Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 53 Bilag 1
Offentligt
2104708_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og bemærkninger til høringssvar
vedrørende forslag til lov om ændring af lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats (Afskaf-
felse af dokumentationskrav for fastholdel-
sesfleksjob for seniorer)
J.nr. 19/14475
Indledning
Dette høringsnotat vedrører forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, som har været i ekstern høring i perioden fra den 1. oktober 2019 til
den 21. oktober 2019.
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsskadefor-
eningen AVS, BDO Danmark, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet (Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Akademikernes Centralorganisation, Fagbevægelsens Hoved-
organisation, Kommunernes Landsforening, Lederne, Danske Regioner og Danske
Handicaporganisationer), Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Patienter, Danske Seniorer, Datatilsynet, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Er-
hvervsstyrelsen, Finansrådet, Finanstilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, FSR
danske revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring & Pension, Frie Funktio-
nærer, Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder, Kooperationen, Kristelig
Fagbevægelse, LAFS
Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, LAP - Lands-
foreningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Lægeforeningen, Psykiatri-
fonden, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SAND -
De hjemløses organisation, SIND, Sundhedskartellet og Ældre Sagen.
Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer m.v., som har bemærknin-
ger til lovforslaget: Akademikerne (AC), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dan-
ske Handicaporganisationer (DH), Dansk Magisterforening (DM), Dansk Social-
rådgiverforening (DS), Danske Seniorer, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Foreningen af kommunale social-,
sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Forhandlingsfælleskabet,
Gigtforeningen, Lederne, Holstebro Kommune, Kommunernes Landsforening
(KL), LAP - Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Rådet
for socialt udsatte, Ældre Sagen.
L 53 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2104708_0002.png
Følgende organisationer m.v. har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærk-
ninger til lovforslaget: Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, DUKH, Erhvervsstyrel-
sen, Institut for Menneskerettigheder, Rigsrevisionen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Generelle bemærkninger
Akademikerne (AC), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Magisterforening
(DM), Dansk Socialrådgiverforening (DS), Danske Handicaporganisationer (DH),
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Finanssektorens Arbejdsgiverforening
(FA), Forhandlingsfællesskabet, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Gigtforeningen, LAP - Landsforeningen
af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Lederne, Rådet for socialt udsatte og
Ældre Sagen støtter forslaget om, at personer med under seks år til folkepension får
mulighed for at komme i fleksjob på deres hidtidige arbejdsplads hurtigst muligt
ved, at kravet om 12 måneders forudgående ansættelse efter overenskomsternes so-
ciale kapitler og på særlige vilkår bliver fjernet for denne gruppe.
AC, DH, DM, FA, FH, Gigtforeningen og Ældre Sagen ser gerne, at kravet for
fastholdelsesfleksjob afskaffes for alle borgere.
DA mener, at kravet om 12 måneders forudgående ansættelse før indgåelse af af-
tale om fleksjob generelt bør afskaffes for alle, da det vil forbedre virksomhedernes
muligheder for et socialt engagement og betyde at flere borgere vil kunne fastholde
deres tilknytning til arbejdsmarkedet.
DS foreslår, at kravet om, at borgere med mere end 6 år til folkepensionsalderen
skal have været ansat under de sociale kapitler i mindst 12 måneder, lempes såle-
des, at arbejdsgiveren dokumenterer, at der er gjort et reelt forsøg på at etablere et
vedvarende ustøttet job efter de sociale kapitler eller på særlige vilkår. Det skal
medvirke til, at flere kan blive på den hidtidige arbejdsplads, som både arbejdsgi-
ver og borger vil få mest ud af.
FSD mener, at man bør overveje dokumentationskravet ved fastholdelsesfleksjob
generelt. Kommunerne er overordnet set ganske grundige i forhold til fleksjobtil-
kendelse efter de almindelige betingelser, så at have yderligere dokumentations-
krav til folk i en særlig udsat situation, der forsøger at bibeholde tilknytningen til
hidtidige arbejdsplads, forekommer usmidigt i forhold til både medarbejder og
virksomhed, uanset alder.
Ældre Sagen opfordrer til, at seniorer, som får ret til den kommende seniorpension,
også kan vælge at få et seniorfleksjob, hvis de skulle foretrække dette. Ældre Sagen
mener desuden, at seniorer, som får afslag på den kommende seniorpension, fordi
de ikke opfylder kravet til nedsættelsen af arbejdsevnen, skal have ret til et fleks-
job, hvis deres arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat i forhold til tidligere er-
hverv.
2
L 53 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2104708_0003.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Af Aftale om ret til seniorpension for nedslidte fremgår det, at det er nødvendigt at
sikre, at danskerne nu og i fremtiden har bedre muligheder for at kunne trække sig
tilbage fra arbejdsmarkedet før folkepensionsalderen, hvis de er nedslidte.
Personer med under 6 år til folkepensionsalderen, som har en væsentligt og varigt
nedsat arbejdsevne, skal derfor have mulighed for at komme i fleksjob på deres
hidtidige arbejdsplads hurtigst muligt. Derfor afskaffes dokumentationskravet for
seniorer i forhold til fastholdelsesfleksjob. Det indebærer, at der for seniorer ikke
længere vil være krav om 12 måneders forudgående ansættelse efter overenskom-
sternes sociale kapitler eller på særlige vilkår på borgerens hidtidige arbejdsplads.
En afskaffelse af dokumentationskravet for fastholdelsesfleksjob for personer, der
har mere end 6 år til folkepensionsalderen er ikke en del af aftalen. En sådan udvi-
delse vil medføre væsentlige merudgifter.
Lempelse af kravene for at blive visiteret til fleksjob for seniorer er heller ikke en
del af aftalen, da det fremgår af aftalen, at de øvrige krav til fleksjob skal være op-
fyldt.
Bemærkninger til lovforslaget/bekendtgørelsen
FA foreslår, at der i den foreslåede
§ 119, efter ”… folkepensionsalderen”,
indføres
en henvisning til § 1a i lov om social pension.
Holstebro Kommune mener, at der af bemærkningerne bør fremgår, at
”personer
med 6 år eller derunder til folkepensionsalderen”,
så det er klart, hvilke regler, der
gælder for de personer, som har præcis 6 år til folkepensionsalderen.
Kommunernes Landsforening (KL) bemærker, at § 119 er uklar i forhold til, hvad
der gælder for personer med mindre end 6 år til folkepension, da der kun står be-
skrevet, hvad der gælder for personer med mere end 6 år til folkepension. KL fore-
slår, at skrive hovedregel og så skrive undtagelsen i evt. i stk. 2.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovteksten er tilrettet, således at der henvises til § 1 a i lov om social pension.
Bemærkningerne er tilrettede, så det klart fremgår, hvilke regler, der gælder for
personer, der har præcis 6 år til folkepensionsalderen.
§ 119, stk. 1, fastslår, hvem der skal opfylde de særlige betingelser for fastholdel-
sesfleksjob. Det er således positivt angivet, hvem der er omfattet af bestemmelsen.
Beskæftigelsesministeriet mener ikke, at der er behov for at angive i et særligt
stykke, hvem der ikke er omfattet af bestemmelsen. Konsekvenserne for personer
med mere end 6 år til folkepensionsalderen er skrevet ind i bemærkningerne.
3
L 53 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2104708_0004.png
Øvrige emner
Økonomi
DS stiller sig uforstående over for de økonomiske beregninger i forslaget, som vi-
ser en stigende merudgift på lovforslaget.
FSD anfører, at der er beregnet de forventede merudgifter for stat og kommuner,
som følge af lovændringen. Foreningen skal, samtidig med opbakningen til lov-
forslaget, understrege vigtigheden af, at kommunerne kompenseres for det øgede
udgiftsniveau.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
I beregningerne bag afskaffelsen af dokumentationskravet for fastholdelsesfleksjob
til seniorer, er der beregnet en merudgift som følge af at seniorer, der starter i et
fastholdelsesfleksjob, ikke først skal arbejde et år på særlige vilkår finansieret af
arbejdsgiveren. Der er i stedet regnet med, at seniorerne starter i fastholdelses-
fleksjob et år tidligere, hvilket medfører, at der i hvert forventet påbegyndt fasthol-
delsesfleksjob udbetales flekslønstilskud i et år mere som følge af lovforslaget.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med
de kommunale parter.
4