UDKAST
Fremsat den xx. november af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard Thomsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(En enklere tilrettelæggelse af første sygedagpengeopfølgning m.v.)
§1
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019, som ændret ved § 3 i lov nr.
701 af 8. juni 2018, § 4 i lov nr. 339 af 2. april 2019, § 1 i lov nr. 495 af 1. maj 2019 og § 3 i lov nr.
551 af 7. maj 2019, foretages følgende ændringer:
1.
§ 10 a
affattes således:
Ȥ 10 a.
For sygemeldte med ret til sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1,
tilrettelægges opfølgningen således, at kommunen ikke skal indhente et oplysningsskema efter § 11,
hvis sagen er tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens visitation og opfølgning.«
2.
§ 11, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
»Udfyldelse
af oplysningsskemaet skal ske ved digital selvbetjening, jf. § 69 a.«
3.
§ 11, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
4.
§ 11 a, stk. 1,
affattes således:
Ȥ 11 a.
Kommunen skal til brug for den første opfølgning, jf. § 13 b, anmode om en lægeattest
med den praktiserende læges vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og eventuelle
behov for skånehensyn, hvis kommunen vurderer, at det er nødvendigt, for at opfølgningen kan
finde sted på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.«
5.
Efter § 11 b indsættes:
Ȥ 11 c.
Kommunen indhenter i tilknytning til den første opfølgning en lægeattest fra den
sygemeldtes praktiserende læge, jf. § 11 a, hvis den sygemeldte ønsker det, og kommunen ikke
forud for opfølgningssamtalen har indhentet en.«
1