Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51 Bilag 6
Offentligt
2117470_0001.png
Dansk
Biodiesel
En bæredygtig trædesten mod
elektrificering
Foretræde for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget,
5. december 2019
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117470_0002.png
Emmelev A/S
Nord fynsk virksomhed fra 1838
Udviklet fra husmandssted til en
af Danmarks største leverandører
af bæredygtig biobrændstof
igennem 7 generationer
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117470_0003.png
Sådan anvendes raps
Fra den samme høst på en rapsmark kommer :
Foderkager til kvæg
33%
Rapsolie til brændstof
20%
Rapshalm til bioethanol
47%
Raps er velegnet som vekselafgrøde. Det giver
et højere kornudbytte året efter på 10-15% og
sparer derudover gødning
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117470_0004.png
Dansk biodiesel er klimavenligt og bæredygtigt
Produktion
Biodiesel produceres ved, at rapsolien tilsættes (bio-)metanol,
hvorved olien omdannes til biodiesel
Sideproduktet er glycerin, der anvendes i blandt andet den
farmaceutiske industri
Bæredygtighed
Raps indgår som en central del i moderne vekselbrug
Raps erstatter importerede soja-/palmekager fra Sydamerika
En faldende dansk produktion af raps vil medføre en øget
import af soja-/palmekage fra Sydamerika
Udledning af CO2
Reduktion af CO2 emission ved anvendelse af dansk
produceret vegetabilsk biodiesel udgør 72%
Ved kørsel på ren biodiesel vil en moderne dieselbil have ca.
samme totale emission som en elbil
Biodiesel er grundet sin klimaeffektivitet en oplagt trædested
mod en elektrificering af transportsektoren
De to søjler med biodiesel, er fremkommet ved reduktion af brændstofdelen
for de tilsvarende søjler med 70%, svarende til certificeret fortrængningsevne
For Dansk rapsbaseret biodiesel.
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117470_0005.png
Udfordringer ved øget anvendelse af bioethanol
Lovforslag L51 lægger op til en øget anvendelse af
bioethanol
Energien i ethanol udgør kun 65% af benzin - Der mangler
35%. Energien i biodiesel udgør 93% af diesel
Ved 10 % iblanding af ethanol i benzin, skal der derfor
påfyldes 3,5% mere brændstof for at opnå samme
kørselsenergi (km.) som benzin
CO2 fortrængningseffekt opgøres pr energiindhold:
Bioethanol 1g, Import: 60%
Biodisel 1g, Dansk: 72%*
*(EU certificeret fortrængningseffekt)
Hvis danskerne kører lige så langt, som de gør i dag i deres
benzinbiler, vil det betyde, at der skulle bruges ca. 65 mio.
liter benzin ekstra i forhold til ren benzin
Dette øgede forbrug vil betyde, at forbrugerne pålægges en
ekstraomkostningen på over 800 mio. DKK årligt.
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117470_0006.png
Anbefaling til udvalget
Dansk produceret biodiesel er en trædesten på vej mod en elektrificering af
Danmark
Danmark kan blive førende inden for avancerede biobrændstoffer
det kræver et
stærkt hjemmemarked og en klar investeringshorisont
Der ingen klimaargumenter for at forfordele biodiesel frem for bioethanol
Der er stor forskel på biodiesel
dansk produceret biodiesel kan ikke
sammenlignes med biodiesel produceret på palmeolie og sojaolie