Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51
Offentligt
2123124_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. december 2019 stillet mig
spørgsmål 26, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 26
Har ministeren hjemmel til at dispensere fra kravet til andelen af avancerede bio-
brændstoffer, uanset om prisen herfor er uforholdsmæssig dyr? Ministeren oplyste i
forbindelse med besvarelse af samrådsspørgsmål A, at hjemmelen til at suspende-
re fra kravet til avancerede biobrændstoffer på 0,9 pct. skal findes i biobrændstoflo-
vens § 3, stk. 10, nr. 2, hvorefter ministeren kan fastsætte en anden biobrændsto-
fandel, ”såfremt særlige hensyn gør sig gældende, herunder (…) hvor avancerede
biobrændstoffer bliver uforholdsmæssigt
dyre”. Ministeren bedes bekræfte, at mini-
steren kan dispensere fra kravet med henvisning til denne hjemmel. Ministeren
bedes i den forbindelse begrunde disse særlige hensyn og hvorfor avancerede
biobrændstoffer forventes at blive uforholdsmæssigt dyre, særligt set i lyset af in-
formationerne fra Emmelev A/S, der kan levere 0,2 pct., den danske
biogasbranche, der allerede leverer 0,3 pct. samt de seneste informationer fra Nor-
dic Green, der kan levere 0,73 pct. avanceret metanol.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende svar fra Energistyrelsen:
”Det er
vurderingen, at der er hjemmel i § 3, stk. 10, nr. 2, til at nedsætte iblan-
dingskravet på grund af risikoen for, at de avancerede biobrændstoffer bliver ufor-
holdsmæssigt dyre i 2020.
I forhold til det indledende spørgsmål om, hvorvidt ministeren har hjemmel til at
dispensere fra kravet til anvendelsen af biobrændstoffer, uanset om prisen herfor er
uforholdsmæssig dyr, kan ministeren endvidere oplyse følgende om de øvrige
hjemler i loven til at nedsætte iblandingskravet.
I henhold til § 3, stk. 10, i biobrændstofloven vil ministeren også kunne nedsætte
iblandingskravet, såfremt særlige hensyn gør sig gældende, herunder i forbindelse
med en krise, hvor der er behov for træk på beredskabslagrene (nr.1), ved mangel
på bæredygtige biobrændstoffer (nr. 3) eller ved brug af andre vedvarende energi-
teknologier i landtransportsektoren end anvendelsen af biobrændstoffer (nr. 4).
Eksemplificeringen i § 3, stk. 10, er ikke udtømmende. Det vil derfor være muligt at
inddrage andre særlige hensyn som begrundelse for en nedsættelse af iblandings-
kravet for avancerede biobrændstoffer. Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår,
at øvrige særlige hensyn også vil kunne begrunde en nedsættelse af forpligtelses-
procenten, såfremt de hviler på lignende overvejelser, som de hensyn der allerede
er eksemplificeret i bestemmelsen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 51 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvorvidt ministeren har hjemmel til at dispensere fra kravet til andelen af avancerede biobrændstoffer, uanset om prisen herfor er uforholdsmæssig dyr, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2123124_0002.png
Som det også fremgår af bemærkningerne til denne bestemmelse i lovens § 3, stk.
10, nr. 2, er det ikke muligt at fastsætte nøjagtige parametre for, hvad en ufor-
holdsmæssig høj pris vil være for de avancerede biobrændstoffer. Der findes heller
ikke en egentlig international notering for disse. I forhold til fastsættelsen af et frem-
tidigt krav, vil vurderingen af, om avancerede biobrændstoffer er uforholdsmæssigt
dyre, endvidere være baseret på vurderinger af og eventuelle prognoser for, hvor-
ledes prissætningen bliver i fremtiden.
Det forventes, at priserne på verdensmarkedet for biobrændstoffer, som kan klassi-
ficeres som avancerede biobrændstoffer, vil
stige markant i 2020, da EU’s med-
lemsstater ligesom Danmark, ifølge VE-direktivet skal sætte et mål for iblanding af
avancerede biobrændstoffer i 2020. Priserne for de avancerede biobrændstoffer på
verdensmarkedet bliver sat efter et almindeligt princip om udbud og efterspørgsel.
Dermed bliver prisen på verdensmarkedet sat efter prisen på de dyreste avancere-
de biobrændstoffer, som det er nødvendigt at anvende for at opfylde de avancere-
de iblandingskrav i alle EU-medlemsstater.
På det foreliggende grundlag, vurderes det derfor, at fastsættelse af et højt dansk
iblandingskrav indebærer risiko for, at der vil skulle indkøbes avancerede bio-
brændstoffer fra verdensmarkedet til den føromtalte forventede høje pris i 2020.
Hertil kommer, at de avancerede biobrændstoffer, der er produceret i Danmark, og
som ikke kan sælges til udlandet, i disse tilfælde formentlig vil stige i værdi og
nærme sig værdien af avancerede biobrændstoffer på verdensmarkedet.
Endelige skal det i forhold til biometanol anføres, at hvis dette skulle anvendes til
opfyldelse af iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer, ville det sandsynlig-
vis betyde, at samtlige benzintankstationer skal erstatte den forventede E10 stan-
dard til en ethanol/metanol standard. Herudover må det forventes, at virksomhe-
derne vil skulle investere i udstyr, der muliggør iblanding af metanol. Indførelse af
ethanol/metanol-blanding, vil ligeledes højst sandsynligt kræve, at der udføres tek-
niske undersøgelser, der kan validere, at den pågældende ethanol/metanol blan-
ding holder sig inden for de fastsatte grænseværdier.
Endeligt skal det nævnes, at den foreslåede anvendte biometanol i Danmark ville
skulle importeres.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2