Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 53 Bilag 1
Offentligt
2104711_0001.png
Lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2019-20
Fremsat den 13. november 2019 af Beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard Thomsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af dokumentationskrav for fastholdelsesfleksjob for seniorer)
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 548 af
7. maj 2019, foretages følgende ændring:
1.
§ 119, stk. 1,
affattes således:
»En person, der har mere end 6 år til folkepensionsalde‐
ren, jf. § 1 a i lov om social pension, kan kun blive ansat i et
fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis personen forin‐
den har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder
under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vil‐
kår, jf. dog stk. 3. Den pågældende skal endvidere opfylde
betingelserne for fleksjob, jf. § 116.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
BE008093
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 19/14475
L 53 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2104711_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Med dette lovforslag forbedres seniorernes muligheder for
at arbejde på nedsat tid i et fleksjob (fastholdelsesfleksjob).
Lovforslaget udmønter et af elementerne i Aftale om ret
til seniorpension for nedslidte indgået i maj 2019 af den da‐
værende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konser‐
vative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
Den nuværende regering (Socialdemokratiet) er tiltrådt forli‐
get.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Af Aftale om ret til seniorpension for nedslidte fremgår
det, at det er nødvendigt at sikre, at danskerne nu og i frem‐
tiden har bedre muligheder for at kunne trække sig tilbage
fra arbejdsmarkedet før folkepensionsalderen, hvis de er
nedslidte.
Forligspartierne er enige om, at personer med under 6 år
til folkepensionsalderen, som har en væsentligt og varigt
nedsat arbejdsevne, skal have mulighed for at komme i
fleksjob på deres hidtidige arbejdsplads hurtigst muligt.
For nedslidte seniorer er der kort tid til folkepension. For‐
ligspartierne er derfor enige om at afskaffe dokumentations‐
kravet for seniorer i forhold til fastholdelsesfleksjob. Det in‐
debærer, at der for seniorer ikke længere vil være krav om
12 måneders forudgående ansættelse efter overenskomster‐
nes sociale kapitler eller på særlige vilkår på borgerens hid‐
tidige arbejdsplads.
Derved får personer med under 6 år til folkepensionsalde‐
ren mulighed for en gradvis tilbagetrækning fra arbejdsmar‐
kedet og kan blive ansat i et fastholdelsesfleksjob på ar‐
bejdspladsen med det samme, såfremt de i øvrigt lever op til
betingelserne for fleksjob.
Forligspartierne har fået opbakning til regelændringen fra
forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob
forud for, at de nye regler om fastholdelsesfleksjob for se‐
niorer kan træde i kraft den 1. januar 2020.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændringer af reglerne om fastholdelsesfleksjob
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 119, stk. 1, i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om
en aktiv beskæftigelsesindsats, der træder i kraft den 1. janu‐
ar 2020, at en person kun kan blive ansat i et fleksjob på den
hidtidige arbejdsplads, hvis personen forinden har været an‐
sat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overens‐
komstens sociale kapitel eller på særlige vilkår. Den pågæl‐
dende skal endvidere opfylde betingelserne for fleksjob.
Arbejdsgiver og lønmodtager kan også indgå aftale om
ansættelse på særlige vilkår, fx hvis arbejdsgiveren ikke er
omfattet af en overenskomst.
Fx kan det aftales, at medarbejderens borger- eller kunde‐
kontakt reduceres og erstattes med administrative opgaver
kombineret med, at den pågældende fritages for overarbejde
eller skiftende vagter. Dette kan også kombineres med, at
medarbejderen går ned i tid med en tilsvarende lavere løn,
men bevarer den fulde pensionsindbetaling.
Medarbejderen vil typisk ikke være visiteret til fleksjob
under ansættelsen under de sociale kapitler eller på særlige
vilkår.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af Aftale om ret til seniorpension for nedslid‐
te, at personer med under 6 år til folkepensionsalderen, som
har en væsentligt og varigt nedsat arbejdsevne, skal have
mulighed for at komme i fleksjob på deres hidtidige arbejds‐
plads hurtigst muligt. Dokumentationskravet for fastholdel‐
sesfleksjob skal derfor afskaffes for seniorer. Seniorer skal
derfor ikke længere være omfattet af kravet om 12 måneders
forudgående ansættelse efter overenskomsternes sociale ka‐
pitler eller på særlige vilkår på den hidtidige arbejdsplads.
Det betyder, at personer med 6 år eller derunder til folke‐
pensionsalderen, som opfylder de almindelige betingelser
for fleksjob, jf. § 116 i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en ak‐
tiv beskæftigelsesindsats, der træder i kraft den 1. januar
2020, får mulighed for at blive ansat i et fastholdelsesflek‐
sjob på deres hidtidige arbejdsplads uden først at skulle op‐
fylde de særlige betingelser for fastholdelsesfleksjob. Det vil
sige, at personer med 6 år eller derunder til folkepensionsal‐
deren, som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på
normale vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke modtager
førtidspension efter lov om social pension eller lov om høje‐
ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspen‐
sion m.v., og som er under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i
lov om social pension, og som har varige og væsentlige be‐
grænsninger i arbejdsevnen, kan blive ansat i et fleksjob på
deres hidtidige arbejdsplads uden først at skulle opfylde de
særlige betingelser for fastholdelsesfleksjob, hvorefter den
pågældende skal have været ansat på arbejdspladsen i
mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitler
eller på særlige vilkår, inden personen kan blive ansat i et
fleksjob på sin hidtidige arbejdsplads.
Personer med over 6 år til folkepensionsalderen vil fortsat
skulle opfylde de særlige betingelser for fastholdelsesflek‐
sjob i § 119 i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæf‐
tigelsesindsats, der træder i kraft den 1. januar 2020, med‐
mindre de er omfattet af undtagelsesbestemmelsen i stk. 3,
hvoraf det fremgår, at stk. 1 ikke finder anvendelse, hvis
personen har været udsat for akut opstået skade eller syg‐
dom, og det er åbenbart formålsløst at gennemføre foran‐
staltninger med henblik på job efter overenskomstens socia‐
le kapitler eller på særlige vilkår.
L 53 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2104711_0003.png
3
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og
regioner
Med forslaget afskaffes dokumentationskravet i forhold til
fastholdelsesfleksjob for personer med under 6 år til folke‐
pensionsalderen. Der vil således ikke være krav om 12 må‐
neders forudgående ansættelse efter overenskomsternes so‐
ciale kapitler eller på særlige vilkår på borgerens hidtidige
arbejdsplads. Ændringen vurderes at medføre merudgifter
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved fastholdelsesfleksjob
Merudgifter i mio. kr. (2020-pl)
Statslige udgifter
Kommunale udgifter (øvrige overførelser)
I alt (inkl. adfærd før skat og tilbageløb)
Virkning efter skat og tilbageløb
inklusiv adfærd og før skat og tilbageløb på 30,1 mio. kr. i
2020, 70,8 mio. kr. i 2021, 92,2 mio. kr. i 2022, 112,6 mio.
kr. i 2023, 131,9 mio. kr. i 2024 og 150,2 mio. kr. i 2025.
Efter skat og tilbageløb forventes der merudgifter på 32,3
mio. kr. i 2020, 76,0 mio. kr. i 2021, 98,9 mio. kr. i 2022,
120,7 mio. kr. i 2023, 141,4 mio. kr. i 2024 og 161,0 mio.
kr. i 2025.
2020 2021 2022 2023
6,1 14,3 18,8
24,0 56,5 73,4
2024
2025
23,0 26,8 30,6
89,6 105,1 119,6
30,1 70,8 92,2 112,6 131,9 150,2
32,3 76,0 98,9 120,7 141,4 161,0
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. oktober
2019 til den 21. oktober 2019 været sendt i høring hos føl‐
gende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægs‐
pension, Arbejdsskadeforeningen AVS, BDO Danmark,
Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet (Dansk Arbejdsgiver‐
forening, Akademikernes Centralorganisation, Fagbevægel‐
sens Hovedorganisation, Kommunernes Landsforening, Le‐
derne, Danske Regioner og Danske Handicaporganisatio‐
ner), Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Patienter, Danske Seniorer,
Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handica‐
pområdet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen, Fi‐
nansrådet, Finanstilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverfor‐
ening, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmar‐
kedschefer i Danmark, FSR – danske revisorer, Forhand‐
lingsfællesskabet, Forsikring & Pension, Frie Funktionærer,
Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder, Kooperatio‐
nen, Kristelig Fagbevægelse, LAFS – Landsforeningen af
fleks- og skånejobbere, LAP - Landsforeningen af nuværen‐
de og tidligere Psykiatribrugere, Lægeforeningen, Psykiatri‐
fonden, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for
Socialt Udsatte, SAND - De hjemløses organisation, SIND,
Sundhedskartellet og Ældre Sagen.
Det vurderes, at de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning ikke er relevant for lovforslaget.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovfor‐
slaget skal forhandles med de kommunale parter.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har nogen implemente‐
ringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
De fem principper for agil, erhvervsrettet regulering, som
skal gøre det lettere at anvende nye digitale teknologier og
forretningsmodeller, herunder 1) muliggør anvendelse af
nye forretningsmodeller, 2) teknologineutral, 3) mere enkel
og formålsbestemt, 4) helhedstænkende og 5) sikrer bruger‐
venlig digitalisering, vurderes ikke at være relevante i for‐
hold til indeværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio‐
ner
Negative konsekvenser/
Merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Stat:
Lovforslaget skønnes at medfø‐
re merudgifter for:
L 53 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2104711_0004.png
4
6,1 mio. kr. i 2020
14,3 mio. kr. i 2021
18,8 mio. kr. i 2022
23,0 mio. kr. i 2023
26,8 mio. kr. i 2024
30,6 mio. kr. i 2025
Kommune:
Lovforslaget skønnes at medfø‐
re merudgifter for:
24,0 mio. kr. i 2020
56,5 mio. kr. i 2021
73,4 mio. kr. i 2022
89,6 mio. kr. i 2023
105,1 mio. kr. i 2024
119,6 mio. kr. i 2025
De statslige og kommunale
merudgifter giver sammenlagt
merudgifterne inklusiv adfærd
før skat og tilbageløb.
Stat: Ingen
Implementeringskonsekven‐
ser for stat,
kommuner og regioner
Kommune: Ingen
Regioner: Ingen
Administrative konsekvenser Lovforslagets administrative Lovforslagets administrative
for stat, kommuner og regio‐ konsekvenser forventes at
konsekvenser forventes at med‐
ner
medføre følgende mindreud‐ føre følgende merudgifter for
gifter for hhv. stat, kommuner hhv. stat, kommuner og regio‐
og regioner:
ner:
Stat:
Ingen
Stat:
Ingen
Kommuner:
Ingen
Kommuner:
Ingen
L 53 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2104711_0005.png
5
Regioner:
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Regioner:
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
x
Med sociale kapitler menes kapitler i overenskomsterne,
som kan gøre det muligt at fravige overenskomstens ordinæ‐
re aftaler om løn- og ansættelsesvilkår i tilfælde, hvor det er
relevant at forsøge at fastholde en medarbejder på arbejds‐
pladsen. Ansættelser efter de sociale kapitler sker uden løn‐
tilskud og dermed uden det offentliges medvirken. Med sær‐
lige vilkår menes vilkår svarende til dem, der typisk findes i
de sociale kapitler.
Arbejdsgiver og lønmodtager vil også kunne indgå aftale
om ansættelse på særlige vilkår, fx hvis arbejdsgiveren ikke
er omfattet af en overenskomst. Det betyder, at uanset, at
den pågældende overenskomst ikke indeholder et socialt ka‐
pitel, at det sociale kapitel ikke er tilstrækkeligt udfyldt, el‐
ler at virksomheden ikke er omfattet af en overenskomst, er
virksomheden stadig forpligtet til selv at forsøge at fastholde
medarbejderen på særlige vilkår, før et fastholdelsesfleksjob
kan komme på tale.
Fx vil det kunne aftales, at medarbejderens borger- eller
kundekontakt reduceres og erstattes med administrative op‐
gaver kombineret med, at den pågældende fritages for over‐
arbejde eller skiftende vagter. Dette vil fx kunne kombineres
med, at medarbejderen går ned i tid med en tilsvarende lave‐
re løn, men bevarer den fulde pensionsindbetaling.
Medarbejderen vil typisk ikke være visiteret til fleksjob
inden ansættelsen under de sociale kapitler eller på særlige
vilkår.
Et forløb i et ansættelsesforhold med sygdom og frem til
et eventuelt fastholdelsesfleksjob kan fx være:
En medarbejder, der har været ansat på samme arbejds‐
plads de sidste 15 år, bliver tiltagende dårligere og kan ikke
længere klare sit arbejde på de hidtidige vilkår. Medarbejde‐
ren og arbejdsgiveren indgår aftale om, at medarbejderen
går ned i tid fra fuld tid til 32 timer om ugen med en tilsva‐
rende lavere løn, men med bevarelse af sin fulde pensions‐
indbetaling for 37 timer om ugen. Medarbejderen får det
imidlertid fortsat tiltagende dårligere, og efter 15 måneders
ansættelse på de særlige vilkår synes arbejdsgiveren ikke
længere, at ordningen fungerer. Medarbejderen bliver heref‐
ter visiteret til fleksjobordningen og kan blive ansat i et
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det fremgår af § 119, stk. 1, i lov nr. 548 af 7. maj 2019
om en aktiv beskæftigelsesindsats, som træder i kraft den 1.
januar 2020, at en person kun kan blive ansat i et fleksjob på
den hidtidige arbejdsplads, hvis personen forinden har været
ansat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overens‐
komstens sociale kapitler eller på særlige vilkår, jf. dog stk.
3. Den pågældende skal endvidere opfylde betingelserne for
fleksjob, jf. § 116.
Det foreslås at nyaffatte
§ 119, stk. 1.
Det foreslås i § 119,
stk. 1,
1.pkt.,
at en person, der har mere end 6 år til folke‐
pensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, kun kan
blive ansat i et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis
personen forinden har været ansat på arbejdspladsen i
mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitler
eller på særlige vilkår, jf. dog stk. 3.
Forslaget betyder, at personer med 6 år eller derunder til
folkepensionsalderen kan blive ansat i et fleksjob på deres
hidtidige arbejdsplads uden først at skulle opfylde de særlige
betingelser for fastholdelsesfleksjob, hvorefter den pågæl‐
dende skal have været ansat på arbejdspladsen i mindst 12
måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på
særlige vilkår, inden personen kan blive ansat i et fleksjob
på sin hidtidige arbejdsplads.
Personer med over 6 år til folkepensionsalderen vil fortsat
skulle opfylde de særlige betingelser for fastholdelsesflek‐
sjob i § 119, stk. 1, i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, der træder i kraft den 1. januar 2020.
Det vil sige, at en person kun vil kunne blive ansat i et fleks‐
job på den hidtidige arbejdsplads, hvis personen forinden
har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder
under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vil‐
kår, jf. dog stk. 3.
L 53 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2104711_0006.png
6
fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, fordi han opfylder
betingelsen om ansættelse i mindst 12 måneder på særlige
vilkår.
De 12 måneder, medarbejderen som minimum skal have
været ansat forud for fastholdelsesfleksjobbet, regnes fra det
tidspunkt, hvor den skriftlige aftale om ansættelse under de
sociale kapitler eller på særlige vilkår løber fra. Dette forud‐
sættes at fremgå af ansættelsesaftalen. En varslingsperiode
kan således regnes med i de 12 måneder, i det omfang det
kan dokumenteres, at opgaverne er ændret/skånehensyn er
indført i varslingsperioden.
Som eksempel på, at betingelsen om 12 måneders forud‐
gående ansættelse på særlige vilkår ikke er opfyldt, kan
nævnes følgende forløb:
En medarbejder bliver afskediget efter langvarig sygdom
og bliver efter 6 måneder tilbudt at komme tilbage til virk‐
somheden i et fleksjob. Da medarbejderen senest har været
ansat i samme virksomhed, vil der – uanset at personen op‐
fylder betingelserne for fleksjob – blive stillet krav om, at
personen bliver tilbudt job efter stk. 1, inden personen kan
komme i fleksjob på den hidtidige arbejdsplads.
Nogle overenskomster indeholder bestemmelser, hvorefter
en medarbejder kan være ansat i fleksjob under overens‐
komstens sociale kapitler. Det bemærkes, at kravet i § 119
ikke kan opfyldes ved at være ansat i fleksjob under over‐
enskomstens sociale kapitler.
Hvis personens arbejdsevne nedsættes yderligere, eller ar‐
bejdsgiveren ikke er tilfreds med ordningen, vil medarbejde‐
ren efter 12 måneder, forudsat at betingelserne for fleksjob i
øvrigt er opfyldt, kunne blive ansat i et fleksjob på arbejds‐
pladsen.
Det er hensigten, at reglerne om fastholdelsesfleksjob ef‐
ter en konkret vurdering ikke skal anvendes i tilfælde, hvor
borgeren allerede ved ansættelsens begyndelse har begræns‐
ninger i arbejdsevnen, og hvor ansættelsen er etableret under
eller som en del af en samlet indsats for at udvikle borgerens
arbejdsevne og hjælpe borgeren tilbage på arbejdsmarkedet.
Det betyder, at reglerne kun finder anvendelse i de tilfælde,
hvor ansatte, der har været ansat på normale vilkår i ustøttet
beskæftigelse, på grund af sygdom, nedslidning m.v. under
ansættelsen, får en nedsat arbejdsevne.
Begrebet ”den hidtidige arbejdsplads” fortolkes således på
linje med Ankestyrelsens hidtidige praksis, jf. Ankestyrel‐
sens Principafgørelse 44-17.
Stk. 1 gælder ikke for personer med over 6 år til folkepen‐
sionsalderen, der er omfattet af undtagelsesbestemmelsen i
stk. 3, hvis disse har været udsat for akut opstået skade eller
sygdom, og det er åbenbart formålsløst at gennemføre foran‐
staltninger med henblik på job efter overenskomstens socia‐
le kapitler eller på særlige vilkår.
Med akut opstået skade eller sygdom menes fx svær, uhel‐
bredelig lammelse som følge af et alvorligt trafikuheld eller
andet kompliceret ulykkestilfælde (fx i forbindelse med en
arbejdsskade). Der kan også være tale om en alvorlig og
fremadskridende sygdom. Det vil således altid bero på en
konkret vurdering, om en person er omfattet af stk. 3.
Som eksempel kan nævnes, at en medarbejder pådrager
sig et alvorligt brud på rygsøjlen efter fald fra et stillads.
Medarbejderen opfylder betingelserne for et fleksjob og kan
fortsætte i et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads uden at
skulle opfylde betingelsen i stk. 1.
Det foreslås endvidere i § 119, stk. 1,
2. pkt.,
at den på‐
gældende endvidere skal opfylde betingelserne for fleksjob,
jf. § 116.
Det betyder således, at personerne, udover at opfylde be‐
tingelserne i 1. pkt., skal opfylde de almindelige betingelser
for at blive visiteret til fleksjob, jf. § 116 i lov nr. 548 af 7.
maj 2019 om lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der træ‐
der i kraft den 1. januar 2020.
Baggrunden for forslaget er, at personer med 6 år eller
derunder til folkepensionsalderen, som har en væsentligt og
varigt nedsat arbejdsevne, skal have mulighed for at komme
i fleksjob på deres hidtidige arbejdsplads hurtigst muligt.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den 1. januar
2020.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det be‐
mærkes, at lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæfti‐
gelsesindsats, der træder i kraft den 1. januar 2020, ikke fin‐
der anvendelse for disse landsdele, jf. § 210.
L 53 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2104711_0007.png
7
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 548 af 7.
maj 2019, foretages følgende ændring:
§ 119.
En person kan kun blive ansat i et fleksjob på den
hidtidige arbejdsplads, hvis personen forinden har været an‐
sat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overens‐
komstens sociale kapitler eller på særlige vilkår, jf. dog stk.
3. Den pågældende skal endvidere opfylde betingelserne for
fleksjob, jf. § 116.
1.
§ 119, stk. 1,
affattes således:
»En person, der har mere end 6 år til folkepensionsalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension, kan kun blive ansat i et
fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis personen forin‐
den har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder
under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vil‐
kår, jf. dog stk. 3. Den pågældende skal endvidere opfylde
betingelserne for fleksjob, jf. § 116.«