Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 12. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af biobrændstofloven
(Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af
dobbelttællingsbestemmelse m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 7 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, KF, NB og LA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 3. behand-
ling stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretal-
let vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at andelen af avancerede biobrændstoffer ned-
sættes, idet ministeren vurderer, at avancerede biobrænd-
stoffer bliver uforholdsmæssigt dyre i 2020, jf. biobrænd-
stofslovens § 3, stk. 10, nr. 2. V og DF havde gerne set et
højere krav til andelen af avancerede biobrændstoffer, og på
trods af flere spørgsmål har ministeren i sine svar ikke klart
kunnet redegøre for, hvorfor avancerede biobrændstoffer
forventes at blive uforholdsmæssigt dyrere, og for beregnin-
ger af de økonomiske konsekvenser for det specifikke iblan-
dingskrav. I den forbindelse udtrykker V og DF kritik af, at
processen har været præget af mangelfulde og ufuldstændi-
ge oplysninger, særlig med hensyn til tilgængeligheden af
avancerede biobrændstoffer.
V og DF udtrykker desuden undren over, at ministeren på
trods af opfordringer hertil ikke sideløbende med nærværen-
de lovgivning har indkaldt til forhandlinger om en langsigtet
plan for alternative brændstoffer i transportbranchen efter
2020.
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget anerkender, at nærværende lovgivning sker
for at indfri Danmarks forpligtigelse i VE-direktivet om 10
pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020, men anser
den aktuelle løsning som værende beklagelig og en konse-
kvens af den tidligere regerings manglende rettidige indsats
for at elektrificere transporten. RV og SF ønsker at under-
strege, at dette lovforslag ikke er at betragte som en holdbar
løsning for den grønne omstilling af transporten. Derfor bør
arbejdet med en mere langsigtet løsning med hensyn til an-
vendelsen af VE-brændstoffer i transportsektoren for den ef-
terfølgende periode med fokus på CO
2
-fortrængning ske
hurtigst muligt.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget vedstår gerne, at
efterlevelse af VE-direktivet med 10 pct. vedvarende energi
i transportsektoren er en del af energiaftalen fra 2012, som
Enhedslisten er med i.
Enhedslisten kan konstatere, at den tidligere regering fra
2015 til 2019 intet har gjort for at sikre en bæredygtig ud-
vikling af transportsektoren, herunder at sikre en øget elek-
trificering af den kollektive trafik og bilparken. Tværtimod
lempede den tidligere regering registreringsafgifterne på sto-
AX024023