Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 52 Bilag 1
Offentligt
2107222_0001.png
NOTAT
Oversigt over høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-
dring af lov om sygedagpenge (En enklere tilrettelæggelse af
første opfølgningssamtale m.v.)
2. oktober 2019
J.nr. 2019-4751
ALI
SSC
Indledning
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge (En enklere tilrettelæggelse af
første opfølgningssamtale m.v.) blev sendt i høring i organisationer, interesseorga-
nisationer m.fl., den 2. september 2019 med frist til den 30. september 2019.
Følgende har afgivet høringssvar:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Danske A-kasser, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrel-
sen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Forhandlingsfællesskabet, Institut for
Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening, Lederne, Lægeforeningen,
Rigsrevisionen, SMVdanmark og Ældresagen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
1.
Generelle bemærkninger
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Danske A-kasser, Forhandlingsfællesskabet, Institut
for Menneskerettigheder, Rigsrevisionen, SMVdanmark og Ældresagen, har ingen
kommentarer til lovforslaget.
De resterende høringsparter er positive over for forslagets indhold.
2.
Bemærkninger til lovforslaget
Lederne mener, at forenklingen er fornuftig, da det i mange tilfælde er overflødigt
at indhente lægeattest.
Lederne er samtidig optaget af, at kommunerne får indhentet sundhedsoplysninger,
når det er relevant, og at STAR har fokus på vigtigheden af, at oplysninger om
skånehensyn kommunikeres til sygemeldtes arbejdsplads.
FH hilser en enklere tilrettelæggelse af første opfølgningssamtale velkommen og
finder det positivt, at sygemeldte selv kan gøre krav på, at der skal indhentes en
lægeattest.
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2107222_0002.png
FH mener dog, at dette stiller krav til kommunens vejledningsforpligtelse, så den
sygemeldte bliver orienteret om denne rettighed, og det er fortsat kommune ansvar
at en sag er tilstrækkeligt oplyst.
Lægeforeningen finder det fornuftigt, at lovgivningen justeres, så kommunerne
fremover kun skal indhente en lægeattest, hvis kommunen eller den sygemeldte
vurderer, at der er behov for det.
Lægeforeningen finder det betryggende, at der indføres en ret for den sygemeldte
til at få udarbejdet attesten (LÆ 285) hos sin praktiserende læge, uanset at kommu-
nen ikke har vurderet, at det var nødvendigt, og påpeger vigtigheden af, at den
sygemeldte vejledes om muligheden.
KL hilser det velkomment, at der sker en forenkling og større fleksibilitet
på brugen af lægeerklæringer ved første opfølgningsaftale.
KL tager forbehold for det økonomiske skøn på de 40 mio.kr. i årlig mindreudgift
for kommunerne, der fremgår af lovforslaget.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at oplysningen af sagen stadig sker ude i den
enkelte kommune. Når kommunen skal træffe en afgørelse i en sag efter sygedag-
pengeloven, skal de oplyse sagen i overensstemmelse med retssikkerhedslovens §
10. Det betyder at kommunen i den konkrete sag skal overveje, om der er behov for
yderligere oplysninger for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en
afgørelse. Såfremt en kommune træffer en afgørelse, der ikke er tilstrækkelig op-
lyst, vil afgørelsen være ugyldig.
Det afgøres ud fra en konkret vurdering i hver enkelt sag, hvilke oplysninger myn-
digheden skal indhente, for at have det fornødne grundlag for at træffe en afgørel-
se. Der er tale om en vurdering, som kommunen altid skal foretage, i alle tilfælde
hvor der træffes en afgørelse.
3.
Øvrige emner
Digitaliseringsstyrelsen finder det positivt, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering i lovforslagets almindelige bemærkninger har anført overvejelser vedrø-
rende afvejningen af lovforslagets principefterlevelse.
FH mener, at det med henblik på yderligere forenkling bør overvejes, at tidspunktet
for, hvornår opfølgningssamtalen skal foregå, vurderes individuelt.
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Forslaget fra FH er ikke en del af den aftale, som ligger til grund for lovforslaget.
Datatilsynet bemærker, at det er deres forståelse, at lovforslaget medfører vedtagel-
se af særregler om behandling af personoplysninger, for så vidt angår reglerne om
afskaffelse af krav om en lægeattest. Datatilsynet bemærker videre, at styrelsen i
2
L 52 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
den forbindelse ikke ses at have taget stilling til forholdet til de databeskyttelsesret-
lige regler, herunder behandlingshjemlen. På baggrund af dette henstiller Datatil-
synet til, at man i bemærkningerne adresserer forholdet til persondataforordningens
regler.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har på baggrund af Datatilsynets høringssvar været i
dialog med Datatilsynet om forståelsen af høringssvaret. Der blev helt overordnet
givet vejledning om, at behandlingshjemlen skal adresseres, når der sker indsam-
ling af personoplysninger.
På denne baggrund er det af styrelsen blevet præciseret, at indsamlingen af hel-
bredsoplysningerne sker efter persondataforordningens art. 9, stk. 2, litra b, og at
der ikke findes at være ændringer i denne hjemmel som følge af de foreslåede æn-
dringer i sygedagpengeloven.
Bemærkningerne har alene givet anledning til ændringer i lovforslaget, for så vidt
angår præciseringer efter Datatilsynets høringssvar. Den eksterne høring har derfor
ikke givet anledning til indholdsmæssige ændringer.
3