Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51
Offentligt
2125341_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i
brev af 13. december stillet mig følgende spørgsmål 27 til L51, som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 27
Er det korrekt, at Danmark i bestræbelserne på at overholde VE-direktivet via L 51
styrer direkte mod at overtræde hele tre EU-direktiver i 2020:
- Vedvarende energi-direktivet (RED), hvor 7,6 pct. biobrændstof formentlig ikke
er nok til at nå 10 procentmålet (Energistyrelsen kom i 2015 selv frem til, at an-
delen af biobrændstof minimum skal være 8,15 pct. og ikke 7,6 pct. som fore-
slået af ministeren),
- Brændstofkvalitetsdirektivet (FQD), hvor der skal opnås 6,4 pct. CO2-reduktion
i 2020,
og
- ILUC-direktivet (ILUC), hvor der skal anvendes 0,5 pct. avancerede biobrænd-
stoffer (hvorved de foreslåede 0,15 pct. altså ikke er nok)?
Svar
I den seneste fremskrivning forventes VE-el anvendt på vej og bane at bidrage med
ca. 2,5 pct. point af de 10 pct. VE, der stilles krav om i VE-direktivet. Derfor vurde-
res det at være tilstrækkeligt med et iblandingskrav på 7,6 pct. for at opfylde den
resterende del.
Når iblandingskravet er lavere end det blev beregnet i 2015, skyldes det primært, at
bidraget fra VE-el især til vejtransport på nuværende tidspunkt forventes at være
større i 2020, end det blev antaget i 2015.
Med hensyn til brændstofkvalitetsdirektivets bestemmelse om at CO
2
-intensiteten
for brændstoffer leveret til transport mv. skal reduceres med 6 pct. i 2020 ift. 2010,
så er dette et krav som EU stiller til brændstofleverandørerne og ikke medlemssta-
terne. Desuagtet påhviler det medlemsstaterne at sikre, at brændstofleverandører-
ne opfylder kravet. Kravet er blevet implementeret i dansk lov i 2010. Det bemær-
kes endvidere, at forhøjelsen af det generelle iblandingskrav vil bidrage til opfyldel-
sen af brændstofkvalitetsdirektivet.
Kravet om 0,5 pct. avancerede biobrændstoffer, der følger af ILUC-direktivet, kan
der dispenseres fra. I henhold til VE-direktivet har medlemsstaterne mulighed for at
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 51 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvorvidt Danmark i bestræbelserne på at overholde VE-direktivet via L 51 styrer direkte mod at overtræde hele tre EU-direktiver i 2020, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2125341_0002.png
fastsætte krav om iblanding af avancerede biobrændstoffer, der er lavere end 0,5
procentpoint, baseret på en eller flere af følgende begrundelser:
Objektive faktorer såsom det begrænsede potentiale for bæredygtig pro-
duktion af biobrændstoffer, eller en begrænset tilgængelighed af sådanne
biobrændstoffer til omkostningseffektive priser på markedet.
Særlige tekniske eller klimatiske forhold, der kendetegner det nationale
marked for brændstoffer til transport, f.eks. bilparkens sammensætning og
tilstand, eller
Nationale politikker, der afsætter tilsvarende finansielle midler til fremme af
energieffektivitet og af brugen af elektricitet fra vedvarende energikilder in-
den for transport.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2