Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 54 Bilag 3
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love
(L 54)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til § 1
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 118
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge i form af operation eller lægeordineret
medicin eller lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette ikke tillægges betydning for
jobcentrerets afgørelse om visitation til fleksjob.««
[Videreførelse af gældende regler om ret til at sige nej til lægebehandling]
Til § 6
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15, stk. 2,
indsættes efter »§ 4, nr. 1 og 5-7«: », og § 7, nr. 2«.
[Ændring af ikrafttræden af den obligatoriske pensionsordning af førtidspension, som er tilkendt før den 1.
januar 2003]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 16
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
§ 7, nr. 2, har virkning for personer, der har fået udbetalt førtidspension efter lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., i perioden fra den 1. januar 2020 til
ikrafttrædelsen af § 7, nr. 2.«
[Overgangsordning for beregning af bidrag til den obligatoriske pensionsordning af førtidspension, som er
tilkendt før den 1. januar 2003]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsen om nej til lægebehandling blev indsat i den gældende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016, ved § 6, nr. 1, i lov nr. 495 af 1. maj 2019. Med
bestemmelsen blev forsøgsordningen om at afvise lægebehandling uden, at det har betydning for jobcentrets
afgørelse om visitation til fleksjob, gjort permanent.
L 54 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at bestemmelsen om, at det ikke kan tillægges betydning for jobcentrerets afgørelse om
visitation til fleksjob, hvis personen afviser at modtage behandling foretaget af en læge i form af operation
eller lægeordineret medicin eller lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, også indsættes i § 118,
stk. 3, i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det betyder, at de gældende reglerne
om nej til lægebehandling, videreføres i den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der gælder fra den 1.
januar 2020.
Formålet med den permanente ordning er, at borgere ikke skal føle sig tvunget til at deltage i
lægebehandling, herunder lade sig operere eller modtage medicinsk behandling, som borgeren ikke er tryg
ved.
Bestemmelsen omfatter alene lægebehandling i snæver forstand. Det betyder, at operationer og behandling
med lægeordineret medicin samt lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, eksempelvis ECT-
behandling (elektrochokbehandling) er omfattet af bestemmelsen.
Derimod omfatter bestemmelsen ikke genoptræning efter operation, eller behandling hos en fysioterapeut,
uanset at det er en læge, der har anbefalet behandlingen, idet borgeren som hidtil skal bidrage til egen
helbredelse. Endvidere omfattes samtaleforløb og behandling hos psykolog ikke af bestemmelsen, da disse
behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i snæver forstand.
Borgeren har fortsat pligt til at medvirke og deltage i sagens oplysning, herunder lade sig undersøge, jf. § 11,
stk. 1, nr. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Borgeren har ligeledes fortsat
have pligt til at medvirke til, at borgerens egen læge udarbejder en lægeattest til brug for opfølgning, hvis
kommunen beder om dette.
Til nr. 2
Efter § 15 i den vedtagne lov nr. 339 af 2. april 2019, træder reglerne om bidrag til den obligatoriske
pensionsordning af førtidspension, der er tilkendt før den 1. januar 2003, i kraft den 1. januar 2020.
Det fremgår af pkt. 2.1.6.2. og 2.1.7.2. i de almindelige bemærkninger til L 143 - forslag til lov om ændring
af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love (Indførelse af obligatorisk
pensionsordning for overførselsindkomstmodtagere og tillæg til refusion til arbejdsgivere samt ændring af
satsregulering af forskellige overførselsindkomster), at der vil blive fastsat en overgangsordning vedrørende
implementering og administration af obligatorisk pension af førtidspension, hvor obligatorisk pension
integreres delvist i Udbetaling Danmarks nye it-system på pensionsområdet for 2020, og hvor der i
slutningen af 2020 indberettes og indbetales for hele 2020, og hvor obligatorisk pension fra og med 2021
implementeres fuldt ud.
Baggrunden for overgangsordningen var, at det forventes, at Udbetaling Danmark den 1. marts 2020 skal
idriftsætte et nyt it-system på pensionsområdet, sammenholdt med, at førtidspension udbetales som en
foreløbig ydelse i løbet af året, hvorefter der sker efterregulering af ydelsen, når årsopgørelsen foreligger.
Der vil derfor blive fastsat en ordning, hvor obligatorisk pension integreres delvist i Udbetaling Danmarks
nye it-system på pensionsområde for 2020, og hvor der i slutningen af 2020 indberettes og indbetales for
hele 2020, og hvor obligatorisk pension fra og med 2021 implementeres fuldt ud. Denne løsning er valgt for
at undgå, at der skal ske implementering i to it-systemer, og for at imødegå en forsinkelse af det nye it-
system.
L 54 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
I lovforslag L 67 - forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love (Indførelse
af seniorpension), som er fremsat den 19. november 2019, foreslås det at affatte bestemmelserne om
beregning og indbetaling af bidrag til den obligatoriske pensionsordning af førtidspension, der er tilkendt den
1. januar 2003 eller senere, på ny. Dette sker med henblik på at der også skal betales bidrag til den
obligatoriske pensionsordning af den foreslåede seniorpension.
Det foreslås i L 67, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af
reglerne om bidrag til den obligatoriske pensionsordning af førtids- og seniorpension efter lov om social
pension. Forslaget skal ses i sammenhæng med det nye it-system på pensionsområdet, som forventes at blive
sat i drift i løbet af 2020.
Med henblik på parallelitet med ikrafttrædelsesbestemmelsen for den obligatoriske pensionsordning af
førtids- og seniorpension, foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for
ikrafttrædelsen af den obligatoriske pensionsordning af førtidspension, som er tilkendt før den 1. januar
2003, jf. § 7, stk. 2, i lov nr. 339 af 2. april 2019.
Til nr. 3
Det foreslås, at reglerne om beregning, indberetning og indbetaling af bidrag til den obligatoriske
pensionsordning af førtidspension, der er tilkendt før den 1. januar 2003, også får virkning for personer, der
har fået udbetalt førtidspension i perioden fra den 1. januar 2020 til ikrafttrædelsen af reglerne.
Det betyder, at de får den samme retsstilling som de ville have efter den vedtagne lov nr. 339 af 2. april
2019.