OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 45
Folketinget 2019-20
OMTRYK
(Korrektion i indstilling)
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-
gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-4. Enheds-
listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og 5-9.
2. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har sendt et bidrag til betænk-
ningen, hvor de økonomiske konsekvenser for lovforslaget
korrigeres, idet der er ændringer til de adfærdsmæssige øko-
nomiske konsekvenser for 2019. Brevet med de økonomiske
rettelser er omdelt på bilag 4.
3. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag og imod
de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
andet
mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren stil-
lede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker ikke op om lov-
forslaget, da det hæver de sociale ydelser, særlig til arbejds-
løse indvandrere og flygtninge. Med lovforslaget kan en in-
tegrationsydelsesmodtager med to børn se frem til at få
2.000 kr. ekstra skattefrit hver måned i sociale ydelser. I V
mener vi, at flere skal bidrage til fællesskabet. V mener, at
det burde være en selvstændig målsætning for enhver rege-
ring at føre en politik, der får flere til at stå op om morgenen
og gå på arbejde. Desværre vil dette forslag trække i den
modsatte retning og reducere både arbejdsudbud og beskæf-
tigelse. Det betyder, at færre børn kommer til at opleve, at
deres forældre står op om morgenen og går på arbejde. Det
er et skridt i den forkerte retning, for vi ved, at det øger bør-
nenes chancer for selv at finde fodfæste på arbejdsmarkedet,
hvis deres forældre er i beskæftigelse. Samtidig vil det skade
integrationen, når færre indvandrere og flygtninge vil forsør-
ge sig selv og dermed ikke bidrage til fællesskabet.
V er også bekymrede for, at Danmarks udlændingepolitik
bliver lempet som en konsekvens af dette lovforslag. V ved,
at ydelsernes størrelse spiller en rolle, i forhold til hvor
flygtninge vælger at søge asyl, og derfor er det dybt bekym-
rende, at regeringen nu vil hæve ydelserne og dermed gøre
det mere attraktivt at søge mod Danmark.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
forslaget.
Det er især målrettet indvandrere på kontanthjælp og in-
tegrationsydelse. Det er medvirkende til at gøre det mere at-
traktivt at komme til Danmark, og det medvirker også til at
gøre det mindre attraktivt at søge beskæftigelse, da det bety-
der, at man med det ekstra skattefrie børnetilskud økono-
misk kan have mere ud af at gå hjemme. Det betyder, at
mange tusinde danskere, der har taget job til overenskomst-
AX023978