Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51 Bilag 4
Offentligt
2113015_0001.png
Fremlæggelse for Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget vedr. Biobrændstofloven
2019.11.28
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0002.png
Disclaimer
This presentation may contain confidential information and is intended solely for the
addressee
and/or relevant colleagues/decision-makers in same organization. Any
disclosure
of the content of this is strictly prohibited and may be unlawful. If you have
received
this presentation by mistake, please notify both the sender
as well as
Nordic
presentation by mistake, please notify both the send
as
Green ([email protected])
immediately and delete this file.
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0003.png
Nordic Green, grundlagt i 2011
- Leverer i skibe, lastbiler og palletanke
Får bio-methanol produceret hos verdens største kemikalieselskab, tyske BASF
(Annex IX)-Biogas opkøbes i hele Europa, flyttes via naturgasnettet til i
Ludwigshafen, konverteres til flydende form og flyttes med pram til Rotterdam,
hvor kunderne henter i skib, på vores certificerede lager
Nordic Green (og andre) kan levere de 64.000 tons der kan afsættes i DK
64.000 tons svarer til hvad en lille biodiesel fabrikant kan producere (f.eks. DAKA)
3
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0004.png
Hvorfor beskæftige sig med biobrændstoffer?
Til lands, til vands og i luften
I 2019 er der 2,6 mio. biler i Danmark
Den 1. oktober 2019 var der færre end 14.000 elbiler i Danmark
I 2030 forventer Energistyrelsen jf. ”Basisfremskrivning” at der er 3,3 mio. biler
Energistyrelsen forventer 300.000 elbiler i 2030
Hvis man har en målsætning om 1 mio. elbiler i 2030 er dette stadig kun 30%
Konklusion: Selv hvis mål om 1 mio. elbiler nås er 70% af biler stadig med motor.
Udviklingen mod BEV går for langsomt til at nå i mål. Der er behov for
biobrændstoffer!
Methanol er oktan 109 (mod normal
99,5% motor i 2019, min 70% motor i 2030
benzin der er oktan 95) og har derfor
100
høj virkningsgrad
80
70
Ved afbrænding er der en reduktion
60
99,5
af NOx på min. 90% og partikler på
40
min. 90%
20
21
0
0,5
2019
Elbiler, faktisk
ENS 2030
9
2030
1 mio elbiler
Andre biler
4
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0005.png
Hvorfor beskæftige sig med biobrændstoffer?
Til lands, til vands og i luften
DK samlede elbils-bestand på ca. 14.000 biler, pr.
1.10.2019, vil med fyldte batterier og hvis
Madrid Maersk var drevet af elmotor kunne
drive skibet 7% af distancen fra Rotterdam til
Shanghai
Maersk = 2-3 * Danmarks samlede forbrug af
diesel og benzin til vejtransport
MAN motor à Dansk designet
Kan sejle på methanol med få ændringer
Methanol skibe findes allerede i dag
Samlet maksimal take-off vægt for Boeing
787 Dreamliner er 230 tons
Heraf 100 tons jet-fuel eller
2.000 tons batterier
Konklusion
Flydende bio- og elektro-brændstof bliver en
uundværlig del af ethvert realistisk fremtidsscenario i
transportbranchen hvorfor der skal være balance
mellem elektrificering og bio- & elektrobrændstoffer
5
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0006.png
Pkt 1: 0,9 % Avanceret biobrændstof, priser
Ethanol (ej Avanceret) kostede, da vi sendte brev til Ministeren dateret d.
30.10.2019, 589 €/m3
Man antager (fejlagtigt) at ”dobbelt-tællende = dobbelt-pris”
- Man kan anskue sagen på to måder:
1) Hvis den kalkule holdt stik, så ville al Avanceret brændstof blive forsøgt afsat
først i DK, hvorfor man ikke kan påberåbe sig en mangelsituation
2) Alternativt kan man se på den virkelige verden, herunder vores tilbud (på
Avanceret) sammenholdt med dagens ethanol pris: 654 €/m3 (26.11.2019)
NG har tilbudt (Avanceret) Methanol til 560 €/t lig 444 €/m3
Konklusion: Man kan ikke både påberåbe sig en mangelsituation og samtidig sige
at varen er for dyr
6
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0007.png
Pkt 1: 0,9 % Avanceret biobrændstof, dokumentation
Prissammenligning enkelttællende ethanol og dobbelt-tællende & Avanceret methanol
Ethanol
€/m3
GJ/m3
€/GJ energi
€/GJ tælling
654 (824 €/t)
21
31
31 (da enkelt-tællende)
Methanol
444 (560 €/t)
16
28
14 (da dobbelt-tællende)
GJ står for Giga-Joule og er en energienhed
Målt i pris per energi-enhed er methanol 10% billigere end ethanol (28 vs 31 €/GJ)
Konklusion: Da methanol er Avanceret og dermed Dobbelttællende er methanol
d.d. under halv pris pr energienhed ift. ethanol (14 vs. 31 €/GJ)
7
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0008.png
Pkt 1: 0,9 % Avanceret biobrændstof, mængder
Avanceret: 0,9% i Danmark i 2020 er anslået til 1.560 TJ
Benzin: 3% i 1,8 mio. m3 benzin = 859 TJ (54.000 m3 methanol)
Diesel: 6% af biodiesels energi kommer fra methanol og med 6,8% biodiesel-
iblanding i 3,3 m3 diesel = 435 TJ (27.000 m3)
Sum: 1.294 GJ lig 81% af behov
Methanol kan dække 4/5 af de 0,9%
Avanceret svarende til 0,73%
2,2 mio. tons Avanceret bio-methanol kan
potentielt leveres af europæiske producenter
Andel af de 0,9%
der kan dækkes
Dansk potentiale på kort sigt er 64.000 t (81.000 m3)
af methanol
Konklusion: Der er IKKE en mangelsituation
Løsning: Fasthold krav om 0,9% Avanceret bio i 2020
Branchen har haft 3 år til at gøre sig klar
Branchen lod selv frivillig aftale om 0,9% Avanceret for 2019 bortfalde
Danske højteknologiske arbejdspladser ved Haldor Topsoe
8
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0009.png
Pkt 2: Palme-olie baseret biodiesel – Stor gevinst
Det økonomiske incitament til at svindle med brugt friture-fedt (Used Cooking Oil) er
mere end 5-doblet fra 35 USD/t i 2016 til 191 USD/t i gennemsnit i 2019 jf.
nedenstående graf.
9
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0010.png
Pkt 2: Palme-olie baseret biodiesel – Lille risiko
Fristelsen blev for stor in Holland
Næsten 1/3 af al forbrug af biodiesel i Holland i 2015 var svindel
Samlet værdi af svindlede varer: 130 mio. €
Hvor kommer denne brugte friture-olie fra og hvorfor er den så svær at
kontrollere?
62% af al brugt friture-fedt er importeret til EU, heraf 75% fra Asien hvor den langt
overvejende stammer fra palmeolie (som resulterer i fældning af regnskov)
Der findes ikke en metode til at kontrollere om olien er ny eller brugt
10
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0011.png
Pkt 2: Palme-olie baseret biodiesel
EU erkender problemet hvorfor UCO maks. må udgøre 1,7% af bio-mandat jf. REDII
En mere effektiv løsning er dog
Fransk løsning: Palme-olie baseret biodiesel tæller ikke med som bio eller
Irsk løsningsforslag: “The Irish government should prohibit UCO imports
from sources that fail to prove it is not palm oil” eller
Dansk løsning: Gældende lovgivning
Det anbefales at DK holder fast i gældende lovgivning hvor UCO ikke tæller dobbelt
11
https://www.euractiv.com/section/agriculture-food/opinion/fraudulent-used-cooking-oil-biodiesel-bad-for-the-climate-and-a-blow-to-eu-farm-oilseed-and-plant-protein-sectors/
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0012.png
Pkt 3: Kun gældende i et år
Det er blevet argumenteret at kravene kun skal være gældende i 2020 for så at
falde igen i 2021
Ingen andre lande bruger os bekendt den argumentation
Ingen andre lande har os bekendt planer om faldende biomandater i 2021
Løsning: Krav for 2020 er lig krav for 2021 eller højere (ikke lavere)
I her i rummet har sammen med jeres kollegaer i resten af Folketinget mandat til
at bestemme dette (i tråd med alle andre lande i EU)
12
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0013.png
Til muligt opfølgende møde
Nordic Green kommer gerne igen og fortæller om andre uhensigtsmæssigheder i
lovforslaget såsom:
Kun gældende i 2020 (ingen andre lande bruger denne argumentation)
Ingen fastsatte bødestørrelse (vi er her i kategori med bl.a. Grækenland)
Ingen implementering af ILUC
Ingen langsigtet plan
Ingen forholden sig til FQD-mål om 6,4% CO
2
reduktion i 2020
Hvordan 6% fossil methanol i biodiesel i dag tæller som bio
Hvordan benzin og diesel-afgifter kan hæves og give Staten et yderligere provenu
på 2,6 mia. Kr. uden at det medfører øget grænsehandel
13
L 51 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green
2113015_0014.png
www.nordicgreen.eu
[email protected]
Bo Gleerup
Sales Director
Co-Founder
M: +45 2044 2988
[email protected]
Nordic Green
Marselis Boulevard 80
DK-8000 Aarhus C
(
+45 2nd-G-MeOH
(+45 263-4-6364)
Per Sune Koustrup
Per Sune Koustrup
CEO
Co-Founder
M: +45 282 646 80
M: +45 2147 6297
[email protected]