Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i
brev af 22. november stillet mig følgende spørgsmål 1 til L51, som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT) og Søren
Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 1
Mener ministeren, at ministeriets svar i høringsnotatet er fyldestgørende og dæk-
kende i forhold til den fremførte kritik af den gældende udelukkelse af vedvarende
elektricitet, og planlægger ministeren at foreslå en ligestilling i fremtiden?
Svar
For at vi kan nå i mål med 70 pct.-målet, er det bydende nødvendigt med en grøn
omstilling af transportsektoren. Derfor bliver elbiler fremmet med afgiftsfritagelse
ved køb og i en vis udstrækning ved lavere afgifter på el. Elbusser fremmes især
ved, at der kun betales minimumsafgift på el til opladning, hvilket udgør et ret bety-
deligt tilskud.
Hvis VE-el blev inddraget i biobrændstofloven, ville det umiddelbart fortrænge bio-
brændstoffer, der er dyrere end fossile brændstoffer. Derfor ville en inddragelse af
el i iblandingskravet medføre øget CO
2
-udledning fra transportsektoren og således
ikke bidrage til den grønne omstilling. Dermed vil man heller ikke længere kunne
opfylde VE-direktivets krav med et iblandingskrav på 7,6 pct., og mankoen i forhold
til opfyldelse af CO
2
-reduktionskrav vil blive øget.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/1