Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51 Bilag 8
Offentligt
2118319_0001.png
Indlæg fra 350 Klimabevægelsen om ændring af biobrændstofloven:
Forslag om at ligestille el til vejtransport med andre energiformer
Et element, der kan bidrage til at tilskynde valg af elbil, er at gennemføre EU-forpligtelsen
om at alle medlemslande skal gøre det muligt for elbil-ejere at bidrage til de
reduktionsforpligtelser, der påhviler benzinselskaberne. Dette er beklageligvis endnu ikke
gjort muligt i Danmark.
350 Klimabevægelsen og 92-gruppen opfordrer regeringen til straks at gøre dette muligt.
Vi opfordrer konkret til, at regeringen gennemfører to bidder fra to direktiver.
Brændstofkvalitetsdirektivet (2009/30) siger, at medlemslandene har pligt til at sikre at ve-
el brugt til elbiler har mulighed for at bidrage til olieselskabernes forpligtelse om at
reducere CO2-udslippet fra de brændstoffer de sælger med 6% (jvf.
brændstofkvalitetsdirektivets art. 7a, stk. 2)
1
Brændstofkvalitetsdirektivet 2009/30, art. 7a, stk. 1:
” …
In the case of providers of electricity for use in road vehicles, Member
States
shall
ensure that such providers may choose to become a contributor
to the reduction obligation laid down in paragraph 2 if they can demonstrate
that they can adequately measure and monitor electricity supplied for use in
those vehicles”
ILUC direktivet (2015/1513), art. 2, stk. 2b:
iii) litra c) affattes således:
»c) Ved beregningen af bidraget fra elektricitet, der er produceret fra ve
dvarende energikilder og forbrugt i alle typer
elkøretøjer…
Ved beregningen af mængden af elektricitet fra vedvarende
energikilder, som er
forbrugt i elkøretøjer til vejtransport, jf. litra b), anses dette forbrug for a
t være fem gange energiindholdet af inputtet af elektricitet fra vedvarende
energikilder.«
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32015L1513
Nærværende lovforslag handler allerede om at gennemføre et andet element af ILUC-
direktivet (2015/1513) i dansk lovgivning. Den del af lovforslaget, der hedder ”Tilpasning af
dobbelttællingsbestemmelsen” [for affaldsbaserede biobrændstoffer] gennemfører
ILUC-
Direktivets bilag IX. Bilaget præciserer hvilke affaldsbaserede biobrændstoffer, der får
fordel af dobbelttælling (ift. de ubæredygtige afgrødebaserede biobrændstoffer).
1
For yderligere baggrund om denne win-win løsning se punkt 1 i 92-gruppens tidligere høringssvar
https://92grp.dk/fokus-og-nyheder-kategori/308-92-gruppens-horingssvar-lov-om-aendring-af-lov-om-baeredygtige-
biobraendstoffer-og-om-reduktion-af-drivhusgasser-fra-transport.html
L 51 - 2019-20 - Bilag 8: Høringsnotat fra 350 Klimabevægelsen i Danmark om ændring af biobrændstofloven
2118319_0002.png
Nærværende lovforslag er derfor en god lejlighed til i samme omgang også at gennemføre
art. 2, stk. 2b i samme direktiv (ILUC-direktivet 2015/1513), som præciserer at ve-el brugt i
elbiler skal regnes femdobbelt (teksten pastet herover).
At gennemføre disse to direktiver (2009/30 og 2015/1513) er dels en pligt Danmark har
som EU-land. Men det er også en fornuftig og økonomisk måde at hjælpe både
elbilssejere og benzinselskaber. Benzinselskaberne kan slippe for at købe helt så meget
dyrt og ubæredygtigt afgrødebaseredebiobrændstof og elbilerne vil kunne tjene et pænt
tilskud på 2-3000 kr
2
. Og dermed være et lille gratis skridt tættere på en stigning i andel
elbiler.Tilsvarende bør vi fremme brug af el og avancerede
ikke-afgrødebaserede
biobrændstoffer, herunder biogas og elektrofuels, samt evt. ammoniak, i tunge køretøjer.
Kilden til ovenstående tekst er 92-gruppens høringssvar til ændring af biobrændstofloven
af 14. november 2019.
En elbilsejer, der årligt kører 17000
km. bør kunne tjene ca. 3000 kr. på at sælge elbilens ”e-
ticket” til benzinselskaber. Skønnet på baggrund af:
2
-
-
-
-
17000 km. i en elbil forbruger ca 2500 kWt/år = 9000MJ.
9000 MJ kan regnes som 45000MJ efter ILUC-direktivets femdobling (kompensation for
elbilens høje energieffektivitet).
45000MJ svarer til energimængden i 2133 liter bioethanol (26,7 GJ/ton*0,79 ton/m3).
Biobrændstof koster i indkøb benzinselskaberne ca. 1,5kr/liter mere end fossilt brændstof
https://www.drivkraftdanmark.dk/priser/biobraendstoffer/
Markedsprisen benzinselskabet vil
være villig til at betale for en elbils ”e-ticket”
er derfor ca. 1,5kr*2133 liter = 3200 kr.