Tak for det, og tak for kommentarerne her til lovforslaget. Det er jo helt rigtigt, at det er komplicerede sager, som vi har til behandling her, og jeg vil til at starte med sige, at jeg synes, at den rigtige måde at håndtere de der mange tekniske spørgsmål, der er i det her lovforslag, vil være, at vi måske i første omgang prøver at tilrettelægge en teknisk gennemgang af lovforslaget i Folketinget. Vi kan også godt lave en høring, det bestemmer udvalget jo selvfølgelig selv. Jeg vil bare sige, at fra Skatteministeriets side bidrager vi selvfølgelig gerne til det.
Det er jo ikke tilfældigt, kan man rolig sige, at vi har den debat, som vi har her i dag, for det er jo en debat, som også var under den tidligere regering, hvor der som sagt også var ret stor debat om lige nøjagtig det her med CFC-reglerne, vi har diskuteret her i dag.
Jeg tror, man må sige, og det kan vi jo afklare i udvalgsarbejdet, at forskellen mellem det lovforslag, den tidligere regering fremsatte, og det lovforslag, som den her regering fremsætter, er, at det er væsentlig lempet lige nøjagtig på det her spørgsmål. Det kan vi uddybe mere i udvalgsarbejdet, men bare så det ligesom er med i debatten videre frem her.
Det kan der være mange diskussioner om, men det er trods alt et udtryk for, at der har været – det var jo altså det, der var resultatet efter den sidste debat – et ønske om at få gjort lige nøjagtig det her spørgsmål mere målrettet.
Men som sagt tak for debatten. Vi fremsætter jo lovforslaget, fordi det er nødvendigt at ændre de her gældende regler på navnlig selskabsskatteområdet for at leve op til de internationale forpligtelser og standarder, der bl.a. fremgår af EU's skatteundgåelsesdirektiv, OECD's regler og, som det også har været fremme, en praksis som følge af EU-Domstolens afgørelser.
Hvis vi tager CFC-reglerne først: Blandt de hovedelementer, som forslaget vedrører, og det har også allerede været fremme i debatten, er spørgsmålet om CFC-reglerne centralt. EU's skatteundgåelsesdirektiv indeholder bl.a. minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler. CFC-regler er som sagt værnsregler, der skal hindre, at koncerner af skattemæssige grunde flytter aktiver og dermed også den tilhørende indkomst til lande med en lavere beskatning.
Skatteundgåelsesdirektivet skulle implementeres inden udgangen af 2018, og den tidligere regering fremsatte derfor i sidste folketingsår et lovforslag, det hed L 28, om implementering af alle direktivets forskellige elementer, herunder jo altså så også minimumskravene til CFC-reglerne. Flere større virksomheder og også brancheorganisationer udtrykte også dengang bekymring for den del, der vedrører CFC-reglerne, og denne del er derfor udskilt og aldrig gennemført. Det er derfor, regeringen nu fremsætter et forslag, som sikrer, at de danske regler lever op til direktivets minimumskrav.
Der er ved udformningen af forslaget, som det også har været fremme, søgt en balance, der sikrer, at Danmark fortsat har en robust selskabsskattebase, men som samtidig søger at mindske de administrative og økonomiske konsekvenser for helt almindelige virksomheder. Derved sikres fundamentet for mange danske arbejdspladser, uden at vi svækker reglernes beskyttelsesniveau. Det er den balance, vi har forsøgt at finde.
På den ene side bygger forslaget på den grundlæggende præmis, at Danmark er og også efter regeringens opfattelse fortsat skal være et foregangsland i kampen mod lige nøjagtig det, det handler om, altså skatteundgåelse. Og derfor er forslaget baseret på de eksisterende danske CFC-regler, hvor reglerne anvendes på alle datterselskaber, uanset hvor de er beliggende. En minimumsimplementering af direktivets krav vil indebære, at reglerne inden for EU/EØS kun vil kunne anvendes på datterselskaber uden substans, og det vil udgøre en væsentlig svækkelse af det allerede eksisterende værn mod flytning af indkomst til lande med lavere beskatning. Og der vil være tale om en svækkelse, der vurderes at ville indebære et markant mindre provenu og formentlig i milliardstørrelsen. Og det er det, der er årsagen til, at det er skruet sammen, som det er.
På den anden side er det vigtigt, at Danmark ikke unødigt stiller danske virksomheder dårligt konkurrencemæssigt. Med lovforslaget har regeringen jo så derfor lagt vægt på, at almindelige danske virksomheder ikke rammes unødigt. Det er navnlig søgt sikret, ved at forslaget målretter reglerne, så de kun fører til beskatning i netop de tilfælde, hvor hensynet bag reglerne selvfølgelig begrunder det. Høringen har vist, at dele af erhvervslivet fortsat ønsker minimumsimplementeringen. Den foreslåede løsning, som altså er i lovforslaget her, er dog som nævnt velafbalanceret, og vi mener, at den imødekommer, så vidt det selvfølgelig er muligt, de bekymringer, der er rejst.
Så derfor håber jeg, at den videre proces her – jeg indrømmer, at det er meget teknisk – kan være med til at afklare substansen, apropos, i forslaget, så at sige helt til bunds, altså hvad det er for bekymringer, der reelt er, om der er hold i dem, hvordan de her balancer er fundet, og hvad det vil have af konsekvenser, hvis man gør, som der bliver sagt i mange af de her høringssvar, ikke mindst når det handler om bekymringer for provenuet og det handler om svækkelsen af det danske værn, når det handler om skatteundgåelse.
Så er det jo rigtigt nok, som det også har været fremme, at forslaget også indeholder et spørgsmål om transferpricing, altså dokumentation herfor. Forslaget indeholder desuden enkelte nye bestemmelser om transferpricing, det vil sige regler, der vedrører transaktioner mellem koncernselskaber, hvor der er risiko for, at anvendte priser og vilkår ikke svarer til såkaldte armslængdevilkår. Forslaget er bl.a. foranlediget af en højesteretsdom fra tidligere på året, der vedrørte skatteforvaltningens adgang til at skønne over, hvad der er armslængdevilkår, når transferpricingdokumentationen ikke er udarbejdet rettidigt. Lovforslaget skal fjerne enhver tvivl om, hvornår der kan udøves et sådant skøn. Samtidig foreslås det, at virksomhedernes dokumentation skal indsendes til skatteforvaltningen, og det skal efter lovforslaget ske inden for 60 dage efter oplysningsfristen. Overholdes den her frist på 60 dage ikke, vil dokumentationen ikke kunne anses for rettidig. Det vil sikre, at der fremover ikke vil kunne opnås tvivl om, hvorvidt dokumentationen altså er rettidig.
Et tredje hovedelement i lovforslaget vedrører så selskabers adgang til at fradrage endelige underskud, som er konstateret i udenlandske datterselskabers faste driftssteder eller vedrørende fast ejendom i udlandet. Udgangspunktet i dansk ret er, at selskaber kun beskattes af indkomst optjent her i landet, og at der derfor heller ikke er fradrag for tab lidt i udlandet. EU-Domstolen har dog i en dom om de danske regler fastslået, at der i visse tilfælde skal være adgang til at fradrage tab, der er endelige, f.eks. fordi alle aktiviteter i det pågældende land lukkes ned. Der er efter EU-Domstolens praksis tale om en begrænset adgang til at fradrage sådanne tab. Hensigten med forslaget er som sagt at leve op til EU-rettens krav uden at ændre på udgangspunktet om, at et tab i udlandet ikke kan fradrages i Danmark.
For det fjerde og som et sidste hovedelement i forslaget tilpasses de generelle regler om det, der også kaldes fast driftssted, så de bringes på linje med de seneste standarder vedtaget i OECD. Disse standarder ligger også til grund for de danske dobbeltbeskatningsoverenskomster, som vi også jævnligt diskuterer. Forslaget er på dette punkt i meget vidt omfang udtryk for en kodificering af allerede gældende principper, men der foreslås dog enkelte ændringer, som har til formål at hindre kunstig undgåelse af fast driftssted.
Så med de her ord vil jeg gerne sige, at vi hjertens gerne hjælper med at sikre, at vi kan komme dybere ind i det her. Jeg indrømmer, at det er meget kompliceret, men vil bare lige sige, at det lovforslag, som her er fremsat, er et lovforslag, som altså på afgørende stræk, særlig når det handler om CFC-reglerne, er væsentlig lempet i forhold til det lovforslag, som den tidligere regering nåede at fremsætte. Med det afsæt håber jeg på, at vi kan få en god videre diskussion om forslaget, så vi kan komme i mål med det.