Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. december 2019 stillet mig
spørgsmål 26, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 26
Har ministeren hjemmel til at dispensere fra kravet til andelen af avancerede bio-
brændstoffer, uanset om prisen herfor er uforholdsmæssig dyr? Ministeren oplyste i
forbindelse med besvarelse af samrådsspørgsmål A, at hjemmelen til at suspende-
re fra kravet til avancerede biobrændstoffer på 0,9 pct. skal findes i biobrændstoflo-
vens § 3, stk. 10, nr. 2, hvorefter ministeren kan fastsætte en anden biobrændsto-
fandel, ”såfremt særlige hensyn gør sig gældende, herunder (…) hvor avancerede
biobrændstoffer bliver uforholdsmæssigt
dyre”. Ministeren bedes bekræfte, at mini-
steren kan dispensere fra kravet med henvisning til denne hjemmel. Ministeren
bedes i den forbindelse begrunde disse særlige hensyn og hvorfor avancerede
biobrændstoffer forventes at blive uforholdsmæssigt dyre, særligt set i lyset af in-
formationerne fra Emmelev A/S, der kan levere 0,2 pct., den danske
biogasbranche, der allerede leverer 0,3 pct. samt de seneste informationer fra Nor-
dic Green, der kan levere 0,73 pct. avanceret metanol.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende svar fra Energistyrelsen:
”Det er
vurderingen, at der er hjemmel i § 3, stk. 10, nr. 2, til at nedsætte iblan-
dingskravet på grund af risikoen for, at de avancerede biobrændstoffer bliver ufor-
holdsmæssigt dyre i 2020.
I forhold til det indledende spørgsmål om, hvorvidt ministeren har hjemmel til at
dispensere fra kravet til anvendelsen af biobrændstoffer, uanset om prisen herfor er
uforholdsmæssig dyr, kan ministeren endvidere oplyse følgende om de øvrige
hjemler i loven til at nedsætte iblandingskravet.
I henhold til § 3, stk. 10, i biobrændstofloven vil ministeren også kunne nedsætte
iblandingskravet, såfremt særlige hensyn gør sig gældende, herunder i forbindelse
med en krise, hvor der er behov for træk på beredskabslagrene (nr.1), ved mangel
på bæredygtige biobrændstoffer (nr. 3) eller ved brug af andre vedvarende energi-
teknologier i landtransportsektoren end anvendelsen af biobrændstoffer (nr. 4).
Eksemplificeringen i § 3, stk. 10, er ikke udtømmende. Det vil derfor være muligt at
inddrage andre særlige hensyn som begrundelse for en nedsættelse af iblandings-
kravet for avancerede biobrændstoffer. Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår,
at øvrige særlige hensyn også vil kunne begrunde en nedsættelse af forpligtelses-
procenten, såfremt de hviler på lignende overvejelser, som de hensyn der allerede
er eksemplificeret i bestemmelsen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2