Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51 Bilag 13
Offentligt
2123525_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 9. december vedr. forslag til lov
om ændring af biobrændstofloven
Kontor/afdeling
Center for klimaneutralt
Danmark
Team
Team transport
Dato
6. december 2019
J nr.
2019
/ STFAN /LBJ
Samrådsspørgsmål A
Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har stillet
ministeren følgende samrådsspørgsmål A:
Samrådsspørgsmål A:
”Ministeren anmodes om en drøftelse af lovforslaget.
Ministeren bedes herunder oplyse, om der er mangel på
avancerede biobrændstoffer til det danske marked, og i
lyset heraf redegøre for, i hvilket omfang ministeren har
hjemmel til at dispensere fra kravet til andelen af
avancerede biobrændstoffer?”
Side 1/6
L 51 - 2019-20 - Bilag 13: Talepapir fra lukket samråd med klima-, energi- og forsyningsministeren den 9/12-19
Ministerens svartale:
Tak for spørgsmålet.
Vi skal i dag drøfte et lovforslag som skal sikre, at
Danmark lever op til sin forpligtelse i VE-direktivet.
Kravet er, at mindst 10 pct. af energien i
transportsektoren kommer fra vedvarende energi i
2020.
Hvis vi skal leve op til det krav, bliver vi nødt til at
hæve iblandingskravet for bæredygtige
biobrændstoffer fra de nuværende 5,75 pct. til 7,6
pct. i 2020.
Den resterende del af kravet opfyldes med den
vedvarende el, der anvendes i vejtrafikken og på
jernbanen.
Lad mig starte med at understrege, at jeg tror vi alle
havde foretrukket en bedre proces end denne
løsning her i 11. time.
Og endnu bedre ville det være, hvis vi for længst
havde sikret en tilstrækkelig elektrificering af
transportsektoren til at opfylde kravet.
Det er desværre ikke tilfældet.
I lyset af det mener jeg, at det lovforslag, der ligger
på bordet nu, sikrer den mest bæredygtige løsning.
Vi har indrettet forslaget så vi sørger for, at vi så vidt
muligt undgår, at kravet opfyldes med palmeolie.
Side 2/6
L 51 - 2019-20 - Bilag 13: Talepapir fra lukket samråd med klima-, energi- og forsyningsministeren den 9/12-19
2123525_0003.png
Udover det der står i selve lovforslaget, har vi aftalt
at kravet til avancerede biobrændstoffer sænkes fra
0,9 pct. til 0,15 pct. i 2020 og sænkes i 2021 til 0,75
pct. Efter 2021 vil kravet igen være på 0,9 pct.
Det synes jeg er god model.
Kravet blev oprindeligt aftalt for at sætte gang i en
dansk produktion af avancerede biobrændstoffer.
Dengang var det forventningen, at MEC-anlægget
(Maabjerg anlægget) ville være i drift i 2020. Det er
desværre ikke tilfældet.
Til gengæld har vi fået andre mindre producenter
som eksempelvis Emmelev Mølle.
Derfor er det fornuftigt, at vi ikke fjerner kravet helt i
2020, og at det indfases igen allerede fra 2021, så
det fortsat kan skabe et markedstræk for de danske
producenter.
[Mangel på avanceret biobrændstof]
I har i samrådsspørgsmålet spurgt til, om der er
mangel på avancerede biobrændstoffer til det
danske marked.
Energistyrelsen vurderer i den forbindelse, at de
danske anlæg der i dag producerer biodiesel og
biogas ikke forventes at kunne producere nok til at
opfylde kravet på de 0,9 pct.
Side 3/6
L 51 - 2019-20 - Bilag 13: Talepapir fra lukket samråd med klima-, energi- og forsyningsministeren den 9/12-19
Heller ikke når der tages højde for de biotickets,
som gasleverandørerne kan videresælge til
eksempelvis benzin- og dieselleverandørernes
opfyldelse.
Biotickets fungerer ved, at gasleverandørerne kan
overføre deres overopfyldelse af iblandingskravet til
andre leverandører, der underopfylder.
En overopfyldelse der er baseret på deres tilførsel
af biogas til det samlede gassystem. Biogas der
altså ikke anvendes fysisk i transportsektoren i de
mængder.
Biotickets giver derfor hverken mere biogas eller
flere biobrændstoffer i transportsektoren.
En ting er, hvor meget avanceret biobrændstof, der
produceres i Danmark. Men en mindst lige så
interessant problemstilling er forventningerne til
prisudviklingen i 2020 og det internationale marked.
På verdensplan er der også kun meget
begrænsede mængder af avancerede
biobrændstoffer til rådighed.
Samtidig ser vi ind i et europæisk marked, hvor det
er vurderingen, at efterspørgslen efter
biobrændstoffer vil stige blandt andet som følge af
VE-direktivets krav.
Side 4/6
L 51 - 2019-20 - Bilag 13: Talepapir fra lukket samråd med klima-, energi- og forsyningsministeren den 9/12-19
Den forventede højere efterspørgsel og den fortsat
begrænsede produktion også på europæisk plan
giver en forventning om, at priserne på avancerede
biobrændstoffer vil stige i 2020.
Det er klart, at der altid er usikkerhed forbundet
med sådanne forudsigelser af udviklingen i både
udbud, efterspørgsel og pris. Og det særligt i et
marked der står over for nye krav i 2020.
[Hjemlen til at sænke kravet]
I har også i samrådsspørgsmål spurgt ind til
hjemlen til at sænke iblandingskravet for
avancerede biobrændstoffer.
Jeg har ifølge biobrændstofloven som minister
hjemmel til at sænke kravet til avancerede
biobrændstoffer, hvis særlige hensyn gør det
vanskeligt at opfylde kravet.
Et særligt hensyn kan være en mangel på
avancerede biobrændstoffer eller hvis
biobrændstofferne viser sig at være
uforholdsmæssigt dyre.
Som jeg har netop har gennemgået er det
forventningen, at priserne på avancerede
biobrændstoffer vil stige i 2020.
Det er derfor den juridiske vurdering, at det på
baggrund af forventningen til priserne i 2020 vil
være muligt at sænke kravet til avancerede
biobrændstoffer til de aftalte 0,15 pct.
Side 5/6
L 51 - 2019-20 - Bilag 13: Talepapir fra lukket samråd med klima-, energi- og forsyningsministeren den 9/12-19
Det gælder uanset, at nogle danske producenter
måtte sige, at de ville kunne producere en større
mængde til det danske marked end de størrelser, vi
tidligere har diskuteret.
Og også når der tages højde for muligheden for
opfyldelse af kravet på tværs af leverandører via
biotickets.
[afrunding]
Afslutningsvis vil jeg gerne appellere til, at vi står
over for et fælles ansvar, som jeg håber I vil tage på
jer.
Jeg gerne understrege, at forslaget her er den
bedste løsning vi ser for os på den helt korte bane
for at opfylde EU's krav.
Når det er sagt, er det klart, at det ikke er det
langsigtede svar på at transportsektorens
udfordringer. Netop derfor gælder kravet kun i 2020.
Jeg ser frem til, at vi i det nye år kan tage hul på et
nyt kapitel, hvor vi finder en god og ikke mindst
langsigtet løsning for den grønne omstilling af
transportsektoren.
Jeg håber fortsat på jeres opbakning til lovforslaget
og ser frem til en drøftelse af både forslaget og
kravet til de avancerede biobrændstoffer.
Tak for ordet.
Side 6/6