Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51
Offentligt
2117436_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i
brev af 22. november stillet mig følgende spørgsmål 10 til L51, som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål 10
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet vurderer, at bidraget fra VE-el reelt ikke kan øges i 2020, da "dette ville
kræve en yderligere elektrificering af jernbanerne eller en meget betydelig forøgel-
se af antallet af elbiler ud over det, der forventes med afsæt i den gældende regule-
ring vedrørende elbiler”. At
et øget bidrag fra VE-el kræver en øget anvendelse af
VE-el, er ingen overraskelse og vel næppe et argument imod ligestillingen af elek-
tricitet i det generelle iblandingskrav for vejtransporten. Forud for valget ønskede
Socialdemokratiet at omlægge den kollektive bustrafik fra fossil energi til el. Har
ministeren taget højde for den mulige effekt i bustrafikken ved at ligestille elektrici-
tet i de iblandingsforpligtede virksomheders målopfyldelse, og i bekræftende fald,
hvad er begrundelsen for at diskriminere VE-el i virksomhedernes målopfyldelse?
Svar
Inddragelsen af el i biobrændstofloven vil medføre, at biobrændstoffer fortrænges.
Dermed vil en inddragelse af el ikke bidrage til opfyldelse af VE-direktivets krav,
men omvendt medføre, at kravet ikke opfyldes, med et iblandingskrav på 7,6 pct.
Samtidig vil fortrængningen af biobrændstoffer medføre, at udledningen af CO
2
vil
stige, da biobrændstofferne vil blive erstattet af fossile brændstoffer. En inddragel-
se af el i biobrændstofloven vil derfor hverken bidrage til opfyldelse af VE-direktivet
eller vores klimamål i øvrigt.
VE-el anvendt på vej og bane indgår allerede i den danske opfyldelse af VE-
direktivet. Iblandingskravet er således fastlagt ud fra, hvad der forventes at mangle
i opfyldelsen af VE-direktivets krav, når der tages højde for den el, der anvendes på
vej og bane.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1