Skatteudvalget 2019-20
L 49
Offentligt
2119382_0001.png
6. december 2019
J.nr. 2019 - 869
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 49 - Forslag til Lov om ændring af skatteindberetningsloven, skattekontrollo-
ven, kildeskatteloven, ligningsloven og pensionsbeskatningsloven. (Gennemførelse af direk-
tiv om obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i forbin-
delse med indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 28. november 2019.
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/11-19 fra Finans Danmark om definition på skatteordningen, til skatteministeren
2119382_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. november 2019 fra Finans Danmark, jf.
L 49 - bilag 5.
Svar
1.
Finans Danmark bemærker, at ifølge direktivet er en ordning også en række ordninger,
og en ordning kan omfatte flere trin eller dele.
I lovforslagets bemærkninger nævnes desuden, at en ordning kan være enhver transaktion,
plan, handling, operation, aftale, tildeling, forståelse, løfte, tilsagn eller begivenhed. Det
nævnes også, at begrebet omfatter en aftale, et skema, en plan eller en forståelse, hvad enten
den er retligt bindende eller ej. Det fremgår videre, at definitionen er så bred, at definitio-
nen i sig selv ikke er det væsentligste element i definitionen af indberetningspligtige grænse-
overskridende ordninger.
Denne brede definition betyder ifølge Finans Danmark, at man reelt ikke afgrænser definiti-
onen af ordninger.
For Finans Danmarks medlemmer kunne dette i praksis betyde, at fx en helt generisk rate-
pensionsordning efter afsnit 1 i pensionsbeskatningsloven kunne tænkes omfattet, fordi den
kan anses som en ordning.
Kommentar
For så vidt angår det generelle spørgsmål om, hvorledes begrebet ”ordning” defineres, hen-
viser jeg til mit svar på SAU L 49
spm. 3.
En ratepensionsordning vil utvivlsomt være omfattet af denne definition. Idet der henvises
til de elementer, som kan indgå i definitionen, jf. Finans Danmarks omtale heraf, kan det
konstateres, at en ratepensionsordning vil være en aftale mellem ejeren af ordningen og
pengeinstituttet (og eventuelt tillige en anden, som indskyder på ordningen, som fx en ar-
bejdsgiver). Der vil tillige indgå transaktioner (indskud og udbetalinger) i ordningen, lige-
som ratepensionsordningen kan betegnes som en plan om opsparing med pensionsformål.
For at en ratepensionsordning vil være indberetningspligtig, kræves det dog tillige, at den er
grænseoverskridende, og at der er knyttet et eller flere af kendetegnene i bilag IV til DAC6
til ordningen. Der vil således ikke skulle indberettes, blot der er tale om en ordning.
2.
Finans Danmark anfører, at definitionen af en grænseoverskridende ordning er, at der er
tale om en ordning i mere end én medlemsstat eller en medlemsstat og et tredjeland, hvor
bl.a. mindst en af følgende betingelser er opfyldt:
Ikke alle deltagerne i ordningen er hjemmehørende i den samme jurisdiktion.
En eller flere af deltagerne i ordningen er samtidig skattemæssigt hjemmehørende i
mere end en jurisdiktion.
Side 2 af 5
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/11-19 fra Finans Danmark om definition på skatteordningen, til skatteministeren
2119382_0003.png
Det er ikke klart defineret, hvad der skal forstås
ved ”deltagerne”. I eksemplet
med en rate-
pension er spørgsmålet, om det omfatter udbyderen af ratepensionen, dvs. pengeinstituttet,
kontohaveren, den begunstigede og/eller indskyderen, som fx kontohaverens arbejdsgiver.
Finans Danmark
opfordrer til at begrebet ”deltagerne” defineres så klart som muligt, idet
det er afgørende for det helt centrale begreb om, hvorvidt en ordning kan anses som græn-
seoverskridende eller ej. Finans Danmark opfordrer desuden til at det præciseres, hvornår
målingen af, om deltagerne er hjemmehørende i samme jurisdiktion m.v., skal foretages. Er
der tale om en statisk måling eller dynamisk måling?
Kommentar
Ved deltagere forstås de personer eller selskaber mv., som på den ene eller den anden måde
er involveret i ordningen.
I eksemplet med ratepensionsordningen vil det kunne være såvel pengeinstituttet, kontoha-
veren, en evt. begunstiget og indskyderen (fx en arbejdsgiver).
Vurderingen af, hvilke deltagere der er i ordningen, skal foretages på det tidspunkt, hvor
indberetningspligten udløses. Når det er en mellemmand, som fx en rådgiver, der indberet-
ter, vil tidspunktet være det første af følgende tidspunkter: Dagen efter, at ordningen er stil-
let til rådighed for gennemførelse, dagen efter, at ordningen er klar til gennemførelse, dagen
efter, at første skridt til gennemførelsen af ordningen er taget, eller dagen efter den dag,
hvor støtten eller assistancen til eller rådgivningen om ordningen er givet.
Opmærksomheden henledes dog på, at en senere ændring af en ordning kan indebære, at
der skabes en ny ordning
i DAC6’s forstand.
I disse tilfælde vil en sådan ændring kunne ud-
løse indberetningspligt. Hvis således en ratepensionsordning indgås mellem et dansk penge-
institut og en kontohaver, som er hjemmehørende i Danmark, er ordningen ikke grænse-
overskridende og dermed heller ikke indberetningspligtig. Indsættes efterfølgende en be-
gunstiget, som er hjemmehørende i udlandet, vil ordningen imidlertid blive grænseoverskri-
dende, og dermed vil indsættelsen af den begunstigede kunne udløse en indberetningspligt.
3.
Finans Danmark bemærker, at der findes i alt 15 kendetegn i bilag IV, som er inddelt i 5
kategorier. En række af kendetegnene
må der kun tages hensyn til, hvis ”kriteriet om det
primære formål”
er opfyldt.
I relation til eksemplet med en ratepensionsordning oprettet i et pengeinstitut kan man
ifølge Finans Danmark umiddelbart overveje to kendetegn.
Under punkt. 3 i kategori A findes ordninger, der i væsentlig grad bygger på standardiseret
dokumentation og/eller struktur, og som er tilgængelig for mere end én relevant skatteyder
uden i væsentlig grad at skulle tilpasses. Under punkt 2 i kategori B ordninger, der bevirker,
at en indtægt omdannes til kapital, gaver eller andre former for indkomst, som beskattes la-
vere eller helt er fritaget fra beskatning.
Side 3 af 5
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/11-19 fra Finans Danmark om definition på skatteordningen, til skatteministeren
2119382_0004.png
En ratepensionsordning kunne ifølge Finans Danmark umiddelbart tænkes at opfylde kra-
vene nævnt i disse kendetegn inden vurderingen af, om kriteriet om det primære formål er
opfyldt.
Finans Danmark anfører, at det i forhold til kendetegnet i punkt 2 under kategori B kunne
antages, at selv om pensionsudbetalinger som udgangspunkt er skattepligtige, så er der ty-
pisk tale om en beskatning, som er lavere end fradragsværdien ved indbetaling. Det skyldes,
at indkomsten på pensionsudbetalingstidspunktet typisk er lavere end på indbetalingstids-
punktet. De kan også være afgiftspligtige eller helt undtaget fra dansk beskatning ved udbe-
taling, fx som følge af at pensionen betales som engangssum til de efterladte efter kontoha-
verens død, eller som følge af at kontohaveren på udbetalingstidspunktet er emigreret og på
udbetalingstidspunktet bor i et land, hvormed Danmark har indgået en DBO, som alene
sikrer (en lav) beskatning i bopælslandet.
Kommentar
En ratepensionsordning vil, hvis den er baseret på standarddokumentation, kunne være
omfattet af kendetegnet i punkt 3 i kategori A. For at ordningen skal være indberetnings-
pligtig, kræves det dog tillige, at ordningen er grænseoverskridende, jf. kommentarer til pkt.
2 ovenfor, og at det væsentligste eller et af de væsentligste formål er at opnå en skattefordel,
jf. kommentarer til pkt. 4 nedenfor.
For så vidt angår kendetegnet i punkt 2 under kategori B, er det afgørende, hvad forvent-
ningen til ordningen er, når rådgivningen foretages, eller aftalen indgås eller ændres. Ud-
gangspunktet for en ratepensionsordning er, at den anvendes til pensionsformål. Dette be-
tyder ikke en omdannelse fra en indkomst til en anden form for indkomst, da fradraget for
indbetalingen foretages i den personlige indkomst, og udbetalingen af raterne beskattes som
personlig indkomst.
Som udgangspunkt er punkt 2 under kategori B dermed ikke opfyldt ved oprettelsen af ord-
ningen.
Ved kontohaverens død vil der kunne ske omdannelse fra en personlig indkomst til en af-
giftspligtig udbetaling. Ved fraflytning til et land, hvor Danmark ikke har beskatningsretten
til, vil der
afhængigt af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og det på-
gældende land
endvidere kunne ske omdannelse fra en indkomst, som er skattepligtig til
Danmark, til en indkomst, som alene er skattepligtig til det pågældende andet land. I disse
tilfælde er det dog dødsfaldet eller fraflytningen, og ikke selve ratepensionsordningen, der
fører til omdannelse til en anden type indkomst.
I disse tilfælde vil det herefter skulle vurderes, om den beskatning, der sker efter omdannel-
sen af indkomsten, er lavere end beskatningen ved udbetaling af pensionen efter danske
regler. I princippet kan punkt 2 under kategori B i nogle særlige situationer være opfyldt. Fx
hvis en pensionskunde søger rådgivning i forbindelse med overvejelser om flytning til et
land, hvor Danmark ikke længere vil have beskatningsretten til udbetalingerne fra ordnin-
gerne, og udbetalingerne beskattes lavere i det pågældende land end i Danmark.
Side 4 af 5
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/11-19 fra Finans Danmark om definition på skatteordningen, til skatteministeren
2119382_0005.png
4. Finans Danmark anfører, at for at et kendetegn i kategori A og B må tillægges vægt kræ-
ves, at det primære formål eller et af de vigtigste formål er at opnå en skattefordel.
Det er Finans Danmarks vurdering, at det primære formål med pensionsordninger generelt
set er at sikre finansiering for personer i den 3. alder. Det er dog tillige Finans Danmarks
vurdering, at indskydere på pensionsordninger med rimelighed kan forvente at opnå en
skattefordel ved at indskyde på ratepension. Det er imidlertid usikkert, om denne generelle
fordel er et af de vigtigste formål.
Hertil kommer, at der allerede sker indberetninger om udbetalinger fra pensionsordninger
mm. efter skatteindberetningsloven. Det er Finans Danmarks opfattelse, at en dobbelt ind-
beretning ikke er en ønskelig situation for hverken Skattestyrelsen eller pengeinstitutterne.
Kommentar
Der er anført i høringsskemaet vedrørende lovforslaget, at hvis fx en person, som er fuldt
skattepligtig til Danmark, indskyder på en pensionsordning i udlandet med samme skatte-
mæssige konsekvenser som ved indskud på en pensionsordning i Danmark, kan formålet
ikke siges at være at opnå en skattemæssig fordel. Det primære formål må således siges at
være pensionsformålet, når en person, der er fuldt skattepligtig til Danmark, indskyder på
en pensionsordning.
Dette udelukker dog ikke, at danske pensionsordninger kan indgå i indberetningspligtige
grænseoverskridende ordninger. Fx er det således i kommentarerne i høringsskemaet til hø-
ringssvaret fra Forsikring & Pension omtalt, at det ikke kan udelukkes, at danske pensions-
ordninger kan bruges til omgåelse af CRS (Common Reporting Standard), og dermed at
pensionsordningen omfattes af kendetegn et i punkt 1 i kategori D. Dette kan bl.a. være til-
fældet, hvis en pensionsordning bruges i forbindelse med konvertering af en indberetnings-
pligtig finansiel konto til fritaget finansiel konto,
Det er korrekt, at pengeinstitutter efter skatteindberetningsloven indberetter en række op-
lysninger om pensionsordninger. Indberetningen sker dog årligt, og opfylder dermed ikke
indberetningsfristerne efter DAC6.
Det bemærkes desuden, at indberetning efter DAC6 indebærer, at en række nærmere speci-
ficerede oplysninger skal indberettes i en struktur, der er tilpasset den videregivelse, der skal
ske efter direktivet.
Indberetninger om pensionsordninger indeholder ikke nødvendigvis alle de oplysninger, der
skal udveksles. Selv i de tilfælde, hvor alle oplysninger måtte være indberettet efter andre
regler, er de ikke struktureret med henblik på den forudsatte udveksling.
Side 5 af 5