Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51 Bilag 14
Offentligt
2124886_0001.png
Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 12. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af biobrændstofloven
(Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af
dobbelttællingsbestemmelse m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 7 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, KF, NB og LA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 3. behand-
ling stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretal-
let vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at andelen af avancerede biobrændstoffer ned-
sættes, idet ministeren vurderer, at avancerede biobrænd-
stoffer bliver uforholdsmæssigt dyre i 2020, jf. biobrænd-
stofslovens § 3, stk. 10, nr. 2. V og DF havde gerne set et
højere krav til andelen af avancerede biobrændstoffer, og på
trods af flere spørgsmål har ministeren i sine svar ikke klart
kunnet redegøre for, hvorfor avancerede biobrændstoffer
forventes at blive uforholdsmæssigt dyrere, og for beregnin-
ger af de økonomiske konsekvenser for det specifikke iblan-
dingskrav. I den forbindelse udtrykker V og DF kritik af, at
processen har været præget af mangelfulde og ufuldstændi-
ge oplysninger, særlig med hensyn til tilgængeligheden af
avancerede biobrændstoffer.
V og DF udtrykker desuden undren over, at ministeren på
trods af opfordringer hertil ikke sideløbende med nærværen-
de lovgivning har indkaldt til forhandlinger om en langsigtet
plan for alternative brændstoffer i transportbranchen efter
2020.
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget anerkender, at nærværende lovgivning sker
for at indfri Danmarks forpligtigelse i VE-direktivet om 10
pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020, men anser
den aktuelle løsning som værende beklagelig og en konse-
kvens af den tidligere regerings manglende rettidige indsats
for at elektrificere transporten. RV og SF ønsker at under-
strege, at dette lovforslag ikke er at betragte som en holdbar
løsning for den grønne omstilling af transporten. Derfor bør
arbejdet med en mere langsigtet løsning med hensyn til an-
vendelsen af VE-brændstoffer i transportsektoren for den ef-
terfølgende periode med fokus på CO
2
-fortrængning ske
hurtigst muligt.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget vedstår gerne, at
efterlevelse af VE-direktivet med 10 pct. vedvarende energi
i transportsektoren er en del af energiaftalen fra 2012, som
Enhedslisten er med i.
Enhedslisten kan konstatere, at den tidligere regering fra
2015 til 2019 intet har gjort for at sikre en bæredygtig ud-
vikling af transportsektoren, herunder at sikre en øget elek-
trificering af den kollektive trafik og bilparken. Tværtimod
lempede den tidligere regering registreringsafgifterne på sto-
AX024023
L 51 - 2019-20 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 12/12-19
2124886_0002.png
2
re diesel- og benzinbiler med den konsekvens, at CO
2
-ud-
slippet fra nyindregistrerede biler er steget fra 105 g pr. kilo-
meter i januar 2017 til 113 g pr. kilometer i august 2019.
Samtidig efterlader den tidligere regering en ubetalt regning
på 300 mio. kr. som følge af de lavere registreringsafgifter.
Sidste svigt i den tidligere regerings manglende bestræ-
belser på at leve op til VE-direktivets målsætninger skete i
oktober-november 2018, hvor forhandlinger om fremme af
lavemissionsbiler og forhøjelser af iblandingskravet blev af-
viklet, og hvor der på trods af stor velvilje og iderigdom til
konkrete løsninger fra mange partier ingen fremskridt skete i
forhold til opfyldelse af VE-direktivet.
Derfor har den nuværende regering arvet en dårlig sag.
Det har betydet, at der 14 dage før nytår er fremlagt en hov-
saløsning på VE-direktivet, hvor iblanding af førstegenerati-
onsbiobrændstoffer øges i 2020.
Dette lovforslag øger med stor sandsynlighed CO
2
-be-
lastningen på globalt niveau, og da den såkaldte løsning kun
gælder i 2020, er det bogstavelig talt penge ud af vinduet.
Det er vigtigt, at der udvikles bæredygtige andengenerati-
onsbiobrændstoffer. Dette lovforslag sinker den udvikling
ved direkte at sænke iblandingskravet for netop andengene-
rationsbiobrændstoffer fra 0,9 pct. til 0,15 pct. i 2020.
Enhedslisten mener, at Folketinget i tide skulle have prio-
riteret elektrificering af transportsektoren, både den kollekti-
ve og den individuelle, for derigennem at leve op til VE-di-
rektivet. I stedet har skiftende regeringers manglende indsats
resulteret i en løsning, der direkte forsinker den grønne om-
stilling.
Samtidig vælges der en finansiering, som tager 40 mio.
kr. fra puljer, der kunne være gået til at fremme bæredygtige
løsninger, og derudover lånes der 27 mio. kr. fra puljen til
grøn transport i 2020, som reducerer mulighederne for at
støtte den nødvendige omstilling af transportsektoren næste
år.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 5, stk. 1,
affattes således:
»Virksomheden sender årligt en rapport til klima-, ener-
gi- og forsyningsministeren som dokumentation for, at virk-
somheden det foregående kalenderår har opfyldt forpligtel-
sen efter § 3, stk. 1 og 3, § 3 b, stk. 1, eller regler udstedt i
medfør af § 3, stk. 10, eller § 3 b, stk. 2-4.««
[Ændring af henvisninger]
Til § 2
2)
I
nr. 1
ændres »og
10-14,«
til:
», 10-14, 16
og
17,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
3)
I
stk. 1
ændres »jf. dog stk. 2-4« til: »jf. dog stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
4)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
Regler fastsat i medfør af § 3, stk. 9, i biobrænd-
stofloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 62 af 17. januar 2019,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 3, stk. 11, i biobrændstofloven som af-
fattet ved denne lovs § 1, nr. 2.«
[Lovteknisk ændring]
Til bilag 1
5)
Del A, litra n,
affattes således:
»n) Kolber, som er renset for majskerner«.
[Lovteknisk ændring]
6)
I
Del A
indsættes efter litra o som nyt litra:
»p) Andet celluloseholdigt nonfoodmateriale, jf. artikel 2,
stk. 2, litra s«.
[Ændring af fejl i bilag]
7)
Fodnoten
til Del B, litra b, affattes således:
»(*) Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1069/2009/EF af 21. oktober 2009 om sundhedsbe-
stemmelser for animalske biprodukter og afledte pro-
dukter, som ikke er bestemt til konsum, og om ophæ-
velse af forordning nr. 1774/2002/EF (forordningen
om animalske biprodukter) (EUT L 300 af
14.11.2009, s. 1).«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indeholder en nyaffattelse af bio-
brændstoflovens § 5, stk. 1. Forslaget om nyaffattelse skal
ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 2.
Ved en fejl henvises der i § 5, stk. 1, til § 3, stk. 8, der
med L 51 bliver til § 3, stk. 10. Henvisningen forslås derfor
ændret til § 3, stk. 10. Med L 51 foreslås biobrændstoflo-
vens § 11 ophævet; derfor foreslås det endvidere, at henvis-
ningen til § 11 i § 5, stk. 1, udgår. Endelig indeholder nyaf-
fattelsen den ændring i § 5, stk. 1, som blev vedtaget med §
1, nr. 16, i lov nr. 1754 af 27. december 2016 om ændring af
lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af
drivhusgasser fra transport. § 1, nr. 16, indeholder en æn-
dring i biobrændstoflovens § 5, stk. 1, hvor en henvisning til
§ 3, stk. 1, ændres til også at omfatte stk. 3. Ændringen træ-
der i kraft den 1. januar 2020, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 1754 af
27. december 2016. Ændringen i § 1, nr. 16, er stadig rele-
vant og foreslås derfor at indgå i nyaffattelsen af § 5, stk. 1.
L 51 - 2019-20 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 12/12-19
2124886_0003.png
3
Til nr. 2
Ændringsforslaget indeholder en ophævelse af § 1, nr. 16
og 17, i lov nr. 1754 af 27. december 2016 om ændring af
lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af
drivhusgasser fra transport.
§ 1, nr. 16, indeholder en ændring i biobrændstoflovens §
5, stk. 1, hvor en henvisning til § 3, stk. 1, ændres til også at
omfatte stk. 3. Ændringen træder i kraft den 1. januar 2020,
jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 1754 af 27. december 2016.
§ 1, nr. 17, indeholder en ændring i biobrændstoflovens §
5, stk. 1, hvor en henvisning til § 3, stk. 8, ændres til § 3,
stk. 9. Ændringen træder i kraft den 1. januar 2020, jf. § 2,
stk. 2, i lov nr. 1754 af 27. december 2016.
Ophævelsen af § 1, nr. 16 og 17, skal ses i sammenhæng
med ændringsforslag nr. 1, hvor det foreslås, at § 5, stk. 1,
nyaffattes. Nyaffattelsen af § 5, stk. 1, indeholder ændringen
som vedtaget i § 1, nr. 16, mens § 1, nr. 17, ikke længere er
relevant, da det gældende § 3, stk. 8, med L 51 bliver § 3,
stk. 10.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indeholder en ændring, da der i stk. 1 i
ikrafttrædelsesbestemmelsen (§ 3) i L 51, henvises til »jf.
dog stk. 2-4«, hvoraf stk. 3 og 4 ikke er undtagelsesbestem-
melser til stk. 1. Det foreslås derfor, at henvisningen ændres
til »jf. dog stk. 2«.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indeholder en ændring af en henvis-
ning. Med ændringsforslaget tydeliggøres det, at der i § 3,
stk. 4, henvises til § 3, stk. 11, som affattet med den foreslå-
ede ændring af biobrændstofloven (L 51).
Til nr. 5
Ændringsforslaget indeholder en ændring i bilag 1, Del
A, litra n, der indeholder en fejlhenvisning.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indeholder en indsættelse af litra p i
bilagets Del A, der ved en fejl ikke er medtaget i bilaget.
Til nr. 7
Ændringsforslaget indeholder en ændring i fodnoten til
bilag 1, Del B, litra b, der indeholder en fejlhenvisning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november 2019 og var
til 1. behandling den 21. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 31. oktober 2019 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 41. Den 18. november 2019 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 6 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Samråd
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
klima-, energi- og forsyningsministeren til mundtlig besva-
relse, som ministeren har besvaret i et lukket samråd. Mini-
steren har efterfølgende sendt det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens mundtlige besvarelse, til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 26 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Tanja Larsson (S) Henrik Møller (S) Jesper Petersen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ida Auken (RV)
fmd.
Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Signe Munk (SF)
Carl Valentin (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Thomas Danielsen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Tommy Ahlers (V)
Carsten Kissmeyer (V)
nfmd.
Morten Messerschmidt (DF) Liselott Blixt (DF) Mette Abildgaard (KF) Orla Østerby (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
L 51 - 2019-20 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 12/12-19
2124886_0004.png
4
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1