Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 54 Bilag 7
Offentligt
2124425_0001.png
Til lovforslag nr.
L 54
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love
(Obligatorisk pensionsordning for personer i fleksjobordningen m.v. samt konsekvensændringer som følge af den forenklede
beskæftigelsesindsats m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-
gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1, 3 og 4.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF, NB og LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af beskæftigelses-
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er af den
opfattelse, at Enhedslistens ændringsforslag vedrører forli-
get om beskæftigelsesreformen. SF er ikke en del af dette
forlig og kan således støtte ændringsforslagene, idet de for-
bedrer lediges mulighed for uddannelse og er med til at imø-
dekomme behovet for flere faglærte.
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 118
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Afviser en person at modtage behandling foreta-
get af en læge i form af operation, lægeordineret medicin el-
ler lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan
dette ikke tillægges betydning for jobcenterets afgørelse om
visitation til fleksjob.««
[Videreførelse af gældende regler om ret til at sige nej til læ-
gebehandling]
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og ALT):
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 96, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Der kan gives tilbud om erhvervsuddannelse in-
den for puljen til uddannelsesløft, selv om uddannelsen ikke
kan gennemføres inden for den periode, hvor personen er
berettiget til dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. Når dagpengeretten er opbrugt, har personen ret til at
færdiggøre uddannelsen og modtage SU eller voksenlærlin-
gestøtte eller selv finansiere resten af uddannelsen.««
[Tilbud om erhvervsuddannelse inden for puljen til uddan-
nelsesløft, selv om kun en del af uddannelsen kan gennem-
føres inden for dagpengeperioden]
AX023997
L 54 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124425_0002.png
2
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og ALT):
Til § 4
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 48 a, stk. 1,
affattes således:
»Et medlem, der deltager i tilbud om en erhvervsuddan-
nelse efter § 96 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
modtager dagpenge med sin hidtidige dagpengesats, jf. dog
stk. 2.««
[Mulighed for uddannelsesløft, selv om kun en del af uddan-
nelsen kan gennemføres inden for dagpengeperioden]
4)
Nr. 1
udgår.
[Den midlertidige ordning, hvor et medlem, der deltager i
uddannelsesforløb, modtager dagpenge med sin hidtidige
sats, gøres permanent]
Bemærkninger
Til nr. 1
Mange erhvervsuddannelser varer 3-3�½ år. Selv om der
gives merit, kan det være vanskeligt at gennemføre uddan-
nelsen inden for den 2-årige dagpengeperiode. Det skyldes
blandt andet, at der kan gå nogle måneder, før man bliver
klar over uddannelsesmuligheden, får ansøgt om tilbud om
uddannelsesløft, får bevilget uddannelsesløft og starter på
uddannelsen. Derfor bør det være muligt at få tilbud om er-
hvervsuddannelse inden for puljen til uddannelsesløft, hvor
man færdiggør uddannelsen, når dagpengeretten er opbrugt.
Til nr. 2
Bestemmelsen om nej til lægebehandling blev indsat i
den gældende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016, ved § 6, nr.
1, i lov nr. 495 af 1. maj 2019. Med bestemmelsen blev for-
søgsordningen om at afvise lægebehandling, uden at det har
betydning for jobcenterets afgørelse om visitation til fleks-
job, gjort permanent.
Det foreslås, at bestemmelsen om, at det ikke kan tillæg-
ges betydning for jobcenterets afgørelse om visitation til
fleksjob, hvis personen afviser at modtage behandling fore-
taget af en læge i form af operation eller lægeordineret me-
dicin eller lægebehandling af tilsvarende indgribende karak-
ter, også indsættes i § 118, stk. 3, i lov nr. 548 af 7. maj
2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det betyder, at de
gældende reglerne om nej til lægebehandling videreføres i
den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der gælder
fra den 1. januar 2020.
Formålet med den permanente ordning er, at borgere ikke
skal føle sig tvunget til at deltage i lægebehandling, herun-
der lade sig operere eller modtage medicinsk behandling,
som borgeren ikke er tryg ved.
Bestemmelsen omfatter alene lægebehandling i snæver
forstand. Det betyder, at operationer, behandling med læ-
geordineret medicin eller lægebehandling af tilsvarende ind-
gribende karakter, eksempelvis ECT-behandling (elektro-
chokbehandling), er omfattet af bestemmelsen.
Derimod omfatter bestemmelsen ikke genoptræning efter
operation eller behandling hos en fysioterapeut, uanset at det
er en læge, der har anbefalet behandlingen, idet borgeren
som hidtil skal bidrage til egen helbredelse. Endvidere om-
fattes samtaleforløb og behandling hos psykolog ikke af be-
stemmelsen, da disse behandlingstyper ikke betragtes som
lægebehandling i snæver forstand.
Borgeren har fortsat pligt til at medvirke og deltage i sa-
gens oplysning, herunder lade sig undersøge, jf. § 11, stk. 1,
nr. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Borgeren har ligeledes fortsat pligt til at medvirke
til, at borgerens egen læge udarbejder en lægeattest til brug
for opfølgning, hvis kommunen beder om dette.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget bliver det muligt at få et uddan-
nelsesløft, selv om kun en del af uddannelsen kan gennem-
føres inden for dagpengeperioden.
Til nr. 4
Samfundet har brug for flere faglærte arbejdere, og de
ufaglærte arbejdsløse a-kasse-medlemmer har brug for gun-
stige vilkår, der gør det lettere for dem at gennemføre en er-
hvervsuddannelse. Da ordningen med uddannelsesløft er
målrettet a-kasse-medlemmer over 30 år, hvoraf mange har
etableret sig med familie og bolig, vil en indtægtsnedgang til
en dagpengesats på 80 pct. af højeste dagpengesats afholde
en del medlemmer fra at deltage i uddannelsesløftet. For at
få så mange medlemmer med i ordningen som muligt fore-
slås det at gøre den midlertidige ordning med, at man kan
bevare sin hidtidige dagpengesats under uddannelsen,
permanent.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november 2019 og var
til 1. behandling den 27. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 18. november 2019 sendte beskæftigel-
sesministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
L 54 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124425_0003.png
3
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1