Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 45 Bilag 6
Offentligt
2123931_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 45
Folketinget 2019-20
OMTRYK
(Korrektion i indstilling)
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-
gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-4. Enheds-
listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og 5-9.
2. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har sendt et bidrag til betænk-
ningen, hvor de økonomiske konsekvenser for lovforslaget
korrigeres, idet der er ændringer til de adfærdsmæssige øko-
nomiske konsekvenser for 2019. Brevet med de økonomiske
rettelser er omdelt på bilag 4.
3. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag og imod
de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
andet
mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren stil-
lede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker ikke op om lov-
forslaget, da det hæver de sociale ydelser, særlig til arbejds-
løse indvandrere og flygtninge. Med lovforslaget kan en in-
tegrationsydelsesmodtager med to børn se frem til at få
2.000 kr. ekstra skattefrit hver måned i sociale ydelser. I V
mener vi, at flere skal bidrage til fællesskabet. V mener, at
det burde være en selvstændig målsætning for enhver rege-
ring at føre en politik, der får flere til at stå op om morgenen
og gå på arbejde. Desværre vil dette forslag trække i den
modsatte retning og reducere både arbejdsudbud og beskæf-
tigelse. Det betyder, at færre børn kommer til at opleve, at
deres forældre står op om morgenen og går på arbejde. Det
er et skridt i den forkerte retning, for vi ved, at det øger bør-
nenes chancer for selv at finde fodfæste på arbejdsmarkedet,
hvis deres forældre er i beskæftigelse. Samtidig vil det skade
integrationen, når færre indvandrere og flygtninge vil forsør-
ge sig selv og dermed ikke bidrage til fællesskabet.
V er også bekymrede for, at Danmarks udlændingepolitik
bliver lempet som en konsekvens af dette lovforslag. V ved,
at ydelsernes størrelse spiller en rolle, i forhold til hvor
flygtninge vælger at søge asyl, og derfor er det dybt bekym-
rende, at regeringen nu vil hæve ydelserne og dermed gøre
det mere attraktivt at søge mod Danmark.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
forslaget.
Det er især målrettet indvandrere på kontanthjælp og in-
tegrationsydelse. Det er medvirkende til at gøre det mere at-
traktivt at komme til Danmark, og det medvirker også til at
gøre det mindre attraktivt at søge beskæftigelse, da det bety-
der, at man med det ekstra skattefrie børnetilskud økono-
misk kan have mere ud af at gå hjemme. Det betyder, at
mange tusinde danskere, der har taget job til overenskomst-
AX023978
L 45 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2123931_0002.png
OMTRYK
2
mæssig mindsteløn, kan se, at flygtninge og indvandrere har
mere til forbrug, end de har ved at være i beskæftigelse.
DF mener, at der i stedet skal sættes massivt ind, så kon-
tanthjælpsmodtagere enten kommer i uddannelse eller be-
skæftigelse, og at der skal sættes gang i hjemsendelse af
flygtninge og indvandrere.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
Til § 3
1)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Der udbetales endvidere et midlertidigt børnetil-
skud på 550 kr. (2019-niveau) til ægtefæller, der forsørger
eget barn under 15 år i hjemmet, og hvor parret får beregnet
uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter § 26, stk. 5 eller
6, i lov om aktiv socialpolitik.«
[Midlertidigt børnetilskud til ægtefæller, hvor en eller begge
ikke opfylder betingelsen om 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 4
2)
I
stk. 4
og
stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 25 b, stk.
1-5, 9 og 10, «: » i lov om aktiv socialpolitik«.
[Præcisering, således at der henvises til lov om aktiv social-
politik]
Til § 5
3)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 25 b, stk. 1-5«: », i
lov om aktiv socialpolitik«.
[Præcisering, således at der henvises til lov om aktiv social-
politik]
4)
I
stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 22«: »i lov om aktiv
socialpolitik«.
[Præcisering, således at der henvises til lov om aktiv social-
politik]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
Til § 6
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
For personer omfattet af § 3, stk. 2, kan der dog
ud over beløbet efter stk. 1 udbetales midlertidigt børnetil-
skud op til et grænsebeløb på 10.960 kr. (2019-niveau) må-
nedligt. Det maksimale beløb efter 1. pkt. fordeles ligeligt
mellem særbørn og fælles børn.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
[Den maksimale udbetaling af midlertidigt børnetilskud for
ægtefæller omfattet af ændringsforslaget til § 3 udgøres af
den enkelte persons eventuelle nedsættelse af hjælp under
kontanthjælpsloftet og derudover et grænsebeløb]
Til § 10
6)
I
1. pkt.
indsættes efter »ydelsessatsen«: »eller bereg-
ningen efter § 26, stk. 5 eller 6, i lov om aktiv socialpolitik«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 11
7)
I
stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »ydelsessats«: », bereg-
ningen efter § 26, stk. 5 eller 6, i lov om aktiv socialpolitik«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 17
8)
I
1.
og
2. pkt.
indsættes efter »stk. 2«: »og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 19
9)
Efter
stk. 1
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttrædelse af § 3, stk. 2, og § 6, stk. 3. Stk. 4 finder
således ikke anvendelse for personer omfattet af § 3, stk. 2.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget forbliver ægtepar ramt af 225-ti-
mersreglen også omfattet af det midlertidige børnetilskud.
Enhedslisten mener, at ægtepar, der er ramt af 225-time-
rsreglen, er blandt de familier, der er ramt allerhårdest af fat-
tigdomsydelserne. Et ægtepar, hvor den ene eller begge æg-
tefæller ikke opfylder 225-timersreglen, mister den ene kon-
tanthjælp (eller anden forsørgelsesydelse). Hvis ægteparret
modtager kontanthjælp, har de en indtægtsnedgang på brutto
15.180 kr. om måneden. Det er netto ca. 9.700 kr. En så stor
indtægtsnedgang gør både de voksne og børnene i familien
meget fattige. Når man med lovforslaget om et midlertidigt
børnetilskud vil afhjælpe fattigdommen, bør det være indly-
sende, at disse familier også skal være omfattet af det mid-
lertidige børnetilskud.
Til nr. 2 og 3
Det er præciseret, at der henvises til § 25 b i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 4
Det er præciseret, at der henvises til § 22 i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 5-9
Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-
dringsforslag nr. 1.
L 45 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2123931_0003.png
OMTRYK
3
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2019 og var
til 1. behandling den 19. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 3.
oktober 2019 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 6. Den 6. november 2019 sendte beskæftigelsesministe-
ren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1