Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51 Bilag 6
Offentligt
2117469_0001.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 1
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0002.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 2
EMMELEV A/S
EN GAMMEL,
MEN MODERNE
VIRKSOMHED
1838
1960
1992
2002
2006
2019
Grundlagt
Foderstof Produktion
Oliemølle
Biodiesel
Glycerin
Avanceret brændstof
produktion påbegyndes
Emmelev A/S drives i dag af 5-6-7 generation
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0003.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 3
INDEN FOR EN
RADIUS PÅ 200
KM
FRA FABRIKKEN
1
2
3
4
5
160.000 Ha er gennemsnit i Danmark
over de senere år
724.000 Tons frø
294.000 tons Olie (Human 80.000 tons)
(214.000 overskud)
Dækker ca 6.7% af Danmarks forbrug
af diesel
430.000 tons Rapskager / Skrå
Otterup
20
0
km
20
0
k
m
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0004.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 4
KØRE PÅ
100 % RME
BUSSER
LASTBILER
der forventes et forbrug på
200.000 tons B100 i Sverige 2020
Frankrig er man i gang med at
indføre B10
Scania
100 %
100 %
Scania
100 %
Volvo
Volvo
<100 %
MB
<100%
MAN
<100%
Fleste EU lande køre med en B7
MB
100 %
MAN
100 %
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0005.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 5
EFFEKTIVITET AF
BRÆNDSTOFFER
Ford Focus iht importøren
Benzin 1,0L
Diesel 1,5L
Forskel
Forskel %
125 HK
120 HK
17,5km/L
22,2km/L
4,7 km/L
27%
Ford Focus
Ethanol 1,0L
Biodiesel 1,5L
Forskel
Forskel %
125 HK
120 HK
relativ energi *)
11,4 km/L
20,4 km/L
9,0 km/L
79%
65%
92%
*) % brændværdi af benzin respektiv diesel
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0006.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 6
ENERGIINDHOLDET
I TRANSPORTBRÆNDSTOFFER
Energi iht RED bilag III *)
Dieselolie
Biodiesel
Benzin
Bio Ethanol
MJ pr L
36
33
32
21
Ford Focus
Dieselolie
Biodiesel
Benzin
Bio Ethanol
relativ energi *)
100
92
89
58
*) Renevable Energy Directice
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0007.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 7
ANVENDELSE AF FLYDENDE
ENERGI I TRANSPORTSEKTOREN
Benzin forbruges fortrinsvis af
små og mellemstore personbiler.
Energifordelingen udgør:
Forbrug af flydende brændstof i
transportsektoren årlig *)
Diesel forbruges fortrinsvis af
tunge erhvervskøretøjer (samt
større personbiler).
Benzin
Diesel
1,9 mia L
3,5 mia L
*) Kilde: Drivkraftdanmark
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0008.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 8
UMIDDELBAR KONSEKVENS AF
AT BIOETHANOL FORTRÆNGER BIODIESEL
(hvilket der lægges op til i medfør af den foreslåede lovgivning)
1
2
3
Energien i ethanol udgør 65% af benzin.
Der mangler 35%.
4
5
Merforbruget af energi i de danske benzinbiler
vil udgøre 3,5% eller ca. 65 mio L benzin ekstra i
forhold til ren benzin.
Omkostningen for ejerne af de danske benzinbiler,
ved den manglende brændværdi er, med gældende
benzinpris, over 800 mio kr årligt. Hvortil kommer
et yderligere beløb, idet bioethanol er dyrere end
benzin pr L.
(Der er ikke det samme forhold ved biodiesel,
idet energien ved biodiesel ligger relativ tæt på
energien i dieselolie.)
Ved iblanding af fysisk 10% ethanol forringes
energien i blandingen med 3,5%
Der skal derfor påfyldes 3,5% mere brændstof for
at opnå samme kørselsenergi (km.)
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0009.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 9
CO
2EQ
FORTRÆNGNINGEN
A.
CO
2
fortrængningseffekt opgøres pr
energiindhold og udgør:
CO
2
fortrængnings effekt pr energienhed
Bio ethanol 1g, Import
Biodiesel 1g, dansk *)
60%
72%
Imidlertid kan en sådan angivelse ret
beset ikke anvendes til sammenligning
mellem forskellige energiformer, idet der
er forskel på effektiviteten af de motorer,
der anvender de forskellige brændstoffer.
*) EU certificeret fortrængningseffekt
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0010.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 10
CO
2EQ
FORTRÆNGNINGEN
B.
Forholdet mellem bioethanol og
biodiesel udgør:
Med udgangspunkt i den på side 5
beskrevne Ford Focus , blive resultaterne:
besparelses
effekt CO
2
Bioethanol
Biodiesel
60%
72%
udledning af
CO
2
%
40%
28%
udled gCO2/
MJ *)
34
23
effekt
km/L *)
11,4
20,4
L/100 km
8,8
4,9
energi pr
L MJ
21
33
MJ/100 km
185
162
udledning
gCO
2
/100 km
6290
3726
*) basis fossil brændstof: 83,8g CO2eq/MJ som anført i RED
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0011.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 11
DANSK PRODUCERET BIODIESEL
RAPSAVL.
Udbytte fra dansk
rapsmarkt
1
2
Det er alene 20% af biomassen fra rapsmarken, der udvindes
som olie og efterfølgende anvendes til Biodiesel.
Raps udgør en vital sædskifteafgrøde for dansk landbrug.
Udbytte i korn i året efter raps forøges med 10-15%.
20%
RAPSOLIE
til energiproduktion
33%
RAPSKAGER
til foder/fødevarer
47%
RAPSHALM
til bioethanol,
nedmuldning eller
andet
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0012.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 12
DANSK PRODUCERET
BIODIESEL –
PROTEIN FODER.
1
2
3
4
Knap 2/3 af raps frømassen omdannes til
GMO fri proteinfoder.
Den resterende del af frøet (fedt delen),
kunne teoretisk anvendes som fødevarer,
men der er kun en begrænset og faldende
afsætning for fedtstof til konsum.
En opretholdelse af forsyningen af GMO
fri protein er nødvendig for flere brancher
(kvæg sektor, fiskeopdræt mf.)
Alternativet til rapskagerne ville være
øget import af protein fra 3. verdenslande,
hvor dyrkning ofte sker på bekostning af
skovene.
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0013.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 13
DANSK PRODUCERET
BIODIESEL
1
2
3
Biodiesel produceres ved at rapsolien
tilsættes (BIO-)metanol, hvorved olien
omdannes til Biodiesel.
Sideproduktet er glycerin, der finder
anvendelse bl andet i den farmaceutiske
industri. Glycerin fra animalsk biodiesel
produktion finder ikke lignende anvendelse.
Fra en HA. med raps med et udbytte på 4.500
kg frø, fremkommer 1.850 L biodiesel, og
små 150 kg farmaceutisk glycerin.
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0014.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 14
REDUKTION AF CO
2
MED BIODIESEL
Reduktion af CO2 emission ved anvendelse
af dansk produceret vegetabilsk biodiesel
udgør 70% (certificeret - afsnit 4), hvilke
bringer emissionen fra køretøjet på linje
med emissionen fra eldrevne køretøjer.
Emissioner, som de er vist i diagram, har
Klimarådet som kilde . De to søjler med
biodiesel som brændstof, er fremkommet
ved reduktion af påvirkningen af
brændstofdelen for de tilsvarende søjler
med 70%.
Udledning CO
2
pr kørt kilometer: Klimarådet
CO
2
kilde:
250
braendstof
bil
batteri
200
150
100
50
0
elbil
plug in
hybridbil
effektiv
dieselbil
effektiv
dieselbil på
biodiesel
gennemsnitlig
ny fossilbil
gennemsnitlig
ny fossilbil på
biodiesel
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0015.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 15
DANSK RAPSBASERET
BIODIESEL OG ILUC
At en del biodiesel produktion
direkte/indirekte medfører
fældning af regnskov er antagelig
korrekt. Det er givet tilfældet med
en del palmeolie baseret biodiesel.
Det er derimod ikke tilfældet, for
dansk rapsbaseret biodiesel, for
hvilke det gælder:
1
2
4
5
Alene 20% af den dyrkede biomassen på marken
anvendes til energi. Den øvrige del af markens
biomasse indgår i kredsløbet på linje med
kornafgrøder.
Dyrkning af raps medfører et merudbytte i korn på
10-15% året efter raps (forfrugtsværdi). Raps er en
uundværlig vekselafgrøde for dansk landbrug.
Rapskager er den naturlige konkurrent til
soyakager fra Sydamarika. En faldende Europæisk
produktion af rapskage, vil uvægerligt medføre
øget import af soyakage, og dermed netop skabe
grobund for LUC.
Biodiesel er det eneste væsentlige alternativ til at
anvende fedtdelen af rapsfrøene. Fedt til konsum
bliver mindre og mindre efterspurgt. ”Uden
biodiesel ingen rapskage”.
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0016.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION
| 16
PARTIKEL
EMISSION
Den svenske Transportstyrelse har gennemført
en større undersøgelse af partikel-udledningen
fra diselbiler, særligt med henblik på forskellene
mellem almindelig diesel og B100
Citater fra rapporten:
“The average results from the weighted
emissions of particle number are presented
in Figure 23. The B100 fuel had overall lower
particle levels in all size stages.”
Partikel udledningen fra transport diesel er
allerede begrænset ved den tilsætning af 7%
biodiesel, som er gældende I Sverige såvel som
i Danmark. Den svenske rapport konkluderer
yderligere, at udledningen af partikeler kan
nedsættes til 1/3 ved at anvende B100 som
drivmiddel. B100 kan anvendes som drivmiddel i
de fleste diesel busser og lastvogne.
#/kWh
Partikelnummer - vægtet resultat
7.0E+13
6.0E+13
5.0E+13
4.0E+13
3.0E+13
2.0E+13
1.0E+13
0.0E+00
B7 100%
belastning
B7 50%
belastning
B7 +
HVO30
HVO100
GTL
B100
ED95
L 51 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/12-19 fra Emmelev A/S
2117469_0017.png
EMMELEV
FOLKETINGET PRESENTATION