Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 52 Bilag 1
Offentligt
UDKAST
Fremsat den xx. november af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard Thomsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(En enklere tilrettelæggelse af første sygedagpengeopfølgning m.v.)
§1
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019, som ændret ved § 3 i lov nr.
701 af 8. juni 2018, § 4 i lov nr. 339 af 2. april 2019, § 1 i lov nr. 495 af 1. maj 2019 og § 3 i lov nr.
551 af 7. maj 2019, foretages følgende ændringer:
1.
§ 10 a
affattes således:
Ȥ 10 a.
For sygemeldte med ret til sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1,
tilrettelægges opfølgningen således, at kommunen ikke skal indhente et oplysningsskema efter § 11,
hvis sagen er tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens visitation og opfølgning.«
2.
§ 11, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
»Udfyldelse
af oplysningsskemaet skal ske ved digital selvbetjening, jf. § 69 a.«
3.
§ 11, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
4.
§ 11 a, stk. 1,
affattes således:
Ȥ 11 a.
Kommunen skal til brug for den første opfølgning, jf. § 13 b, anmode om en lægeattest
med den praktiserende læges vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og eventuelle
behov for skånehensyn, hvis kommunen vurderer, at det er nødvendigt, for at opfølgningen kan
finde sted på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.«
5.
Efter § 11 b indsættes:
Ȥ 11 c.
Kommunen indhenter i tilknytning til den første opfølgning en lægeattest fra den
sygemeldtes praktiserende læge, jf. § 11 a, hvis den sygemeldte ønsker det, og kommunen ikke
forud for opfølgningssamtalen har indhentet en.«
1
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
6.
I
§ 24 a, stk. 3, nr. 3,
og
§ 33, nr. 3,
udgår »eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse« og »eller §
52 h, jf. § 62, stk. 3,«.
7.
I
§ 24 a, stk. 3, nr. 4,
to steder i
§ 38, stk. 3, 2. pkt.,
og i
§ 51, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 2. pkt.
og
stk.
3,
udgår »eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
8.
§ 32, stk. 1, nr. 3,
ophæves.
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.
9.
I
§ 32, stk. 4,
udgår »og midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
10.
§ 35, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
11.
I
§ 38, stk. 1, 1. pkt., § 40, stk. 5, 2. pkt., § 40 a, stk. 4, 2. pkt.
og
§ 59, stk. 8, 2. pkt.,
ændres
»afsendelsen af underretningsbrevet fra Nemrefusion« til: »kommunens afsendelse af
underretningsbrevet«.
12.
I
§ 38, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »afsendelse af underretningsbrevet fra Nemrefusion« til:
»kommunens afsendelse af underretningsbrevet«.
13.
I
§ 38, stk. 3, 1. pkt., § 40, stk. 5, 1. pkt., § 40 a, stk. 4, 1. pkt.
og
§ 59, stk. 8, 1 pkt.,
udgår »fra
Nemrefusion«.
14.
I
§ 38, stk. 4, 1. pkt.,
udgår »eller modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
15.
I
§ 40 a, stk. 2,
udgår »eller 4«.
16.
I
§ 53, stk. 2, nr. 2,
udgår »eller modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
17.
I
§ 53 a, stk. 2,
udgår »eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse« og »jf. § 52 h«.
18.
I
§ 69 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår », hvis sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1 januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 2, 3, 11, 12 og
13.
2
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den daværende regering (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti),
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance indgik den 18.
december 2013 forlig om en reform af sygedagpengesystemet
Økonomisk sikkerhed for
sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.
Med reformen, som udmøntet ved lov nr. 720 af 25. juni 2014, blev der blandt andet indført en ny
opfølgningsmodel i sygedagpengeforløb, der forventes at vare over 8 uger. Efter denne model skal
den sygemeldte have været hos lægen inden den første opfølgningssamtale i kommunen med
henblik på at indhente en attest til sygedagpengeopfølgning (herefter kaldet LÆ 285). Den
sygemeldte skal også have besvaret en række spørgsmål om, hvordan sygdommen påvirker
arbejdet.
Der er siden gennemført en evaluering, som viser, at lægeattesten i en række situationer ikke er
relevant, bl.a. i tilfælde hvor den sygemeldte står over for en forestående raskmelding, eller hvor der
er tale om alvorlig sygdom.
Der er med aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet
fra april 2019, indgået af daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti, aftalt en justering af brugen af lægeattesten, så det gøres frivilligt for kommunen at
indhente lægeattesten til første opfølgningssamtale.
Lovforslaget har til formål at gøre indhentelsen af oplysninger til den første opfølgningssamtale
mere enkel ved, at kommunen fremover ikke i alle sager skal indhente en lægeattest men kun i de
tilfælde hvor kommunen vurderer, at der er behov for det, eller den sygemeldte anmoder om det.
Endvidere indeholder lovforslaget forslag om, at henvisningerne til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse i lov om sygedagpenge udgår, idet den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018.
Det foreslås, at de ovenfor nævnte ændringer skal gælde fra den 1. januar 2020.
Endelig indeholder lovforslaget sproglige tilretninger som følge af at kommunerne i foråret 2020
forventes at overgå til et nyt kommunalt sygedagpengesystem. Dette medfører blandt andet, at det
oplysningsskema, som en sygemeldt har pligt til at udfylde, efter overgangen til det nye
sygedagpengesystem ikke længere sendes fra eller gøres klart i Nemrefusion efter anmeldelsen til
Nemrefusion, men sendes fra kommunen, når anmeldelsen er modtaget. Tilsvarende gælder for det
3
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
underretningsbrev, som i dag sendes fra Nemrefusion som følge af en arbejdsgivers eller
arbejdsløshedskasses anmeldelse af borgerens sygefravær.
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for disse sproglige
ændringer i lovforslaget. Herved sikres, at ikrafttrædelsen af disse ændringer følger tidspunktet for
kommunernes overgang til det nye kommunale sygedagpengesystem.
2. Lovforslagets indhold
2.1. En enklere tilrettelæggelse af første sygedagpengeopfølgning
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler anmoder kommunen, til brug for den første opfølgning, jf. § 13 b i lov om
sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019, om en lægeattest fra den
sygemeldtes praktiserende læge, hvis den sygemeldte ikke forventer at blive fuldt ud raskmeldt
inden for otte uger regnet fra første fraværsdag. Lægeattesten skal indeholde lægens vurdering af
den sygemeldtes muligheder for at arbejde og eventuelle behov for skånehensyn.
Den sygemeldte skal efter anmodning fra kommunen medvirke til, at den sygemeldtes praktiserende
læge kan udarbejde en lægeattest til brug for den første opfølgning i kommunen.
Der indsamles med lægeerklæringerne oplysninger om den sygemeldte i medfør af den gældende
bestemmelse i lov om sygedagpenge §§ 11 a - 11 c. Der indsamles bl.a. helbredsoplysninger, som er
omfattet af databeskyttelsesforordningens (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF) art. 9 om særlige kategorier af personoplysninger (jf. art. 9, stk. 2, litra b). I forbindelse
med udarbejdelsen af Justitsministeriets betænkning over databeskyttelsesforordningen
og de
retlige rammer i dansk ret, betænkning nr. 1565, har Beskæftigelsesministeriet vurderet, at der er
hjemmel til at behandle personoplysninger i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a, c og
e, samt i art. 9, stk. 2, litra a, b, f og g, jf. betænkning nr. 1565 om databeskyttelsesforordningen, del
II, s. 40.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I en evaluering af ordningen om at indhente en lægeattest med vurdering af den sygemeldtes
muligheder for at arbejde og eventuelle behov for skånehensyn (LÆ 285), peger de adspurgte
jobcentre på, at lægeattesten i en række situationer ikke er relevant, bl.a. i tilfælde hvor den
sygemeldte står over for en forestående raskmelding, eller hvor der er tale om alvorlig sygdom.
Det foreslås derfor, at kommunen til brug for den første opfølgning, kun skal anmode om en
lægeattest (LÆ 285), hvis kommunen vurderer, at det er nødvendigt, for at opfølgningen kan finde
sted på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
4
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås samtidig, at kommunen i tilknytning til den første opfølgning indhenter en lægeattest
fra den sygemeldtes praktiserende læge, jf. § 11 a, hvis den sygemeldte anmoder om det, og
kommunen ikke forud for opfølgningssamtalen har indhentet denne attest.
Der ændres ikke ved den grundlæggende karakter af databehandlingen ved det nuværende
lovforslag. Som følge af regelændringerne forventes det, at der vil blive indhentet færre
lægeattester, når der dermed skal foretages en konkret vurdering, hvis der skal indhentes
helbredsoplysninger fra egen læge. Det er fortsat Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der er
hjemmel til behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra b, jf.
ovenfor afsnit 2.1.1.
2.2. Ophævelse af reglerne om midlertidig arbejdsmarkedsydelse
2.2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 624 af 8. juni 2016 om et fleksibelt og indkomstbaseret dagpengesystem,
månedsudbetaling af dagpenge m.v., blev kapitel 9 b om midlertidig arbejdsmarkedsydelse i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1213 af 11. oktober 2018, ophævet. I
kapitel 9 b var fastsat nærmere regler om midlertidig arbejdsmarkedsydelse til personer, hvis toårige
dagpengeret ville udløbe eller var udløbet.
Personer, der modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse, har i henhold til de gældende regler i
sygedagpengeloven rettigheder, når de bliver uarbejdsdygtige og omfattet af sygedagpengeloven.
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse var en ydelse, der blev udbetalt til ledige, hvis dagpengeret udløb
som følge af en afkortning af dagpengeperioden fra 4 til 2 år i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den sidste person, der kunne blive omfattet af kapitel 9 b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
var en dagpengemodtager, som opbrugte sin dagpengeret på 2 år (+ evt. midlertidig forlængelse af
dagpengeperioden) den 3. juli 2016.
Særordninger og overgangsordninger betyder, at den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen
om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018. Det har ikke været muligt at modtage
midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter denne dato.
Da den sidste person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018,
foreslås det, at relevante bestemmelser i sygedagpengeloven konsekvensrettes, så der ikke længere
henvises til ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelser og de rettigheder, der fulgte med
ordningen.
2.3. Sproglige ændringer som følge af nyt sygedagpengesystem i landets kommuner
5
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2.3.1. Gældende ret
Kommunernes administration i forbindelse med oprettelse af sygedagpengesager er blevet
digitaliseret gennem de senere år. Det er sket ved oprettelse af den digitale indberetningsløsning
Nemrefusion og den digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær.
Reglerne om Nemrefusion findes i lov om digital løsning til brug for anmeldelse af sygefravær og
anmodning om refusion og tilskud m.v. (Nemrefusion), jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 20. juni
2018. Kommunerne har pligt til at modtage indberetning af sygefravær og dokumentation via
Nemrefusion til brug for kommunens sagsbehandling. Det er den enkelte kommune, som er
dataansvarlig efter persondataloven for de data i Nemrefusion, som skal anvendes i kommunernes
sagsbehandling.
Den 1. september 2011 blev det obligatorisk for arbejdsgivere, arbejdsløshedskasser og
selvstændige erhvervsdrivende at foretage anmeldelse af sygefravær ved brug af Nemrefusion.
Arbejdsgiveren skal ligeledes anvende Nemrefusion ved anmodning om sygedagpengerefusion.
Efter sygefraværet er blevet anmeldt, sender Nemrefusion et underretningsbrev til den sygemeldte
med information om arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens anmeldelse, samt de oplysninger
arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen har afgivet i den forbindelse. Tilsvarende sendes et
underretningsbrev til den sygemeldte med information om arbejdsgiverens anmodning om refusion,
samt de oplysninger arbejdsgiveren har afgivet i den forbindelse. Den sygemeldte har pligt til at
give besked til kommunen, hvis pågældende ikke er enig i de oplysninger, arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen har afgivet.
Med lov nr. 269 af 27. marts 2012 om ændring af frister for anmeldelse af sygefravær og
anmodning om sygedagpenge m.v. for bedre at udnytte den digitale indberetningsløsning (SDPI-
løsningen)), blev det med virkning fra den 2. juli 2012 besluttet at oplysningsskemaet, som sendes
til den sygemeldte efter anmeldelse af sygefraværet, skulle sendes fra Nemrefusion umiddelbart
efter anmeldelse af sygefraværet i Nemrefusion. Dermed blev sikret, at den sygemeldte alene
modtager ét samlet brev i starten af fraværsperioden, og ikke først et underretningsbrev (som blev
afsendt af Nemrefusion) og dernæst et oplysningsskema, som blev afsendt fra kommunen, når sagen
var oprettet i kommunens fagsystem.
Med lov nr. 742 af 1. juni 2015 om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger,
anmodninger, meddelelser og klager til offentlige myndigheder, blev der med virkning fra 1.
december 2015 indført pligt til obligatorisk digital selvbetjening for sygedagpengemodtagere, hvis
sag er blevet anmeldt digitalt via Nemrefusion.
Krav om digital selvbetjening gælder ved borgerens udfyldelse af oplysningsskema, anmodning om
sygedagpenge og ved afgivelse af oplysninger, når den sygemeldte ikke er enig i de oplysninger,
som arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen har afgivet i Nemrefusion i forbindelse med
6
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
anmeldelsen af den sygemeldte sygefravær eller ved arbejdsgiverens anmodning om refusion. Den
sygemeldte skal anvende selvbetjeningsløsningen Mit Sygefravær, hvor pågældende kan se
underretningsbrevet, kan udfylde oplysningsskemaet samt anmodningen om sygedagpenge, når den
sygemeldte sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion.
Er sygefraværet undtagelsesvis ikke anmeldt til kommunen via Nemrefusion, er det ikke muligt for
den sygemeldte at tilgå Mit Sygefravær.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der er udviklet et nyt kommunalt fagsystem på sygedagpengeområdet
kommunernes
sygedagpengesystem - som forventes idriftsat i alle kommunerne i foråret 2020. Kommunernes
sygedagpengesystem vil modtage anmeldelse om sygefravær fra Nemrefusion, og den sygemeldte
vil fortsat skulle anvende den digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær. Med kommunernes
sygedagpengesystem vil det ikke være Nemrefusion, som sender oplysningerne til den sygemeldte i
Mit Sygefravær, men kommunen via kommunernes sygedagpengesystem.
Udsendelse af oplysningsskema fra det kommunernes sygedagpengesystem vil sikre, at der alene
sendes ét oplysningsskema til den sygemeldte, som er sygemeldt fra flere arbejdsgivere. Ved at
kommunernes sygedagpengesystem udsender oplysningsskema og underretningsbrev, kan
kommunen gennemføre partshøringen af evt. manglende opfyldelse af beskæftigelseskravet i én og
samme arbejdsgang. Dermed kan kommunerne spare op til 8 arbejdsdage i forhold til processen i
dag og den sygemeldte får kun ét brev fra kommunen i stedet for to.
Med det nye sygedagpengesystem vil oplysningsskemaet i alle sager
både sager, hvor
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion, og sager, som undtagelsesvis oprettes manuelt i
kommunen
blive sendt fra kommunen til den sygemeldte via den digitale selvbetjeningsløsning
Mit Sygefravær. Der er derfor behov for at tilpasse ordlyden i sygedagpengeloven, så det ikke
længere fremgår af loven, at det er Nemrefusion, som sender oplysningsskemaet. Endvidere skal det
fremgå af loven, at alle sygemeldte skal udfylde oplysningsskemaet digitalt, i stedet for som hidtil,
at det gælder, når sagen er anmeldt via Nemrefusion.
Endelig betyder det, at det i en række bestemmelser i loven fremover skal fremgå, at der sendes et
underretningsbrev til den sygemeldte fra kommunen, og ikke at underretningsbrevet sendes fra
Nemrefusion.
Der er med de foreslåede ændringer således tale om at tilpasse ordlyden i bestemmelserne, så de
beskriver, hvad der sker, men ikke hvilket system, der sendes fra.
Ændringerne har ikke betydning for de rettigheder og pligter, den sygemeldte i øvrigt har efter
sygedagpengeloven. Forslaget ændrer således ikke på, hvem som skal udfylde et oplysningsskema,
7
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0008.png
fristen for udfyldelse af skemaet eller på mulighederne for at blive fritaget for at udfylde skemaet
digitalt.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at forslaget om at gøre det frivilligt for kommunerne at indhente en lægeattest til brug
for den første opfølgningssamtale vil medføre en reduktion i kommunernes brug af LÆ285 attester.
Det skønnes, at forslaget vil med medføre en årlig mindreudgift på 41,7 mio. kr. for kommunerne.
I nedenstående tabel er de samlede økonomiske konsekvenser for stat, kommune og regioner
opsummeret.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser
Mio. kr. 2020 pl
Stat
Kommune
I alt
2020
0
-41,7
-41,7
2021
0
-41,7
-41,7
2022
0
-41,7
-41,7
2023
2024 og
frem
0
0
-41,7
-41,7
-41,7
-41,7
De økonomiske konsekvenser for kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.
Forslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslagets indhold indebærer, at der ikke vil ligge objektive kriterier til grund, når det vurderes
om der er behov for at indhente en lægeerklæring. Det fremgår bl.a. af forslagets § 1, nr. 1, at
kommunen skal vurdere, om en sag er tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens visitation og
opfølgning. Det fremgår endvidere af lovforslagets § 1, nr. 4 at kommunen vurderer, om det er
nødvendigt at anmode om en lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge. Det vurderes, at
hensynet til det fagprofessionelle skøn vejer tungere end hensynet til brug af objektive kriterier.
Lovforslaget har ikke i øvrigt implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det følger af lovforslagets § 1, nr. 4, at kommunen til brug for den første opfølgning skal anmode
om en lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge, hvis kommunen vurderer, at det er
nødvendigt, for at opfølgningen kan finde sted på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Borgerne fratages ikke retten til at få indhentet en lægeattest, idet det følger af lovforslagets § 1, nr.
5, at kommunen efter ønske fra den sygemeldte i tilknytning til den første opfølgning indhenter en
8
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0009.png
lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge, når kommunen ikke forud for
opfølgningssamtalen har indhentet en.
Lovforslaget har ikke i øvrigt administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. september 2019 til den 30. september 2019 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE), Arbejdsmarkedets
Tillægspension, BDO Kommunernes Revision, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danske
Advokater, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer,
Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus, DUKH,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring & Pension, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune,
Frie Funktionærer, Gartneri-, Land og Skovbrugets Arbejdsgivere, Gentofte Kommune, Gladsaxe
Kommune, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, Landsforeningen for førtidspensionister,
LEV, Lægeforeningen, Odense Kommune, Odsherred Kommune, Pension Danmark,
Producentforeningen, Rigsrevisionen, SAND
De hjemløses landsorganisation, Udbetaling
Danmark, Vejle Kommune, Vesthimmerland Kommune, Viborg Kommune og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Kommuner: 41,7 mio. kr.
Stat: Ingen
Regioner: Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Stat: Ingen
Kommuner: Ingen
Regioner: Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
9
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0010.png
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ingen
Borgerne kan kræve, at
kommunen skal indhente en
lægeattest, og ellers indhentes
de hvis kommunen har brug
for dem til at oplyse sagen
tilstrækkeligt.
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervsrettet
EU-regulering /-
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
10
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 10 a i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar
2019, tilrettelægges opfølgningen for sygemeldte med ret til sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller
§ 24 b, stk. 1, således at kommunen i disse sager hverken skal indhente 1) et oplysningsskema efter
§ 11, hvis sagen er tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens visitation og opfølgning, eller 2) en
lægeattest efter § 11 a med lægens vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og
eventuelle skånebehov, hvis sagen er tilstrækkeligt lægeligt belyst, eller hvis der alene er behov for
lægelige oplysninger om, hvorvidt der er tale om en livstruende, alvorlig sygdom.
Det foreslås i
§ 10 a,
at for sygemeldte med ret til sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b,
stk. 1, tilrettelægges opfølgningen således, at kommunen i disse sager ikke skal indhente et
oplysningsskema efter § 11, hvis sagen er tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens visitation og
opfølgning.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås at nyaffatte § 11 a, stk. 1,
således at kommunen skal anmode om en lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge, når
kommunen vurderer, det er nødvendigt, for at opfølgningen kan finde sted på et tilstrækkeligt oplyst
grundlag. Nyaffattelsen af § 10 a er således en følge af, at der fremover ikke længere er krav om, at
kommunen i alle sager skal indhente lægeattest fra sygemeldtes praktiserende læge til brug for
første opfølgning i en sygedagpengesag.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 4.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i § 8, stk. 1, i lov om sygedagpenge, skal kommunen i løbende
sygedagpengesager, hvor kommunen ikke har modtaget en raskmelding, tilrettelægge og
gennemføre et individuelt og fleksibelt opfølgningsforløb under hensyn til sygdommens karakter og
sygemeldtes behov og forudsætninger. Efter stk. 3 skal kommunen som led i opfølgningsforløbet,
uanset om der er tale om en hel eller delvis sygemelding, indhente oplysningsskema, visitere, holde
samtale og foretage en samlet vurdering af behov for indsats m.v. og iværksætte den relevante
indsats, herunder fremme gradvis tilbagevenden til arbejdet.
Efter de gældende regler i § 11, stk. 1, skal kommunen have et tilstrækkeligt oplyst grundlag for at
foretage visitering og opfølgning, herunder forberede den første samtale samt vurdere retten til
fulde eller nedsatte sygedagpenge.
11
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Efter de gældende regler i § 11, stk. 2, skal den sygemeldte udfylde et oplysningsskema med
relevante oplysninger, herunder om sygdommens betydning for den sygemeldtes muligheder for at
arbejde og sygdommens karakter, til brug for kommunen. Udfyldelse af oplysningsskemaet skal ske
ved digital selvbetjening, jf. § 69 a, hvis sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion.
Efter gældende regler i § 11, stk. 3, skal kommunen sende oplysningsskemaet til den sygemeldte
ved anmeldelsen af sygefraværet i en løbende sag. Sker anmeldelsen via Nemrefusion, sendes
oplysningsskemaet fra Nemrefusion til den sygemeldte umiddelbart efter anmeldelsen.
Efter de gældende regler i § 69 a, stk. 1, skal udfyldt oplysningsskema efter § 11, stk. 2, hvis
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion, indgives til kommunen digitalt ved anvendelse af den
digitale selvbetjeningsløsning, som kommunen stiller til rådighed (digital selvbetjening), i dette
tilfælde Mit Sygefravær.
Hvis kommunen finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunen tilbyde, at oplysningsskemaet m.v. kan
indgives på anden måde end ved digital selvbetjening, jf. § 69 a, stk. 2.
Er sygefraværet ikke anmeldt via Nemrefusion, er der ikke mulighed for at udfylde
oplysningsskemaet via Mit Sygefravær. I denne situation sender kommunen et oplysningsskema til
den sygemeldte ved modtagelsen af den manuelle anmeldelse af sygefraværet, og opretter en
manuel sag. Den sygemeldte skal returnere det udfyldte oplysningsskema til kommunen senest 8
dage efter afsendelsen, medmindre andet er aftalt med kommunen.
Uanset om afsendelsen af brevet med skemaet er sket fra Nemrefusion eller fra kommunen, skal
oplysningsskemaet være kommunen i hænde senest 8 dage efter. Hvis fristen overskrides uden
rimelig grund, bortfalder sygedagpengene fra den dag, skemaet skulle have været kommunen i
hænde, jf. sygedagpengelovens § 21, til den dag, hvor skemaet afleveres, dog senest 4 uger efter, at
personen har fået meddelelse om bortfaldet.
Det foreslås at nyaffatte
§ 11, stk. 2, 2. pkt.,
således at udfyldelse af oplysningsskemaet skal ske ved
digital selvbetjening, jf. § 69 a.
Forslaget er en konsekvens af den kommende idriftsættelse af det nye kommunale
sygedagpengesystem, som vil gøre det muligt at oplysningsskemaet i alle sager
både sager, hvor
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion, og sager som oprettes manuelt i kommunen
sendes fra
kommunen til den sygemeldte via den digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær.
Forslaget betyder, at alle udfyldte oplysningsskemaer fremover vil skulle indgives digitalt til
kommunen ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær, medmindre
kommunen finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at kunne
anvende digital selvbetjening, og kommunen derfor skal tilbyde, at oplysningsskemaet kan indgives
12
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
på anden måde end ved digital selvbetjening, jf. lovens § 69 a, stk. 2. Det vil sige, at da også de
sygemeldte, hvis sag bliver oprettet manuelt i kommunen, fremover vil have adgang til at anvende
den digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær, vil de som udgangspunkt også få pligt til at
anvende digital selvbetjening.
Forslaget ændrer ikke på reglerne om, hvem som skal udfylde et oplysningsskema, fristen for
udfyldelse af oplysningsskemaet eller på mulighederne for at blive fritaget for at udfylde
oplysningsskemaet digitalt via Mit Sygefravær.
Der henvises til bemærkningerne i punkt 2.3.1.
Til nr. 3
Efter gældende regler i § 11, stk. 3, 1. pkt., i lov om sygedagpenge, skal kommunen sende
oplysningsskemaet til den sygemeldte ved anmeldelsen af sygefraværet i løbende sager. Sker
anmeldelsen via Nemrefusion, sendes oplysningsskemaet fra Nemrefusion til den sygemeldte
umiddelbart efter anmeldelsen, jf. § 11, stk. 3, 2. pkt.
Det foreslås, at § 11, stk. 3, 2. pkt., ophæves.
Forslaget er en konsekvens af indførelsen af det kommende nye kommunale sygedagpengesystem.
Som følge af det nye system vil oplysningsskemaet i alle sager
både sager, hvor sygefraværet er
anmeldt via Nemrefusion, og sager som undtagelsesvis oprettes manuelt
ikke blive sendt fra
Nemrefusion, men derimod fra kommunen, dvs. når anmeldelse er kommet ind i det kommunale
sygedagpengesystem.
Der ændres ikke ved forslaget på, at oplysningsskemaet skal sendes til den sygemeldte ved
anmeldelsen af sygefraværet i en løbende sag, jf. lovens § 11, stk. 3, 1. pkt. Oplysningsskemaet vil
således fortsat blive sendt til den sygemeldte via den digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær
samtidig med underretningsbrevet.
Der henvises til bemærkningerne i punkt 2.3.1.
Til nr. 4
Efter de gældende regler i § 11 a, stk. 1, i lov om sygedagpenge anmoder kommunen til brug for
den første opfølgning, jf. § 13 b, om en lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge, hvis den
sygemeldte ikke forventer at blive fuldt ud raskmeldt inden for otte uger regnet fra første
fraværsdag. Lægeattesten skal indeholde lægens vurdering af den sygemeldtes muligheder for at
arbejde og eventuelle behov for skånehensyn.
Det foreslås i
§ 11 a, stk. 1,
at kommunen, til brug for den første opfølgning, jf. § 13 b, skal anmode
om en lægeattest med den praktiserende læges vurdering af den sygemeldtes muligheder for at
13
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
arbejde og eventuelle behov for skånehensyn, hvis kommunen vurderer, at det er nødvendigt, for at
opfølgningen kan finde sted på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Forslaget medfører, at kommunen i den enkelte sag skal vurdere, om der til brug for den første
opfølgning inden udgangen af 8. fraværsuge, regnet fra 1. fraværsdag, er behov for at indhente en
lægeattest med den praktiserende læges vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og
eventuelle skånehensyn, attest til sygedagpengeopfølgning (herefter kaldet LÆ 285). Hvis
kommunen ud fra oplysningsskemaet og sagens øvrige oplysninger vurderer, at det ikke er
nødvendigt at indhente denne lægeattest, skal kommunen ikke indhente den.
Hvis kommunen på grund af oplysninger i sagen vurderer, at der kan være behov for eksempelvis
en status på den sygemeldtes helbredstilstand, indhenter kommunen en statusattest fra den
sygemeldtes praktiserende læge.
Baggrunden for forslaget er, at det i en række situationer ikke vil være relevant at indhente
lægeattesten (LÆ 285). Det gælder bl.a. i de situationer, hvor den sygemeldte står over for en
raskmelding.
Forslaget skal medvirke til en enklere tilrettelæggelse af opfølgningen. Det skal samtidig sikre, at en
lægeattest kun indhentes, når kommunen vurderer, at det er nødvendigt, for at opfølgningen kan
finde sted på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Til nr. 5
Der findes for nuværende ikke regler i sygedagpengeloven, der giver den sygemeldte ret til at
anmode om indhentelse af en lægeerklæring (LÆ 285). Dette skyldes at det i dag er et krav at
kommunen indhenter en lægeattest (LÆ285), forud for første opfølgningssamtale.
Efter de gældende regler i § 11 b, i lov om sygedagpenge, skal den sygemeldte efter anmodning fra
kommunen medvirke til, at den sygemeldtes praktiserende læge kan udarbejde en lægeattest til brug
for den første opfølgning i kommunen, jf. § 13 b.
Det
foreslås i
§ 11 c
at kommunen i tilknytning til den første opfølgning indhenter en lægeattest fra
den sygemeldtes praktiserende læge, jf. § 11 a, hvis den sygemeldte anmoder om det, og kommunen
ikke forud for opfølgningssamtalen har indhentet en.
Det vil i en række situationer ikke være relevant at indhente lægeattesten (LÆ 285).
En sygemeldt vil dog efter forslaget have krav på at få indhentet en lægeattest fra sin praktiserende
læge med vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og behov for skånehensyn (LÆ
285). Det er en betingelse for den sygemeldtes ret til at anmode om lægeattesten (LÆ 285), at den
sygemeldte ikke tidligere har fået indhentet en lægeattest (LÆ 285). Det kan eksempelvis være
tilfælde, hvor kommunen vurderer, at indhentelse af lægeattesten ikke vil være nødvendig, for at
opfølgningen kan finde sted på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Til nr.
6
14
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Efter de gældende regler i § 24 a, stk. 3, nr. 3, i lov om sygedagpenge er der for et ledigt medlem af
en anerkendt arbejdsløshedskasse, der har ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fra arbejdsløshedskassen under de første 14 dages sygdom efter § 62, stk. 3,
eller § 52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1213 af
11. oktober 2018, ret til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse fra første fraværsdag
efter udløbet af perioden med ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse.
Efter de gældende regler i § 33, nr. 3, i lov om sygedagpenge indtræder retten til sygedagpenge fra
kommunen fra lønmodtagerens første fraværsdag, efter at retten til arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages sygefravær fra arbejdsløshedskassen
efter § 62, stk. 3, eller § 52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er ophørt.
Den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1.
juli 2018.
Det foreslås derfor i
§ 24 a, stk. 3, nr. 3, og § 33, nr. 3,
i lov om sygedagpenge, at bestemmelserne
konsekvensrettes, så henvisningen til midlertidig arbejdsmarkedsydelse og § 52 h, jf. § 62, stk. 3, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. udgår.
Til nr. 7
Efter de gældende regler i § 24 a, stk. 3, nr. 4, i lov om sygedagpenge er der for et ledigt medlem af
en anerkendt arbejdsløshedskasse, der ikke har ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages sygdom, fordi medlemmet arbejder på nedsat tid,
eller fordi medlemmet bliver syg på første ledighedsdag inden tilmelding som jobsøgende på
Jobnet, ret til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse fra første fraværsdag.
Efter de gældende regler i § 38, stk. 3, 2. pkt., skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra
kommunen, senest 3 uger efter at udbetalingen fra arbejdsgiveren eller retten til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygefravær er ophørt, hvis lønmodtageren har fået udbetalt sygedagpenge fra arbejdsgiveren i
arbejdsgiverperioden eller en del af denne eller arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages sygefravær fra arbejdsløshedskassen.
Efter de gældende regler i § 51, stk. 1, udbetales sygedagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse med den sats, som personen på første dag med ret til sygedagpenge kunne have
modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse, hvis den
pågældende ikke havde været syg.
15
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Efter de gældende regler i § 51, stk. 2, udbetales sygedagpenge til personer, der får ret til
sygedagpenge efter § 33, nr. 4, med den sats, som personen på første dag med ret til sygedagpenge
kunne have modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
Efter de gældende regler i § 51, stk. 3, udbetales sygedagpenge til et medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der bliver ledigt i fraværsperioden, med den sats, som personen på første dag
med ret til sygedagpenge efter ansættelsens ophør kunne have modtaget pr. dag i
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
Den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1.
juli 2018.
Det foreslås derfor i
§ 24 a, stk. 3, nr. 4,
to steder i
§ 38, stk. 3, 2. pkt.,
og i
§ 51, stk. 1-3,
at
bestemmelserne konsekvensrettes, så henvisningen til midlertidig arbejdsmarkedsydelse udgår.
Til nr. 8
Efter de gældende regler i § 32, stk. 1, nr. 3, i lov om sygedagpenge har en lønmodtager ret til
sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende, hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville
have været berettiget til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
eller hvis personen på tidspunktet for sygefraværets start er berettiget til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages sygefravær, jf. § 52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., hvor retten til midlertidig arbejdsmarkedsydelse ophører, jf. § 52 k i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., inden udløbet af de 14 dage.
Da den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1.
juli 2018, er bestemmelsen uden reelt indhold i dag.
Det foreslås derfor, at
§ 32, stk. 1, nr. 3,
ophæves.
Lovens § 32, stk. 1, nr. 4-6 vil herefter blive nr. 3-5.
Til nr. 9
Efter de gældende regler i § 32, stk. 4, i lov om sygedagpenge fastsætter beskæftigelsesministeren
efter forhandling med skatteministeren regler om indberetning af timer til indkomstregisteret, jf. lov
om et indkomstregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 49 af 12. januar 2015, for udbetalte sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge, udbetalte barselsdagpenge efter barselsloven og udbetalte
arbejdsløshedsdagpenge samt midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
16
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1.
juli 2018.
Det foreslås derfor, at
§ 32, stk. 4,
konsekvensrettes, så henvisningen til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse udgår.
Til nr. 10
Efter de gældende regler i § 35, stk. 4, i lov om sygedagpenge skal et medlem, der er berettiget til
midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., anmelde sygefravær
til arbejdsløshedskassen på første sygefraværsdag.
Den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1.
juli 2018.
Det foreslås derfor, at
§ 35, stk. 4,
ophæves.
Lovens § 35, stk. 5, vil herefter blive stk. 4.
Til nr. 11
Det fremgår af § 40, stk. 5, og § 40 a, stk. 4, i lov om sygedagpenge, at Nemrefusion sender et
underretningsbrev til den sygemeldte med information om arbejdsgiverens eller
arbejdsløshedskassens anmeldelse af refusionskravet, samt de oplysninger arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen har afgivet i den forbindelse. Tilsvarende gælder, når arbejdsgiveren via
Nemrefusion anmoder kommunen om refusion, jf. § 59, stk. 8.
Efter gældende regler i § 38, stk. 1, skal en lønmodtager anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra Nemrefusion på baggrund af
arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har lønmodtageren
modtaget løn under sygefraværet, skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra Nemrefusion på baggrund af
arbejdsgiverens sidste refusionsanmodning.
Det foreslås, at i
§ 38, stk. 1, 1. pkt., § 40, stk. 5, 2. pkt., § 40 a, stk. 4, 2. pkt.
og
§ 59, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »afsendelsen af underretningsbrevet fra Nemrefusion« til: »kommunens afsendelse af
underretningsbrevet«.
Forslaget er en konsekvens af indførelsen af det kommende nye kommunale sygedagpengesystem.
Som følge af det nye system vil underretningsbreve ikke blive sendt fra Nemrefusion
men fra
kommunen, når anmeldelsen eller refusionsanmodningen er kommet ind i det kommunale
sygedagpengesystem.
17
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Der ændres ikke ved forslaget på pligter og rettigheder for den sygemeldte.
Der henvises til bemærkningerne i punkt 2.3.1.
Til nr. 12
Efter gældende regler i § 38, stk. 1, i lov om sygedagpenge, skal en lønmodtager anmode om
sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af
sygefraværet. Har lønmodtageren modtaget løn under sygefraværet, skal lønmodtageren anmode om
sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra Nemrefusion
på baggrund af arbejdsgiverens sidste refusionsanmodning.
Det foreslås i § 38, stk. 1, 2. pkt., at ændre »afsendelse af underretningsbrevet fra Nemrefusion« til:
»kommunens afsendelse af underretningsbrevet«.
Forslaget er en konsekvens af indførelsen af det kommende nye kommunale sygedagpengesystem.
Som følge af det nye system vil underretningsbreve ikke blive sendt fra Nemrefusion
men fra
kommunen, når anmeldelsen eller refusionsanmodningen er kommet ind i det kommunale
sygedagpengesystem.
Der ændres ikke ved forslaget på pligter og rettigheder for den sygemeldte.
Der henvises til bemærkningerne i punkt 2.3.1.
Til nr. 13
Det fremgår af § 40, stk. 5, og § 40 a, stk. 4, i lov om sygedagpenge, at Nemrefusion sender et
underretningsbrev til borgeren med information om arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens
anmeldelse af refusionskravet, samt de oplysninger arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen har
afgivet i den forbindelse. Tilsvarende gælder, når arbejdsgiveren via Nemrefusion anmoder
kommunen om refusion, jf. § 59, stk. 8.
Efter gældende regler i § 38, stk. 1, skal en lønmodtager anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra Nemrefusion på baggrund af
arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har lønmodtageren
modtaget løn under sygefraværet, skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra Nemrefusion på baggrund af
arbejdsgiverens sidste refusionsanmodning. Det fremgår af lovens § 38, stk. 2, at anmodning om
sygedagpenge skal ske ved digital selvbetjening, jf. § 69 a.
18
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Er der ikke udsendt et underretningsbrev fra Nemrefusion, trods lønmodtagerens eller den lediges
anmeldelse af sygefraværet til arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen, skal anmodningen om
sygedagpenge ske på en blanket som anvises af kommunen, jf. § 38, stk. 3. I denne situation skal
anmodningen ske senest 3 uger efter første fraværsdag, når der anmodes om sygedagpenge fra
første fraværsdag.
Det foreslås, at ”fra Nemrefusion” udgår i § 38, stk. 3, 1. pkt., § 40, stk. 5, 1. pkt., § 40 a, stk. 4, 1.
pkt., og § 59, stk. 8, 1. pkt.
Forslaget er en konsekvens af indførelsen af det kommende nye kommunale sygedagpengesystem.
Som følge af det nye system vil underretningsbreve ikke blive sendt fra Nemrefusion
men fra
kommunen, når anmeldelsen eller refusionsanmodningen er kommet ind i det kommunale
sygedagpengesystem
Der ændres ikke ved forslaget på pligter og rettigheder for den sygemeldte.
Der henvises til bemærkningerne i punkt 2.3.1.
Til nr. 14
Efter de gældende regler i § 38, stk. 4, i lov om sygedagpenge skal en person, som ikke er i aktuel
beskæftigelse hos en arbejdsgiver, og som ikke er dagpengeberettiget ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse eller modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse, anmode om sygedagpenge
hos kommunen senest 1 uge efter første fraværsdag.
Den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1.
juli 2018.
Det foreslås derfor, at
§ 38, stk. 4, 1. pkt.,
konsekvensrettes, så henvisningen til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse udgår.
Til nr. 15
Efter gældende regler i § 40 a, stk. 2, i lov om sygedagpenge skal arbejdsløshedskassen anmelde et
ledigt medlems sygefravær til medlemmets opholdskommune, senest 1 uge efter at medlemmet har
givet besked om sygefraværet til arbejdsløshedskassen, når et ledigt medlem ved sin anmeldelse af
sygefravær efter § 35, stk. 3 eller 4, har oplyst at være delvis ledig.
Efter § 35, stk. 4, skal et medlem, der er berettiget til midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., anmelde sygefravær til arbejdsløshedskassen på første
sygefraværsdag. Anmeldes sygefraværet for sent, har medlemmet først ret til sygedagpenge fra
19
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
anmeldelsesdagen. Det gælder dog ikke, hvis der foreligger en fyldestgørende begrundelse for, at
medlemmet ikke har opfyldt kravet.
Den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1.
juli 2018.
I lovforslagets § 1, nr. 10 foreslås det at ophæve § 35, stk. 4. Det foreslås derfor i
§ 40 a, stk. 2,
at
bestemmelsen konsekvensrettes, så henvisningen til § 35, stk. 4 udgår.
Til nr. 16
Efter de gældende regler i § 53, stk. 2, nr. 2, i lov om sygedagpenge beregnes sygedagpenge på
samme måde som ved fuldt fravær til arbejdsløshedsdagpengemodtagere eller modtagere af
midlertidig arbejdsmarkedsydelse, der bliver berettiget til sygedagpenge på grund af delvis
uarbejdsdygtighed.
Den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1.
juli 2018.
Det foreslås derfor at konsekvensrette
§ 53, stk. 2, nr. 2,
så henvisningen til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse udgår.
Til nr. 17
Efter de gældende regler i § 53 a, stk. 2, i lov om sygedagpenge har en person ikke ret til
sygedagpenge for de dage, for hvilke der er ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fra arbejdsløshedskassen under de første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, jf.
§ 52 h i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1.
juli 2018.
Det foreslås derfor, at henvisningen til midlertidig arbejdsmarkedsydelse og § 52 h udgår af § 53 a,
stk. 2.
Til nr. 18
Efter de gældende regler i § 69 a, stk. 1, i lov om sygedagpenge, skal udfyldt oplysningsskema efter
§ 11, stk. 2, hvis sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion, indgives til kommunen digitalt ved
anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som kommunen stiller til rådighed (digital
selvbetjening), i dette tilfælde Mit Sygefravær.
20
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Hvis kommunen finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunen tilbyde, at oplysningsskemaet m.v. kan
indgives på anden måde end ved digital selvbetjening, jf. § 69 a, stk. 2.
Det foreslås, at ”hvis sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion” udgår af
§ 69 a, stk. 1.
Forslaget er en konsekvens af den kommende idriftsættelse af det nye kommunale
sygedagpengesystem, som vil gøre det muligt at oplysningsskemaet i alle sager
både sager, hvor
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion, og sager som oprettes manuelt i kommunen
sendes fra
kommunen til den sygemeldte via den digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær.
Forslaget betyder, at alle udfyldte oplysningsskemaer fremover vil skulle indgives digitalt til
kommunen ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær, medmindre
kommunen finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at kunne
anvende digital selvbetjening, og kommunen derfor skal tilbyde, at oplysningsskemaet kan indgives
på anden måde end ved digital selvbetjening, jf. lovens § 69 a, stk. 2.
Se i øvrigt bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til § 2.
Det foreslås i
stk. 1,
at forslaget træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Det betyder, at sygedagpengesager, der indberettes til kommunen efter 1. januar 2020, vil være
omfattet af de nye regler, hvorefter lægeattesten kun skal indhentes, hvis kommunen vurderer, at det
er nødvendigt, eller hvis den sygemeldte anmoder om det.
Det foreslås i
stk. 2,
at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr.
2, 3, 11, 12 og 13. Bestemmelserne indeholder de sproglige rettelser i sygedagpengeloven, som skal
gælde fra tidspunktet, hvor kommunerne tager det nye kommunale sygedagpengesystem i drift.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da lov om sygedagpenge ikke gælder eller kan sættes
i kraft for Færøerne og Grønland.
21
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0022.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr.
68 af 25. januar 2019, som ændret ved § 3 i lov
nr. 701 af 8. juni 2018, § 4 i lov nr. 339 af 2.
april 2019, § 1 i lov nr. 495 af 1. maj 2019 og §
3 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
§ 10 a.
For sygemeldte med ret til sygedagpenge
efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1,
tilrettelægges opfølgningen således, at
kommunen i disse sager hverken skal indhente
1) et oplysningsskema efter § 11, hvis sagen er
tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens
visitation og opfølgning, eller
2) en lægeattest efter § 11 a med lægens
vurdering af den sygemeldtes muligheder for at
arbejde og eventuelle skånebehov, hvis sagen er
tilstrækkeligt lægeligt belyst, eller hvis der alene
er behov for lægelige oplysninger om, hvorvidt
der er tale om en livstruende, alvorlig sygdom.
1.
§ 10 a,
affattes således:
Ȥ
10 a.
For sygemeldte med ret til
sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b,
stk. 1, tilrettelægges opfølgningen således, at
kommunen ikke skal indhente et
oplysningsskema efter § 11, hvis sagen er
tilstrækkelig belyst i forhold til kommunens
visitation og opfølgning.«
22
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0023.png
§ 11.
Kommunen skal have et tilstrækkeligt
oplyst grundlag for at foretage visitation og
opfølgning, herunder forberede den første
samtale samt vurdere retten til fulde eller
nedsatte sygedagpenge.
Stk. 2.
Den sygemeldte skal udfylde et
oplysningsskema med relevante oplysninger,
herunder om sygdommens betydning for den
sygemeldtes muligheder for at arbejde og
sygdommens karakter, til brug for kommunen.
Udfyldelse af oplysningsskemaet skal ske ved
digital selvbetjening, jf. § 69 a, hvis
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion.
Stk. 3.
---
2.
§ 11, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
»Udfyldelse
af oplysningsskemaet skal ske ved
digital selvbetjening, jf. § 69 a.«
§ 11.
---
Stk. 2
---
Stk. 3.
Kommunen skal sende
oplysningsskemaet til den sygemeldte ved
anmeldelse af sygefravær i løbende sager
medmindre oplysningsskemaet i medfør af
regler fastsat efter § 10, stk. 2, er sendt til den
sygemeldte i forbindelse med anmodning om
tidlig opfølgning efter §§ 7 c og 7 d. Sker
anmeldelsen via Nemrefusion, sendes
oplysningsskemaet fra Nemrefusion til den
sygemeldte umiddelbart efter anmeldelsen. Den
sygemeldte skal svare senest 8 dage efter
afsendelsen af oplysningsskemaet, medmindre
andet aftales med kommunen.
3.
§ 11, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
23
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0024.png
§ 11 a.
Kommunen anmoder til brug for den
første opfølgning, jf. § 13 b, om en lægeattest fra
den sygemeldtes praktiserende læge, hvis den
sygemeldte ikke forventer at blive fuldt ud
raskmeldt inden for 8 uger regnet fra første
fraværsdag. Lægeattesten skal indeholde lægens
vurdering af den sygemeldtes muligheder for at
arbejde og eventuelle behov for skånehensyn.
Stk. 2-4
---
4.
§ 11 a, stk. 1,
affattes således:
Ȥ
11 a.
Kommunen skal til brug for den første
opfølgning, jf. § 13 b, anmode om en lægeattest
med den praktiserende lægens vurdering af den
sygemeldtes muligheder for at arbejde og
eventuelle behov for skånehensyn, hvis
kommunen vurderer, at det er nødvendigt, for at
opfølgningen kan finde sted på et tilstrækkeligt
oplyst grundlag. «
5.
Efter § 11 b indsættes:
Ȥ
11 c.
Kommunen indhenter i tilknytning til
den første opfølgning en lægeattest fra den
sygemeldtes praktiserende læge, jf. § 11 a, hvis
den sygemeldte ønsker det, og kommunen ikke
forud for opfølgningssamtalen har indhentet en.«
24
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0025.png
§ 24 a.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
I følgende tilfælde er der ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
på et tidligere tidspunkt end efter stk. 2:
1-2) ---
3) For et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der har ret til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fra arbejdsløshedskassen
under de første 14 dages sygdom efter § 62, stk.
3, eller § 52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., er der ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
fra første fraværsdag efter udløbet af perioden
med ret til arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
4) ---
Stk. 4-7.
---
6.
I
§ 24 a, stk. 3, nr. 3,
og
§ 33, nr. 3,
udgår
»eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse« og
»eller § 52 h, jf. § 62, stk. 3,«.
§ 33.
Retten til sygedagpenge fra kommunen
indtræder
1-2) ---
3) fra lønmodtagerens første fraværsdag, efter at
retten til arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de
første 14 dages sygefravær fra
arbejdsløshedskassen efter § 62, stk. 3, eller § 52
h, jf. § 62, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er ophørt, eller
4) ---
25
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0026.png
§ 24 a.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
I følgende tilfælde er der ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
på et tidligere tidspunkt end efter stk. 2:
1-3) ---
4) For et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der ikke har ret til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygdom, fordi medlemmet arbejder på nedsat tid,
eller fordi medlemmet bliver syg på første
ledighedsdag inden tilmelding som jobsøgende
på Jobnet, er der ret til et jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse fra første
fraværsdag.
Stk. 4-7.
---
7.
I
§ 24 a, stk. 3, nr. 4, § 38, stk. 3, 2. pkt.,
og
§
51, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 2. pkt.
og
stk. 3,
udgår
»eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
§ 38.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Er der ikke sendt et underretningsbrev fra
Nemrefusion trods lønmodtagerens anmeldelse
af sygefraværet til arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen, skal lønmodtageren
anmode om sygedagpenge fra kommunen senest
3 uger efter første fraværsdag, når
lønmodtageren skal modtage sygedagpenge fra
kommunen fra første fraværsdag. Har
lønmodtageren fået udbetalt sygedagpenge fra
arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden eller en
del af denne eller arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de
første 14 dages sygefravær fra
arbejdsløshedskassen, skal lønmodtageren
anmode om sygedagpenge fra kommunen, senest
3 uger efter at udbetalingen fra arbejdsgiveren
26
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0027.png
eller retten til arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de
første 14 dages sygefravær er ophørt.
Anmodning sker i dette tilfælde ved at udfylde
en blanket, som udleveres af kommunen.
Stk. 4-8.
---
§ 51.
Sygedagpenge til et ledigt medlem af en
anerkendt arbejdsløshedskasse udbetales med
den sats, som personen på første dag med ret til
sygedagpenge kunne have modtaget pr. dag i
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, hvis den pågældende
ikke havde været syg, jf. dog stk. 2 og 3 og § 53
a. Til personer, der ved deltagelse i aktiviteter
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
modtager ydelser, som træder i stedet for
arbejdsløshedsdagpenge, udgør sygedagpengene
et beløb svarende til den aktuelle indtjening, dog
maksimalt det højeste sygedagpengebeløb.
Stk. 2.
Sygedagpenge til et ledigt medlem af en
anerkendt arbejdsløshedskasse, der deltager i
tilbud efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, beregnes dog efter stk. 1
på samme måde, som hvis den pågældende ikke
deltog i tilbuddet, jf. dog § 53 a. Sygedagpenge
til personer, der får ret til sygedagpenge efter §
33, nr. 4, udbetales med den sats, som personen
på første dag med ret til sygedagpenge kunne
have modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge
eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
Stk. 3.
Sygedagpenge til et medlem af en
anerkendt arbejdsløshedskasse, der bliver ledigt i
fraværsperioden, udbetales med den sats, som
personen på første dag med ret til sygedagpenge
efter ansættelsens ophør kunne have modtaget
pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
Stk. 4.
---
27
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0028.png
§ 32.
En lønmodtager har ret til sygedagpenge
fra kommunen, når den pågældende
1- 2) ---
3) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt,
ville have været berettiget til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, jf. lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. eller hvis personen
på tidspunktet for sygefraværets start er
berettiget til midlertidig arbejdsmarkedsydelse
under de første 14 dages sygefravær, jf. § 52 h,
jf. § 62, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., hvor retten til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse ophører, jf. § 52 k i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., inden udløbet
af de 14 dage.
4-7) ---
Stk. 2-5.
---
8.
§ 32, stk. 1, nr. 3,
ophæves.
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.
§ 32.
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med skatteministeren regler om
indberetning af timer til indkomstregisteret, jf.
lov om et indkomstregister, for udbetalte
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge,
udbetalte barselsdagpenge efter barselsloven og
udbetalte arbejdsløshedsdagpenge og midlertidig
arbejdsmarkedsydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 5.
---
9.
I
§ 32, stk. 4,
udgår »og midlertidig
arbejdsmarkedsydelse«.
28
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0029.png
§ 35.
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Et medlem, der er berettiget til
midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., skal anmelde
sygefravær til arbejdsløshedskassen på første
sygefraværsdag. Anmeldes sygefraværet for
sent, har medlemmet først ret til sygedagpenge
fra anmeldelsesdagen. Det gælder dog ikke, hvis
der foreligger en fyldestgørende begrundelse for,
at medlemmet ikke har opfyldt kravet.
Stk. 5.
---
10.
§ 35, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
§ 38.
Lønmodtageren skal anmode om
sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter
afsendelsen af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens
eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af
sygefraværet. Har lønmodtageren modtaget løn
under sygefraværet, skal lønmodtageren anmode
om sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage
efter afsendelse af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens
sidste refusionsanmodning.
Stk. 2-8.
---
11.
I
§ 38, stk. 1, 1. pkt., § 40, stk. 5, 2. pkt., § 40
a, stk. 4, 2. pkt.
og
§ 59, stk. 8, 2. pkt.,
ændres
»afsendelsen af underretningsbrevet fra
Nemrefusion« til: »kommunens afsendelse af
underretningsbrevet«.
§ 40.
---
Stk. 2-4.
---
Stk. 5.
Lønmodtageren skal ved et
underretningsbrev fra Nemrefusion orienteres
om de oplysninger, som arbejdsgiveren har
afgivet til Nemrefusion ved anmeldelse af
sygefraværet. Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal
lønmodtageren senest 8 dage efter afsendelsen af
29
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0030.png
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre
kommunen opmærksom herpå ved digital
selvbetjening, jf. § 69 a.
§ 40 a.
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Medlemmet skal ved et underretningsbrev
fra Nemrefusion orienteres om de oplysninger,
som arbejdsløshedskassen har afgivet til
Nemrefusion ved anmeldelsen af sygefraværet.
Er medlemmet ikke enig i de af
arbejdsløshedskassen afgivne oplysninger, skal
medlemmet senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre
kommunen opmærksom herpå ved digital
selvbetjening, jf. § 69 a.
§ 59.
---
Stk. 2-7.---
Stk. 8.
Lønmodtageren skal ved et
underretningsbrev fra Nemrefusion orienteres
om de oplysninger, som arbejdsgiveren har givet
til Nemrefusion ved anmodningen om refusion.
Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal
lønmodtageren senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre
kommunen opmærksom herpå ved digital
selvbetjening, jf. § 69 a.
§ 38.
Lønmodtageren skal anmode om
sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter
afsendelsen af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens
12.
I
§ 38, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »afsendelse af
underretningsbrevet fra Nemrefusion« til:
30
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0031.png
eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af
sygefraværet. Har lønmodtageren modtaget løn
under sygefraværet, skal lønmodtageren anmode
om sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage
efter afsendelse af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens
sidste refusionsanmodning.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Er der ikke sendt et underretningsbrev fra
Nemrefusion trods lønmodtagerens anmeldelse
af sygefraværet til arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen, skal lønmodtageren
anmode om sygedagpenge fra kommunen senest
3 uger efter første fraværsdag, når
lønmodtageren skal modtage sygedagpenge fra
kommunen fra første fraværsdag. Har
lønmodtageren fået udbetalt sygedagpenge fra
arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden eller en
del af denne eller arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de
første 14 dages sygefravær fra
arbejdsløshedskassen, skal lønmodtageren
anmode om sygedagpenge fra kommunen, senest
3 uger efter at udbetalingen fra arbejdsgiveren
eller retten til arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de
første 14 dages sygefravær er ophørt.
Anmodning sker i dette tilfælde ved at udfylde
en blanket, som udleveres af kommunen.
Stk. 4-8.
---
»kommunens afsendelse af
underretningsbrevet«.
13.
I
§ 38, stk. 3, 1. pkt., § 40, stk. 5, 1. pkt., § 40
a, stk. 4, 1. pkt.
og
§ 59, stk. 8, 1 pkt.,
udgår »fra
Nemrefusion«.
§ 40.
---
Stk. 2-4.
---
Stk. 5.
Lønmodtageren skal ved et
underretningsbrev fra Nemrefusion orienteres
om de oplysninger, som arbejdsgiveren har
afgivet til Nemrefusion ved anmeldelse af
31
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0032.png
sygefraværet. Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal
lønmodtageren senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre
kommunen opmærksom herpå ved digital
selvbetjening, jf. § 69 a.
§ 40 a.
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Medlemmet skal ved et underretningsbrev
fra Nemrefusion orienteres om de oplysninger,
som arbejdsløshedskassen har afgivet til
Nemrefusion ved anmeldelsen af sygefraværet.
Er medlemmet ikke enig i de af
arbejdsløshedskassen afgivne oplysninger, skal
medlemmet senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre
kommunen opmærksom herpå ved digital
selvbetjening, jf. § 69 a.
§ 59.
---
Stk. 2-7.
---
Stk. 8.
Lønmodtageren skal ved et
underretningsbrev fra Nemrefusion orienteres
om de oplysninger, som arbejdsgiveren har givet
til Nemrefusion ved anmodningen om refusion.
Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal
lønmodtageren senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre
kommunen opmærksom herpå ved digital
selvbetjening, jf. § 69 a.
§ 38.
---
14.
I
§ 38, stk. 4, 1. pkt.,
udgår »eller modtager
midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
32
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0033.png
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
En person, som ikke er i aktuel
beskæftigelse hos en arbejdsgiver, og som ikke
er dagpengeberettiget ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse eller modtager midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, skal anmode om
sygedagpenge hos kommunen senest 1 uge efter
første fraværsdag. Anmodningen om
sygedagpenge skal ske på en blanket, som
udleveres af kommunen.
Stk. 5-8.
---
§ 40 a.
---
Stk. 2.
Arbejdsløshedskassen skal anmelde
sygefraværet til medlemmets opholdskommune,
senest 1 uge efter at medlemmet har givet
besked om sygefraværet til
arbejdsløshedskassen, når et ledigt medlem ved
sin anmeldelse af sygefravær efter § 35, stk. 3
eller 4, har oplyst at være delvis ledig.
Stk. 3-4.
---
15.
I
§ 40 a, stk. 2,
udgår »eller 4«.
§ 53.
---
Stk. 2.
Sygedagpengene beregnes dog på samme
måde som ved fuldt fravær til
1) ---
2) arbejdsløshedsdagpengemodtagere eller
modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse,
der bliver berettiget til sygedagpenge på grund af
delvis uarbejdsdygtighed, og
3) ---
Stk. 3.
---
16.
I
§ 53, stk. 2, nr. 2,
udgår »eller modtagere af
midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
33
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107224_0034.png
§ 53 a.
---
Stk. 2.
En person har ikke ret til sygedagpenge
for de dage, for hvilke der er ret til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fra arbejdsløshedskassen
under de første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3,
jf. § 52 h i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
17.
I
§ 53 a, stk. 2,
udgår »eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse« og »jf. § 52 h«.
§ 69 a.
Udfyldt oplysningsskema efter § 11, stk.
2, hvis sygefraværet er anmeldt via
Nemrefusion, anmodning om sygedagpenge fra
kommunen efter § 38, stk. 2, og meddelelser
efter § 40, stk. 5, § 40 a, stk. 4, og § 59, stk. 8,
skal indgives til kommunen ved anvendelse af
den digitale løsning, som kommunen stiller til
rådighed (digital selvbetjening).
Oplysningsskemaer, anmodninger og
meddelelser, der ikke indgives ved digital
selvbetjening, afvises af kommunen, jf. dog stk.
2 og 3.
Stk. 2
4
---
18.
I
§ 69 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår », hvis
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion«.
34