Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 54 Bilag 6
Offentligt
2122029_0001.png
Til lovforslag nr.
L 54
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [11. december 2019]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love
(Obligatorisk pensionsordning for personer i fleksjobordningen m.v. samt konsekvensændringer som følge af den forenklede
beskæftigelsesindsats m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti‐
gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 5 og 6.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændrings‐
forslag nr. 1, 3 og 4.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af<>:
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 118
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Afviser en person at modtage behandling foreta‐
get af en læge i form af operation, lægeordineret medicin el‐
ler lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan
dette ikke tillægges betydning for jobcentrerets afgørelse om
visitation til fleksjob.««
[Videreførelse af gældende regler om ret til at sige nej til læ‐
gebehandling]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af<>:
»01.
§ 96, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Der kan gives tilbud om erhvervsuddannelse in‐
den for puljen til uddannelsesløft, selvom uddannelsen ikke
kan gennemføres inden for den periode, hvor personen er
berettiget til dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. Når dagpengeretten er opbrugt har personen ret til at
færdiggøre uddannelsen og modtage SU eller voksenlærlin‐
gestøtte eller om fornødent selv finansiere resten af uddan‐
nelsen.««
[Tilbud om erhvervsuddannelse inden for puljen til uddan‐
nelsesløft, selvom kun en del af uddannelsen kan gennemfø‐
res inden for dagpengeperioden]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af<>:
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
DokumentId
Journalnummer
L 54 - 2019-20 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2122029_0002.png
2
Til § 4
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 48 a, stk. 1,
affattes således:
»Stk. 1.
Et medlem, der deltager i tilbud om en erhvervs‐
uddannelse efter § 96 i lov om en aktiv beskæftigelsesind‐
sats, modtager dagpenge med sin hidtidige dagpengesats, jf.
dog stk. 2.««
[Mulighed for uddannelsesløft, selvom kun en del af uddan‐
nelsen kan gennemføres inden for dagpengeperioden]
4)
Nr. 1
udgår.
[Den midlertidige ordning, hvor et medlem, der deltager i
uddannelsesforløb, modtager dagpenge med sin hidtidige
sats gøres permanent]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af<>
Til § 6
5)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 15, stk. 2,
indsættes efter
»§ 4, nr. 1 og 5-7«: », og § 7, nr. 2«.
[Ændring af ikrafttræden af den obligatoriske pensionsord‐
ning af førtidspension, som er tilkendt før den 1. januar
2003]
6)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 16
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
§ 7, nr. 2, har virkning for personer, der har fået
udbetalt førtidspension efter lov om højeste, mellemste, for‐
højet almindelig og almindelig førtidspension m.v., i perio‐
den fra den 1. januar 2020 til ikrafttrædelsen af § 7, nr. 2.«
[Overgangsordning for beregning af bidrag til den obligato‐
riske pensionsordning af førtidspension, som er tilkendt før
den 1. januar 2003]
Bemærkninger
Til nr. 1
Mange erhvervsuddannelser varer 3-3�½ år. Selvom der
gives merit, kan det være vanskeligt at nå at gennemføre ud‐
dannelsen inden for den 2-årige dagpengeperiode. Det skyl‐
des blandt andet, at der kan gå nogle måneder før man bliver
klar over uddannelsesmuligheden, får ansøgt om tilbud om
uddannelsesløft, får bevilget uddannelsesløft og starter på
uddannelsen. Derfor bør det være muligt at få tilbud om er‐
hvervsuddannelse inden for puljen til uddannelsesløft, hvor
man selv færdiggør uddannelsen, når dagpengeretten er op‐
brugt.
Til nr. 2
Bestemmelsen om nej til lægebehandling blev indsat i
den gældende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov‐
bekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016, ved § 6, nr.
1, i lov nr. 495 af 1. maj 2019. Med bestemmelsen blev for‐
søgsordningen om at afvise lægebehandling uden, at det har
betydning for jobcentrets afgørelse om visitation til fleksjob,
gjort permanent.
Det foreslås, at bestemmelsen om, at det ikke kan tillæg‐
ges betydning for jobcenterets afgørelse om visitation til
fleksjob, hvis personen afviser at modtage behandling fore‐
taget af en læge i form af operation, lægeordineret medicin
eller lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter,
også indsættes i § 118, stk. 3, i lov nr. 548 af 7. maj 2019
om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det betyder, at de gæl‐
dende reglerne om nej til lægebehandling videreføres i den
nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der gælder fra
den 1. januar 2020.
Formålet med den permanente ordning er, at borgere ikke
skal føle sig tvunget til at deltage i lægebehandling, herun‐
der lade sig operere eller modtage medicinsk behandling,
som borgeren ikke er tryg ved.
Bestemmelsen omfatter alene lægebehandling i snæver
forstand. Det betyder, at operationer, behandling med læ‐
geordineret medicin eller lægebehandling af tilsvarende ind‐
gribende karakter, eksempelvis ECT-behandling (elektro‐
chokbehandling) er omfattet af bestemmelsen.
Derimod omfatter bestemmelsen ikke genoptræning efter
operation, eller behandling hos en fysioterapeut, uanset at
det er en læge, der har anbefalet behandlingen, idet borgeren
som hidtil skal bidrage til egen helbredelse. Endvidere om‐
fattes samtaleforløb og behandling hos psykolog ikke af be‐
stemmelsen, da disse behandlingstyper ikke betragtes som
lægebehandling i snæver forstand.
Borgeren har fortsat pligt til at medvirke og deltage i sa‐
gens oplysning, herunder lade sig undersøge, jf. § 11, stk. 1,
nr. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Borgeren har ligeledes fortsat have pligt til at med‐
virke til, at borgerens egen læge udarbejder en lægeattest til
brug for opfølgning, hvis kommunen beder om dette.
Til nr. 3
Med forslaget bliver det muligt at få et uddannelsesløft,
selvom kun en del af uddannelsen kan gennemføres inden
for dagpengeperioden.
Til nr. 4
Samfundet har brug for flere faglærte arbejdere, og de
ufaglærte, arbejdsløse medlemmer har brug for gunstige vil‐
kår, der gør det lettere for dem at gennemføre en erhvervs‐
uddannelse. Da ordningen med uddannelsesløft er målrettet
medlemmer over 30 år, hvoraf mange har etableret sig med
familie og bolig, vil en indtægtsnedgang til en dagpengesats
på 80 % af højeste dagpenge afholde en del medlemmer fra
at deltage i uddannelsesløftet. For at få så mange medlem‐
mer med i ordningen som muligt, vil det være foreslås det,
at gøre den midlertidige ordning med, at man kan bevare sin
hidtidige dagpengesats under uddannelsen, permanent.
Til nr. 5
Efter § 15 i den vedtagne lov nr. 339 af 2. april 2019,
træder reglerne om bidrag til den obligatoriske pensionsord‐
ning af førtidspension, der er tilkendt før den 1. januar 2003,
i kraft den 1. januar 2020.
Det fremgår af pkt. 2.1.6.2. og 2.1.7.2. i de almindelige
bemærkninger til L 143 - forslag til lov om ændring af lov
L 54 - 2019-20 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2122029_0003.png
3
om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre
love (Indførelse af obligatorisk pensionsordning for overfør‐
selsindkomstmodtagere og tillæg til refusion til arbejdsgive‐
re samt ændring af satsregulering af forskellige overførsels‐
indkomster), at der vil blive fastsat en overgangsordning
vedrørende implementering og administration af obligato‐
risk pension af førtidspension, hvor obligatorisk pension in‐
tegreres delvist i Udbetaling Danmarks nye it-system på
pensionsområdet for 2020, og hvor der i slutningen af 2020
indberettes og indbetales for hele 2020, og hvor obligatorisk
pension fra og med 2021 implementeres fuldt ud.
Baggrunden for overgangsordningen var, at det forven‐
tes, at Udbetaling Danmark den 1. marts 2020 skal idriftsæt‐
te et nyt it-system på pensionsområdet, sammenholdt med,
at førtidspension udbetales som en foreløbig ydelse i løbet
af året, hvorefter der sker efterregulering af ydelsen, når års‐
opgørelsen foreligger. Der vil derfor blive fastsat en ord‐
ning, hvor obligatorisk pension integreres delvist i Udbeta‐
ling Danmarks nye it-system på pensionsområde for 2020,
og hvor der i slutningen af 2020 indberettes og indbetales
for hele 2020, og hvor obligatorisk pension fra og med 2021
implementeres fuldt ud. Denne løsning er valgt for at undgå,
at der skal ske implementering i to it-systemer, og for at det
nye it-system ikke skal blive forsinket.
I lovforslag L 67 - forslag til lov om ændring af lov om
social pension og forskellige andre love (Indførelse af se‐
niorpension), som er fremsat den 19. november 2019, fore‐
slås det at affatte bestemmelserne om beregning og indbeta‐
ling af bidrag til den obligatoriske pensionsordning af før‐
tidspension, der er tilkendt den 1. januar 2003 eller senere,
på ny. Dette sker med henblik på at der også skal betales bi‐
drag til den obligatoriske pensionsordning af den foreslåede
seniorpension.
Det foreslås i L 67, at beskæftigelsesministeren bemyndi‐
ges til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af reglerne
om bidrag til den obligatoriske pensionsordning af førtids-
og seniorpension efter lov om social pension. Forslaget skal
ses i sammenhæng med det nye it-system på pensionsområ‐
det, som forventes at blive sat i drift i løbet af 2020.
Med henblik på parallelitet med ikrafttrædelsesbestem‐
melsen for den obligatoriske pensionsordning af førtids- og
seniorpension, foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyn‐
diges til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af den
obligatoriske pensionsordning af førtidspension, som er til‐
kendt før den 1. januar 2003, jf. § 7, stk. 2, i lov nr. 339 af 2.
april 2019.
Til nr. 6
Det foreslås, at reglerne om beregning, indberetning og
indbetaling af bidrag til den obligatoriske pensionsordning
af førtidspension, der er tilkendt før den 1. januar 2003, også
får virkning for personer, der har fået udbetalt førtidspen‐
sion i perioden fra den 1. januar 2020 til ikrafttrædelsen af
reglerne.
Det betyder, at de får den samme retsstilling som de ville
have efter den vedtagne lov nr. 339 af 2. april 2019.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november 2019 og var
til 1. behandling den 27.11 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den <da‐
to> dette udkast til udvalget, jf. <bilag>. Den 18. november
2019 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Halime Oguz (SF) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
48
Nye Borgerlige (NB)
4
L 54 - 2019-20 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2122029_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
42
16
16
14
13
13
5
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1