil løbe fra vælgererklæringens registrering i
portalen.
Se § 1, nr. 7 (FTV § 12, stk. 8).
En række detaljerede regler omkring funktionaliteten af portalen vil blive fastsat i en
bekendtgørelse.
7
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0008.png
Digital afgivelse af en vælgererklæring (alm.
bem. 3.1.2.2)
8
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0009.png
Afgivelse af vælgererklæring efter en digital
procedure (alm. bem. 3.1.2.2 og 3.1.2.7.)
§ 12, stk. 6 og 9
(vedr. FTV) beskriver den digitale afgivelse af en vælgererklæring.
Som det fremgår af figuren (slide 8), skal vælgeren bekræfte med NemID to gange med mindst
7 dages mellemrum. Det nye system vil afvise en vælgererklæring, som ikke på denne måde
er bekræftet. Derved sikres eftertænksomhedsperioden for den enkelte vælger.
En vælger kan kun igangsætte en vælgererklæring for et parti ad gangen. Men kan både
trække sin støttetilkendegivelse (1. bekræftelse) og sin vælgererklæring (2. bekræftelse)
tilbage. Dog ikke hvis partiet har anmeldt sig som opstillingsberettiget.
Se § 1, nr. 9 (FTV § 12,
stk. 10, 3. pkt.).
Portalen skal både ved den første og den anden bekræftelse med NemID kontrollere, at
vælgeren har valgret til FTV eller EPV,
og at vælgeren ikke har afgivet andre
vælgererklæringer.
Se § 1, nr. 6 (FTV § 12, stk. 6, 3. pkt.)
De nærmere regler fastsættes ved bekendtgørelse.
9
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0010.png
Afgivelse af vælgererklæring efter en
papirbaseret procedure (alm. bem. 3.1.2.3-
3.1.2.7)
Hvem kan afgive en papirbaseret vælgererklæring:
§ 12, stk. 7 og 9
(vedr. FTV) beskriver den papirbaserede afgivelse af en vælgererklæring.
• Vælgere, der er fritaget fra obligatorisk Digital Post, og udlandsdanskere kan få adgang til at
afgive en papirbaseret vælgererklæring over for ministeriet. Ved EP-valg har EU-diplomater og
herboende EU-borgere også denne mulighed.
• Personer kan f.eks. blive fritaget fra Digital Post, hvis de har en kognitiv eller fysisk
funktionsnedsættelse, der forhindrer personen i at anvende Digital Post. Ca. 400.000 er
fritaget.
• De nærmere regler fastsættes ved bekendtgørelse.
10
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0011.png
Afgivelse af vælgererklæring efter en
papirbaseret procedure
Udformning af proceduren:
Papirproceduren er så vidt muligt tilrettelagt efter den digitale procedure.
Vælgeren skal fremsætte anmodning om at afgive en papirbaseret vælgererklæring over for
ministeriet.
Ministeriet kontrollerer, at vedkommende har ret til at afgive på papir, at vedkommende har
valgret til valgtypen, og at vedkommende ikke allerede har afgivet en vælgererklæring.
Vælgeren vil få tilsendt en papirformular. Den skal underskrives og returneres til ministeriet.
Ministeriet registrerer herefter vælgererklæringen i portalen.
Eftertænksomhedsperioden skal også overholdes. En vælgererklæring vil derfor kun være
gyldig, såfremt der er gået 7 dage fra anmodningen, til vælgererklæringen underskrives.
En papirvælgererklæring kan trækkes tilbage efter en lignende procedure.
11
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0012.png
Anmeldelse af et nyt parti (alm. bem. 3.1.2.10)
I det nuværende system til indsamling af vælgererklæringer skal partiet anmelde sig i systemet
ved at trykke på en knap.
Med det nye portalsystem skal partierne fremover anmelde sig ved at give besked direkte til
ministeriet.
Dette er begrundet i, at partierne slet ikke får systemadgang til det nye portalsystem, både af
hensyn til at reducere systemkompleksiteten og for at reducere risikoen for sikkerhedsbrud.
Partierne kan fortsat selv beslutte, hvornår de vil anmelde sig. Partiet kan orientere sig om
antallet af gyldige vælgererklæringer på portalen, hvor tallet er offentliggjort for alle.
Partiet skal dokumentere, at partiet har det fornødne antal vælgererklæringer på anmeldelses-
tidspunktet. Vælgererklæringerne skal være registrerede.
Se § 1, nr. 2.
12
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0013.png
Bemyndigelse til at sætte procedurerne ud af
kraft (alm. bem. 3.1.2.11)
Bemyndigelse til at sætte procedurerne ud af kraft findes i
FTV § 12 b, nr. 6 og 7.
Det er nødvendigt at have en ”nødprocedure”, hvis systemet ikke fungerer efter hensigten.
Det kan f.eks. skyldes, at portalsystemet i en konkret situation viser sig fejlbehæftet, mærkbart
ustabilt eller lign.
Eller hvis der konstateres forsøg på snyd, som ikke kan henføres til et parti (og dermed ikke
kan sanktioneres efter
FTV § 12 a),
f.eks.:
• Forsøg på hacking.
• Anden kritisk infrastruktur, som systemet anvender, er udsat for angreb (f.eks. CPR).
Da får ministeren hjemmel til at suspendere portalløsningen og iværksætte en midlertidig
fremgangsmåde for indsamling af vælgererklæringer.
Folketinget vil blive orienteret.
13
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0014.png
Overgangsordninger (alm. bem. 3.1.2.12)
Se lovforslagets §§ 3 og 4
• Loven sættes i kraft ved bekendtgørelse, når det nye system er driftsklart. Fra og med denne
dato kan det nuværende system ikke længere benyttes.
• Partier, hvis partinavn er godkendt, før loven træder i kraft, kan anmode om at blive oprettet i
det nye portalsystem.
• Når partiet er blevet oprettet i det nye portalsystem, kan partiet fortsætte indsamlingen via det
nye portalsystem.
• De vælgererklæringer, som disse partier har indsamlet i det nuværende system, overføres til
det nye portalsystem. Det skal ske inden for en nærmere frist, ministeriet fastsætter.
• Også papirbaserede vælgererklæringer kan overføres til det nye portalsystem, hvis partiet
indleverer papirformularerne til ministeriet. Det skal ske inden for en nærmere frist, ministeriet
fastsætter.
• Partierne vil modtage grundig vejledning om fristerne og den nærmere proces for overførsel.
• Personer, der ikke opfylder valgretsbetingelserne, og som har fået godkendt et partinavn før
lovens ikrafttræden, kan fortsætte deres indsamling af vælgererklæringer, så længe deres
partinavn er godkendt.
14
L 55 - 2019-20 - Bilag 4: Social- og Indenrigsministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. december 2019
2126922_0015.png
Click pictureplaceholder, insert picture via ImageShopper
Spørgsmål?