Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 54 Bilag 1
Offentligt
2107338_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og forskellige andre love (Obli-
gatorisk pensionsordning for personer i fleksjobord-
ningen m.v. samt konsekvensændringer som følge
af den forenklede beskæftigelsesindsats m.v
.)
31. oktober 2019
J.nr. 19/09413
AMY
FLF
Baggrund
Lov nr. 339 af 2. april 2019 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion og forskellige andre love (Indførelse af obligatorisk pensionsordning for over-
førselsindkomstmodtagere og tillæg til refusion til arbejdsgivere samt ændring af
satsregulering af forskellige overførselsindkomster), som gennemfører Aftale om
ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overfør-
selsmodtagere af 30. november 2018, indfører fra den 1. januar 2020 en obligato-
risk pensionsordning for modtagere af en række overførselsindkomster.
Efter lovens vedtagelse er der opstået behov for at foretage visse ændringer af reg-
lerne om den obligatoriske pensionsordning.
Lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som gennemfører
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats af 23. august 2018, erstatter med virk-
ning fra den 1. januar 2020 den hidtil gældende lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016 med senere ændringer.
Efter lovens vedtagelse er der opstået behov for at foretage visse ændringer af reg-
lerne.
Formål
Lovforslaget har til formål at
sikre, at reglerne om indbetaling af bidrag til den obligatoriske pensionsord-
ning af fleksløntilskud og af tilskud efter fleksjobreglerne til selvstændigt er-
hvervsdrivende kan træde i kraft den 1. januar 2020,
harmonisere beregningsgrundlaget for bidrag til den obligatoriske pensionsord-
ning af sociale ydelser efter lov om aktiv socialpolitik,
give mulighed for, at administrationen af bidrag til den obligatoriske pensions-
ordning af dagpenge efter lov om sygedagpenge samt tillæg til refusionen til
arbejdsgivere, der udbetaler løn under sygdom, kan sættes i værk på et tids-
punkt efter den 1. januar 2020,
fastsætte regler om påløb af rente ved for sen indbetaling af bidrag til den obli-
gatoriske pensionsordning, og
L 54 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
foretage tilretninger og præciseringer af lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
foretage ændringer i budgetgarantien med henblik på en forenklet registrering
af kommunernes udgifter i beskæftigelsesindsatsen.
Videreføre en ordning fra Trepartsaftale II om tilstrækkelig og kvalificeret ar-
bejdskraft (2016), hvor dagpengemodtagere, der tager et uddannelsesløft inden
for et mangelområde, kan få 100 pct. i dagpengesats fremfor 80 pct. af den hid-
tidige sats.
Den primære målgruppe
Den obligatoriske pensionsordning
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der vedrører den obligatoriske
pensionsordning er modtagere af:
1) Sygedagpenge, jf. § 67 i lov om sygedagpenge.
2) Uddannelseshjælp, jf. § 80 b i lov om aktiv socialpolitik.
3) Kontanthjælp, jf. § 80 b i lov om aktiv socialpolitik.
4) Hjælp til personer efter § 27 a i lov om aktiv socialpolitik, jf. § 80 b i lov om
aktiv socialpolitik.
5) Revalideringsydelse, jf. § 80 b i lov om aktiv socialpolitik.
6) Ressourceforløbsydelse under ressourceforløb, jf. § 80 b i lov om aktiv soci-
alpolitik.
7) Ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb, jf. § 80 b i lov om aktiv
socialpolitik.
8) Ledighedsydelse, jf. § 80 b i lov om aktiv socialpolitik.
9) Flekslønstilskud, jf. § 115 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
10) Tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende tilkendt den 1. januar 2013 eller se-
nere efter § 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. § 115 b i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.
11) Tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende tilkendt før den 1. januar 2013 efter
§ 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. § 115 b i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats.
Konsekvensændringer m.v. af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Målgruppen for den resterende del af lovforslaget er:
1) Målgrupperne i § 6 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
2) Virksomheder og andre med væsentlig interesse, der ønsker at klage over kon-
kurrenceforvridning ift. tilbud om særligt tilrettelagte projekter eller uddannelses-
forløb.
De sekundære målgrupper
De sekundære målgrupper for den del af lovforslaget, der vedrører den obligatori-
ske pensionsordning er arbejdsgivere, der udbetaler løn under sygdom, og som får
udbetalt refusion.
De sekundære målgrupper for den øvrige del af lovforslaget er kommuner herunder
jobcentre og arbejdsløshedskasser, der varetager indsatsen for ledige.
2
L 54 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Samlet vurdering
Det vurderes, at lovforslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Lovforslaget påvirker ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forslaget påvir-
ker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3